4 mei 2025, 00:06:35

wat is nu eigenlijk P(r)imrose?

Gestart door Bianca, 26 juni 2005, 23:29:26

« vorige - volgende »

Bianca

26 juni 2005, 23:29:26 Last Edit: 28 juni 2005, 16:16:12 by Bianca
Hallo,
Ik heb me eens verdiept in wat pimrose nu eigenlijk is.
de één zegt dit en de ander dat. ???
Ik wil eens wat argumenten op een rijtje zetten.
Hierbij heb ik wat uitspraken van forumleden gebruikt.

Citaat van: Peter op 29 mei 2005, 10:22:30
Hoi,

Een primrose is volgens mij een bonte valkparkiet maar dan met een vaste bont tekening. Het is een mooie mutatie, helaas wordt deze niet gevraagd voor tentoonstellingen en ik heb de nieuwe valkparkieten standaard gezien en daar stond de primrose ook niet bij.

Groetjes,
Peter

Citaat van: Karin op 29 mei 2005, 15:45:09
pimrose is inderdaad zwaar bont, en bij bont valt er weinig te voorspellen.... helaas. Maar als je 2 zwaar bonte hebt heb je natuurlijk de meeste kans.

Groetjes, Karin.

Citaat van: Yvonne_R op  3 juni 2005, 08:41:07
Hoi,

Ik heb het eens even nagevraagd bij Kirsten Munson, omdat ik toch wel nieuwschierig was geworden naar de ze mutatie. En omdat ik een man split voor geelwang en pimrose heb gekocht. Ze had er nog nooit van gehoord, ik heb haar toen de foto hierboven gemaild ter verduidelijking. Volgens haar is het een cinnamon bont geparelde valkparkiet, inderdaad zwaar bont zoals al eerder is genoemd. Het zou dus niet om een aparte mutatie gaan, maar puur om de tekening die het een pimrose zou maken. Ik ben het hier iegenlijk wel mee eens, het klinkt heel logisch en als ik het plaatje zie klopt het precies. Maar het is dus wel heel lastig om te voorspellen of je inderdaad pimrose kunt kweken. Bont kan zo verschillend zijn. Wat denken jullie hiervan?

Groetjes yvonne

Citaat van: Peter op  8 maart 2005, 11:55:38
Hoi,

Het is een hele bijzondere mutatie omdat deze in de jaren 80 in Nederland is ontstaan. Er staat ook nog ergens een stuk in een clubblad van de NBvV (ik geloof 1986).

Dit is uit de nieuwe mutatie standaard voor de valkparkiet (nog niet beschikbaar):
Dominant bont:
Deze is al ontstaan in Nederland, maar waarschijnlijk ook weer verdwenen. Men is momenteel aan het zoeken of er nog ergens exemplaren aanwezig zijn. De dominant bont heeft een vast bontpatroon en het verschil tussen man en pop blijft duidelijk aanwezig. De kleureisen zijn het zelfde als bij de recessief bonte.

Groetjes,
Peter

Citaat van: Paul op  8 maart 2005, 21:19:54
Hoi,

Een Pimrose heeft niks met bont te maken alleen ziet een bonte met veel licht erin er vaak bijna net zo uit.
Maar een pimrose heeft toch net even iets andere tinten ook denk ik en die heeft zeker geen bonte vlekken.
Dus ook al lijken ze wat op elkaar het is een totaal andere nutatie.

Groetjes, Paul

Ron zegt op zijn site:
"Een mooie bontmutatie is de pimrose.
Bij deze mutatie zijn de schouders van de valkparkiet bedekt met een kleurvlak.
Op de foto is dat bruin, en het lijf is geel.
Het is één van de mutaties die je nog slechts zelden ziet"
Bij onderstaande link zie je de foto.
http://ron.valkparkiet.org/pimrose.htm

Maar wat is nu waar?
Ik heb pas een paar oude boekjes over valkjes overgenomen van iemand en daar staan veel varieteiten van pimrose afgebeeld.

