12 mei 2025, 11:26:51

Binnen 'n maand weer 'n eitje.

Gestart door Olga en Hans, 2 maart 2005, 19:04:06

« vorige - volgende »

Olga en Hans

Hallo,

Spykie heeft 30 jan., 1,3,5,7 en 9 feb. eitjes gelegd en daar steeds op gezeten, ze waren onbevrucht, totdat 12 feb. Rocky (mannetje) erbij kwam. Ze liet gelijk haar eitjes in de steek en keek er niet naar om. We hebben toen na 2 dagen het mandje met eitjes eruit gehaald.
We hebben nu 2 popjes en 2 mannetjes, maar Spykie blijft een 1ling. Vorige week ging ze weer onder de pluizenbol van de touwring dat kippetjesgedrag+geluid doen.
En vanmorgen dus weer een eitje op de bodem van de kooi en ze blijft er ook weer opzitten.
Zal ik dan dat mandje weer terug geven  ??? en zal ze eitjes blijven leggen  ???

Groetjes Hans en Olga.

Tjico    01-01-2004       Coco en Kaya
Spykie  06-07-2004       zijn verhuisd    
Coco    17-07-2004       en wonen sinds
Rocky   07-08-2004       07-10-2007
Kaya     04-04-2005      bij Cobie.
Yoeri    17-05-1993

Marianne

Hoi Olga en Hans,

Helaas weet ik het antwoord niet precies.
Bij mij leggen de popjes alleen eitjes als de broedblokken eraan hangen.
Als wij de blokken weer verwijderen ligt er misschien nog 1 of 2 eitjes maar dan houden ze er weer mee op.
Wipwappen doen ze wel gewoon volop maar eitjes leggen dus niet.
Misschien dat, als je het mandje niet terug zet, jouw popje ook gewoon weer stopt met het leggen van eitjes maar zeker weten doe ik het niet.
Misschien dat een ander lid je hier beter mee kan helpen maar ik wilde toch even laten weten hoe dat er bij mij aan toe gaat.
Succes!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

Hoi Hans en Olga,

Het is inderdaad lastig als je van die legkippen hebt sommige blijven aan de gang :-(
Wat zou kunnen helpen is het eerder donker te maken bij de kooi zodat ze denken dat het winter is.
Voor de rest gewoon 3 weken laten broeden en dan heb je kans dat ze na het legsel een tijdje niks doen.
als het bij 2 of 3 legsels blijft is het nog niet zo erg maar ze moet niet het hele jaar door blijven leggen dat is niet goed.
Ik zou haar wel als ze toch al legt het mandje maar weer geven dan zit ze toch een stuk fijner dan op de bodem.

Groetjes, Paul

Olga en Hans

Hoi Marianne en Paul,

Spykie zou denk ik heel graag willen wipwappen, maar die 2 mannen hebben geen oog voor haar, misschien nog te jong, Spykie en Coco zijn 8 mnd en Rocky 7 mnd, Tjico 14 mnd.
Ik heb vanmorgen toch maar het mandje terug gegeven, op de bodem is ook zo zielig op de houtsnippers. 's Avonds zo gauw het donker wordt gaan de rolgordijnen wel dicht, maar tussen de kooi en de bank staat een lamp zodat ik kan lezen en naar onze lievertjes kan kijken + fluiten.
Of wij moeten ook met de kippen op stok  ;D
Ik laat Spykie nu maar en misschien na het broeden dat ze het dan voor gezien houdt.

Groetjes Hans en Olga.

Tjico    01-01-2004       Coco en Kaya
Spykie  06-07-2004       zijn verhuisd    
Coco    17-07-2004       en wonen sinds
Rocky   07-08-2004       07-10-2007
Kaya     04-04-2005      bij Cobie.
Yoeri    17-05-1993