22 juli 2025, 23:00:59

Jolanda's dag/weekboek

Gestart door jolandaW, 20 februari 2006, 19:06:26

« vorige - volgende »

jolandaW

Het verlies van het lutino valkje heeft Coco wel wat gedaan.
Hij is heel erg aan het roepen de hele dag en heel druk.
Volgens mij snapt hij er niets van dat ze weg is.
Ik hoop dat het snel warmer wordt want dan kan zijn vorige vriendin Birdy buiten weer naar de voliere zodat hij niet meer zo verdrietig is.
Eigenlijk is de verhouding man/vrouw nu wel goed in de voliere maar het andere lutino vrouwtje is het 2e vrouwtje van Cobus.
Cobus blijft bij Brinte maar doet het met het lutino vrouwtje.
Ik ben vandaag maar extra vaak de voliere in gegaan om Coco wat afleiding te geven.

Met de rest van de vogels gaat het goed en Kuifje is nu iets rustiger maar blijft druk bezig met het versieren van Birdy buiten.
Als Birdy straks naar buiten gaat en Kuifje gaat mee hoop ik dat hij het wel kan vinden samen met Coco want ze vallen allebij op het zelfde vrouwtje.

Bij de grasparkieten moet ik van de week er weer een paar appart zetten voordat ik de nestkastjes ga op hangen.
Ik wil nl geen incest hebben en ik heb 2 mannetjes die broertjes van een aantal vrouwtjes zijn dus die moeten appart tijdens het broedseisoen.
Ik zet ze dan samen met de grasjes die altijd de nesten kapot maken dus in totaal moeten er 4 appart gezet worden.

Tot zo ver weer voor vandaag.

groetjes Jolanda

Mara

Hoi Jolanda

Heel veel sterkte met het verlies van de lutino. Dat is nooit leuk, weer er ondertussen alles van.

Succes met de kweek.

Mara

jolandaW

zo vandaag weer de voliere uitgestoft en eindelijk een deel van een balk weg gebeiteld zodat de opvang kooi voor de grasjes die niet mogen broeden geplaatst kon worden.
Na dat de kooi er tussen paste bleek dat de kooi iets dieper was dan dat ik dacht en moest ik kiezen of van de laatste balk ook nog een stuk weg hakken of de plank waar hij op staat met een lat verlengen.
ik heb het laatste maar gedaan anders is de stevigheid van de voliere misschien wat minder en ik vond nog een lat van iets langer dan 66 cm dus die kon ik op maat zagen.
Maar goed ik die lat er aan schroeven en denk nou niet dat dat in 1x goed gaat nee hoor, ik maak hem dus aan een plank die te hoog zat.
Weer los maken en toen maar aan de goede plank gemaakt.
Kooi er in gezet met voer en drinkbakje en klaar was het.
Dan de vogels vangen en ja ze hebben snel door wie ik hebben moet dus een drukte van jewelste in de voliere want je gaat je toch niet zomaar laten vangen.
eerst Ieniemienie gevangen en daarna Broer en toen Stampertje.
Ja en dan moest Rakker nog en die is al zo snel kortademig maar liet zich mooi niet vangen.
ja op mijn vinger zitten en uitrusten  maar zodra het vangnet of mijn hand er bij kwam was hij weer weg.
Na verloop van tijd is het me dus gelukt.
Ieniemienie en Stampertje moeten appart omdat ze nog al eens wat nesten kapot maken en Broer en Rakker moesten appart omdat het mannetjes zijn en daar er ook vrouwtjes in de voliere zitten die de zelfde ouders hebben lijkt het me niet verstandig om op die manier te gaan kweken.
De rest van de mannen zijn geen famielie van de vrouwtjes die er in de voliere zitten dus dan is dat goed.

Nadat de rust weer was weergekeerd heb ik de nestkastjes op gehangen en ze zaten er gelijk bij.
Cobus en Brinte zaten gelijk in het grote nestkastje en Coco wilde dat dus ook dus dat werd ff ruzie.
Later zaten ze de nestkastjes voor de grasjes te bekijken maar daar kunnen ze volgens mij niet in.
Ach we zullen wel weer zien wat het dit jaar gaat worden.

