22 juli 2025, 16:38:57

Jolanda's dag/weekboek

Gestart door jolandaW, 20 februari 2006, 19:06:26

« vorige - volgende »

jolandaW

Hallo allemaal,

Het is al weer een maand geleden dat ik hier geschreven heb maar echt veel valt er niet te melden.
Ergens is dat natuurlijk maar goed omdat er dan ook niets mis gaat.
De vogels doen het allemaal nog steeds goed alleen Birdy komt nog steeds niet in de veren nadat ze zo ziek is geweest van het najaar. Ze zit dan ook nog steeds binnen al kan ze nu natuurlijk zowiezo niet naar buiten omdat het te koud is.
Door dat ze zo weinig veren heeft en ze ook nog steeds verliest kan ze ook niet goed vliegen. Er komen wel nieuwe veren bij maar die halen de gevallen veren niet in.
Verder eet ze goed.
Buiten in de voliere beginen de vogels (valken en grasjes) elkaar al weer te versieren en de grasjes wipwappen er al op los.
Verder gebeurd er weinig op dit moment
tot zo ver dus maar weer.

groetjes Jolanda

Mara

Hoi Jolanda

Fijn om weer van je te lezen. Hier hebben ze ook het voorjaar in de bol hoor, er wordt lustig gefloten en gewipwapt, heb zelfs al een koppel op neppers zitten....

Hoe is het met jou?

Mara

jolandaW

Hoi Mara,

Dank je voor de vraag hoe het met mij is.
Ik werk nu voor 30 % maar meer lukt nog niet.
Als ik dan thuis ben dan ben ik zo moe dat ik mijn bed weer in moet en zo maar weer 3 uur achter elkaar slaap.
De tijd die ik op ben verzamel ik alle energie die ik heb om het huishouden en de dieren te verzorgen maar verder gaat het goed hoor.
Wou alleen dat ik weer de oude was maar ja ze zeggen dat ik geduld moet hebben en dat is moeilijk als je zo veel wil en niet kan.

Maar de vogels worden nog wel goed verzorgd door mij hoor en ik geef ze iedere dag genoeg aandacht alleen sta ik niet zo lang in de voliere als vroeger maar ook dat gaat wel weer goed komen denk ik.
Ik merk vooral aan Coco dat hij me soms mist en dan gaat hij me roepen als ik buiten kom wat ik natuurlijk wel weer leuk vind.
Ze lijken wel aanhankelijker te worden als je wat minder bij ze komt dus ze zullen me misschien wel wat missen,
Maar als ik er dan ben dan krijgen ze ook wel alle aandacht van me en de gene die willen spelen daar speel ik dan mee met een balletje wat ze op de grond gooien of zo.
Verder gaat het hier gewoon zijn gangetje met de dieren en hebben de vogels binnen wel weer geluk dat ik veel thuis ben omdat die bijna de hele dag nu uit de kooi zijn.
Als ik de kooi dicht laat en ik zit op de bank dan laten ze zich goed horen en worden pas weer stil als de kooi open staat en hun zelf kunnen bepalen of ze er in of er uit willen.
Tot zo ver maar weer

groetjes Jolanda

Mara

Hoi Jolanda

Leuk om weer van je te horen. Ik heb ook geen moment getwijfeld dat je je vogeltjes niet goed verzorgde hoor. Helemaal niet.

Ik snap dat je heel veel wilt en daar de energie niet voor hebt. Het enige wat ik dan kan aanraden, is inderdaad geduld hebben.

Ik wens je heel veel beterschap en blijf je zeker volgen!!!!

Mara

jolandaW

ManjaV

Hoi Jolanda,

Wat vervelend dat je nog steeds niet de oude bent. Het kan lang duren he? Ik hoop voor jou dat je je toch snel steeds beter zult gaan voelen.

Birdy zit nog steeds niet in de veren begrijp ik? Goed dat je haar binnen houdt.

Fijn dat het met de valkjes en grasjes verder goed gaat. :D

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

jolandaW

Hallo Manja

Nee ik denk dat Birdy helemaal niet meer goed in de veren gaat komen.
Ze heeft al nooit echt mooie veren gehad maar het lijkt er op dat de veren ook niet meer goed aan groeien.
Ze mist op de borst heel veel veertjes  en verder groeien de vleugels ook niet echt maar aan.
Het is gewoon een hele lelijke vogel maar wel lief hoor.
Ze krijgt dan ook echt wel de aandacht die ze nodig heeft van mij.
Wat ik wel jammer vind met de valken die ik binnen heb is dat ze elkaar wel accepteren maar niet echt dol zijn op elkaar.
Ze hebben alle drie hun eigen plekje in de kooi en komt een van de andere bij ze te dicht in de buurt dan happen ze naar elkaar.
Maar het gekke is ook weer dat ook al doen lady en scooby zo tegen elkaar dat Lady toch in de buurt van Scooby wil blijven.
En Birdy zoekt wel de aandacht van Scooby en Lady maar mag ook niet te dicht in de buurt komen bij ze al slaapt ze wel vaak naast Scooby op de stok al zou daar dan nog wel een halve vogel tussen passen ???Scooby en Birdy komen uit het zelfde nest maar zusterliefde kan je niet echt van spreken bij ze.
Maar daar en tegen als ze alle drie op de grond van de kooi scharrelen gaat dat wel weer heel goed samen.

