Tami´s valkjes, fotooooooossssss :-D

Gestart door Tamireya, 20 april 2011, 21:23:50

« vorige - volgende »

Tamireya

helaas is het donsje niet meer  :'(

Ze hebben het keurig warm gehouden maar blijkbaar niet gevoerd terwijl ze wel van alles en nog wat aangeboden kregen aan eten.

Het zal gewoon de onervarenheid geweest zijn of dat er wat met het kleintje was maar goed, het is helaas niet anders.

Het eerste nestje is dus niet geslaagd helaas.

Voor mij was het ook duidelijk dat verder broeden op dit nest geen zin heeft dus heb ik besloten (een leeg ei, een dood ei waarvan ze de schaal open gemaakt hebben en dan het dode donsje) om Yin en Yang in de nieuwe kooi te plaatsen zonder nestblok zodat ze daar nu tot rust kunnen komen van de eerste poging.

Het heeft geen 5 minuten geduurd en ze waren er al in (kooi aan kooi met ruimte er tussen om ook in de kamer te gaan vliegen)...ik heb ze zelf de keuze laten maken wanneer ze gaan "verhuizen".
En dat ging sneller als ik verwacht had.

Ze zitten zich alweer lekker schoon te maken en (Yang) te fluiten ook al merk je dat ze aan het zoeken zijn naar het nest.

Ik vind het heel sneu voor ze maar ik denk dat dit gewoon beter is ipv. alles weg halen op een ei na.

Zodra ik zie dat ze weer beginnen met wipwappen krijgen ze de kans om nog een poging te doen en mocht deze ook niet lukken dan maar niet  ;)

Landiej

Ach wat sneu :(

Helaas kan je er niets aan doen. Je hebt vast gelijk als je zegt dat het door onervarenheid komt. Misschien dat het volgende nestje na een rustperiode in de nieuwe kooi beter slaagt :)

Tamireya

Van hier maar weer is een flinke update.

Het gaat uitstekend met Yin en Yang  ;D

Ze zijn zo verandert zins ze in de nieuwe kooi zitten dat is echt niet te geloven in zo korte tijd :o
Yin gaat af en toe op m´n vinger/arm zitten en zelfs Yang eet uit mijn hand.

Eergisteren mocht in Yin zelfs even "heel vlug" een kleine ai geven, wat was dat toch leuk  ;D

Ze zijn zins 3 dagen alweer volop bezig met wipwappen  ::)
Had eigenlijk verwacht dat ze dit nu eventjes niet doen om gewoon rust te houden.
Het nestblok is uiteraard niet in de voliere maar Yang is iedere dag op de grond aan het "scharrelen" zo als of hij op zoek is naar een passend nest  :-\
Ben bang dat ze straks op de grond gaan broeden, dit lijkt mij niet zo erg verstandig maar ik vind het nog te vroeg eigenlijk voor een tweede poging.

We zullen zien wat de tijd met zich meebrengt  ;)

Tamireya

Even een berichtje van ons hier.

Yin en Yang doen het super.....we gaan erg goed in de richting van tam en daar ben ik enorm blij mee  ;D

Tja, maar nu in de nieuwe kamer voliere vind ik dat er nog wel een valkje bij zou kunnen en denk daar nu al een paar dagen over na....maar ik weet niet wat en of dit verstandig is.

Er is een kweker in de buurt bij ons die hele leuke valkjes heeft en volgens mij ook op dit forum bekent is en daar wil ik eigenlijk wel contact mee op nemen voor een valkje  ;D

Maar om mijn twijfel even neer te zetten:

Yin en Yang zijn (nu) alweer erg druk met wipwappen en zijn zins vandaag samen op de bodem van de voliere aan het scharrelen (ze hebben geen nestblok in de voliere omdat ik hun eigenlijk een pause wilde geven) maar ik wil ook een tweede poging niet uitsluiten voor een nestje  ;)

Is het dus nu eigenlijk wel verstandig om dan een valkje erbij te nemen? Of zou dit problemen op kunnen leveren?
Zou het dan beter zijn om te wachten totdat ze (weer) een nestje gehad hebben en hopen dat deze keer dan wel alles goed gaat? Of maakt dat niet zoveel uit?

