11 mei 2025, 17:40:56

ouders scheiden of niet?

Gestart door jeetje1971, 9 oktober 2005, 18:49:07

« vorige - volgende »

jeetje1971

9 oktober 2005, 18:49:07 Last Edit: 9 oktober 2005, 22:02:13 by jeetje1971
hoi allemaal
ik heb nu sinds een jaar 2 valkparkietjes Jewel & Dizzy
ze waren ongeveer een half jaar toen ik ze kreeg werd me verteld maar later toen we ze hebben laten lewieken (herstel ze zijn NIET gelewiekt maar gekortwiekt en inmiddels is alles alweer aangegroeid, sorry voor de spraakverwarring) bleek dat ze al ruim een jaar waren... Ook zouden het 2 popjes zijn maar door de tijd is Dizzy zich toch wel mannelijker gaan gedragen... hij is donker en heeft een gekleurd koppie maar niet echt de grove bouw van een mannetje... als ze het doen zit hij wel bovenop dus tsja je weet het niet he...

nu zijn ze dan dus 2 jaar en de hele zomer heeft er een broedhokje in de kooi gestaan waarz e eigenlijk totaal niet naar omkeken... vorig weekend bij het schoonmaken van de kooi heb ik het kastje verwijderd en prompt 2 dagen later legt jewel een ei (ik dacht eerst nog dat ze ziek was en zich bezeerd had de dag ervoor met vrij rondvliegen)

ik heb het nestkastje maar weer teruggeplaatst in de kooi en het ei erin gelegd. de eerste dagen zaten ze meer niet op het ei dan wel en nu 5 dagen later liggen er 3 eitjes in het nest (de eerste is 4 oktober heel toepasselijk op dierendag) gelegd.

Wat mij beetje dwarszit is dat jewel nu veel regelmatiger op het nest vertoefd maar dat ze steeds een soort van weggejaagd word door Dizzy. Deze gaat vervolgens dan op de rand van het hok zitten en niet op de eitjes dus...
mijn vraag is nu kan ik dit gewoon zo laten en komt dat normaal wel goed met broeden of moet ik dizzy apart in een kooi zetten? De kooi is een grote papagaaienkooi en ruimte genoeg (voorlopig dan) en ik ben heel benieuwd of ik over een dag of 8 kan zien of de eitjes bevrucht zijn... ondertussen observeer ik ze regelmatig via de webcam neem gerust een kijkje ;) http://www.jeetje.com/birdcam.php (usernaam=gast wachtwoord=welcome)

Roosje

Over het broeden kan ik je niet veel zeggen, ik heb daar geen ervaring mee. Vaak gaan de eerste keren niet zo gesmeerd. Je kunt de ouders absoluut niet scheiden, want ze broeden samen en voeden de jongen samen op, en anders is het een veel te grote last voor het popje. Degene die bij het wipwappen bovenop zit, is het mannetje, en mannetjes zijn bij valkparkieten juist minder grof dan popjes. Ik neem ook aan dat je zeker weet dat het geen broer en zus zijn?

Maar waarom heb je ze laten leewieken?? (wat ILLEGAAL en DIERENMISHANDELING is... :-\)

louis

hoi hoi,

ik las net iets over leewieken, wat is dat??

groetjes louis

Roosje

Je hebt kortwieken en leewieken. Bij kortwieken worden alleen de veren afgeknipt en die groeien weer terug na de rui. Bij leewieken wordt de vogel letterlijk verminkt en gaat een heel stuk van de vleugel zelf eraf en zal hij nooit meer kunnen vliegen.

Riny

Hallo Louis
Bij leeuwikken wordt er een stukje van de vleugel geamputeerd.
Dit is onherroepelijk!
Volgens mij is het zelfs verboden.Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er een DA is die deze ingreep nog uit voert bij een valk van 1 jaar oud,maar ik kan me vergissen.
Groetjes Riny :'( :'( :'(

Jaimy_en_Viggo

Jeetje...dat is echt dierenmishandeling ja! Alleen voor je eigen gemak..nu zullen je valkjes nooit meer kunnen vliegen..hadden ze net zo goed cavia's kunnen worden..nee iets beters..jij had beter een cavia kunnen nemen.. :( Mag ik vragen waarom je dat hebt laten doen?

