Tami´s valkjes, fotooooooossssss :-D

Gestart door Tamireya, 20 april 2011, 21:23:50

« vorige - volgende »

Tamireya

20 april 2011, 21:23:50 Last Edit: 20 januari 2012, 11:30:41 by Tamireya
Nou dan wil ik toch ook maar beginnen met een dagboek nu dat de valkjes ook bij ons wonen  ;D

Gisteren was het dus zover en konden wij ze eindelijk afhalen.

Vandaag maar andere namen "bedacht" voor ze want de andere namen pasten niet zo bij ons (waren volgens mij Perzische namen).
Nu heten ze Yin en Yang....dat vonden wij wel passend dus daar maar nu aan wennen  ;D

De verhuizing ging prima en naar geen 5 minuten weer terug in de kooi te zijn, begonnen ze al zich te poetsen en te eten dus viel het denk ik reuze mee.

Vannacht lekker geslapen en vanochtend, toen ik naar beneden kwam, heel mooi begroet...das wel even wennen ´s ochtends vroeg om half 7  meteen al "lawaai" te horen in plaats van "zeurende" kinderen die dit of dat willen ;D

Vanmiddag probeert foto´s te maken...nou dat is niet zo makkelijk als ik gehoopt had maar denk dat het aardig gelukt is  :)

Links is Yang de man en rechts Yin de pop

Helaas niet de allermooiste foto´s geworden maar je kunt ze wel goed herkennen  :D

Misschien kan mij iemand me vertellen wat de man vooral de pop, voor een mutatie zijn? Kom er zelf nog niet helemaal uit ook al heb ik de website hier door gekeken...Yang (het mannetje) is dacht ik wildkleur maar twijfel hieraan een beetje omdat hij in het wit van de vleugels een beetje licht geel heeft (kun je op de laatste foto een beetje herkennen)
.
En bij Yin (de pop) een witmasker fallow of fallow bont....maar daar kan ik het ook helemaal mis mee hebben, dus ben wel benieuwt erna  ;D

Enne misschien kan mij iemand vertellen hoe lang valkjes eigenlijk vruchtbaar zijn? Dacht eerst dat ze 2 en 4 zijn maar blijken toch al iets ouder te zijn (4 en 6 ongeveer).
Zou het in principe nog kunnen dat ze eitjes leggen?

Groetjes Agnes

ps. niet op de datum van de foto letten, ben vergeten de camera te actualiseren  :-[

Larissa

Hoi Agnes

Super vogels hoor, en niks mis met de foto's

Het mannetje is inderdaad een wilkleur misschien dat hij nog meer bij zicht draagt in het bloed wat niet zichbaar is in de veren.

Het popje is een witmasker Cinnamon (volgens mij) te zien aan de licht beige/bruinige kleur, ze heeft wel duidelijk een mooie split vlek in der nek zitten dus daar kan ook nog een verrassing uit komen als er jongen komen.  :D
Ze hebben een prima vruchtbare leeftijd hoor, de meeste kweekers kijken vaak naar de conditie van het koppel en niet naar de leeftijd,

Ga proberen je boekje een beetje bij te houden

groetjes Larissa

Tamireya

Hoi Larissa,

Nou ik zal het zeker bij houden.....denk je ze moeten noch erg aan de nieuwe omgeving wennen en dat alles en wat zie ik nu met grote oogen.....ze zijn aan het wip wappen  :o

Volgens mij voelen ze zich dus al erg thuis  ;D

Mochten er dus eitjes uit volgen dan zullen het verassingseitjes worden hahahaha.

Ik ga vandaag is proberen hun een beetje trosgierst te geven ben benieuwt hoe dat gaat verlopen.

groetjes

Tamireya

Maar even een update...het gaat prima met Yin en Yang.

Ze hebben een leuke ritme gevonden in het dagelijkse leven...´s ochtends een tot 1 1/2 uurtjes, dan tussen de middag en ´s avonds ook nog een keertje...voor de rest zijn ze heel rustig en hoor je af en toe ertussen een paar geluidjes.

