4 mei 2025, 09:02:22

wat is nu eigenlijk P(r)imrose?

Gestart door Bianca, 26 juni 2005, 23:29:26

« vorige - volgende »

Roosje

Vraag ik me ook wel af. Zie foto boven mijn vorige berichtje , voor het raam. Het moet een pop zijn ja, maar nu ga ik daar ook al aan twijfelen, aangezien alles wat ik dacht dat vrouwelijk was in mijn voilere, mooi mannelijk is :-\

Mandy

Citaat van: Roosje op 16 oktober 2005, 21:33:55
Weet je wat ik denk? Dat ze pimrose split bont is dan, gezien het ene vlekje bij haar kop.

Nee pimrose is al bont, zwaar bont eigenlijk.
Pimrose is geen aparte mutatie maar een speciale tekening die bij bont te zien is.
Een pimrose mag alleen een gekleurde egale tekening op de schouders hebben.
En de kleur mag wildkleur, cinnamon en met parels zijn.
Maar er mag geen enkel ander gekleurd veertje elders te vinden zijn zoals bv in de nek of staart.
Althans, zo begreep ik het? ::)

Maar nu weet ik nog steeds niet of je het bij witmasker dan ook pimrose noemt of een witmasker pimrose?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

*Esther*

Nuchter bekeken zou het dan een witmasker pimrose zijn omdat er ook de 'gewone' pimrose hebt (wildkleur)
of bv fallow pimrose
het lijkt mij dan min of meer thuis te horen in het rijtje autosomaal recessief, maar dan eigenlijk ook weer niet omdat het (een mooie) bonte vererving is. Nu weet ik het niet meer :-\

Roosje

Volgens mij blijft dit ook voorlopig nog een raadsel ::)

Mandy

Inderdaad, met fallow zou ook kunnen. :)
Maar dan zou je termen krijgen zoals bont fallow pimrose, bont cinnamon gepareld pimrose, bont cinnamon geparelde witmasker pimrose, pfff, dat is toch niet meer te volgen?
We kunnen het maar beter op pimrose houden, dat is makkelijker. ;)

Mandy

Zelf hoop ik met mijn nieuwe koppel Pim&Roos (hoe toepasselijk  ;D ) pimrose valkjes te kunnen gaan kweken.

Dit is Pim en die heb ik dit jaar zelf gekweekt;

En dit is Roos, een pimrose;

Die ga ik zaterdag eindelijk bij Diana (Moonwitch) ophalen. :D
Dit is nog een oude foto hoor. ;)

Ze zijn nog jong dus ik verwacht er volgend jaar nog niks van. Misschien gaat het wel helemaal niet klikken. :-\
Maar mocht het wat worden dan komen er bonte cinnamon geparelde poppen uit en bonte cinnamon mannen. Wie weet, in 2007? ;D

Roosje

*Esther*

17 oktober 2005, 00:07:33 #22 Last Edit: 17 oktober 2005, 00:09:10 by crosser
He Mandy
Ben je me net een slag voor.
Niet dat ik nu kweker ben maar dit wil ik wel gaan proberen, met 2 of 3 koppels.
En zit dus te denken aan pimrose.
Ik zal ook jouw site in de gaten gaan houden
Ben benieuwd!!
Wel apart dat deze mutatie ook weer in cinnamon is net als de geelwangen. Die zie ik ook het meest in met cinnamon.
Of is dat toeval/
crossertje

Mandy

17 oktober 2005, 00:15:25 #23 Last Edit: 17 oktober 2005, 13:39:08 by Mandy
Kan toeval zijn, ik weet het niet. ::)
Ik had dit jaar zelf bijna een pimrose, dit is een broertje van Pim;

Ik twijfelde nog om hem te houden maar omdat hij split gepareld is weet ik bij mogelijke jongen met Roos niet wat de geslachten van de jongen zijn. En tegenwoordig wil ik wel zo koppelen dat ik de geslachten weet, dit omdat er toch veel vraag naar een bepaald geslacht is. En Pim gaat uiteindelijk die parels toch verliezen en ziet er over een paar jaar dus net zo uit als zijn broertje. ;)

Helaas kan ik valkjes als deze en als Pim niet meer kweken want die kwamen uit mijn koppel Oki&Doki maar helaas is Oki overleden. :(
Wel is nu moeder Doki te koop;

Dit omdat ik verder ga met Pim&Roos en niet meer plek heb. :-\
Ze is een prima kweekpop. Ze is ongeringd dus ik weet niet hoe oud ze precies is. Ik heb er 2 jaar mee gekweekt.
Ze is niet tam en kost 37,50. :)

Roosje

Jaimy_en_Viggo

Tjonge Mandy..wat heb jij toch mooie valkjes! echt gaaf :)

Ik denk, als je met een pimrose aan tentoonstelling zou mee doen..en hij/zij heeft ook een plekje bont op de borst ofzo..dat er wel punten aftrek zijn, maar dat het nog wel onder de mutatie "pimrose" valt. ligt aan de hoeveelheid andere bonte plekken en hoe groot die zijn.