2 jaar geen jonge valken gehad maar dit jaar proberen we het gewoon weer

tot zo ver weer
groetjes Jolanda

Mara

Hoi Jolanda

Heel veel succes met je kweekseizoen. Ik ben heel erg benieuwd.

Mara

jolandaW

Het kweekseisoen is begonnen en de eerste eieren liggen in nestkastjes.
Cobus en Brinte hebben 2 eieren wat me erg verbaasde vandaag daar ik gisteren geen enkel ei in het blok zag liggen.
Ik zal wel verkeerd gekeken hebben maar ik ben blij dat er nu 2 eieren liggen.
Ook bij de grasjes lagen vandaag 2 eieren in het ene blok en 1 ei in het andere blok.
Ook hier lag gisteren nog niets maar dat daar 2 eieren liggen in dat ene blok daar kijk ik weer niet van op.
De rede hiervan is dat moeder en dochter (Moedertje en Tweety en de vader is Beesie) net als vorig jaar weer samen in het zelfde blok broeden.
In het andere blok met 1 ei daar broed Zus en de vader is als het goed is Pucky
Ik ben benieuwd of er dit jaar jonge valkparkietjes uit de eitjes komen want dat zou ik wel leuk vinden na 2 jaar proberen.
Geduld is het sleutelwoord wat ik de komende weken moet hebben.
We zullen wel zien.

groetjes Jolanda

jolandaW

Het gaat hier niet echt lekker met de vogels
Nadat begin van de maand het lutino valkje is overleden zijn er deze week ook nog een kwartel en vandaag een grasje overleden.
Moedertje is er niet meer maar haar eieren worden nog wel bebroed door haar dochter en die legt gewoon haar eieren er naast.
Ik dacht eerst dat ze last had van legnood maar het bleek niet dat er een ei dwars zat maar dat haar binnenwerk waarschijnlijk door het persen van de eieren naar buiten was gekomen.
Ik had haar naar binnen gehaald toen ik het zag en heb haar geprobeerd te helpen maar vanmorgen bij het losweken van haar ontlasting (dat bleef gedeeltlijk hangen aan haar achterwerk) werd het haar te veel en stierf ze in mijn handen.

Eerder deze week vond ik het vrouwtjes kwartel dood liggen.
En ik verwacht ook dat Birdy buiten het ook niet echt lang meer gaat maken al denk ik dat al de hele winter en heb ik haar niet voor niets van het najaar naar binnen gehaald natuurlijk.
Ze zit nog steeds bij Scooby en Lady in de kooi maar zit buiten dat ze af en toe wat eet eigenlijk alleen maar te slapen.

Nu nog ff wat ander nieuws
Kuifje is verhuisd naar de voliere buiten en heeft het daar prima naar zijn zin.
Is helemaal gek van Coco en dat is wederzijds maar dat is denk ik (bij Coco in iedergeval) dat ze denken dat het spiegelbeeld tot leven is gekomen.
Coco zat vroeger nl vaak voor de spiegel te paaien en Kuifje lijkt veel op hem dus denk ik dat hij denkt dat de spiegel levend is geworden.
Coco werd wel heel erg agresief tegen mij de eerste 2 dagen dat kuifje in de voliere zat maar dat is gelukkig wel weer bij getrokken. Misschien was het wel jalouzie of zo hoor
In de voliere is het ook makkelijker om zonder bijtwonden kuifje op mijn vingers te nemen omdat hij nu niet het gevoel heeft dat hij in de kooi zit maar lekker buiten de kooi
In de kooi had hij het altijd op mijn vingers voorzien als ik te dicht bij hem kwam maar buiten de kooi was het geen probleem.
In iedergeval heeft hij het prima naar zijn zin.