De lentekriebels zijn wel erg ingetrokken...minimaal een keer per dag zie ik ze bij het "knuffelen"  ;D

Ben aan het overwegen of ik er een broedblok in de kooi ga zetten?
Had er al over nagedacht om eens een nestje te krijgen maar dacht er niet aan dat het zo snel zou komen dat ze er ook wat voor zouden doen  ;)

Trosgierst vinden ze lekker alleen niet van mijn hand, maar dat had ik ook niet anders verwacht.
Hoop dat ze er nog aan gaan wennen zodat ik ze tenminste op de vinger is zal krijgen...dan kunnen ze ook uit de kooi....vind het zo zielig dat ze er nu in moeten blijven maar een keer 8 uur wachten tot dat ze vanzelf weer naar binnen gaan vond ik wel genoeg  ;)
Dat heeft gewoon tijd nodig, ben al blij dat ze het toelaten dat ik met mijn hand in de kooi ga om de bakken te verschonen en nieuw voer erin kan zetten.
Ze zijn dan wel erg nieuwsgierig maar blijken gewoon weg bang te zijn voor me...een stapje in mijn richting en direct 3 terug  :D

We oefenen dus lekker verder met het trosgierst  ;D

Iedereen nog een fijne 2de paasdag gewenst.

Groetjes

Tamireya

Vanochtend, half 7, ik lig lekker nog in mijn bed te slapen en werd opeens wakker door een (volgens mij) autoalarm...schrik me dus terplette en ren naar beneden waar mijn man heerlijk op de bank zit te smilen en naar de valkjes aan het kijken is....
En ja hoor...het alarm kwam niet van een auto maar van Yang  ;D

De eerste keer dat wij dit soort geluid van hem horen dus dat was heel bezonder voor ons....mijn man deed toen "zijn" herkenningsfluitje voor de vogels en Yang stopte....bijna....hij moest wel even horen laten dat hij daar blijkbaar mee aan het "oefenen" is...de eerste twee tonen ging Yang namelijk na maken  ;D

Ontzettend gaaf om zo wakker te worden....heb ik binnen kort niet eens meer de wekker nodig hahaha

☺ Pita ☺

Hahaha ja leuk he het zijn echte na-apers hoor.
Hier worden ook verschillende riedels gefloten :D

Tamireya

Gisteren een broedhok gekocht voor Yin en Yang....dacht eerst dat ze dat "reusachtige" ding vreselijk eng zouden vinden maar daar heb ik ze helemaal verkeert ingeschat  :)

Yang is als eerste erop af....gekeken en toen eens een tok gegeven om te kijken of dat "ding" iets doet  ;D
En omdat niks gebeurde durfde hij toen ook erop te staan.

Geknabbel hier en geknabbel daar en toen het gat ontdekt....ik lag in een deuk voor lachen zo schattig  toen hij ontdeckte dat als je geluide voor het gat maakt ze dan nog harder zijn ;D

Yin is op een gegeven moment ook naar beneden om is alles goed te bekijken...maar ja, erin gegaan zijn ze nog niet....is ook vreemd zo een ding als je het niet kent  ;)

Ik probeer elke dag het stappen plan te doen om ze "tam" te krijgen maar nadat ze het helemaal niet wilden pakken als ik met mijn hand in de kooi ben, ben ik overgegaan om het iets te veranderen....dus eerst maar door de tralies van de kooi geven om te laten zien dat ik echt niks doe (terwijl ze het wel toelaten als ik eten en water ververs zoals al vertelt) ....gisteren is het gelukt dat Yin van het trosgierst pakte terwijl ik het vast hielt in mijn hand...en ben iedere keer een stukje verder met mijn hand gegleden richting kooi en ze heeft lekker verder gesnoept  ;D
Vanochtend dus eens probeert brood te geven met mijn hand en ze kwam er naar 5 minuten op af en ging ook dit lekker knabbelen  ;D

Ik denk dat ik dus al een erg goede stap naar voren ben gekomen en al een beetje haar vertrouwen gekregen heb.

Yang ziet het alles en wil wel (dat gevoel heb ik) maar durft het nog niet...maar dat zal ook wel nog komen.

Maar, nog even over de broedblok...is het misschien handig als ik die is open maak (die klep van boven) zodat ze zien kunnen dat daar binnen niks eng is of moeten ze perse door het gat van begin af aan?
Ik zie wel dat ze erg nieuwsgierig zijn maar ik denk dat het "donkere" onbekende wel eng zou kunnen zijn (tenminste zou ik het wel eng vinden  :D) en ze daarom er nog niet in waren om het te bekijken.

groetjes

Tamireya

En wij zijn weer een paar stapjes vooruit gegaan  ;D

Het broedblok is goedgekeurt door Yang dus gaat Yin er nu ook reelmatig in....minimaal 5 keer per dag zijn ze lekker bezig met wipwappen en voor de rest van de dag word lekker met elkaar gekroelt en geknuffelt  ;D

Yin begint goed aan mij eindelijk te wennen en pakt nu ook wat brood van me als ik mijn hand in de kooi heb....Yang durft nog niks van mij te pakken ook al gaat hij een stapje of twee op me af om dan toch maar weer terug te gaan omdat hij niet durft.

