7 mei 2025, 00:01:37

Jolanda's dag/weekboek

Gestart door jolandaW, 20 februari 2006, 19:06:26

« vorige - volgende »

jolandaW

20 februari 2006, 19:06:26 Last Edit: 25 december 2009, 15:33:15 by jolandaW
Hallo allemaal,

Sinds een week heb ik er een nieuw valkje bij die ik Cobus heb genoemd.
Ik wil en hoop hier een beetje te kunnen vertellen hoe het gaat met hem in de voliere bij mij en tevens ook hoe het met mijn andere valkjes gaat.
Ik heb hem uit de voliere van Diana gehaald op dinsdag 14 februari (Valentijnsdag) Dus een mooie dag om het dagboek te beginnen lijkt mij.

Dit is de bewuste Cobus die ik dus mee genomen heb naar huis.
Toen ik thuis kwam heb ik hem gelijk los gelaten bij de andere vogels en hij vloog als eerste tegen de tralies en begon hard te piepen. (hij kwam boven alle andere uit)
Maar al snel zat hij op een stok en ik ben de voliere maar uit gegaan zodat hij rustig kon wennen aan zijn nieuwe verblijf.
Toen het donker werd zat er geen enkele valk meer op de plek waar ze normaal sliepen ze zaten her en der door de voliere heen.
Tis toch wel vreemd denk ik voor ze zo maar een mannetje er bij.
Hij is het 2e mannetje  wat ik heb en die ander(coco) die besteed geen aandacht aan de vrouwtjes van zijn soort(geeft zijn aandacht aan mij als ik in de buurt ben) dus misschien dat ze er aan moesten wennen.
De nacht zijn ze toch goed door gekomen ook al sliepen ze op vreemde plekken.
Als ik nu met wat lekkers in de voliere kom dan zijn er altijd 3 valkjes en soms 4 die bij me komen. Cobus die bekijkt het allemaal met grote ogen en zou ook wel willen komen maar durft nog niet echt.
Vandaag zat hij echt zo op zijn stok naar voren dat ik dacht het gaat gebeuren hij komt er aan maar nee nog niet.
Hij heeft nu al wel een vriendinnetje die heet brinte en daar zit hij sinds eergister steeds bij en samen zijn ze lekker aan het kroelen met elkaar.
Dacht ze zijn nog jong dus zo lief samen tot ik vanmiddag thuis kwam van mijn werk en ik ze weer zag kroelen maar brinte zat maar met haar staart om hoog en ja hoor daar ging een pootje van cobus op haar rug.
Na een paar pogingen en rond draaien om elkaar sprong hij met 2 poten op haar rug en donderden ze samen naar beneden.
;D ;)Mooi gezicht was dat.
Wie weet wordt het wat met die twee en kan ik straks een nestkastje op gaan hangen
Wie weet.......

Hier nog even een foto van het aanstaande ouderpaar (hoop ik)
Zo dat was het voor deze week

groetjes Jolanda

>:( ;D

Rianne

moonwitch (diana)

Hoi Jolanda

Leuk dat je deze site toch heb opgezocht, en natuurlijk welkom.
Ik ga zekers je dagboek volgen. Leuke foto´s trouwens van cobus en brinte.
Groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

jolandaW

Hallo ik ben scooby de eerste valkparkiet van jolanda.

Ook ik wil mijn verhaal wel eens kwijt hier dus mocht ik een stukje schrijven.
Ik woon nu ruim 2 jaar en 2 maanden bij haar en ben nu bijna 2 en half jaar oud.
Ik heb 2 zusjes en de ene is vrij snel overleden en de ander birdy die woonde tot 5 maanden geleden bij een vriendin van jolanda maar is in middels verhuisd naar de voliere van jolanda.
Mijn gezondheid laat van af het begin wel wat te wensen over maar door de goede verzorging lukt het aardig mijn leven op pijl te houden.
Ik heb een zwak hart en zwakke longen waardoor mijn uithoudings vermogen erg slecht is.
Het voordeel hiervan is dat ik niet in de volière hoef te verblijven maar lekker binnen mag en toch iets meer aandacht krijg zo.
Het eerste half jaar ben ik alleen geweest en toen heeft mijn baasje mijn 2 jongere zusjes en 1 broertje ook opgehaald.
De zusjes mochten in de kamervolière die buiten stond en mijn broertje coco mocht bij mij in de kooi.

