GEEN MAILS MEER STUREN IVM DE AKTIE PRIMROSE BEDANKT VOOR DE VELE REAKTIES !!!

Gestart door Ludo, 26 mei 2006, 22:45:20

« vorige - volgende »

Ludo

Hallo iedereen bedankt voor de vele mails die jullie aan Jan en Piet gestuurd hebben.

Ze vragen om deze aktie af te sluiten en geen mails meer te sturen.

Ze gaan zich sterk maken op de valkparkietendag op 2 juli dat  de getekende (primrose) overal op het vraagprogramma komt bij tentoonstellingen.

Om te bewijzen dat het typische getekende (primrose) patroon vast te leggen is. Raad men ons aan om een kweekprogramma op te zetten met een aantal kwekers. We dienen in onderling overleg het gewenste bontpatroon vast te leggen en tracht dan samen m.b.v. strenge selectie dat doel te realiseren. Dit houdt ook in dat koloniebroed eigenlijk ongewenst is. (omdat je dan niet zeker bent wie de vader is)Als na ca. 3 to 5 jaar bereikt is dat het beoogde patroon vaststaat en de kweekresultaten voorspelbaar zijn, dan kan er nog  wat aan gedaan worden in de standaard.
Verlies echter niet uit het oog dat er ook fysiek nog e.e.a. aan die vogels te verbeteren valt.

Overigens is het dan wel verstandig om veel te showen op diverse tentoonstellingen en daarmee de aandacht te vestigen op dergelijke vogels.

Groeten

Ludo

BESTE COLLEGA VALKPARKIETENKWEKER
DE NIEUWE STANDAARD VOOR DE VALKPARKIET ZAL OP 2 JULI VOORGESTELD WORDEN

DE PRIMROSE VALKPARKIET ZAL DAN DE NAAM "GETEKEND" KRIJGEN.

DAT IS OP ZICHZELF GEEN PROBLEEM

HET GROTE PROBLEEM IS DAT MEN DE GETEKENDE (PRIMROSE) GEWOON ONDER BONT WIL KLASSEREN

DIT BERUST OP EEN HARDNEKKIGE VERGISSING

DEZE PRACHTIGE VALKPARKIETEN VERERVEN NAMELIJK NIET OP DEZELFDE MANIER ALS DE BONTE VALKPARKIET

ALS JE TWEE PRIMROSE (GETEKENDEN) BIJ ELKAAR ZET KRIJG JE TERUG PRIMROSE (GETEKENDE) VALKPARKIETEN

ALS JE TWEE BONTE TEGEN ELKAAR ZET WEET JE NOOIT VAN TE VOREN WAT JE GAAT KRIJGEN

HET KUNNEN ZOWEL LICHT BONTE ALS ZWAAR BONTE VOGELS ZIJN

BONT IS DUS NIET HETZELFDE ALS GETEKEND (PRIMROSE)

ER IS ECHTER NOG NIETS VERLOREN WE MOGEN NOG OPMERKINGEN GEVEN OVER DE NIEUWE STANDAARD

DAAROM IS UW HULP NODIG

ALS U OOK VIND DAT DE GETEKENDE (PRIMROSE) VALKPARKIET EEN AFZONDERLIJKE PLAATS VERDIEND IN DE STANDAARD

STUUR DAN DRINGEND EEN MAIL HIEROVER NAAR

email verwijderd wegens de vele reakties, waarvoor dank.

ANDERS RISKEREN WE DAT DEZE MOOIE UNIEK VORM DE ENIGE MUTATIE BIJ DE VALKPARKIET WAARBIJ ER SPRAKE IS VAN EEN VASTE TEKENING VOORGOED IN DE VERGETELHEID ZAL VERDWIJNEN

Indien u zelf moeite hebt om uw mail samen te stellen dan kan u het volgende doorzenden

Geachte,

naar onze/mijn mening is het een vergissing om de getekende valkparkiet, in de volksmond ook wel "primrose" genoemd, te klasseren onder bont.
Deze getekende mutatie is de enige mutatie van de valkparkiet waarbij een PATROON vast overerft.
Indien u deze vogels onder bont klasseert dan zullen deze verder met bont gekruist worden en riskeren wij dat deze mooie vogels voor altijd zullen verdwijnen, net zoals voorheen de gele valkparkiet en de dominant bonte valkparkiet.
Dat zou heel jammer zijn.
Is het daarom mogelijk om de "getekende" valkparkiet in een afzonderlijke categorie onder te brengen ?

