5 mei 2025, 21:54:03

Uien & Prei

Gestart door madoja, 28 februari 2006, 12:56:40

« vorige - volgende »

madoja

Hoi,

Ik heb een vraagje over uien en prei. Is dat namelijk slecht voor je vogel want die van mij is er helemaal gek op. Als ik namelijk uien of prei sta te snijen jat hij het gewoon van de snijplank af en eet het op.

Groetjes Marije

valkchico

hallo marije,

ik weet niet of het schadelijk is ,maar ik weet wel dat ik mijn valkjes weleens soepgroente geef en daar zit ook prei in.
maar je krijgt vast snel een antwoord.

gr Esther

Bianca

DEZE GROENTES ZIJN NIET GOED VOOR VALKJES, HIER KUNNEN ZE BLOEDARMOEDE VAN KRIJGEN ALS IK HET GOED ONTHOUDEN HEB,
sorry voor de capslock :o foutje.
Helaas kan ik het nu niet even snel opzoeken want ik zit op mijn werk.

Groetjes
bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Tara

Wat ik achterhaald heb juist is dat prei dus idd bloedarmoede veroorzaakt, las ook dat ui familie is van prei (of dat waar is weet ik niet) en dus ook bloedarmoede kan veroorzaken.

Dus niet  geven zoals Bianca zei ;)

madoja

bedankt alvast voor de reactie. Pino zal het niet meer eten.

Maar als ik het goed heb is bieslook ook familie van de ui en dat mogen ze dan weer wel toch  ???. Weet iemand dat dan?
Want dan moeten ze van bieslook ook bloedarmoede krijgen lijkt mij.

Tara

Nee Bieslook mogen ze idd dat lees ik ook vaak genoeg,
ik zou het niet meteen weten dan, maar weet wel dat bieslook bijna vijf keer meer vitamine C bevat dan prei en toch meer dan vijf keer meer dan uien. Misschien dat dat ook wat geeft. Ook zijn de waarden van vitamine B hoger.

Bevat wel geen vitamine A terwijl prei er wel bevat en volgens mij speelt dat een rol want vitamine A stapelt zich op in de lever, is zo'n beetje de opslagplaats.

Alleen snap ik het dan niet meer van de ui want die heeft geen vitamine A.

Ben benieuwd naar nog meer antwoorden.