11 mei 2025, 14:36:20

eitje wat nu

Gestart door wouter, 26 februari 2005, 20:59:05

« vorige - volgende »

wouter

26 februari 2005, 20:59:05 Last Edit: 26 februari 2005, 21:26:37 by wouter
hallo allemaal het is al weer een tijdje geleden dat ik gepost heb maar nu heb ik een vraagje

mijn valkje heeft een eitje gelegd en er is geen mannetje

mag ik dat eitje nu weg pakken of niet?

zo nee hoe moet ik dat dan doen als ik de kooi wil verversen?

'k zou graag een antwoord willen hebben

alvast bedankt

ik weet dat dit onderwerp al vaker is besproken maar ik vind dit nu niet onmiddellijk terug.

Paul

Hoi Wouter,

Het beste kan je het eitje gewoon laten liggen en met een dag ertussen zal ze er nog een aantal bijleggen want meestal hebben ze 4 tot 6 eitjes.
Als ze dan gaat broeden moet je de eitjes gewoon een week of 3 laten liggenen dan weghalen of je kan ook iets langer wachten vaak stoppen ze dan al vanzelf met broeden.
ZOrg in elk geval voor voldoende kalk in de kooi in de vorm van Sepia, een mineraalblok en vogelgrit/oestergrit.
Als je de kooi wil verschonen dan leg je de eitjes even appart en vreschoond de kooi en dan weer terugleggen ze zal er dan meteen weer op gaan zitten.
Als ze broeden houden ze de ontlasting op en laten dan als ze van het nest gaan alles in een keer vallen.
Dat kan soms ook erg stinken dus raak niet in paniek als je dat ziet want dat is normaal.

Groetjes, Paul

wouter

bedankt voor het antwoord want het was even schrikken toen ik het eitje zag liggen.
ik had nu nog geen eitjes verwacht.
nogmaals bedankt voor het antwoord.

ik hou je op de hoogte

groetjes wouter

wouter

er is vanmorgen weer een eitje bij gekomen

hij gaat er de laatste tijd wel op zitten en dat  deed hij eerst niet (is waarschijnlijk wel normaal)

hoeveel gaan er nog bij komen?

zo dat was het

greetz

Karin

Meestal een stuk of 4 - 5, maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

wouter

wouter

het derde eitje is binnen

greetz wouter

Riny

Hoy Wouter
Als je bang bent dat de eitjes kapot gaan kun je er ook nep-eitjes voor in de plaats leggen.
Groetjes Riny :D :D :D

wouter

hey

ik ben niet ben dat de eitjes kapot gaan

maar ik ben vooral bang dat er niets met mijn valkje (ekkie) gebeurt
vb: dat hij eitjes blijft leggen of dat hij zich dood broedt.

greetz wouter (ekkie)

Riny

Hoy Wouter
Als jij de eitjes laat liggen dan stopt jou valkje heus wel als zijn legsel compleet is .
En je hoeft niet bang te zijn dat hij zich dood broedt.
Na een bepaalde tijd als de eitjes niet uitkomen verliest hij van zelf zijn interesse in het nestje.
Maak je maar niet teveel zorgen!!
Groetjes Riny :D :D :D