Moet eerlijk zeggen dat ik dat toen maar niets vond hoor zo'n man in huis maar ja ik was niet de baas en nu helemaal niet meer.
Hij vond dat hij eerst mocht eten en drinken en als ik iets deed wilde hij dat ook.
Ze heeft toen maar een andere kooi voor hem gehaald en als we er uit mochten dan vond ik het wel gezellig samen maar ik wilde hem toch niet in mijn kooi.
Hij praatte te veel en maakte veel te veel lawaai waardoor ook ik (toen hij nog bij mij in de kooi zat) een deken over de kooi kreeg savonds en nu hij een eigen kooi had kreeg alleen hij de deken en ik niet. Een paar maanden later kwam mijn baasje weer thuis met een valkje, een vrouwtje dat eigenlijk ook naar buiten moest maar ook die kwam bij mij in de kooi
Ik vond haar iets leuker dan coco maar toch vond ik dat ook niet zo geslaagd.
Toen mijn baasje op vakantie ging dat jaar mocht coco in de kamer volière bij de andere 2 zusjes en ik moest uit logeren bij mijn tweelingzus.  (Ook birdy ging naar de kamer voliere).
Vond het maar niets want die zus wilde ook steeds bij mij zitten dus waar ik zat, zat zij ook.
De kooi was daar wel altijd open dus wilde ik er uit kon ik er uit maar ja ik kon helaas niet vliegen dus was mijn zus er altijd gelijk weer daar waar ik was.
Ze hadden daar ook nog een raar harig beest dat ze een kat noemden maar gelukkig deed die niets want ik vond het maar een raar harig beest.

Toen mijn baasje na 2 weken thuis kwam mocht ik weer mee naar huis ik was best wel boos dat ze me 2 weken had verlaten dus ik negeerde haar een beetje maar na een dag kon ik dat toch niet meer vol houden en liet me weer lekker in mijn nekje kroelen
Was blij dat ik weer thuis was.
Een half jaar later ging ze weer op vakantie en nu mocht ik thuis blijven en voor de gezelligheid had ze mijn zus op gehaald bij haar vriendin zodat ik niet helemaal alleen was.
Maar 2 weken samen in een kooi was toch ook niets dus toen ze weer thuis kwam mocht  zus de voliere in (die was in middels af) en mocht ik af en toe mee op bezoek in de voliere.
Die bezoekjes vond ik wel leuk hoor even bij coco en burdy op bezoek.
Tot de laatste keer want toen heb ik het verpest.
Mijn baasje liep dit keer niet gelijk naar de voliere maar eerst naar de garage omdat ze wat moest pakken en toen ben ik weg gevlogen naar boven in de garage.
Ze heeft me wel weer op gehaald want ja ik ben nu eenmaal een vogel die niet kan vliegen dacht ze dus ik weer op haar schouder.
Wij naar buiten maar ik merkte dat vliegen wel leuk was dus buiten dacht ik ook van ik ga het nog een keer proberen en ben zo over het dak heen gevlogen.
Maar ja dan komt het probleem wat doe je als je weg vliegt en weer moet landen en bovendien niet weet waar je bent.
Ben toen nog een dak over gevlogen en daar in het gras beland bij allemaal grote witte vogels die ook niet konden vliegen.(kippen)
Ik hoorde mijn baasje wel roepen maar ja ik was zo ver weg dat ik niet zo hard kon piepen dat ze me hoorde.
Achteraf heeft ze de hele tuin door gezocht en is over het hek van de buren geklommen en is daar ook wezen zoeken maar ja daar was ik dus niet.
Ze is toen het weiland in gegaan tussen de schapen en geiten en daar gaan zoeken tot er een buurman van een stuk verder mij vond en mij oppakte en ze mij eindelijk in de gaten kreeg.
Die buurman was ook een slimmerd wat die zei nog tegen haar kijk nou wat ik vind en volgens mij is hij tam (weet niet eens dat ik een vrouwtje ben) want hij bijt niet.
Ja ze is heel tam en kan niet vliegen tot vandaag dan zei mijn baasje.
Ze nam me snel over en ging snel naar huis en nu mag ik dus niet meer op visite in de volière
Ik heb bijna de hele dag verder geslapen van vermoeidheid maar gelukkig was ik weer thuis.

Inmiddels zit ik al weer de hele winter niet meer alleen binnen hoor want burdy die vroeger ook bij mij in de kooi zat zit nu ook weer binnen. Ze was in haar oog gebeten door een grasparkiet en dat zag er niet zo goed uit dus die heeft mijn baasje toen maar uit de voliere gehaald en bij mij in de kooi gezet en ik moet zeggen dat ik het nu wel goed kan vinden met haar. Is toch ook wel gezellig zo samen en is beter dan een grasparkiet want ook die beesten vind ik maar niets.
Zo nu weten jullie een beetje wat van mij af en wie weet mag ik ooit nog wel eens een verhaal van mij vertellen.