Hoogachtend,

.......

Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

nick01

ik ben t eens met die mensen.
hoe kan een "prminrose" nou anders vererven als een bonte want een primrose is uiteindelijk gekweekt uit bont.
als je kijkt naar een witte of gele zwartoog die vererven ook als een bonte , omdat die ook uit bonte zijn gekweekt.
en wat is de standaard van een primrose precies???
er is nergens te vinden hoe een primrose er PRECIES  uit moet zien.
wel een paar richtlijnen maar geen details.
de 1 heeft grote vlekken en de ander kleine.
er zijn er ook die ook nog een vlek op de kop of borst hebben.
en als je 2 zwaarbonte vogels tegen elkaar zet kweek je ook weer zwaarbonte terug.
ik zie t probleem ook niet als iemand t een mooie vogel vindt koopt ie m toch wel ongeacht de naam van de mutatie.
of gaat t om de prijs , dat die weer omhoog kan??!!
van mij mogen ze m indelen bij de gewone bonte.

Ludo

Mag ik je even vragen hoeveel jaar jij al bezig bent om de perfecte primrose te kweken ?

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar dan wel liefst gebaseerd op feiten.

als jij zwaar bonte hebt die stabiel overerven, met andere woorden waarbij de jongen er net zo uitzien als de ouders en deze vogels zijn bijna helemaal bleek met alleen donkere kleur op de vleugelschilden dan heb je primrose in je bezit !
Deze zijn al zo dikwijls met gewoon bont gekruist dat je het verschil dikwijls alleen maar kan zien bij de jongen.
Dat wil ik nu juist vermijden.

Als je gewone zwaar bonte tegen elkaar zet dan kan je er ook licht bonte uitkrijgen of vogels met een zwarte buik of rug.

Maar deze discussie is hier al verschillende malen gebeurd.

Dit is gewoon noodzakelijk omdat bont dikwijls geweerd wordt uit tentoonstellingen door de te grote verscheidenheid.

Daardoor gaat primrose (getekend) mee ten onder.

Voor een perfecte zwaar bonte die op een tentoonstelling goede punten scoort zal je niet minder betalen dan voor een perfecte bonte.

Een perfecte wildkleur kost meer dan 100€ omdat je er ook jaren moet aan kweken.

Hoe kan dat nu een kwestie van geld zijn ?

Goede vogels zijn nu eenmaal duurder dan slechte !

Als een vogel jou te veel geld kost, dan koop je hem toch gewoon niet ?

Ludo

Voorzitter

Ludo

Hier een omschrijving over hoe een primrose (getekend) er zou moeten uitzien

ik zie dat de omschrijving klein is en de tekst moeilijk leesbaar

het bovenste is de omschrijving van de "goede" primrose (getekende)

het onderste zijn de fouten die je dus niet mag hebben en waar men dus van zwaar bont spreekt

Ludo
Voorzitter

Caroline

Ik heb dit allemaal zitten lezen en heb even een vraagje over de Primrose.

Stel je hebt een valkje die het uiterlijk heeft van een Primrose maar is geboren uit een bonte valk MAN en een POP met ook het uiterlijk van een Primrose(van deze is niet bekend of het een Primrose of een look-a-like is).

Is dit jong van zelf een Primrose of een zwaar bonte??

Dit is mijn vraag omdat ik zo'n valkje heb en benieuwd ben wat voor jongen ik kan verwachten met eventueel een Primrose al partnervan dit valkje.

