2 mei 2025, 04:57:34

kwartels + koppel grasjes!

Gestart door Lin, 17 juni 2007, 17:38:53

« vorige - volgende »

Lin

ik heb hem ong. 50 cm hoog hangen. Gisteren is er gelukkig 1 weer geboren en die maakt het goed. Ze kunnen bij de lamp weg. ik hoop dat het nu wel goed gaat. want zo is het ook een beetje sneu.. :-\

Yvon heb jij houtvezels op de bodem?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

*Yvon

Hoi hoi

De eerste 2 of 3 weken deden we een bergje houtvezel onder de lamp en het voer en water dichtbij.
Toen ze wat verder weg van de lamp gingen scharrelen,
zijn we houtsnippers gaan gebruiken.
Op deze foto zijn de kwartels zo'n 3 weekjes.

Het was toen niet de bedoeling dat wij jonge kwartels zouden hebben.
Rene en Dilana gingen ergens 2 kwartels ophalen.
Toen mocht Dilana een kuikentje meenemen.
Maar die man gaf toen ipv 1 maar 3 mee,want het was maar de vraag of ze het zouden overleven.
Ze schijnen dus weinig overlevingskans te hebben.
1 van de kwarteltjes is ook bijna dood gegaan,maar kwam er toch weer bovenop.
Wat die had weet ik niet,ze deed toen heel raar.
Stukje lopen en slapen,stukje lopen en slapen en niet meer eten.
Maar ze heeft het toch overleefd en ipv 1 overgehouden (wat die man toen dacht) .

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Lin

Bedankt voor je bericht.

Inger m

21 juli 2007, 17:54:24 #108 Last Edit: 21 juli 2007, 18:05:07 by Inger m
Citaat van: Lin op 19 juli 2007, 15:00:23
nee ik kijk en dan zit ie op 30-32 ong. dat is toch wel goed? ze gaan alelmaal 's avonds dood. misshcien door verstikking onder papier of met hun kop tussen de eieren?

ik kan er niet tegen dat ik geen verklaring ervoor heb.

Hoi Lin,
Ik heb al een aantal keer uitgebreid gereageerd en eigenlijk heb je daarin wel een verklaring gekregen...
De temperatuur is prima voor de eerste week, dus daar kan het niet aan liggen. Op de foto's zie ik heel duidelijk dat ze ziek zijn. Ze zitten in een onnatuurlijke houding en kruipen in elkaar, duidelijk geen buikvulling en met de oogjes dicht. Een teken van pijn en ongemak.

Een jonge gezonde kwartel kan veel hebben. Zo geeft Mara aan dat deze gewoon in de buitenvoliere zat met onstabiele temperaturen (let op: ouderopfok). Dat is geen probleem.

Niet drinken, met de kop tussen de eieren of onder het papier verstikken zijn te vergezochte verklaringen. Als dat al gebeurd dan is dat een indirect gevolg, omdat het kwarteltje niet gezond is.

ps. hoe komen ze met de kop tussen de eieren. Die liggen toch niet in hetzelfde hok?

Vermoedelijk heb je te doen met een infectie, zoals je al schreef met de vieze kontjes. Als je er wat aan wilt doen, laat dan een simpel mestonderzoek doen. Verder is het verstandig om de kooi eens goed te ontsmetten. Het meest geschikte is Halamid-D. Ik weet niet hoe je de eieren uitbroed, maar ook dit speelt een rol bij de vitaliteit van de jongen.

Ik las dat je een middel tegen coccidiose hebt gehaald. Welk middel? De meest geschikte middelen zijn eerst Baycox en dan ESB3, dat is via de dierenarts verkrijgbaar. Dierenwinkels verkopen ookwel middelen, maar mogen geen medicijnen verkopen. Vandaar dat het vaak minder geschikte (lees: minder sterke) middelen zijn. Maargoed voor elke behandeling geldt ook eerst een diagnose stellen.

Het is opzich niet moeilijk om kwartels groot te krijgen, maar als je eenmaal problemen hebt, is het wel moeilijk om eraf te komen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mara

Hoi Inger

Ik ben blij dat jij reageert, want ik wist het echt niet meer. Natuurlijk is natuurbroed en uit een broedmachine anders, maar zoals jij al zei, kwartels kunnen veel hebben. Ook als ze volwassen zijn.

Hoi Lin

Ik hoop dat je de jongen groot gaat krijgen met het advies van Inger.

Mara

Lin

ik kom later erop terug. Maar die twee jongen waren inderdaad ziek en zijn dood. Nu in een ander hok zelfde warmtelamp voeding en water gaan deze ook dood zonder plakkerige ontlasting. Deze zijn niet in aanraking met elkaar geweest.

Lin

23 juli 2007, 08:20:51 #111 Last Edit: 23 juli 2007, 08:25:18 by Lin
Hey Inger,

ik heb Beaphar, bogena en dan tegen coccidiose, nog iets en diarree. ik heb het niet gegeven want deze hadden geen plakkerige ontlasting.

ik heb een kooi met een warmtelamp erboven in het midden en linkergedeelte eieren op een theedoek. Aan de andere kant van de kooi heb ik een kartonnen doos met een doek erin en daar een klein bakje met knikkers erin en water. Verder nog een deksel van een pot met een klein beetje eivoer en voornamelijk sivo in. Als het jong geboren is gaat ie in de doos. Naast de doos en tussen de eieren geeft de lamp 30 graden aan.

Het probleem is (denk ik) dat ze niet staan ze schuiven meer dan lopen terwijl ze niet kunnen uitglijen. ik denk zelf dat het vanaf het begin niet goed is want ik doe niks anders (behalve weghouden bij de eieren nu) dan het vorige nest. De warmtelamp zal het daaraan liggen dat ik ze niet juist kan uitbroeden?

