18 juni 2025, 17:47:33

kwartels + koppel grasjes!

Gestart door Lin, 17 juni 2007, 17:38:53

« vorige - volgende »

Mara

Hoi Lin

En vanaf 3 weken mogen ze ook fijngeknipte groenten. Ik heb ze toen eivoer vermengd met kruiden gegeven.

Mara

Inger m

12 juli 2007, 19:12:15 #76 Last Edit: 12 juli 2007, 19:14:39 by Inger m
Hoi,
Ik vermoed dat je te maken hebt met een darminfectie bij de jongste twee. Bij kippenkuikens is met name coccidiose berucht, maar ook bacterie infecties komen voor. Hebben ze een 'boller' buikje dan normaal? Door het houden van verschillende leeftijden doorelkaar heb je extra kans op besmettingen.

In SIVO-start zat voorheen een middel tegen coccidiose verwerkt, moet je even naar de ingredienten kijken.
Bacterie besmettingen worden bij deze vogels vaak bestreden met Baytril door drinkwater en voor coccidiose besmetting is Baycox het meest geschikt. Ontlastingonderzoek is aan te raden.

Verder heel hygienisch werken, liefst geen verschillende leeftijden bijelkaar. Beperk het voeren tot SIVO-start (geen eivoer, SIVO is voldoende en juist precies voor deze vogels. Duiven gaan bv. aan de schijt door eivoer) en als ze geen darmproblemen hebben op te duur ook fijngesneden groente.
Ik heb zulke jonge vogels nooit grit en maagkiezel gegeven. Het is zelfs zo dat je ze geen zand mag geven, omdat dit door overeten darmproblemen kan geven. Grit is niet nodig, calcium zit door het voer. Maagkiezel is bedoeld voor het malen van harde zaden en hier is het zacht meel. Wel is het aan te raden om het SIVO start voor de jongsten wat fijner te malen. Zitten vaak erg grove delen in en dat geeft voerverspilling, omdat ze het niet opeten.

Geef niet te veel voer tegelijk, want dan verspreiden ze alles en bevuilen ze het. Daardoor ontstaat besmetting. Geef liever paar keer per dag kleine beetjes en hou het goed schoon.

Zorg dat voer en waterbak niet dicht bijelkaar staan. Vochtig voer is met name voor coccidiose een ideale plek en ook bacterien houden van deze voedingsbodem, waar de kwarteltjes zichzelf door besmetten.

Ik vind persoonlijk beukensnippers erg grof voor kwartels. Ik fokte ze zelf op met grove theedoeken en later met zaagsel (houtmot). Op jonge leeftijd is beukensnippers gewoon niet ideaal en zaagsel veel geschikter voor deze kleine vogels.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Lin

Hey Inger,

Jeetje wat een uitleg! bedankt.

Ik heb deze 2 niet meer op beukensnippers. Deze twee zitten apart van de andere. Die andere van drie weken mogen die wel op beukesnippers.

Ik gaf geen maagkiezel en grit en als ik het zo hoor doe ik dat ook maar niet. water en voer staan uit elkaar. Sivo start voer ik maar misschien moet ik het eivoer eruit halen. Ik ga dat ook maar even weghalen. Ze eten inderdaad alleen maar eivoer.

Dat het tegen coccidiose is staat er niet op dus zal wel niet. Maar als ze nou wel baytrill nodig hebben is dat dan niet te sterk voor ze?
Ze hebben trouwens geen bol buikje. Wel ontlasting die blijft plakken.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Inger m

Hoi Lin,
Ja, juist SIVO-start is heel belangrijk. Dit is speciaal voor dit soort vogels.  Als je er eivoer doorheen gaat geven, verstoor je alle verhoudingen van de voedingsstoffen die juist zo belangrijk zijn. Beperk het daarom volledig tot SIVO. Ik heb daar veel kwartels, fazanten en ook eendjes mee opgefokt. Eerste week 100% SIVO en daarna mengen met groenvoer.

Ik zag grit/ maagkiezel staan als tip, maar dat heb ik de eerste maanden niet gegeven, pas zodra ze zaden/ granen gaan eten.

Ik denk dat ze middel tegen coccidiose eruit gehaald hebben.
Volgens mij zat het er vorig jaar ook niet meer in. Dit wordt namelijk veel preventief aan kuikenvoer toegevoegd, maar is discutabel. De jonge vogels bouwen daardoor zelf minder weerstand op en dit kan later problemen geven. Daarom is voorkomen ook zo belangrijk.

