5 mei 2025, 08:20:55

groenten en fruit

Gestart door Riny, 24 maart 2006, 09:07:45

« vorige - volgende »

Riny

24 maart 2006, 09:07:45 Last Edit: 28 maart 2006, 16:25:24 by Riny
Hallo allemaal
Geven jullie in het broedseizoen minder fruit en groenten als buiten het broedseizoen?
Of gewoon het zelfde als het hele jaar door?
Groetjes Riny :D

Kolkkie

Hoi Riny,

Ik geef ze gewoon hetzelfde als dat ik ze het hele jaar geef.

Voor zover ze het lusten dan ::).

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Rianne

Daar heb ik nog geen ervaring mee, maar ik zou ze evenveel of juist meer geven. :)

Riny

Hoy Rianna
Nooit meer groenten en fruit dacht ik,omdat daar veel vocht in zit.
Wel meer eikrachtvoer.

Kolkkie

Hoi Riny,

Vocht is juist goed lijkt mij.
Als ik zie wat Punky en Minggu drinken als ze een nestje hebben, dan valt mijn mond er van open.
Ze moeten natuurlijk zichzelf en de jongen van vocht voorzien.
Teveel vocht lijkt mij niet.

Ik heb wel eens geprobeerd om stukjes appel door het eivoer te doen, maar dat werd niet in dank afgenomen (die soort appel lustten ze niet).

Ik probeer het dus niet meer.

Ik houdt het wel op eivoer, trosgierst en brood.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

pascal

wat geven jullie zoal van groenten en fruit dan?
groeten pascal ;D

Riny

Hoy Pascal
Van groenten kun je andijvie ,broccolie sla en boontjes geven.
Die van mij krijgen ook veel soorten verse kruiden.
Vogelmuur dat is een onkruid dat eten ze ook graag.
Eigenlijk mag je ze alles geven ,behalve avocado's.

valkthieu

volgens mij is het idd. zo dat ze veel vocht nodig hebben voor hen en de jongen.MAAR nooit heeeeel veel fruit geven,een stukje of 5meer is al meer dan genoeg.heb dit antwoord gehad van //www.animales.be

Mariska

Hoi Pascal,

Ik geef ze heel veel ;D

Mais, komkommer,broccoli, appel, meloen (zomers), peer, verse kruiden (peterselie, bieslook, basilicum), wortels, rode peper, rijst, pasta (macaroni, spaghetti, bami), broodkorstjes, bloemkool, boerenkool, andijvie, ijsbergsla, spruitje, spinazieblaadjes, druiven en vast nog wel meer waar ik nu niet op kom ;)

De groenten geef ik allemaal rauw, maar spoel ik wel heel goed af.

Ik denk als jij jou kleintjes wat mais geeft dat ze dat erg lekker vinden.

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Bianca

Citaat van: Riny op  8 april 2006, 18:18:35
Hoy Pascal
Eigenlijk mag je ze alles geven ,behalve avocado's.

Hoihoi, dit is eigenlijk niet helemaal waar hoor ;)
Ik heb pas een heel goed stuk hierover gekregen van Kirsten, en die heeft het één en ander nog gecontroleerd, maar de volgende info klopt dus ECHT!

Met de volgende groenten moet je oppassen en in zeer beperkte mate geven.

Bloemkool, veel oxaalzuur
Broccoli, veel oxaalzuur
Peterselie, veel oxaalzuur
Postelein, veel oxaalzuur en cyanide
Rabarber, veel oxaalzuur
Slasoorten, veel vocht weinig voeding
Spitskool, veel oxaalzuur
Witte kool, veel oxaalzuur
Wortelen, veel oxaalzuur (veel vit. A, wat wel weer goed is)

Het volgende mag je nooit geven, omdat ze tannine bevatten:
Tuinbonen, Avocado en Erwten.