De laatste twee dagen heb ik ´s avonds de kooi open....ook al zijn ze eigenlijk niet tam genoeg om dit te doen wil ik hun die vrijheid niet nemen om energie kwijt te raken...maar ze gingen liever slapen in plaats van te vliegen  ::)

Vanochtend de eerste keer ook de kooi maar open gedaan in de hoop dat ze toch eens uit vliegen en ja hoor....daar gingen ze  ;D
Vanaf half 8 tot net zaten ze dus buiten en ik dacht dat ze vanzelf weer naar binnen zouden gaan maar nee....dan liever poetsen en troetelen op de kooi.....ik had nu wel zoiets van: nu is het vooreerst wel even genoeg, ik moet ook nog wat doen in huis dus naar binnen met jullie.

Maar hoe....opjagen wilde ik niet dat is geen optie voor mij....vangen met een doek vond ik ook niet goed, dan zou dat kleine beetje vertrouwen al heel snel weer weg zijn....maar ja, ze stappen niet op mijn hand dus hoe dan....

Ik bedacht me dat ze misschien met veel geluk wel op een stok zouden stappen dus heb ik dat eens probeert.
En wat zie ik daar....Mijn mooie meissie Yin stapte meteen op en liet zich in de kooi brengen  ;D
Yang daar en tegen ging noch even 5 rondjes vliegen maar bedacht zich toen en kwam ook op de stok zitten. Die dus ook naar binnen gebracht en nu zijn ze lekker aan het smullen van het trosgierst  ;D

Dus wij zijn verder bezig met oefenen en ik hoop dat wij binnenkort ook is een eitje in het blok kunnen ontdecken  ;D

motherof2beautys

ow leuk ik duim met je mee dat er binnenkort een eitje gelegd gaat worden
Hier zou ook eerst een koppel komen maar bleek dat de wsl pop(pleegzus) toch een volle broer van ons Mickey te zijn.
ik vind het met name niet erg daar ik geen eitjes wil maar vind ze wel super om te zien die kleine ugly maar ow zo sweete donsjes
Sinds 9 dagen pas een eigenaar van een valkje en nu al helemaal verkocht  ;D en vandaag kwam Spickey zijn broer vergezellen voor hopelijk heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel jaartjes
groetjes diana

Tamireya

Hier maar weer een flinke update van ons  ;D

Op 6 mei vond ik s´avonds het eerste eitje in het blok en vandaag heeft Yin het tweede gelegd.

Ze zitten er vanaf dag 1 heel aardig op en wisselen zich goed af. Geen ruzie onder elkaar (ik hoop dat het zo blijft) alleen s´nachts hadden ze het nog niet echt door dat iemand er op moest zitten  :(

Nu tijdens ik dit bericht schrijf (en ik ben er nu al goed 2 uur mee bezig omdat iedere keer iets ertussen komt haha), zie ik Yin niet...die zit dus heel braaf in het blok  ;D

Ben dus erg benieuwt hoe het gaat lopen en of er kleine donsjes uit de eitjes zullen komen  ;D

Ik heb alleen een voer probleem....groente, fruit, rijst, maccaroni en noem maar op word niet gegeten door ze  >:(
Heb echt alles door probeert of er iets bij is wat ze lusten maar nee hoor daar is echt niks aan te doen.
Alleen brood, daar zijn ze gek op  ;D

Maarja, dat is niet zo handig als je die extra voeding nodig hebt....iemand nog een tip met welke soort van groente/fruit ik ze kan lokken zodat ze het eens gaan proberen?

Yang fluit nu de tweede dag s´avonds leuke melodieën...das natuurlijk erg lachen als wij mee fluiten en hij antwoord geeft hierop hahaha.

Gaat dus helemaal top hier bij ons. ;)

groetjes

Cherro

Wat super te lezen dat ze al zo bijtrekken. Let wel nu ze een blok en eitjes hebben kunnen ze flink feller worden he ;)

Over de groente en alles:

Ik zou het gewoon neerleggen, desnoods zelf ff zo fijn mogelijk maken, en dan afwachten. Meer kun je niet doen.

En gaan ze het echt niet eten, dan houd het op.
Hier heb ik ze ook van alles aangeboden, wat ze ook echt wel lusten, maar eten deden ze het toen niet.

Ja dan houd het op, kan ze moeilijk naar binnen proppen he haha ;)

En nu doen ze het op zaad, eivoer, brood, wat groenten leg ik er toch bij voor t geval dat, en eten ze t niet, dan houd t op.