Alvast bedankt. Ook voor de tekening hierboven.
Als je hem opslaat kun je trouwens wel de tekst zien voor de geinteresseerde.  :D

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Mariska

Je kan inderdaad de tekst niet lezen, maar de foto's geven heel duidelijk de standaard aan ;)

Wel interressant allemaal.

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

nick01

zoals ik al zei ik geloof niet in de term primrose dus ik ben ook niet bezig die te kweken.
en zover ik jou gevolgd heb ben jij ook nog niet zo heel gek lang bezig met dit idee.
die primrose zijn pas hier in nederland sinds 1 of 2 jaar in de picture.

even over dat zwaar bont x zwaar bont daar kweek ik echt geen licht bonte uit hoor.

en hoe is die "primrose" gekweekt dan???
uit bont !  hoe kan t dan anders vererven??
en een vogel die ik echt wil heb ik ook een hoop geld voor over.
hobby's kosten geld maar als ik iets echt zoek en ik vindt m maakt me de prijs tot op zekere hoogte weinig uit.

en waarom kan men er dan meer geld voor vragen?
een nieuwe mutatie kost toch altijd meer.
primrose of bont is mijn ogen tzelfde en ik koop en verkoop ze voor dezelfde prijs.

van mij mogen ze m gewoon bij de gewone bonte onderbrengen.

om misverstanden te voorkomen ik vindt t wel een leuke "mutatie" , vooral op witmasker , maar ik zie t gewoon als een zwaar bonte valk met gewoon een mooie tekening.
maar er is al zoveel gepraat over dit onderwerp en nu hebben de mensen met verstand een oordeel geveld en nu gaan we ertegenin waarom?
hier komen we nooit unaniem uit.

Karin

Ik heb zelf een koppel zwaar bont x split zwaar bont maar de jongen zijn op 1 na allemaal heel licht bont geworden  ;D Dus dat je uit 2 zwaar bonte automatisch zwaar bonte jongen krijgt is niet waar, ze vererven heel verschillend. Ik heb nu een koppel primrose x primrose witmasker en ga hier dit najaar mee kweken. Ik ben benieuwd !  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

nick01

maar die is split maar ik heb t over bont x bont.
maar kan een vogel split voor licht of zwaar bont zijn??
is ie dan niet gewoon split bont?
ik heb nog nooit een valk aangeboden gezien die split voor licht of zwaar is.

Mariska

Volgens mij bedoeld Karin gewoon dat de ouder waar hij de split van heeft zwaar bont is.
Uiteraard is dat gewoon split bont.
Alleen weet zij dat bij deze valk de split komt van een zwaar bonte.
Maar het is maar net hoe je het opvat natuurlijk.

Citaat van: Karin op 27 mei 2006, 17:09:17
Ik heb nu een koppel primrose x primrose witmasker en ga hier dit najaar mee kweken. Ik ben benieuwd ! ;D

Groetjes, Karin.

Ik ben ook heel benieuwd Karin ;D
Ik ga het in ieder geval volgen tegen die tijd :P

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Ludo

ik probeer even te verduidelijken waar het om gaat.
het is niet zo dat de primrose die nu dus getekend gaat noemen NIET erkend wordt.
Want deze vogel staat wel degelijk omschreven in de nieuwe standaard.

Hier een citaat:
Keurtechnische aanwijzingen Getekend:
Bij de getekende moet er speciaal gelet worden dat het melanine zich alleen maar in de vleugel dekveren bevindt en niet op andere plaatsen. In combinatie met de opaline factor zal deze tekening ook pareltekening en of omzoming moeten tonen. Zie ook de algemene K.T.A en de K.T.A van de recessief bonte.
HET PROBLEEM ZIT HEM IN DEZE LAATSTE LIJN !!!
PRIMROSE (GETEKEND) WORDT DUS WEL ERKEND EN OOK OMSCHREVEN WAAR DEZE MOET AAN VOLDOEN OP EEN TENTOONSTELLING MAAR DE VOGELS WORDEN INDERDAAD BIJ BONT GEREKEND
MAW MEN VERONDERSTELD ALS JE GETEKEND TEGEN BONT ZET DAT JE DAN GETEKEND KRIJGT EN DAT IS NIET HET GEVAL
JE KRIJGT EEN WARBOEL

DAAROM WIL IK BONT EN GETEKEND UIT ELKAAR TREKKEN

Hopelijk is het nu wat duidelijk

Ludo
Voorzitter

•=Bonnie=•

Ik ben het er ook mee eens dat een primrose een gewone zwaar bonte is met een mooie tekening.