Groetjes scooby

moonwitch (diana)

Hoi Jolanda

Top verhaal, en een hele leuke manier van schrijven.
Groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

jolandaW

Vandaag de voliere een grote schoonmaakbeurt gegeven wat de vogels niet echt leuk vonden.
Ze wisten niet goed wat ze er mee aan moesten want steeds als ze ergens zaten moesten ze weer weg omdat ik daar schoon ging maken.
Maar na de grote schoonmaak heb ik het goed gemaakt met ze en ze lekker wat trosgierst gegeven wat ze uit mijn hand weg haalden.
Ook mijn nieuwe valkje cobus durfde het aan om op mijn handen te gaan zitten om de lekkere gierst te eten.
Hij is nog steeds samen met brinte en ze doen ook alles samen.
Het is een mooi gezicht zoals ze steeds bij elkaar zitten.
Sinds de komst van cobus is er wel wat veranderd in de voliere snachts.
Voorheen sliepen ze allemaal naast elkaar(de valken dan) maar sinds cobus er is slaapt hij naast brinte en zit de rest door de voliere verspreid. En er is er zelfs een die in de tralies slaapt.
Lijkt me niet echt lekker om daar te hangen maar er zijn ook 2 grasparkieten die altijd in de tralies slapen en een daarvan slaapt zelfs op zijn kop dus mijn idee daarover is waarschijnlijk anders dan hun idee.
Dit was het weer voor deze week
tot volgende week maar weer

Riny

Hoy Jolanda
Wat kun jij leuk schrijven,daar moet je wel van genieten.
Ook in mijn buitenvoliere zijn er valkjes die tegen de draad aan hangen s'nachts.
Daarom hebben wij met het oog op katten ,dubbele gaas gespannen.
Groetjes Riny :D

jolandaW

Hallo Riny
Ik heb idd net als jij dubbel gaas gespannen oa tegen de eventuele katten maar ook voor de zekerheid omdat ze nog al hard kunnen bijten en ik eerst bang was dat ze er anders misschien door heen zouden bijten.
En nu het winter is en koud heb ik er ook nog plexiglas voor gedaan tegen de kou en de wind maar dat haal ik in het voorjaar weer deel voor deel weg.
Het nadeel van dubbel gaas vind ik wel dat je er tussen in niet goed kan schoon maken.
Maar misschien dat het van de zomer wel weer mee valt omdat dan de wind ook het een en ander weg blaast en nu met dat plexiglas gaat dat wat moeilijk.
Andere optie is natuurlijk de stofzuiger gebruiken maar dat wil ik de vogels nou ook weer niet aan doen want ik denk dat ze een rolberoerte krijgen als ik daar mee de voliere binnen stap.
De tijd zal het leren.

groetjes Jolanda

jolandaW

De vogels zijn erg druk deze week en vooral Cobus laat goed van zich horen.
Hij heeft het hoogste woord in de voliere en als ik thuis kom hoor ik hem al van een afstand roepen.
Hij komt nu ook al snel op mijn hand zitten als ik wat lekkers voor ze heb zoals brood of sla.

Bij deze foto zit hij nog op het bakje wat ik in mijn hand heb, maar helaas is het me nog niet gelukt om een foto te maken dat hij echt op mijn hand zit.
Het fototoestel vind hij, en ook de anderen nog best wel wat griezelig.

Bij deze 2 vogels is het me wel gelukt om de foto te maken maar die zijn al wat meer aan mij gewend.
Dit zijn Coco en Brinte (vriendinnetje van Cobus)

Dit was het weer voor vandaag
Groetjes Jolanda

Riny

Hoy Jolanda
Als het zo weer mooi weer is ,ga je een keer met de tuinslang over je gaas en klaar is kees.
Maar je hebt gelijk ,je kijkt er veel moeilijker doorheen.

jolandaW

Hoi Riny

Ja als het wat warmer is gaat er zeker een tuinsproeier overheen want dat vinden de vogels zelf ook heerlijk en ik vind het een schitterend gezicht hoe ze dan bezig zijn.
Maar ja nog even wachten het is nu echt nog te koud.
En als het warmer is dan gaat ook het plexiglas voor het gaas weg want dat heb ik er nu ook voor zitten tegen de wind en de kou en ik moet zeggen dat ook dat behoorlijk smerig wordt hoor.
Maar ik heb dat zo gemaakt dat ik het in delen er tussen uit kan schuiven van het voorjaar.

groetjes Jolanda

Riny

Hoy Jolanda
Heb je dan geen enkel stuk in de voliere wat niet afgeschermd is met plexiglas?

jolandaW

Jawel hoor anders komt er geen frisse lucht in natuurlijk
Ik zal er morgen overdag wel een foto van maken en laten zien
en als het warmer wordt gaat het in delen gelijdelijk aan verder open

jolandaW

Ik heb nog wel een foto zonder plexiglas en het middelste onderste deel is voor de helft open

Riny

Hoy Jolanda
Ziet er erg gezellig uit.