Ik zou voor de oudere kwartels kiezen voor de fijnste beukensnippers, maar liever nog voor zaagsel.

Ik heb eerder baytril gebruikt voor kippenkuikens, maar je moet vooral de juiste dosering gebruiken. Bij kwartels heb ik het nooit nodig gehad. Ontlasting die blijft plakken wijst sowieso op infectie en dat levert groeiproblemen op. Ik heb bij kippenkuikens wel gezien dat ze er daarna wel gewoon doorheen kwamen, maar ze bleven daarna wel wat achter in de groei.

gr Inger

problem.

Lin

ik heb nu alleen Sivo en water en ze staan op een theedoek. Nu ze wat meer sivo gaan eten waarschijnlijk is er dan nog kans op verbetering op de ontlasting of weet je wel zeker dat ze een infectie hebben?

Inger m

Hoi,
Ja, dat is mogelijk, maar ze hebben ook een eigen weerstand en het wil niet zeggen dat alles direct opgelost moet worden met AB. Ik heb het vaker gezien bij kippenkuikens, die nadien wel opgroeien, maar langzamer. Iedere vogel komt in contact met allerlei bacterien. Jonge vogels hebben nog een lagere weerstand en lopen sneller wat op. Vaak lost het eigen immuunsysteem dat wel op en dat kun je ondersteunen door goede hygiene en voeding (besmettingsdruk verlagen en weerstand verhogen). Als dat niet werkt, kun je ontlastingonderzoek overwegen, want kuren zonder diagnose is ook een risico.

gr Inger
problem.

Mara

Hoi Inger

Ik heb toch zelf als tip gekregen van iemand anders om ook maagkiezel en vooral grit te geven, dat heb ik gedaan maar pas vanaf een week of twee en dan alleen het fijngezeefde gedeelte. Hier kregen ze naast sivo ook kuikenmeel en daar heeft die van mij het heel goed op gedaan. Maar goed, iedereen doet het op zijn eigen manier en ik probeerde Lin alleen maar te helpen zover als ik dat kon.

Mara

Inger m

Hoi Mara,
Dat is ook goed om tips te geven, maar het is voortal belangrijk om te weten waarom je iets doet. Grit bestaat uit allerlei mineralen. Vroeger werd dat bv. aan kippen gegeven, omdat alleen kippengraan te kort aan calcium bevatte. Toen er compleet kippenvoer (legmeel/ korrel) werd uitgevonden, was dit in principe niet nodig. Datzelfde geldt voor zasden, deze bevatten te weinig calcium, waardoor bijmenging nodig is. Als je overstapt op een compleet voer, bv. pellets of bv. ook SIVO dan hoef je dat niet meer apart te geven. Maagkiezel is bedoeld om de spiermaag te helpen met het vermalen van hard voedsel, zoals zaden en granen. Meel alleen is vrij zacht, dus hoeft niet gemalen te worden.

Het gaat er dus niet om dat iedereen het op zijn eigen manier doet, maar dat je weet waarom iets wel of niet nodig is. Ik denk dat het geen kwaad kan (behalve bij overeten), maar dat het geen problemen geeft als het ontbreekt (tijdens opfok). Zodra er zaden gegeten gaan worden, is er wel maagkiezel nodig, maar na SIVO start gaf ik korrel (SIVO opfok).

Ik hoop dat je uit deze uitleg begrijpt, waarom dit in dit geval nog niet nodig is.

gr Inger
problem.

Mara

Hoi Inger

Ik snap je uitleg, maar het lijkt me ook dat het anders ligt of je nu natuurbroed hebt (wat ik dus heb) of uit de broedmachine. Maar ik ben na de sivo start meteen op gewone zaden overgegaan (heb 4 weken start gegeven hoor) maar ik vond de moeder te dik worden dus vandaar dat ik op zaden ben verder gegaan, met maagkiezel, grit en groente en ook fruit als ik dat geef. En hij is evengoed groot geworden hoor. Maar ik hoop ook dat je snapt wat ik bedoel. Maar mij was het dus niet duidelijk dat sivo start compleet was. Maar dat weet ik dus nu voor de volgende keer.

Mara

Inger m

14 juli 2007, 18:46:32 #84 Last Edit: 14 juli 2007, 18:49:23 by Inger m
Hoi Mara,
Dat is zeker waar. Bij natuurbroed zullen de jonge kwartels ander voedsel krijgen dan bij handopfok. Bij handopfok heb je precies onder controle wat de jongen eten. Bij natuurbroed (wat wel de voorkeur heeft bij mij) eten ze met de ouders mee, dus bv. ook allerlei insecten, maar ook zaden (dus idd kiezel nodig). SIVO start is voor volwassen vogels weer minder geschikt, omdat het een vrij hoog eiwitgehalte heeft. Overigens heeft SIVO ook een onderhoudskorrel voor volwassen vogels. Dit is helaas bij weinig dierenwinkels verkrijgbaar.