Het komt uit het volgende boekje

Door David Alderton
Helaas kan ik geen datum van uitgifte vinden.
"De term pimrose wordt gebruikt om valkparkieten te beschrijven met een (licht)gele waas"
(zowel bont als gepareld en natuurlijk dan ook bont gepareld, wat ik eruit begrijp)

Ik neem aan dat ze dan wel bedoelen dat de waas over het gehele lijf zichtbaar moet zijn.

al met al heb ik een hoop uitgezocht en weet nog steeds niet wat "de" waarheid is.....hihihihihihihi

Als ik eerlijk ben snap ik de uitdrukking zwaar bont niet want juist als ze pimrose bont zijn hebben ze niet zo heel veel bont naar mijn mening.
Hoe moet ik het dan opvatten? :)

Omdat er in het boekje van mij een cinnamon geparelde pimrose staat zal dit dus zelfs inhouden dat een valkje niet bont hoeft te zijn om pimrose te zijn.
Of is volgens jullie de vogel wel bont? ::)

graag jullie beredenering op deze opsomming zodat we het allemaal eens kunnen worden over PIMROSE
Wie weet kunnen we zelf wat kenmerken op een rijtje zetten, zodat je kunt bepalen wat pimrose is, en de mutatie weer in verschillende soorten "terug" brengen zoals al meerdere nu aan het doen zijn van dit forum, ik vind het een uitdaging........  ;D

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Karin

Volgens mij is pimrose of primrose ( zelfs de naam is nog niet duidelijk geloof ik  ;D ) nog niet eens erkent in Nederland, maar de benaming wordt al wel snel gebruikt. Met zwaar bont bedoel ik met veel bont en des te minder donkere kleuren een valkje heeft des te meer bont is het ( het gele is dus juist het bonte ). In Amerika kennen ze de benaming al helemaal niet, in Australië dacht ik wel.   Ik ben bang dat niemand je 100 % antwoord kan geven. Misschien zou je eens contact op kunnen nemen met een vogelvereniging of ze het misschien weten. Ik weet niet of er een speciale valkparkietenwerkgroep bestaat bij vogelverenigingen. Deze zijn qua kennis het meeste up te date.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

16 oktober 2005, 00:57:18 #2 Last Edit: 16 oktober 2005, 12:28:13 by Mandy
Even dit onderwerp opnieuw ter sprake want ik vroeg me af of je zwaar bonte witmaskers met de pimrose tekening, dus alleen kleur op de schouders, ook pimrose noemt?
Of zeg je dan pimrose witmasker? ::)

En volgens mij is het geen pRimrose hoor, maar pimrose. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Riny

Hallo allemaal
Wat ik van Ron Nottet begrepen heb mag een P(r)imrose alleen een tekening op de vleugels hebben en ook beslist geen donkere staartveren.
Groetjes Riny :D :D :D

Jaimy_en_Viggo

dit is toch ook pimrose? dus ik denk bont of gepareld op de rug naast de vleugels..dus het is echt een gepareld of bont patroon dat alleen op deze plek zichtbaar mag zijn..I think..als ik de plaatjes van verschillende pimrose bekijk..

Groetjes Jaimy

*Esther*

Is er pimrose ergens te koop??
Ik vind ze erg mooi en zou er wel een koppel van willen en kijken of er bonte of bonte pimroses/pimrosen uit komen!

Roosje

Is Poppie dan ook pimrose? Ze heeft een heel klein plekje bont op haar kopje en het visgraatmotief op de staart, wat nu wel aan het weggaan is trouwens door de rui :-\

*Esther*

heb er geen woorden voor.........

WAUW!!!!

Jaimy_en_Viggo

ja poppie is dus ook een pimrose..echt gaaf!

*Esther*

Jongen/eitjes......................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?

Roosje

En in het echt is ze nog véél mooier hihi ::) Alleen jammer dat ze geen aandacht heeft voor de mannen, hoewel ik zowieso geen pimrose mannen heb hoor, maar er komt vast ook mooi bont uit. Binnenkort ga ik een beetje ruimte maken en ga ik toch echt aan de broedkooien ;D

Roosje

Weet je wat ik denk? Dat ze pimrose split bont is dan, gezien het ene vlekje bij haar kop. Van het visgraatpatroon op de staart is namelijk weinig meer over. Oh my god, straks is zij ook een man :o Ze zat wel gister met haar snavel te tikken, maar dat kan ze toch ook overnemen, toch toch? Ze fluit nooit en is erg rustig. Oooh waarom praten die beesten nou niet, zit ik straks met alleen maar mannen :-X

Sorry voor mijn uitspatting :-\

Rianne

De visgraat motief blijft bij poppen en verdwijnt bij mannen. Of dit bij bont anders is weet ik niet.

*Esther*

Oh my god, straks is zij ook een man ..........

Je hebt toevallig geen pimrose pop?

*Esther*