Cobus en Brinte hebben in middels 6 eieren en bij de grasjes liggen er in elk blok 5 eieren.
Ik ben heel benieuwd of er dit jaar wel wat uit de valken eieren komt kruipen.

tot zo ver weer deze keer
groetjes Jolanda

•=Bonnie=•

Mara

Hoi Jolanda

Wat een trieste verhalen zeg. Maar ik herken wel wat jij schrijft hoor. Hier heb ik ook zo'n tijdje gehad met alleen maar tegenslag en overleden vogeltjes....En diegene waarvan ik dus gedacht had dat die allang zou zijn overleden (mijn roodrugpop van 17+) is er nog steeds.

Heel veel sterkte met het verlies van Moedertje en de kwartel hen.

Fijn dat Kuifje het in de buitenvoliere zo goed doet.

Mara

ManjaV

Hoi Jolanda,

Wat erg dat Moedertje is overleden en ook de kwartelhen. Gelukkig blijft de dochter van Moedertje gewoon broeden op de eitjes.

Ik vond het wel grappig om te lezen hoezeer Kuifje en Coco naar elkaar toetrekken.

Zielig trouwens dat Birdy zich niet lekker lijkt te voelen.  :( Ik hoop toch dat ze weer opknapt. Hoe oud is ze?

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

jolandaW

Hoi allemaal

Birdy is vier en half jaar dus niet echt oud maar ze is een zus van Scooby en evenals Scooby niet erg sterk
Morgen ga ik waarschijnlijk 1 of 2 nieuwe kwartels er bij halen wand het mannetje kan er niet goed tegen dat hij alleen is nu.
Hij gild de hele nacht door en wel zo erg dat ik er wakker van lig.
De eerste dagen na het overlijden van het vrouwtje wist ik niet dat hij dat deed maar na een paar dagen had ik dat vermoeden en gisteren wist ik het zeker.
Hij schreeuwd snachts echt de boel bij elkaar dus morgen maar weer een vrouwtje voor hem halen.

Verder gaat alles zijn gangetje hier

groetjes Jolanda

jolandaW

Sinds gisteren zit er een nieuwe kwartel in de voliere en de rust is snachts weer terug.

Verder werd ik gisteren aan gevallen door Coco
Ik weet niet wat hij had maar hij kwam bij me zitten en viel me aan en beed goed hard.
Daarna vloog hij weer tegen mij aan en beet in het velletje tussen duim en wijsvinger en wel zo hard dat ik er nu een oorbel in zou kunnen hangen.
Wat de rede hiervoor was is me nog steeds onduidelijk maar vandaag was hij weer de oude en heel lief.
Verder was ik vandaag de witte lutinovalk kwijt maar ik vond haar in het blok bij Cobus en Brinte.
Ze is daar eieren aan het leggen en zit gezellig te broeden bij de andere twee.
Nou is Cobus ook de vader van haar eieren als er wat uit zou komen dus misschien dat de eieren nu uit gaan komen als ze ze in het blok legt ipv op de grond.
Cobus en Brinte broeden heel trouw om de beurt op de eieren.
Ik ben benieuwd wanneer en of ze uit gaan komen.

groetjes Jolanda

jolandaW

Hier weer eens een berichtje van mij
Ik heb niet zo heel veel tijd voor de pc de laatste tijd maar wil toch weer even schrijven hoe het hier gaat.

De eieren van de valken  werden niets en ze werden om de beurt uit het nest gegooit. Of soms al in het nest kapot gemaakt.
Er lag vandaag nog maar 1 ei en dat werd ook niets
Ook bij de grasjes is het niets geworden dus vandaag heb ik alle blokken geleegd en weer schoon op gehangen.
Nu kunnen ze het nog een keer proberen en nu maar hopen dat het lukt.

Coco en Kuifje zijn hele dikke vrienden geworden en ze gedragen zich als een stelletje. Het zijn bijde mannen maar dat kan ze niets schelen en zijn hevig verliefd op elkaar.
Is wel een leuk gezicht hoor en voor Coco is dit de eerste valk die hij de hele tijd op zich heen dult. En voor kuifje is het natuurlijk ook heel gezellig zo samen. Maar ja gezins uitbreiding kan ik dus wel vergeten.