Verder moet je heel erg opassen met de volgende groenten:
Boerenkool, Chinese kool en Paksoi, deze bevatten veel oxaalzuur en cyanide
Spinazie, bevat veel oxaalzuur en nitraat
Raapstelen en Rode Kool, bevat veel oxaalzuur

Uitleg:
Oxaalzuur bindt calcium, waarna dit niet meer door het lichaam kan worden opgenomen. Dit kan lijden tot kalkgebrek en dus tot botontkalking ook wel rachitis genoemd.

Nitraat vermindert het zuurstoftransporterende vermogen van het bloed en dit kan lijden tot krampen.

Tannine is een zeer schadelijke gifstof en kan schadelijke gevolgen hebben voor het gehele lichaam.

Cyanide kan keelproblemen geven.

Als je groenten(of fruit) neerzet laat het dan ook korte tijd staan (max 4 / 5 uur), zo voorkom je dat ze bedorven voeding binnen krijgen en hier ziek van worden.

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Riny

8 april 2006, 21:07:07 #10 Last Edit: 8 april 2006, 21:09:04 by Riny
Hoy Bianca
koolsoorten krijgen ze bij mij nooit maar verse kruiden daar en tegen erg veel.
Nog nooit heb ik daar problemen mee gehad.
Voor mens en dier geldt ,waar te voor staat, is nooit goed.

Ineke

Hoe zat t nou met prei, want n week ofzo geleden las ik hier dat dit ook niet zo goed zou zijn. Alleen de reden is me ontschoten?
Zelf geef ik ook tuinkruiden, vooral basilicum en selderij zijn  in trek.
Daarnaast ook gesneden soepgroenten, waar van alles in zit. Handig en goedkoop. Natuurlijk wordt alles goed gewassen :)

Riny

9 april 2006, 09:10:24 #12 Last Edit: 9 april 2006, 09:57:45 by Gerda
Hoy Ineke
Op deze links staat er iets over geschreven.
Maar ik ga vandaag voor je zoeken.
Hopelijk kan ik het nog terug vinden.

klik hier

en klik hier

Caroline

Hoi hoi!!

Ik heb over selderie weer gehoord dat je dit niet elke dag moet geven Omdat het vocht onttrekt aan het lichaam.

En natuurlijk is het net wat Riny ook al aangeeft TEVEEL is nooit goed.

En in principe kan het al heel snel TEVEEL zijn. Kijk hoe het is verlopen met mijn Binky.

Volgens Dr. Feld is het geven van heel veel soorten groente en fruit die ook hier boven beschreven zijn prima om dat elke dag te geven, beter nog om het af te wisselen dus niet steeds een week lang brocollie en dan weer een week lang wortels en dan weer een week ...... omdat je dit speciaal voor de vogels in huis haalt, beter is om elke dag een andere groente soort te geven.

Om aan te geven hoe weinig ze nodig hebben, ik gaf Binky en zijn 3 vriendjes 1 brocolliestronkje van 3 cm doorsnee. Vrij weinig dus voor 4 valkjes maar volgens Dr. Feld genoeg. Helaas heeft Binky zich overeten aan de brocolli doordat hij zich niet echt lekker voelde en is aan een overdosis brocolli overleden. (diarree)
Lees hier onder zijn verhaal voor degene die het niet kennen.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,13373.0.html

Van spinazie, andijvie en div. kolen is het ook voor babies en hele kleine kinderen bekend dat dit niet goed is om dagelijks te geven. Hier zit teveel nitraat in, voor kleine kinderen zeggen ze dit maar 1 x hooguit 2 x per week te geven.

Kortom elke dag iets anders en dan in hele kleine hoeveelheden, oplettend wat er echt niet goed is kan het volgens Dr. Feld helemaal geen kwaad.

Groetjes!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Mara

Ik zie nu dat je ze geen erwten mag geven, alleen die van mij krijgen soms een erwtje en er is er maar eentje die ze opeet en die is nog nooit ziek geweest of zo. De rest gaat er mee voetballen over de grond....Maar ik zal ze geen erwten meer geven.

Riny, vogelmuur is dat dat kleine kruid met witte bloemetje dat wij in het dialect 'mier' noemen?

Groetjes

Mara