Oh ja, en als ik al zoveel vraagjes hier neer zet kunnen er nog wel een of twee bij dus  :D

1. Hoe groot is de kans dat Yin gewoon op de grond van de kooi haar eitjes gaat leggen (ik ben er erg zeker van dat ze binnen 1 a 2 weken weer gaat leggen) omdat geen nestblok aanwezig is?

2. En als ze deze op de grond zou leggen, zou ik dan de eitjes nog over kunnen leggen in het nestblok of is dat niet handig?

Bedankt alvast voor het lezen  :)

Groetjes Agnes

Tamireya

Toch besloten om het nestblok erin te hangen. Yin zit met kromme rug en staart naar beneden dus zal ze binnenkort wel een ei leggen.

Yang is er meteen op af en heeft zijn ok gegeven en probeert haar nu in het nestblok te halen.

Verders heb ik besloten om een nieuw jong valkje erbij te halen maar deze vooreerst apart te zetten naast de voliere.
Ik heb al contact opgezocht met de kweker in de buurt en wacht met spanning op een paar foto´s om te kijken of daar een valkje voor ons bij zit  ;D

Een grote kooi staat nog op zolder, die ga ik vandaag naar beneden halen, soppen en al een beetje voorbereiden  ;D

Voor de rest gaat het met mijn lieve koppeltje erg goed, ze kroelen de hele dag met elkaar en wipwappen er wat van af....dit keer proberen ze het blijkbaar "goed" te doen....laatste keer hoorde je heel zachte geluiden van hun bij het wipwappen maar nu lijkt het wel alsof Yin echt misbruikt word van Yang  :o

Landiej

Verstandig dat je de nieuweling apart gaat zetten. Broedse koppels zijn vaak niet zo vriendelijk tegen andere valkjes >:( ;)
Bij wie ga je het kleintje halen?

Tamireya

14 juni 2011, 10:10:02 #36 Last Edit: 15 juni 2011, 19:37:42 by Tamireya
Ik wilde nu eigenlijk nog helemaal geen nest aangezien ik hun een pauze wilde gunnen maar dat zien ze blijkbaar iets anders dan ik. ::)

Maar voordat ze de eitjes op de grond gaat leggen dan toch maar liever een blok erin en hopen dat het dit keer wel goed gaat  :)

Gerdy uit ... (uit privacy reden maar liever verwijdert  ;)), ik heb geen idee of ze hier ook op het forum is maar ben er vast van overtuigt dat dit wel het geval zal zijn  :)

Landiej

Er is hier inderdaad wel een Gerdy op het forum, maar ik heb geen idee of ze uit Nibbixwoud komt :D

Tamireya

Dat had ik ook gezien  ;D

Afwachten maar, zou wel leuk zijn voor haar denk ik, dan zou ze het kleintje vervolgen kunnen  :D

Tamireya

Het is Gerdy van het forum met wie ik contact opgezocht heb  ;D

Vrijdag ochtend ga ik op visite om te kijken bij haar en de valkjes  :D
Ben erg benieuwt dus en kan vast niet afwachten tot het zover is.

Naar een lange (geslaagde) middag winkelen met mijn moeder eindelijk weer thuis.
Kids in bed gebracht en toen naar Yin en Yang gekeken.
Yang boven maar van Yin geen spoor te bekennen...zij zat/zit dus in het blok en dat betekende voor mij alleen maar een ding....er is een eitje  :D

Even later was ze uit het blok om te eten dus even snel gekeken of ik gelijk had en ja hoor, het is dus zover.
Ben benieuwt hoeveel eitjes het dit keer worden en hoeveel ervan bevrucht dan zijn.

Ze hebben dit keer wel (nog) veel meer gewipwappt als de eerste keer en dat ook een stuk "brutaler".

Wat mij ook opviel toen ik net even keek is dat dit eitje groter en ook iets ronder is dan die van het eerste nestje.
Wel ovaal zoals je een eitje kent maar gewoon iets bolliger (moeilijk weer eens uit te leggen  ::))

We zien wel wat gebeurt, ik hoop dat ze dit keer alles goed doen mocht er weer een donsje uitkomen  ;)

Ik laat ze nu in ieder geval lekker hun gang gaan, ga niet schouwen en ook niet iedere dag meer controleren.