Groetjes Jaimy

Tara

Hoi,

wat mij betreft is Pimrose geen mutatie, denk dat Mandy ook al ongeveer zoiets heeft verwoord?

Het is volgens mij zoiets als lacewing...
Volgens mij moet je gewoon veel geluk hebben als er zo'n Pimrose bijzit en heb je ook gewoon kans op Pimrose met twee bonte ouders of twee bont geparelde ouders etc.

Maar denk niet dat Pimrose een mutatie is, en dat een valk niet split Pimrose kan of zal kunnen zijn.

Groetjes, Tara

Mandy

Citaat van: Tara op 17 oktober 2005, 17:57:19
wat mij betreft is Pimrose geen mutatie, denk dat Mandy ook al ongeveer zoiets heeft verwoord?

Inderdaad  ;) ;

Citaat van: Mandy op 16 oktober 2005, 22:02:02
Nee pimrose is al bont, zwaar bont eigenlijk.
Pimrose is geen aparte mutatie maar een speciale tekening die bij bont te zien is.
Een pimrose mag alleen een gekleurde egale tekening op de schouders hebben.
En de kleur mag wildkleur, cinnamon en met parels zijn.
Maar er mag geen enkel ander gekleurd veertje elders te vinden zijn zoals bv in de nek of staart.
Althans, zo begreep ik het? ::)

*Esther*

Mandy, Doki is erg mooi ik had haar op je site gezien.
Ik moet nog even wachten tot ik hier wat meer ruimte heb gecreeerd en dan gaat "de jacht" naar mooie valkjes voor mij beginnen.
Dus als je haar dan nog hebt, mail ik je wel.
Ik struin de sites wel langs.
crosser

Mandy

Ik heb contact met iemand gekregen die P(r)imrose valkjes heeft ingevoerd vanuit Polen. Hij weet mij te vertellen dat het geen bonttekening is maar wel degelijk een aparte mutatie.
Ik citeer;

ik weet niet of ik je verteld heb dat ik ze zelf heb ingevoerd uit polen ? (klinkt nogal straf, maar ik heb gewoon een vriend die daar veel passeert)
Ik wil je niet tegenspreken hoor, maar Primrose is toch wel degelijk een afzonderlijke mutatie.
Net zoals pastelmasker er een is. (waar ook heel wat fabeltjes over verteld worden, heb je trouwens met alle nieuwe mutaties)
Al die verwarring wordt veroorzaakt door mensen die niet helemaal op de hoogte zijn.
Die man kweekt ze al jaren met succes.
Als je primrose x primrose doet krijg je 100% primrose en niet hier en daar eentje want dan zit er ergens zwaar bont tussen. Maar er is veel verwarring.
Er worden nogal wat zwaarbonte verkocht als Primrose en ze worden onderling nogal gekruist en zwaar bont is jammer genoeg dominant tov primrose.
Je krijgt dan vogels die er per ongeluk uit kunnen zien als een Primrose maar waarvan de nakomelingen absoluut niet te voorspellen zijn.
De regeltjes voor primrose zijn vrij eenvoudig.
Primrose x Primrose moet 100% primrose geven.
De vogel moet er uitzien als een lutino behalve op de vleugels en schouders
Alle gekleurde vlekjes op andere plaatsen zoals de rug, buik staart ezv zijn dus verkeerd. (dat wil daarom nog niet zeggen dat het geen primrose is maar dan is hij niet 100% ok)
Verder moeten de kleurvlakken zo symmetrish mogelijk zijn.
Bij jou vogels zitten er hier en daar een paar dingen die mij doen vermoeden dat het geen (volbloed) primrose zijn.
Het zijn heel mooie vogels, dat is zeker.
Maar ik zie er een met een donkere staartpen, dat mag eigenlijk niet.
Ook is er een met vlekjes in de nek, dat mag ook niet.
Verder zie ik een nestje dat totaal gemengd is, dat is dus absoluut uit den boze, dat betekent dat minstens één van de ouders zwaar bont is en de jongen dus ook.
De "PRIMROSE" die ik heb zijn het resultaat van jarenlange selectieve kweek met een stabiele mutatie als resultaat.
Daarom kan ik wel garantie geven. Ik werk trouwens samen met de nederlandse standaardcommissie.
Als je met twee van mijn vogels kweekt dan krijg je 100% primrose. Als dat niet zo zou zijn, dan geef je ze gewoon terug en ben ik zelf ook bij de neus genomen.