Verder krijgen we er donderdag als het goed is een vierpotig huis dier bij voor in de tuin.
Ze moet in de tuin daar ik allergies ben voor honden.(eigenlijk voor alle dieren dus ook voor vogels)
Ik ben er wel gek op hoor alleen kan ik ze niet zo knuffelen als andere mensen en kan ze niet in huis maar toch zal ik er wel plezier aan hebben. En geknuffeld wordt ze even goed wel door anderen.
zal hier een fototje plaatsen van haar samen met haar broertje.

Tot zo ver weer het laatste nieuws hier van daan.

groetjes Jolanda

Mara

Hoi Jolanda

Wat een schatje zeg. Welk ras is het? Veel plezier, en mijn advies. Maak veel foto's want ze zijn groot voor je er erg in hebt hoor! Ik zie het nu met Beau, moet je maar eens lezen in mijn boekje.

Liefs

Mara

jolandaW

Hoi mara,

sorry  dat ik nu pas weer reageer maar het is zo druk met zo'n jonge pup en de vogels.
Niet dat de vogels zo veel tijd kosten hoor maar door de pup heb ik er wel minder tijd voor al worden ze evengoed wel goed verzorgd hoor en krijgen ze ook genoeg aandacht.
Het is een langharige duitse herder en ze is heel lief en ondeugend.
Ik probeer ook een weblog bij te houden over haar en daar staan ook foto's bij voor als je het leuk vind om te bekijken.
www.jolandarichard.punt.nl

Verder gaat het bij de vogels nog steeds zijn gangetje al zie ik wel dat de grasjes paartjes gaan vormen.
Voor ik dan ook weer nestkastjes ga ophangen moet ik er eerst weer een paar appart gaan zetten want anders kan het nog wel gaan gebeuren dat broer of rakker met een van hun zusters op stap gaat.
Verder moeten de kanibalen natuurlijk ook appart gezet worden dus zo ver ik het nu bekijk komen er van de zomer 5 grasjes appart te zitten (wel bij elkaar hoor)
Ik had daar dus een hele mooie kooi voor gekocht die (dacht ik) precies ergens tussen paste in de voliere. Maar ik had natuurlijk niets na gemeten en ging van de gegevens uit die ze me vertelden en die maat moest er tussen passen.
Ja mooi niet dus :( Nu moet ik dus eerst met een decoupeerzaag in de weer om anderhalve centimeter uit een balk weg te zagen.
Ik ben daar nog steeds over aan het nadenken of ik niet een andere oplossing kan vinden maar tot op heden nog niet echt.
Maar komt tijd komt raad denk ik.

Verder heb ik een heel klein vermoeden (als ik het goed gehoord heb) dat Cobus ook een paar woordjes zegt.
Als ik de voliere in kom zeg ik altijd hai Coco en die zegt dat ook terug vaak, maar nu zat Coco op mijn schouder en hoorde ik de woorden evengoed achter mij.
Daar zat Cobus dus ik denk dat hij de geluiden na aan het doen is.
Hij zit ook altijd heel goed op te letten als ik wat zeg en kijkt dan echt altijd naar mijn mond en dat was wat Coco ook altijd deed voor hij begon te praten.
Wie weet?