Dan nog even een offtopic:
Ik was dus vandaag met mijn moeder lekker winkelen voor gordijnen en moesten ook eventjes in de dierenwinkel. Nieuwsgierig als ik ben dus bij de vogels kijken en zie ik daar een heel mooi valkje (cinnamon gepareld), kijk ik op de prijs staat daar koppel voor ...€  ???
En ik maar zoeken en kijken want ik zag alleen dus dat ene valkje (was ook de hoogste "kooi" waar ze in zaten en ik klein ukkie zie zo snel niks  :P) en opeens....zie ik een staart beneden...
Zit daar een mooie witmasker opaline op de grond van de "kooi" in een hoekje broeden  :censuur

Arm beestje in zo een klein hokje aan het broeden, ik vond het zo zielig...het liefst had ik ze mee genomen maar dat was geen optie, helaas. :(

Cherro

Wat spannend een 2e ronde ;D hopen dat ze dit keer wel goed hun best gaan doen en de jongen gaan voeren.

Heb je eventueel een back up koppel of iemand waar je desnoods de jongen bij onder leggen kunt?

En leuk een nieuw valkje :) Gerdy heeft ook erg mooie valkjes zitten, ben benieuwd :)

En wat zielig van die vogel in de dierenwinkel, zeker als ze daar ook nog eens eitjes hebben gelegd, maar je moet wat he  ::)

Ik begin steeds meer me er aan te ergeren die kleine hokjes met de vogels daarin gepropt.

De dierenwinkel hier vlakbij is wel erg veranderd, zij hebben geen grotere vogels meer, alleen nog maar vinkjes en grasjes enzo, dus dat is wel een pluspunt. Zij vond het zelf niet kunnen, die grote vogels soms in die kleine hokken en zo kon ze de kleinere vogels beter verdelen die ze binnenkreeg.

En verstandig je uk in een aparte kooi te doen, dat is wel het beste.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Tamireya

Gelukkig niet meer zo erg spannend als het eerste nestje anders zou ik weer zenuwachtig gaan worden  ;D

Nee helaas geen back up koppel, dit is (nog) het enigste koppel wat ik heb.

Waar ik wel over nagedacht heb is om pap alvast in huis te halen voor de zekere zekerheid en hun zo proberen een handje te helpen mocht dit nodig zijn ook al weet ik dat de kansen erg slecht zijn als ik dit onder de leeftijd van 2 weken zou doen.

Ervaring met handopvok bij vogels heb ik dan wel niet maar het lijkt me niet zo moeilijk als bij een jong ritten van 1 dag en deze heeft 3 1/2 jaar geleefd  ;D

Misschien dat Gerdy mij vrijdag nog de een of andere tip kan geven hoe ik dit zou kunnen oplossen, mochten ze dit keer weer niet voeren.

Maaar, ik geef de hoop nog niet op, ik denk dat het dit keer wel goed gaat komen.
Yin zit nu nog steeds op/naast het ei (ze is tenminste in het blok) en dat is al een duidelijke voruitgang. Bij de eerste keer zat ze de eerste drie dagen alleen maar overdag erop en nu dus meteen en volgens mij komt ze er vandaag/vannacht ook niet meer af :)

Ja helaas zijn er heel veel dierenwinkels waar de dieren in veel te enge kooitjes zitten....maakt niet eens uit of het nou vogel, hamster of vis is....dit was voor mij een nieuwe dierenwinkel dus dan ga je wel even kijken hoe of wat, maar dat had ik liever niet willen zien  >:(

Leuk om te horen dat er wel nog winkels zijn die zelf dan de inzicht nog krijgen en het veranderen....onze dierenwinkel heb ik ook al heel vaak wat probeert te zeggen maar ze luisteren er helemaal niet na  >:(
Ik probeer dus ook zo min mogelijk erheen te gaan zodat ik het niet hoef te zien, maar de beesteboel thuis wil wel verder wat te eten krijgen  ;D

Op de valkjes van gerdy ben ik al heel erg benieuwt (op Gerdy natuurlijk ook  ;)) en ik hoop dat er een valkje bij zit wat mijn hart laat smelten, maar dat denk ik vast van wel als ik zo de foto´s zie in haar dagboek en in de advertenties  ;D

*Manon*

Hoi hoi!!

Nou de valkjes/jongen van Gerdy laten je hart zeker smelten  ;D ;D ;D
Ben ik echt van overtuigd.

Fijn dat Yin in het blok zit en hopelijk laten ze zien dat ze goede ouders kunnen zijn.. altijd spannend weer hé!