Afgezien van de voeding:
Je ziet ook verschillen tussen handopfok en natuurbroed. Zo bepaalt bij natuurbroed de oudervogel wat er gebeurt en is er ook een duidelijker dag en nachtritme. De jongen maken veel meer mee en leren gedragsmatig veel van de ouders. Ik heb zowel veel handopfok (broedmachine) als ouderbroed gehad, maar het is geweldig om een kwartelpaar met kuikens te zien. Soms hoor ik dat hanen agressief zijn tegen de kuikens, mogelijk ook een gevolg van handopfok (kennen het niet), want mijn hanen zaten vanaf het uitykomen van de kuikens met de hen op het nest en bracht de kuikens perfekt groot. Zodra de haan op het nest zat, wist ik dat er weer kuikens op komst waren (Chinese dwergkwartels, Virg. boomkwartels).

Daarnaast heb je bij ouderbroed een goed uitkomstpercentage, terwijl ik bij de broedmachine zag dat dat lager was. Bovendien heb ik daarbij een aantal maal spreidpoten moeten binden en kromme tenen moeten plakken. Dit herstelde perfect, maar was bij natuurbroed nooit nodig.

Dus, ja, dat klopt er zijn daartussen heel veel verschillen.

gr Inger
problem.

Mara

Hoi Inger

Ik moet zeggen ik heb het haantje erbij uit de buurt gehouden maar na 3 weken heb ik hem erbij gelaten en dat ging prima, maar ik meende dat het haantje namelijk broedmachine was. Maar beide haantjes kunnen echt reuze met elkaar overweg en daar ben ik heel blij om. En inderdaad, die korrels voor volwassen kwartels is moeilijk te vinden en omdat ik ze niet apart kan voeren, geef ik ze gewoon wat mijn vogels ook krijgen. Maar ik vind je uitleg erg verhelderend. Dank je wel.

Mara

Lin

Bedankt dames!

Ik kwam zaterdag avond thuis en ik liep natuurlijk meteen naar de buitenvoliere om te kijken of er al wat was. helaas zag ik een half ei open met een jong erin die door twee kwartels werd aangevallen. ik meteen het jong uit het ei gehaald en opgewarmd. Gelukkig geen ernstige beschadigingen en het begon na een paar minutren te bewegen. Nu is alles gelukkig weer goed. ik heb de eieren ook binnengehaald. Op dit moment heb ik 6 jongen waarvan 4 zilveren.

De andere 2 die ziek waren zaten al apart maar gingen vanochtend dood. Ik zag het al aankomen maar wel balen ik had net zaterdag medicijnen gehaald tegen diarree en coccidiose.

De andere 5 zitten in het binnenhok van mijn voliere en dat gaat echt goed. Daar zal ik weer foto's van maken.  :)

Groeten, Lin

louise

Hoihoi,

Ik wil even zeggen dat ik nog vier kwartel jongen heb, ik raak ze maar niet kwijt.
Het zijn 4 haantjes.

groetjes marielouise

Mara

Hoi Marielouise

Dat is vaak een probleem, haantjes worden minder vaak gevraagd dan hennetjes. Zijn het gewone wildkleur haantjes?

Hoi Lin

Hoe is het nu met je kwarteltjes? Ik ben heel benieuwd naar de foto's.

Mara

Lin

Citaat van: louise op 17 juli 2007, 12:45:01
Hoihoi,

Ik wil even zeggen dat ik nog vier kwartel jongen heb, ik raak ze maar niet kwijt.
Het zijn 4 haantjes.

groetjes marielouise

Nou dat is ook vervelend.  :-\

Citaat van: Mara op 17 juli 2007, 12:47:41
Hoi Marielouise

Dat is vaak een probleem, haantjes worden minder vaak gevraagd dan hennetjes. Zijn het gewone wildkleur haantjes?

Hoi Lin

Hoe is het nu met je kwarteltjes? Ik ben heel benieuwd naar de foto's.

Mara

Ja even druk geweest om de kooi waar ze inzitten te ordenen en gisteren het binnenhok schoongemaakt. Gaat erg goed. Ze zijn er allemaal nog en de groters doen het prima in het binnenhok. Ik ga vanavond foto's maken!