12 mei 2025, 23:45:20

ringen

Gestart door kim37, 19 november 2005, 21:52:57

« vorige - volgende »

kim37

hallo iedereen!

Aangezien ik deze zomer mijn voliere wil gaan openen, en er misschien wel kleintjes worden geboren, vroeg ik me af, hoe dat nu precies gaat, dat ringen van de vogels.

-wat is het precieze nut ervan?
-Is het verplicht?
-En hoe kom je aan die ringetjes?(heb gehoord dat je lid moet zijn van een vogelvereniging ofzo ???)

etc etc
ben benieuwd
groetjes

wim roskam

hallo kim 37 , over de ringen , via de ring kunnen vinders van je valkparkiet je altijd terugvinden , voor jezelf is het makkelijk omdat je het jaar van geboorte weet , en als je het ringnr opschrijft weet je ook van welke  ouders je vogel afkomstig is , dit maakt het dus veel gemakkelijker, het is niet verplicht ,  maar wel als je er mee naar een tentoonstelling wil gaan , en inderdaat kan je ringen bestellen via een vereniging bv euro-parrot , groeten en veel sucses wim roskam ,  ps ik heb het adres van euro-parrot ,  ik kan je ook een proefnr laten sturen ,

Tara

Hoi,

Wim heeft al het meeste gezegd.

Het is idd nuttig je vogels te ringen...
Idd als je vogel wegvliegt, staat daar een kweeknummer op wat van jou zelf is, wat je een beetje identificieert zeg maar.

Natuurlijk, als de vogel die eventueel wegvliegt, bij mensen belandt die niet zo ervaren zijn, gaan die daar niet zo veel verstand van hebben.

Verder moet je vogel ook geringd zijn wil je aan tentoonstellingen meedoen, en het is eigenlijk gewoon gemakkelijk.

Je hebt twee soorten ringen, eentje die je kan opendoen (maar dat is geen echte ring!) en een gesloten ring.

De open ring, daar staat feitelijk alleen een nr. op, bijvoorbeeld: 1, 2, 3, 4. Ik heb twee jaar geleden zo'n ringen gehad, omdat ik nog niet lid was van een vogelvereniging.
Volgens mij is dat gewoon om het aantal jongen te herkennen die je hebt, neem nou dat je vier geparelde jongen hebt, en je bent moeilijk in het onthouden van wie wie is, dan zijn zo'n ringetjes gemakkelijk natuurlijk.

Verder heb je dus de gesloten ring, die natuurlijk veel populairder is, maar daar moet je dus idd lid voor zijn van een vogelvereniging, maar ze zijn vrij goedkoop.

Groetjes, Tara

Marco

Het lijkt idd nuttig vogels te ringen maar.......................heb je er echt wat aan?

In de tijd dat ik nog met de verschillende mutaties van de prinses van walesparkiet kweekte heb ik enkele keren d.m.v. het ringnummer geprobeerd gegevens van de vogels te verkrijgen via bijvoorbeeld de PS of welke vereniging dan ook.
Het enige wat ik van de kwekers wilde weten of de vogels mogelijk split zouden kunnen zijn voor...............
Aangezien er bij deze vogel minder mutaties zijn als bij de valkparkiet leek me dit een goede manier dit te achterhalen....................................maar helaas de vereningingen gaven geen namen en verder info vrij van de personen behorende bij het nummer.
Om dus gegevens te achterhalen van vogels die je via via verkrijgt van andere kwekers is dus bijna niet mogelijk.
Voor een goede registratie binnen je eigen vogelbestand gaat dit natuurlijk uitstekend.

Ik persoonlijk ring de vogels wel zoveel mogelijk maar dit is meer om evt. de jonge vogels per koppel te verkopen.