tot zo ver weer
groetjes Jolanda

jolandaW

Hallo allemaal,

Eindelijk weer eens wat nieuws te melden ;D
Ik heb er een nieuw valkje bij gekregen vandaag en hij heet Kuifje en is  ongeveer 6 jaar oud.
Ik heb laatst een kennel gekocht bij iemand die 1 valkparkiet had en deze zat bij een bourke parkiet in de kooi nadat het vrouwtjes valkje was overleden.
Helaas ging dat niet samen en ik had het natuurlijk over mijn vogels gehad toen ik daar de kennel op ging halen dus dacht ze aan mij om voor Kuifje een nieuw thuis te geven waar hij het wel leuk zou gaan vinden met andere valken samen.
Ze stuurde me een mail en ik moest er ff over na denken omdat ik eigenlijk geen opvang huiswilde worden maar ja mijn hart kon het niet weerstaan en ik heb gezegd dat hij hier kon komen.
Vandaag heeft ze hem hier gebracht en zo te zien koste het haar best wel moeite om hem hier achter te laten.
Maar ze weet dat hij het goed krijgt hier en dat laat hij inmiddels ook wel merken ook.
Hij zit met 3 dames in de kooi op dit moment en heeft het hoogste woord. Nou kan dat al snel omdat de dames eigenlijk erg rustig zijn savonds en niet gewend zijn aan een man in huis.
Vanaf het moment dat hij in de kooi zat is hij eigenlijk aan het versieren en de dames zijn er nog niet zo van onder de indruk maar dat komt nog wel. Alleen Lady vind het wel heel interesant moet ik zeggen.
die heeft nog amper een man gezien in haar leven buiten de paar keer dat ze mee mocht op visite in de voliere dus ja die kijkt haar ogen uit.
Uit de kooi mag ik hem niet halen want dan bijt hij nog in mijn vinger en ik moet zeggen dat hij hart kan bijten. (ben ik niet gewend van mijn vogels)
Maar eenmaal uit de kooi (wat hij zelf dan doet) komt hij wel op mijn vingers zitten.
samen met scooby zat hij mooi bij me en maar te fluiten en fluiten tot ik mee ging fluiten.
Toen ik dat deed vond hij het nodig om dicht bij mijn mond te gaan zitten en probeerde hij mijn mond aan te raken met zijn snavel.
Ik ben daar niet snel huiverig voor maar nu toch wel een beetje daar hij zo hard in mijn vinger had gebeten en ik toch wel een beetje bang was dat hij in mijn lip zou bijten.
Maar nee hij was heel lief en aandachtig aan het kijken en mee fluiten met mij.
Hij liep gezellig over mijn armen en schouders heen tot hij en scooby ergens van schrokken, (of hij schrok omdat scooby een poging deed om weg te vliegen.
Scooby lande 5 meter verder op de bank en Kuifje vloog van schrik ook weg en deed 6 meter vliegen voor hij op tafel in de plantebak lande.
Kuifje is gekortwiekt maar kan dus wel een stukje vliegen.
De veren beginnen al weer aan te groeien dus.
De vogels zitten nu weer in de kooi en ik moet zeggen dat hij echt wel veel lawaai maakt hoor en dat alles om de dames te imponeren.
En volgens mij dook hij net al op Scooby want ze vielen samen van de stok op de bodem van de kooi.
Helaas was ik te laat om te zien wat er gebeurde maar ze klommen samen weer naar boven.

Met de rest van de vogels gaat het ook goed en in de voliere zoeken ze al druk naar een plek waar ze kunnen nestelen al heb ik geen nestkastjes op gehangen maar ze zoeken wel naar donkere ruimtes waar ze dan heen en weer lopen.

Verder betrap ik Cobus er op dat hij Coco aan het na doen is praten.
Het is nog niet echt duidelijk voor een ander maar ik haal de woorden er wel uit.

nou tot zo ver maar weer '

groetjes Jolanda

Dierenfreackske

Hoi Jolanda , wat fijn dat je er een valkje bij hjebt en het goed klikt mt de andere drie valkjes , maar dat kan ook niet anders want 1 man en drie vrouwen ,  ;D ;D

Grtjs Ann

ManjaV

Hoi Jolanda,

Wat ontzettend leuk dat je Kuifje erbij hebt! :D Het zal vast een hoop leven in de brouwerij geven nu hij bij de drie dames in de kooi zit. En Lady is zo te horen wel onder de indruk en de andere twee ook? Wel een luxe hoor, drie popjes voor Kuifje! ;D
Zo te horen is hij al aardig tam en hij zal na verloop van tijd vast ook niet meer in je vinger bijten.
Echt leuk dat je Kuifje een goed nieuw thuis hebt gegeven!
En je herdershondpup ziet er erg lief uit.

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

jolandaW

Hallo allemaal

Ann en Manja bedankt voor jullie reactie.