Jaimy

jeetje1971

herstel... ze zijn gekortwiekt en niet gelewiekt
sorry voor de onrust
de vleugels zijn ondertussen allang weer aangegroeid en ze vliegen als jota's door de kamer dus wellicht dat t binnenkort nog eens gaat gebeuren
ze zijn nu namelijk (met name het mannetje) een stuk minder tam

jeetje1971

maar de vraag blijft dus eigenlijk hoe krijg ik ze zover dat ze mekaar met rust laten als er 1 op t nest zit.... alhoewel er nu weer geeneen op ut nest zit weet ik t ff niet meer....

Jaimy_en_Viggo

gelukkig maar :)

Mischien kun je een extra broedhok erin hangen..of ze apart zetten?

Groetjes Jaimy

jeetje1971

apart zetten mag niet schreef iemand hierboven...ze zitten samen op stik zoals altijd... ze zaten vandaag echt best veel op de eitjes... benieuwd wat ze morgen doen...

Roosje

phoe je liet ons schrikken ;) Ik denk dat vogels wel zelf weten hoe lang ze op de eitjes moeten, en het mannetje jaagt het popje misschien alleen maar weg omdat ze anders veel te lang doorbroed. Ik heb hier verder geen verstand van, dus ik hoop dat anderen ook even reageren.

margreet

hallo,

Normaal gesproken broedt het vrouwtje de gehele dag met korte onderbrekingen, opgevuld door het mannetje, het mannetje neemt het dan 's nachts over van het vrouwje, als ze nu al regelmatig van de eieren afgaan kunnen de eitjes niet goed tot ontwikkeling komen als ze inderdaad bevrucht zijn. Op de foto zie ik links een vrouwtje en rechts en wildkleur met een bont plekje in de nek?? Op zich lijkt het een mannetje maar als het een bonte is kan het net zo goed een popje zijn. Dit is voor mij even een vraagteken

groetjes Margreet

Paul

Hoi,

Na een dag of 4 broeden kan je meestal al wel zien of de eitjes bevrucht zijn.
Je kan even kijken op de kweekpagina hoe dat er dan uitziet:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/kweekei.htm
Ze mogen best even van de eitjes af gaan maar het grootste deel van de dag moeten ze toch wel bebroed blijven.
Soms is er wel eens onenigheid wie er op de eitjes gaat zitten maar meestal lost zich dat vanzelf op en gaat het toch wel goed.
Een popje alleen kan prima een nestje uitbroeden ik heb ook wel gehad dat alleen de man 3 weken broedde en de pop niks deed en dat ging prima als je ze maar even in de gaten houd dat ze wel eten en drinken.
Ook heb ik wel eens wegens plukken van het popje de man 5 jongen alleen op laten voeden en dat ging ook heel erg goed.
Normaal doen beide ouders dat samen maar soms moet je wel door 1 ouder de boel laten grootbrengen als het niet anders gaat.

Groetjes, Paul

jeetje1971

even een update: gisteren zat er regelmatig 1tje op het nest, snachts kan ik niet zien maar heb ik het gevoel dat er geeneen op het nest zit (als ik naar bed ga en weer beneden kom zitten beide "ouders" op stok bovenin de kooi. Ben benieuwd of er vandaag nog een ei bijkomt. over 2 dagen zou ik moeten kunnen zien of ze bevrucht zijn... we wachten het maar even af... bedankt voor de tips... ik zal nog een betere foto erop zetten misschien dat het dan beter te zien is

Riny

Hallo Jeetje
Ik zou de vogels even met rust laten en niet te vlug gaan kijken of de eitjes bevrucht zijn.
Zelf kijk ik meestal als het laatste ei 5 dagen is ,dan weet je in een keer of ze allemaal bevrucht zijn.
Normaal gesproken kom ik best vaak bij de nestkasten maar valken die onrustig zijn laat ik even met rust.
groetjes en succes Riny :D :D :D