Rianne

Je draait de eitjes toch wel?

Lin

als ik er ben wel. Maar ik had gelezen dat dat de laatste paar dagen niet mag..

Inger m

23 juli 2007, 20:35:10 #114 Last Edit: 23 juli 2007, 20:40:14 by Inger m
Hoi,
De eieren keren moet minimaal twee keer per dag, maar vaker is geen probleem. De dag voor het uitkomen liever niet, zodra ze aan het aanpikken zijn. Ik zou dan hooguit 1-2 dagen aanhouden.

Ja, broedcondities hebben veel invloed op de kwaliteit van de jongen. Heb je een broedmachine oid? Ook daar zijn nogal verschillen in. Wil je goede jongen en geen ellende, zorg dan dat dat in orde is. De luchtvochtigheid en temperatuur spelen een belangrijke rol. Daarnaast moet er ook voldoende verse lucht zijn, zorg dat de eieren kunnen luchten. Het broedproces houdt meer in dan alleen opwarmen.

Ook de conditie en voeding van de ouderdieren speelt een belangrijke rol. Net zoals je van een evt. derde ronde bij valkparkieten mindere jongen krijgt, neemt ook de ei kwaliteit af als de hen veel eieren heeft gelegd. Slechte of onvolledige voeding zorg ook voor minder goede kuikens.

Opvallend is dat pootproblemen, zoals spreidpoten, kromme tenen of scheve tenen met name voorkomen bij kuikens uit de broedmachine, dus broedproces heeft daar een belangrijke rol in. De kuikens lopen dan inderdaad slecht. Als je dit herkent, dan moet je gelijk ingrijpen. Met wat creativiteit heb ik alle (broedmachine) kuikens met spreidpoten (mede door te gladde ondergrond bij uitkomen) of scheve tenen weer netjes op de poten gekregen. Als je te lang wacht, verzwakken ze en gaan ze dood. Dat kan hier het geval zijn.

Beaphar is zo'n typisch dierenwinkel-merk (maar geen diagnose??). Ga voor de juiste medicijnen bij voorkeur even naar de dierenartys en vraag bij voorkeur om Baycox (3 dgn door het drinkwater) en anders ESB3. Overigens hebben lang niet alle dieren met coccidiose een plakkerige ontlasting, omdat ik weleens mestmonsters laat nemen, weet ik dat dat niet altijd het geval is. Signalen zijn wel slecht groeien, soms snelle sterfte (zelfs zonder verschijnselen), diarree, water bij de mest, slijm of bloed. Coccidiose is een ingewikkeld probleem en je hebt verschillende stammen, welke soms mild en soms agressief zijn. Ik weet niet of dat hier het geval is, maar vanwege een coccidiose probleem dat ik vorig jaar had ergens anders heb ik mij er goed in verdiept.

Leuk he? Kuikentjes... Ik weet het, ze zijn leuk, maar het is lastig als het misgaat. Thuis zorg ik voor optimale omstandigheden en lukt het me om ze groot te krijgen. Maar ik heb ook ervaring op plaatsen waar het wat minder goed ging. Hoe l*llig het ook klinkt, dit waren wel de leermomenten voor mij en daarom hoop ik dat ik jou ermee kan helpen. Hoewel dat 'op afstand lastig is'.

Hier wat foto's van jonge Swinhoe fazanten en een jong kwakereendje. Ik heb ze op jonge leeftijd samen opgefokt, omdat het niet anders was. Niet ideaal (want eenden maken veel zooi...).

Zoals je ziet een theedoek en een beetje zaagsel (een week oud) en daarna steeds meer zaagsel.

Deze fazant heeft spreidpoten en kromme tenen. Ik heb ze direct gespalkt met tayrips en een touwtje (niet strak!) en binnen 48 uur weer verwijderd. Is helemaal goed gekomen, ondanks dat het er slecht uitzag.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Lin

Inger,

Bedankt alvast ik kom er weer later op terug. Ik had alleen een warmtelamp. Ik haalde de eieren naar binnen als ze uitkwamen. Maar sommige kwamen pas na een paar dagen.

Toch weer eens goed nieuws!
Vandaag ga ik mijn koppel grasjes ophalen!

Mara

Hoi Inger

Wat een hoop info weer. Maar wat ben ik blij dat mijn kwartels zelf het kleine haantje hebben groot gebracht zeg.

Hoi Lin

Ik ben benieuwd waar je mee naar huis komt. Foto's?

Mara

Saar

Hoi Lin,
Jammer dat alle kwarteltjes dood zijn :(

Ik ben benieuwd hoe je kuifgrasjes eruit zien :D
Groetjes Saar :-*

Lin

Het is 1 kuifgrasje een mannetje en een gewone pop. Die man zei dat je twee gekuifde niet tegen elkaar moet zetten. ik zal dan een nieuw "dagboek" beginnen vanavond.

Lin

Hey Inger ik heb dus geen broedmachine omdat ik dacht dat er niet zoveel dagen tussen zouden zitten.

De eieren zijn afkomstig van 2 chinese kwartels elk legde er 10 en een japanse kwartel broedde ze uit en toen haalde ik ze allemaal binnen.

Beaphar had ik niet gebruikt maar wel in huis gehaald voor het geval dat. Ik zal dat andere wel halen bij een DA. ik neem aan dat ik dat ook voor de valkjes eventueel kan gebruiken?

die kromme tenen los je ook op door de pootjes vast te binden?

ik heb nu wel eieren nog maar geen hoop meer op..  :-\