Wat ik wel merk nu ik de drukke grasjes appart heb zitten is dat de valken veel aanhankelijker zijn bij mij en veel aandacht van me willen hebben. Normaal vragen de grasjes natuurlijk al veel aandacht en als de valken dan bij me zitten komen er zo een stuk of 6 grasjes bij ze zitten en dat vinden ze dus niet zo leuk
Nu komen er maar 2 of 3 tussen hun zitten en dat zijn niet de drukste dus daar kunnen ze het goed mee worden.

Birdy leeft ook nog steeds en gaat gewoon haar gangetje in de kooi al slaapt ze wel het grootste deel van de dag maar kom ik met een stukje brood komt ze er direct op af en gaat lekker eten.
Verder vermagert ze wel vind ik en veren worden ook steeds weer minder omdat ze hier weer in de rui zijn.
Van het najaar had ik al het vermoede dat ze niet lang meer zou leven maar ze blijft stug vol houden.

Verder gaat het hier goed met de vogels

tot zo ver weer
groetjes Jolanda

jolandaW

Hallo allemaal,

Hier weer een update

Vorige week is Birdy buiten overleden.
Ik zag dat het slechter ging met haar en heb haar appart gezet in een kooi waar ze haar rust kreeg.
Na 3 dagen ging ze savonds op de grond zitten en toen wist ik eigenlijk al dat het snel gebeurt zou zijn met haar.
De volgende ochtend was ze overleden en heb ik haar in de tuin begraven naast Birdy de Lutino en moedertje.
Verder is de nieuwe kwartel ook weer overleden en de oorzaak was dat het mannetje haar kop weer helemaal open gepikt had en dat was te veel voor haar. Ze zat versuft achter de deur en ik heb haar toen appart gezet maar het mocht niet meer baten en 2 dagen later was ze overleden.
Een paar nare weken voor de vogels dus.
Ik had ook jonge konijnen en de eerste 2 vond ik dood in de ren.
nr. 3 vond ik later ook in de ren en heb ik terug in het nest kunnen zetten maar was al echt een konijntje en was de volgende dag evenzo weer verdwenen.
nr. 4 en 5 waren een paar dagen later ook verdwenen omdat het hok open stond.
Moeders heb ik nog kunnen pakken maar de kleintjes waren nergens meer te vinden helaas
Dus al met al zat het niet mee met de dieren hier bij huis.

Verder gaat het met de rest van de vogels gellukkig goed en hebben ze weer nieuwe eieren.
Bij de valken Cobus, Brinte en Lutino liggen er weer 6 en bij zus en pucky ook.
Tweety legt wel eieren maar maakt ze nu zelf kapot of gooit ze er uit dus ik denk dat ze het zat is. Wel zit ze nog steeds in het blok en wat ze daar allemaal doet weet ik niet.

De grasjes die ik appart heb staan in een kooi in de voliere hebben het deurtje weten open te krijgen en vlogen weer heerlijk door de voliere maar zijn inmiddels weer terug in de kooi.

Kuifje en Coco zijn niet van elkaar te scheiden en waar de een zit gaat de ander ook heen.
Cobus praat Coco na en praat dus ook veel.
Echt mannen dus ;D

Binnen hebben Scooby en Lady het ook nog steeds goed samen in de kooi en nu ik deze week vakantie heb mogen ze er wat vaker uit wat vooral Scooby erg leuk vind.

tot zo ver maar weer deze keer

groetjes Jolanda

Caroline

Sterkte Jolanda.

Rust zacht, lieve Birdy.  :-*
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

jolandaW

5 juni 2008, 08:28:42 #494 Last Edit: 5 juni 2008, 08:31:49 by jolandaW
 Hoi Caroline
Dankje voor je medeleven

hier weer wat foto's van de vogels.

Dit is Kuifje in de voliere

Nu een paar foto's van Cobus die het heerlijk  vind onder de douche.

Cobus en Brinte na de douche

Lutino in het blok met eieren

Tweety en Beesie aan het kroelen

groetjes Jolanda