Kuifje is inmiddels wel wat minder luidruchtig al heeft wel af en toe momenten dat ik denk hou nou je snavel maar eens even ;D
Maar goed dat imponeren hoort er nu eenmaal bij.
Hij is wel een stuk rustiger geworden maar het is natuurlijk wel erg vermoeiend voor hem om de hele dag maar aandacht te trekken van de 3 vrouwtjes.
Als ik wil dat hij uit de kooi komt doe ik dat nu met mijn trui om mijn hand want ik heb inmiddels genoeg happen uit mijn vingers gehad en als ik het met mijn trui om mijn hand doe dan gaat dat goed.
Als hij er eenmaal uit is dan kan ik hem gewoon op mijn vinger nemen.
Hij vond het gisteren ook nodig om 2x in mijn gezicht te landen en daarom heb ik vanaf vandaag ook mijn bril op als hij bij me zit. (heb  dus ook al een paar nagel gaten in mijn wangen :()
Hij kan ondanks dat hij gekortwiekt is best wel goed vliegen of te wel het gaat steeds beter.
Vandaag hebben we ook weer een nieuw stadium in het vertrouwen gekregen want toen hij bij me zat mocht ik hem kroelen in zijn nek.
Hij wilde dit zelf en lied dit merken door met zijn koppie naar beneden te gaan zitten.
Onder het kroelen hapt hij soms wel maar hij bijt dan niet door.
Ik hoop dat hij dat bijten nog wel af leerd want om hem nou iederekeer met een mouw om mijn hand uit de kooi te halen is ook niets vooral omdat de zomer er aan komt en ik straks geen lange mouwen meer heb ;D.
Maar goed ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt met dat bijten.

Ik zal morgen eens een foto maken van hem.
Ben nu nog steeds bezig met foto´s van mijn hondje dus als ik daar morgen weer mee bezig ben moet ik binnen ook maar eens een foto maken.

tot zo ver weer
groetjes Jolanda

Mara

Hoi Jolanda

Ik had heel wat bij te lezen zeg. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, Kuifje.

Sorry dat ik zo lang niets meer van me heb laten horen.

Mara

jolandaW

9 april 2008, 14:24:36 #479 Last Edit: 9 april 2008, 19:41:59 by jolandaW
Hoi mara,

Geeft niet hoor dat je ff niets van je hebt laten horen ik reageer ook niet altijd maar probeer wel een beetje bij te lezen.
soms heb ik dan weer gelezen en wil ik schrijven maar dan komt er weer wat tussen. En ook al ben ik dan van plan alsnog te reageren heb ik daar soms ook geen tijd voor.
Dus ik kan het me voorstellen dat jij er ook wel eens geen tijd voor hebt.
-----------
Maar goed ik heb hier dus ook weer een droevig bericht.
Vanmorgen om kwart over erlf is er een lutino gestorven uit de voliere vandaan.
Dus het aantal valken is weer 8 zoals voor dat Kuifje kwam.
Ze is 4 jaar oud geworden.

Gisteren viel het me op dat ze steeds in de zon zat te dutten en ik dacht ze zal wel moe zijn of genieten van de warmte van de zon.
Na het avond eten kwam ik in de voliere en keek waar ze zat.
Nou is het niet zo vreemd dat er een witte valk onder in de voliere zit achter de voorraadbak met zaad omdat de andere witte valk daar inmiddels al weer 2 eieren gelgd had maar als ik dan een doos voer opzij zet dan komt ze meestal te voorschijn.
Ik nog eens kijken in de voliere en daar zie ik de valk waar de eieren van zijn gewoon op stok zitten dus ik weer kijken waarom die ander daar zit.
Ze bleef zitten en Coco er heen gestuurd en die kwam weer terug lopen en zij reageerde totaal niet op coco terwijl dat eigenlijk haar vriendje  is.
Dus ik op mijn knieen en mijn hand naar haar toe en ik kon haar gewoon aaien.
Ik denk dat is niet goed daar omdat dit een van de 2 valkjes is die niet vrijwillig (behalve als ik voer hab) op mijn hand komen zitten.
Ik heb haar opgepakt en ze bleef rustig zitten op mijn hand.
Eigenlijk was het meer liggen.
Ik nam haar mee naar binnen en heb haar bekeken maar ze zag er idd erg slecht uit.
Haar huid op de kop was helemaal donker rood, Net zo rood als bij mensen een wijnvlek op hun huid kunnen hebben.
Ik heb haar in een klein kooitje gelegd met wat zaad en water maar daar wilde ze niets van weten.
Ze wilde alleen maar slapen en dat lied ik dan maar zo.
Ik voelde gelijk al dat ze het niet zou redden omdat dat koppie toch wel een heel vreemde kleur had.
Vanmorgen voor ik naar mijn werk ging ben ik bij haar wezen kijken en ze deed haar ogen open maar bleef in slaaphouding.
Toen ik om 11 uur van mijn werk thuis kwam lag ze op haar zij in haar kooitje en heb ik haar op gepakt.
Haar pootjes waren al strak naar achteren alleen haar hartje klopte nog en ze ademde nog maar dat ging wel moeilijk.
Ik merkte dat ze in haar laatste minuten zat en idd nog geen 10 minuten had ik haar bij me gehad toen blies ze haar laatste adem uit.

Ik heb haar naast Birdy begraven in de tuin.

groetjes Jolanda