Ons donsje groeit er prima om ;)

Ook zorgen dat er genoeg sepia, mineralenblok en gritt beschikbaar is, dan heb je een goede basis ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Tamireya

Ja dat heb ik idd al gemerkt dat ze feller worden  ;)

Nou, tenminste Yin doet het...Yang blijkt het een beetje "eenzaam" te vinden en interesseert zich steeds meer voor ons  :)

Zolang Yin wel nog brood durft te pakken van me vind ik het best...als moeder wil je je "kindjes" toch altijd beschermen dat snap ik helemaal  :)

Op een hap of een beet ben ik helemaal voorbereidt en heb gewoon in mijn hoofd hoe erg het is als je van een paard gebeten word dan zal dat reuze meevallen hahahaha

Dat zal ik eens proberen of ze het misschien eten als ik het klein maak, dat heb ik nog niet probeert.
De basis staat altijd ter beschikking, iedere dag vers voer en eivoer geef ik op dit moment nog 3 keer per week door het voer want ook dat eten ze zo niet  ::)
Ik denk ook niet dat het een verschil zou maken als ik het aan zou moeten roeren want naar een gekookt ei kijken ze ook niet om :(

Lastig als je hun alles wilt geven maar ze niks ervan kennen en het dan ook gewoon liggen laten...

Heb wel een beetje hoop, dat als er donsjes komen, ze het gaan eten vanwege de kleintjes....je weet maar nooit he  ;D

Tamireya

Vandaag is het derde eitje gekomen joepie....ze doet het wel keurig "naar plan" alles om het maar zo te zeggen...alleen er zit nog steeds niemand in de nacht op de eitjes  :(

Overdag gaat het helemaal top daar wisselen ze zich af of zitten samen erin....heb al een beetje het gevoel dat de eerste poging niet gaat lukken, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit dus wacht ik gewoon maar af  ;D

Gisteren avond had ik Yang wel even  >:( :censuur kunnen....3 uur lang alleen gekrijs en ik heb geen idee hoezo hij dat deed.
Het enigste wat ik erop kon bedenken was de televisie maar dat heeft hem ook nog nooit geïrriteerd (staat ook aan de andere kant van de woonkamer en niet te dicht dus erbij).

Kan best zijn dat hij aandacht zoekt omdat Yin natuurlijk op de eitjes zit maar hij wil van mij nog niet echt wat weten dus daar kan ik hem, zo graag ik wil, niet echt bij helpen  :(

Misschien heeft iemand een tip voor mij voor het geval dat het nog een keer gebeurt wat ik dan kan doen?

Tamireya

Tweede avond dat Yin nu heel lief op haar eitjes zit ipv op de stok  ;D

Yang heeft voor de tweede avond een leuk rock concert gemaakt met eeerrgg veel gekreis  >:(
Heb dus maar weer de kooi open gezet om te kijken of hij niet toch alleen eruit durft en ja hoor...eindelijk stopte hij ermee...ik blij, hij blij iedereen dus blij  ;D

Lekker samen liedjes gefloten, Yang gevlogen en ik zat aan de kooi met trosgierst in mijn hand...Yang aan het klimmen op de kooi omdat hij wel naar het trosgierst wilde maar niet durfde omdat ik het vast hielt en toen gebeurde het...hij glee uit omdat hij vergat zich met zijn snavel vast te houden  :D

Een beetje vleugels gewappert maar in eerste instantie toen op de verkeerde plek geland namelijk op mijn arm  ;D
Dus heel snel daar weer weg en goed op de kooi gevlogen keek hij me aan zo van: Ik heb je nu echt geraakt  ???

Echter daarna kwam hij wel al weer een stukje dichter bij me  ;D

Zijn gezicht spreekt af en toe echt genoeg, dan kan je hem zien zitten denken  ;D

Ik denk dus nog steeds dat dit helemaal goed zal komen met het tam maken van deze twee schatjes.
We zijn tenminste al hele stappen vooruit gegaan  :)

Tamireya

Nou daar meld ik me maar terug van een paar hele leuke dagen die wij hadden  ;D

Mijn vriendin uit duitsland was extra gekomen voor de communie van onze oudste zoon. Helemaal top dagen dus gehad. :D

Met Yin en Yang gaat het best wel goed....ze zijn een stuk rustiger en zitten nu beide overdag in het nestblok...

Op 12. mei is het 4de en volgens mij laatste eitje gelegd.
Tot nu toe kwam er namelijk niks meer en Yin ziet er ook niet meer naar uit als of ze nog eentje zou moeten leggen.

Controle in het blok is nu wel lastig geworden dus probeer ik te kijken als ze er beide uit zijn.

Ik heb probeert te schouwen en denk dat er tenminste 2 bevrucht zijn...gelukkig is alles heel gebleven dus daar was ik al blij genoeg over  ;D