Tja... die dierenwinkels... ik zou ook direct zo'n koppeltje met eitjes mee willen nemen naar huis... ik vind het ook erg zielig als ze in die kleine kooitjes zitten zonder niks.... ik vraag me af hoe ze verzorgd worden als ze jongen hebben... ik moet er maar niet teveel over nadenken....  :-\

Veel plezier bij Gerdy!

Groetjes Manon

Tamireya

Ze heeft de hele nacht in het blok gezeten, yes yes yes. ;D

Nu zit ze lekker buiten het hok en Yang is erin, nou dat is toch een goede vooruitgang  :D

Over het broeden maak ik me dus helemaal niet ongerust, dat gaat met zekerheid goed komen.
Nu dus hopen dat ze het straks (mocht er wat van bevrucht zijn) ook gaan voeden.

Het was ook nog een erg mooi koppeltje in de winkel, ik zat er dus over na te denken om ze te halen...maar twee koppeltjes in een kooi (ruimte zat dat zou niet het probleem zijn) die aan het broeden zijn....ik denk dat daar problemen zouden ontstaan.
Maar ik denk ook dat verhuizen geen goede optie is als ze eitjes hebben, daar raken ze dan nog meer gestrest van.

En dan ga je verder denken aan de eitjes.....misschien een optie om deze af te kopen en onder mijn koppel te leggen  ???
Maar Yin heeft pas het eerste eitje gelegd dus weet ik niet hoeveel er nog komen en sowieso of ze het straks wel goed gaan doen als er donsjes komen.

Niet teveel over nadenken is denk ik de beste optie ook al vind ik dat heel erg voor de valkjes.

Tamireya

Dat was leuk bij Gerdy.
Samen met mijn vriendin vanochtend bij haar geweest om te kijken naar de valkjes en het was heeel gezellig.

Bedankt voor je gastvrijheid Gerdy het was echt leuk  :)

Ze heeft zich echt de tijd voor ons genomen...dat hadden wij niet verwacht zo lang daar te blijven maar Gerdy heeft veel verteld, vragen beantwoord en ons kennis laten maken met de valkjes  ;D

In een advertentie van haar zag ik een mooie geparelde witmasker maar tijdens de kennismaking merkte ik al snel dat dit niet "mijn" valkje zou worden....er was gewoon geen klik tussen ons.
Toen kreeg ik van Gerdy een ander, heel mooi tam valkje en ja hoor.....het klikte zo leuk meteen tussen ons  ;D
Zat heel lief bij mij op mijn vinger/hand, lied zich aaien door me en keek recht in mijn ogen, daar merkte ik meteen een band  :D

Ik had er uren zitten blijven kunnen met hem...zo ontzettend lief en rustig dat ie was....ik ben dus helemaal verliefd  :-*

Hij/zij is nu 4 weken oud eet al een beetje zelfstandig en ik hoop hem over twee weken af te kunnen halen.

We gokken op een mannetje, maar zeker weten doen we het niet  ;)

De mutatie ben ik nu helemaal kwijt....of het is een bonte geparelde witmasker met split bleekmasker of een bonte geparelde bleekmasker split witmasker...maar och wat maakt dat uit, hij is lief, schattig en zoooooo mooi  :D

Gerdy heeft foto´s gemaakt....ik was mijn camera helemaal vergeten....had wel gehoopt een valkje te vinden maar niet verwacht  :)

Toen hebben we nog even de buitenvoliere kunnen bekijken en ook daar zo mooie valkjes....zou ik nu niet voor een tamme willen gaan had ik daar ook wel een valkje gevonden maar omdat Yin en Yang niet tam zijn wil ik er liever een tamme bij hebben, misschien dat hun dan zien dat ik echt niet erg ben en ze mij kunnen vertrouwen  ;)

Yin kommt al wel af en toe op mijn vinger gestapt als ze buiten de kooi is, maar ze vliegt er heel snel vandoor als ze merkt dat ik niet de stok ben die ze verwacht had  ;D

Bij Yin en Yang gaat het prima met het blok. Yin zit vanaf ei nummer 1 in het nest, ook s´nachts en overdag wisselen ze zich af. Als Yang geen zin meer heeft begint hij te roepen/fluiten en dan gaat Yin er weer in  :D