Als je twee zwaar bonten uit in- en lijteelt hebt verefd hun patroon ook door

Dat een split bonte vogel niet het zwaarbont van zijn ouders doorgeeft is logisch, het patroon wordt vertroebeld hij heeft wel het bont maar niet per definitie het patroon mee geerfd.

Twee zwaarbonten geven normaal gezien zwaarbonte jongen, primrose maal zwaarbont wordt weer afwachten net als licht bont maal bont.

Als je wilt bewijzen dat primrose echt wat anders is dan bont moet je testen.
Zet een primrose tegen een niet bonte (en niet split bonte) vogel, zet de nakomelingen terug tegen de primrose en zie of je wildkleur en primroses of wildkleur en bonten krijgt. Ik durf te wedden dat het laatste het geval zal zijn.

Het feit dat deze mensen ze "getekend" gaan noemen lijkt mij een goede en logische benaming voor een fraai getekende bonte valk.

En je hoeft niet zo te schreeuwen Ludo, we kunnen het zo ook wel lezen  :P Dat jij nieuwe mutaties zoekt en ze overal ziet is inmiddels wel duidelijk  ;D

•=Bonnie=•

Citaat van: Ludo op 27 mei 2006, 20:37:29
HET PROBLEEM ZIT HEM IN DEZE LAATSTE LIJN !!!
PRIMROSE (GETEKEND) WORDT DUS WEL ERKEND EN OOK OMSCHREVEN WAAR DEZE MOET AAN VOLDOEN OP EEN TENTOONSTELLING MAAR DE VOGELS WORDEN INDERDAAD BIJ BONT GEREKEND
MAW MEN VERONDERSTELD ALS JE GETEKEND TEGEN BONT ZET DAT JE DAN GETEKEND KRIJGT EN DAT IS NIET HET GEVAL
JE KRIJGT EEN WARBOEL

Er staat daarmee nergens dat ze veronderstellen dat getekend maal bont getekend geeft. Er staan wel dat ze de vogel als bont qualificeren, en dat is mijns inziens geheel corect.

Ludo

Beste mensen,

bedankt aan iedereen die achter dit initiatief staat.
we hebben al een reaktie gekregen ivm de standaard.

Bedankt voor jullie steun en blijven mailtjes sturen !

Voor de anderen ik respecteer jullie mening, maar onze ervaringen zijn anders. Ik vind het trouwens vreemd dat mensen een mening kunnen hebben over een soort vogel die ze zelf niet kweken. Ik en anderen hebben in het verleden zelf regelmatig zwaar bont tegen getekend (primrose) gezet, juist omdat het zo moeilijk was om er te vinden. Met teleurstellende resultaten. Vandaar dat we dit nu afraden.
Onze bedoeling is alleen om de "soort" zuiver te houden en nieuwe kleurvormen een kans te geven.

Groeten

Ludo

PS toen de eerste cinnamons opdoken was er ook protest en de eerste geparelden werden ook mislukte bonte genoemd.
Ik krijg zelfs nu nog regelmatig de reaktie dat mijn bleekmaskers geelwangen zijn ! Om over het gedoe rond dominant pastel (zwartkop) nog maar te zwijgen.
Voorzitter

wim roskam

beste lezers , ik ben het met ludo EENS , bont vind ik ook een mooie mutatie maar bond is voor mij gemeleerd over het hele lichaam , dat is bij primose dus niet het geval , dus hoort deze apart vermeld te woorden vind ik , dan hebben we twee mooie mutaties in de standard , en het word dan geen zooitje met kruisen van de vogels , met vriendelijke valk groeten wim roskam .