1 mei 2025, 17:08:29

kwartels + koppel grasjes!

Gestart door Lin, 17 juni 2007, 17:38:53

« vorige - volgende »

Inge88

Jammer van de kwartels. Het zit je niet mee zeg.
Komen er binnenkort foto's van je grasjes? En waar heb je die momenteel zitten? Nog in een kooitje?

Inger m

25 juli 2007, 20:38:43 #121 Last Edit: 25 juli 2007, 20:50:36 by Inger m
Hoi Lin,
Bij valkparkieten komt ook coccidiose voor, maar eigenlijk zie je het vooral bij kuikens (kippen, kwartels). Ik denk dat dat met name te maken heeft ook met de leefwijze. Kuikens pikken op jonge leeftijd (=mindere weerstand) voer van de grond en pikken voer en onbedoeld ook mest van de grond. Besmetting met coccidiose vindt altijd via mest plaats. Kippen die op roosters leven (=geen mestcontact) hebben niet tot nauwelijks last van coccidiose. De coccidien hebben mest nodig voor hun levenscyclus.
Daarnaast richten de coccidien zich blijkbaar meer op kippen, dus daar ligt het grootste probleem. De kans bij valkparkieten is een stuk lager, maar dan zou ik gewoon even Beaphar achter de hand houden en pas naar een DA gaan als je een sterke verdenking of een diagnose hebt.

*Kromme of scheve tenen los je op door de tenen te spalken en dan te tapen, wel polsteren met watten (geen foto van). Dit moet vrij snel en werkt vrij effectief. Bij de fazant waren de tenen ook enigszins krom, maar dit is aardig recht getrokken.

*Bij spreidpoten los je dit op met tayrips en een touwtje, waarbij het belangrijkste is dat het kuiken weer in een normale stand kan lopen en staan, mag dus niet te strak.

Ik denk dat het met kuifgrasparkieten hetzelfde is als bij kuifkanaries (en trouwens komt bij veel meer dieren voor). Hierbij kan de zgn. lethale factor optreden. De kuif bij grasparkieten is een genetische 'afwijking' (lees dit niet negatief). Als je twee dieren met dezelfde afwijking tegenelkaar zet, dan zal een deel van de jongen (vaak 25%) in het ei of kort na de geboorte sterven. Zet daartegenover een 'normaal' dier en de lethale factor wordt 'opgeheven'.

Bv. kuifgrasparkiet is genetisch gezien Aa (de A zorgt voor de kuif) en alle dieren die AA hebben zijn niet levensvatbaar (lethale factor). Als je twee Aa dieren kruist, dan krijg je dit:

A             a

A  AA           Aa
           a  Aa           aa                (AA= 25% dood)

Zet daartegenover een normale aa grasparkiet (geen A, dus geen kuif), dan krijg je dit:
                 a            a

A  Aa           Aa
           a  aa           aa  (= geen lethale factor)

Zo, even mn genetica weer opgehaald...

nb. ik heb geen ervaring met kuifgrasparkieten, maar vermoed dat dit erachter zit. De A en a zijn fictief.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Lin

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,25335.msg396440.html#msg396440

nieuw topic gestart.

Kom morgen hier weer antwoord geven op jullie opmerkingen en dan mag dit dicht.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Hey Inger,

Ik haal dan niet bij de DA pas als ik het nodig heb. Er zijn verder geen kwartels uitgekomen en voorlopig wil ik het niet meer. Bedankt voor je uitleg.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)