11 mei 2025, 02:51:25

toch foute boel

Gestart door margreet, 25 februari 2005, 22:42:09

« vorige - volgende »

margreet

hallo Allemaal,

Het is waarschijnlijk foute boel met mijn eitjes, het is de negentiende dag en vanavond zag ikeen eitje met een grote scheur maar ook met wat bloed in het nest een ander eitje had een deukje en later een scheurtje. De drie andere eitjes hebben een te grote luchtkamer. waar is het fout gegaan??
Ze waren bevrucht en het broeden verliep spoedig. Ze zitten vanavond veel met zijn tweeen in het nest maar ik denk voor niets. Het positieve moet ik toch blijven zien, het is een jong koppel, hij wordt 2 in mei, zij is vijftien maanden. De paring verliep als een trein, eitjes leggen was ook geen probleem, ze waren bevrucht dat heb ik gezien (geschouwd), en het broeden ging ook perfect. Waarschijnlijk (mijn idee)is het toch te droog geweest en zijn de eitjes afgestorven (ingedroogd) . De luchtvochtigheid was waarschijnlijk toch te laag. Alhoewel ik wel een paar parkietennestjes heb gehad in dezelfde omstandigheden. Gaat het nu op dezelfde manier als bij parkieten, die verlaten steeds meer het nest totdat ze er niet meer ingaan? Als deze periode voorbij is geef ik ze een paar maanden rust i.v.m.vakanties en probeer dan begin juli opnieuw, de verwarming is dan uit en ik zal dan ook de luchtvochtigheid  goed in de gaten houden. Maar wel of geen jonkies ze blijven me even lief.
groetjes Margreet

Karin

Wat vind jij een te grote luchtkamer ? Die van mij hebben ook altijd een megagrote luchtkamer ( zeker de helft van het ei ) en toch komen ze uit. Ik zou het gewoon nog even afwachten hoor. Dat deukje kan ook het uitkomen van het ei zijn. Bij mij komen ze altijd met 18 dagen al uit ( snelle jongens die van mij  ;D ), maar ik zou zeker tot een dag of 24 wachten voor je ze echt helemaal weg haalt. Het eerste nestje gaat vaak fout helaas. Toen ze voor het eerst gingen broeden hadden ze 5 eitjes, 2 onbevrucht, 3 bevrucht maar afgestorven door deukjes. Waarschijnlijk door onvoorzichtigheid van de ouders. Maar de 2 nesten erna kwam alles uit  ;D Luchtvochtigheid is wel heel belangrijk. Bij mij is het altijd 50 - 55 % en als ze uit moeten komen 60 %. Een luchtbevochtiger is een goede inverstering !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Margreet,

Ik heb hier hele droge lucht en mijn eerste nestje is ook met 23% luchtvochtigheid uitgebroed en daar is 1 jong uit gekomen.
Ik heb nu tegenwoordig luchtbevochtigers staan maar hoger dan 50% heb ik het amper gekregen hier maar dat is voor hier al heel erg vochtig.
Ik blaas elke dag zeker 10 liter water de kamer in.
De luchtkamers zijn hier net als bij Karin ook vaak bijna het halve eitje en toch komen ze prima uit.
Ik merkte wel dat de luchtkamers met droge lucht in een paar dagen al heel groot zijn en met de luchtbevochtiger aan duurd het veel langer voor ze groot zijn dus het helpt wel degelijk met een luchtbevochtiger naar mijn idee.
Normaal zijn de eitjes hier ook precies met 18 dagen uit daar kan ik de klok op gelijk zetten :-)
Alleen in die hele hete zomer kwamen een aantal eitjes soms al met 17 en zelfs een met 16 dagen uit.
En ook heb ik wel eens meegemaakt dat een eitje (was toevallig een albino) pas na bijna 4 weken uitkwam.
Dus in elk geval de eitjes nooit te snel weghalen.

Groetjes, Paul

margreet

goede morgen allemaal,

Zat ik vanochtend om 6.30 aan de koffie praat een beetje met Toby die daarna het nestblok weer ingaat Zeg nog tegen hem ja ga jij maar lekker naar je vrouwtje want zo leuk is het niet hoor ik daarna een heel zacht piepje. Ik denk waar komt dat nou vandaan, gelijk naar het blok gelopen maar daar was het stil. Een half uur later weer en toen kon ik het wel goed horen het kwam uit het blok. Zal het dan toch nog gebeuren. Wel hebben ze het kapotte eitje uit het nest gegooid. Dat heb ik opengemaakt en er zat een embryo in, heel klein maar je zag duidelijk het oogje en snaveltje. Paul bedankt voor je uitleg omtrent de luchtkamer, ik zag ze inderdaad alleen maar groter worden en dacht dat ze juist steeds kleiner moesten worden. Wat betreft de luchtvochtigheid was ik al op de hoogte maar ik zal het de volgende keer proberen te verhogen. En bedankt voor het meeleven

groetjes Margreet.

