12 mei 2025, 00:03:51

ouders scheiden of niet?

Gestart door jeetje1971, 9 oktober 2005, 18:49:07

« vorige - volgende »

jeetje1971

de kooi staat momenteel naast m'n computer en dus heb ik meer contact met de vogels.. mogelijk ook dat ze daardoor meer onrust hebben.. alhoewel ze ook gewoon op het nest gaan als ik bij de computer zit en ook als ik op de bank tv kijk zie ik de vogels steeds van het nest afgaan... het checken of de eitjes bevrucht zijn was ik sowieso pas van plan na een dag of 8 wat in een boekje las maar hier op het forum hoorde ik 4 dagen dus ik ga er wel tussenin zitten... het vrouwtje zit het meest op het nest, het mannetje af en toe maar dan redelijk kort steeds... het blijft spannend afwachten dus...

is het handig de kooi nu nog te verplaatsen voor meer rust of is dat nu juist beter om te laten staan?

bijgaand nog een nieuw fotootje van vanmiddag.... kheb me eerlijk gezegd nog niet verdiept in wat voor kleur en/of soort t is... misschien dat iemand me aan de hand van deze foto verder kan helpen?

jeetje1971

update: ik heb de eitjes vandaag tegenĀ  t licht gehouden en ze zijn volgens mij alledrie niet bevrucht... kzie geen enkel rood lijntje wel heel vaag iets van een structuur maar ben bang dat de eitjes niet bevrucht zijn... (t eerste eitje is van 4 oktober dus daar zou dan nu toch wel iets zichtbaar moeten zijn?) heeft iemand een voorbeeld van een net bevrucht eitje hoe dat eruit ziet? anyway het puntje scheiden van de ouders is niet meer aan de orde nu... ik vond toch al dat ze niet vaak genoeg op de eitjes gingen zitten :(
hoelang kan ik de eitjes het beste nog laten liggen voordat ik ze weghaal?

Paul

Hoi,

Je kan hier even kijken dan zie je hoe een ei zich ontwikkeld.
http://animalscience.ucdavis.edu/research/parrot/d/d.htm
Maar als ze niet goed broeden dan kan een ei nog wel zo goed bevrucht worden maar dan word het toch helaas niks :(
Je kan ze nog even laten liggen en als ze helemaal geen interesse tonen dan kan je ze weghalen.
Als ze wel regelmatig erop broeden dan een weekje of 3 totaal laten liggen.

Groetjes, Paul

Olga en Hans

Hallo Jeetje,

We zijn heel benieuwd hoe het bij jou gaat met de eitjes.
Bij ons liggen er nu 5 in het broedblok en Tjico (popje) broed het meest, maar als zij gaat eten/badderen neemt Coco het over. Als Coco op de eitjes zit hoeven wij niet in het blok te kijken, want dan reageert hij best agressief  :o en daar hebben we bij Tjico geen last van, zij is ook veel tammer en zo konden we haar ook op de foto zetten terwijl ze aan het broeden is.
We hebben zelf de eitjes niet bekeken of ze wel of niet bevrucht zijn, we wachten het de komende 14 dagen af.
Het 1ste eitje is van 7 oktober, we hopen op een kleintje.
Maar jij ook veel suc6 met jouw eitjes.

Groetjes Hans en Olga.

Tjico    01-01-2004       Coco en Kaya
Spykie  06-07-2004       zijn verhuisd    
Coco    17-07-2004       en wonen sinds
Rocky   07-08-2004       07-10-2007
Kaya     04-04-2005      bij Cobie.
Yoeri    17-05-1993

jeetje1971

he hallo allemaal...tijdje stil geweest hier maar ik ben er weer...
de vorige leg van m'n "kippen";) is helaas na 2,5 week gestaakt omdat de eitjes niet bevrucht waren...
het nesthok heb ik toen uit de kooi gehaald ... heb ze (bijna direct na het weghalen van het kastje) daarna nog wel 2 keer zien wipwappen dus maar steeds geen eitjes tot afgelopen maandag (14-11) nummer 1 woensdag (16-11) nummer 2 en gister (18-11) nummer 3 gelegd en in tegenstelling tot de vorige keer zit Jewel er bijna continu bovenop.... gewoon op de kale grond (zand en alles word steeds weggeveegd) en een laag kastje na het 1e ei resulteerde in een 2e in de andere hoek van de kooi dus danmaar lekker eigenwijs op de grond... ze is wel steeds heel voorzichtig de eitjes aan t schikken om er helemaal op te blijven zitten...
ik ga zo meteen ff wat vers ei voer en extra vitamine druppels halen zodat ze fit genoeg zal blijven....
heeft iemand tips voor me om zaad om te laten kiemen te kopen? ook gewoon in de dierenwinkel?
ik hoop dat de eitjes dit keer wel bevrucht zijn en ben weer net als vorige keer helemaal enthousiast !!! ;)