ps. ik moet nu als een speer naar mijn werk, ik ben pas om 17.30 terug, maar goed ook dat geeft afleiding

Hallo Caroline, Als je dit volgt, hoe staat het er bij jou voor??

carco

Hoi Margreet
Spannend hoor.
Hier nog steeds niets: zie er een zwaar hoofd in inmiddels. :-\

ik zal heel hard duimen voor je vandaag.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Paul

26 februari 2005, 21:53:22 #5 Last Edit: 26 februari 2005, 21:55:06 by Paul
Hoi Margreet,

Als ik dat zo hoor heb je er een kleintje in liggen :-)
Normaal hoor je af en toe een zacht piepje en als je snel achter elkaar piepjes hoort betekend het dat het jong gevoerd word :-)
Dus je hoord al zonder te kijken of er goed gevoerd word.
Zorg nu in elk geval zeker voor elke dag vers eivoer voor de ouders want dat is het hoofdvoedsel voor de jongen.
Ook kan je stukjes vochtig gemaakt brood geven dat is ook erg goed.
Ik ben benieuwd of je morgen nog meer gepiep hoord het zal steeds harder worden als het jong ouder word.
Het beste is wel regelmatig nestcontrole te houden want gaat er dan wat fout dan kan je op tijd ingrijpen.
Zoals ik met een jong had dat het spreidpootjes kreeg dat is goed te behandelen als je er snel bij bent maar ben je te laat dan is er niks meer aan te doen.

Groetjes, Paul

margreet

hallo,

Het tweede eitje was opzij gegooid, was koud, ik heb het verder opengemaakt en er kwam alleen een beetje smurrie uit, dus niet goed. blijven er nog 3 over, hoorde nog een klein beetje zacht gepiep, even maar, in het derde eitje zit nu een deukje. De eitjes zien er op zcih nog wel goed uit, niet verkleurd ofzo. We wachten het maar weer af. Ze houden je wel bezig zo.

groetjes Margreet

Paul

Hoi Margreet,

Je hebt dus nog geen jong zien liggen begrijp ik.
Maar als een eitje piept zal het binnen 48 uur uitkomen en als het hard piept zal dat best wel morgen al zijn lijkt me :-)
Ik ben benieuwd of er morgen een uit zal komen en ook al komt er maar eentje uit is dat toch heel erg leuk voor het eerste nestje.
In mijn eerste nest had ik ook maar 1 jong en was daar al supergelukkig mee :-)

Groetjes, Paul

margreet

hallo paul,

Al zou het er maar een zijn dan ben ik er al hardstikke blij mee. Je hebt het er maar druk mee, veel mensen die problemen hebben met hun nestjes. leuk dat je daar elke keer weer spontaan op reageert. Met jouw nestje gaat het gelukkig goed en zo hoort het ook.

groetjes Margreet

margreet

hallo allemaal,

Het is gelukt, het eerste jong is geboren, nog 2 eitjes in het blok maar hier ben ik al blij mee. hopelijk gaat het verder goed.

groetjes Margreet

bobbie

Hallo Margreet,

Gelukkig, je eerste jong is er. Gefeliciteerd. ;D

Nu is het wachten op de volgdende.

Succes.

Nel :)

carco

Hoi Margeet
Heel erg gefeliciteerd met je eertse jong. ;)
Groetjes: Caroline
Klik op het plaatje voor onze site!

Olga en Hans

Hallo Margreet,

Van harte gefeliciteerd metje eerste jonkie  :D, wat zal je je trots voelen. Heb je al een beschuit met muisjes op  ;)

Groetjes Hans en Olga.

Tjico    01-01-2004       Coco en Kaya
Spykie  06-07-2004       zijn verhuisd    
Coco    17-07-2004       en wonen sinds
Rocky   07-08-2004       07-10-2007
Kaya     04-04-2005      bij Cobie.
Yoeri    17-05-1993

Mandy

Hartstikke goed joh, geniet er maar lekker van hoor, hopelijk blijft alles goed gaan en komen die andere 2 ook nog uit. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

margreet

hallo allemaal,

Moest vandaag de hele dag werken, ik werk in de zorg en moet om het weekend  een heel weekend werken, net nu dus, maar afgelopen nacht is het eerste jong geboren en vanmorgen even voor acht uur het tweede, ze reageren goed, ik heb ze gewogen en ze wogen beiden 4 gram, niet spectaculair maar wel goed hopelijk. De ouders bewaken hun nest met hun leven dus ik wil ze niet te veel storen. Morgen maar weer eens kijken, het derde eitje ligt er nog goed bij. Dus eigenlijk  heb ik nu een tweeling.

Bedankt voor julliie leuke reacties, Margreet