10 mei 2025, 08:23:50

Jolanda's dag/weekboek

Gestart door jolandaW, 20 februari 2006, 19:06:26

« vorige - volgende »

jolandaW

Ja deze is nu de enige valk die ik binnen heb. verder nog wel drie grasjes.
Lady zit buiten in de voliere omdat ze toch niet tam wilde worden en heel eenzaam was alleen in de kooi.
Als ze tam was kon ze bij ons zitten maar ze wilde de kooi niet meer uit.
Nu heb ik in de voliere 6 valken zitten en 1 binnen en hoop ik van de zomer nog een paar jonkies van mezelf erbij te krijgen en ik heb er ook nog 1 in bestelling voor van de zomer bij Diana maar dat duurt nog ff.

groetjes Jolanda

Dierenfreackske

Hey Yolanda , wat fijn dat het goed gaat met de valkjes en grasjes, ik hoop dat je een paar jonkies hebt voor je dit seizoen , ga je ze allemaal houden? Grtjs Ann

Mara

Hoi Jolanda

Sorry voor de late reactie. Maar gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Wat een schatje zeg.

Geniet er maar van.

Liefs

Mara

jolandaW

Hallo allemaal,

het nieuwe valkje wat ik heb heeft eindelijk een naam.
RIKKY zal hij gaan heten.
Na dieverse namen te hebben uitgeprobeerd waarvan ik de meeste de volgende dag al weer vergeten was werd het Rikky
Het gaat goed met hem en hij laat goed van zich horen.
sochtends heeft hij het hoogste woord en kletst echt de oren van je hoofd.
Het zal me niets verbazen als hij straks echt woorden gaat na praten net als Coco altijd deed.
Soms blijft hij een hele tijd bij me zitten en gaat hij zich poetsen maar vaak wil hij ook gewoon op de kooi zitten.
De grasparkietjes vind hij maar niets en nu zit hij heerlijk op stok op de salontafel zich lekker te wassen.

Met de rest van de vogels gaat het prima al valt het me op dat in de voliere Lady altijd alleen zit snachts.
Er zitten 3 mannen en 3 vrouwen bij elkaar maar 1 man (Cobus)heeft 2 vrouwtjes (Brinte en Lucy)en dan heb ik nog 2 homo's
(Coco en Kuifje) en dan Lady.
Overdag zit ze wel tussen de rest maar ik vind het wel een beetje zielig dat ze snachts alleen zit al doet ze dat natuurlijk zelf.

Bij de grasjes is er van de week 1 overleden (stampertje)
Ik kwam bij de voliere en ze lag op haar rug op de grond.
Er zaten een hoop grasjes omheen toen ik binnen kwam maar die vlogen op behalve 1 grasje die bleef boven op haar zitten wippen ??? .
Dit is de eerste keer dat ik zag dat er een vogel op een dooie vogel aan het rijden is en vraag me af of dat wel vaker voor komt.
Ik heb haar gelijk opgepakt en begraven in de tuin.
ze was bijna 5 jaar geworden.

tot zover weer
groetjes JolandaW

jolandaW

Hallo allemaal,

Het gaat goed met Rikky,
Hij heeft het hoogste woord hier en op bepaalde tijden van de dag kan je beter watjes in je oren stoppen zoveel lawaai als hij kan maken.
Als hij uit de kooi mag wil hij dat niet altijd meer en rend dan weg in de kooi zodat ik hem niet kan pakken, maar zit hij rustig op zijn stok dan stapt hij soms wel over op mijn vinger en wil hij er wel uit.
Als hij er uit is zit hij graag op de kooi maar soms ook wel op mijn vinger en gaat zich dan heerlijk zitten poetsen.
Koppie krauw vind hij niet zo heel leuk meer en dat is dan ook maar heel zelden dat hij daarvoor rustig blijft zitten.
Meestal zit hij dan aan mijn ringen te bijten. ook mijn ketting heeft hij al ontdekt en dat is natuurlijk ook heel leuk speelgoed.
Ik heb dan ook een ketting in de kooi gehangen waar hij mee kan spelen.
ik hoop alleen dat hij dat schreeuwen straks wel wat minder doet want dat is echt een aanslag op je oren.

Verder gaat het met alle vogels goed en kan je merken dat het voorjaar wordt,

groetjes JolandaW

ManjaV

Hoi Jolanda,

Ik vind Rikky een hele leuke en lieve naam.
En zo te horen gaat het heel goed met hem, geweldig!
Misschien moet je Lady bij Rikky zetten, dan hebben ze gezelschap, zit Lady niet alleen  :P en schreeuwt Rikky niet meer.  ;D

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

jolandaW

Hallo allemaal.

Het is al weer een tijdje geleden dat ik geschreven heb maar ik zal nu weer ff een korte samenvatting geven van de laatste maand.

De nestblokken hangen al weer een tijdje en er zijn ook weer diverse eieren gelegd maar helaas zijn alle eieren stukgemaakt of uit het nest gegooit.
het laatste ei dat ik vond was erg bloederig en er lag dus ook een jong valkje naast. geen leuk gezicht maar ik weet wel dat ze bevrucht zijn nu.
Cobus en brinte zijn nu weer opnieuw begonnen met een nest dus ik blijf weer hoop houden nu ik weet dat ze bevrucht kunnen zijn.
2 of 3 dagen geleden hebben ze het eerste ei weer gelegd.
Bij de grasjes heb ik nu nog 1 ei nadat ook daar alle eieren stuk gemaakt waren.

Verder gaat het met de vogels goed

De kwartels heb ik weer verhuisd naar het konijnen hok omdat ze me snachts met hun geschreeuw uit mijn slaap hielden.
1 van de kwartels was ontsnapt maar vond ik later tegen de avond weer terug al was het van korte duur want een paar dagen later wilde hij toch weer van de vrijheid gebruik maken en vloog weer naar buiten zodra ik het hok open deed om te voeren.
Helaas heb ik hem niet meer terug gevonden.

groetjes Jolanda

ManjaV

Hoi Jolanda,

Leuk weer een berichtje van je te lezen :D

Ik hoop heel erg dat de eitjes van Cobus en Brinte gaan uitkomen, zou dat even leuk zijn...

Jammer dat alle andere eitjes zijn stukgemaakt.  ???
Misschien waren ze niet goed ofzo?

Balen zeg dat je  kwarteltje is ontsnapt, ik hoop maar dat het goed met hem gaat.

Groetjes,
Manja

jolandaW

Hoi manja.

Ja ik hoopte idd dat het dit keer goed zou gaan maar sinds 2 dagen zitten ze niet meer op de eieren dus ik denk dat het nu weer niet goed gaat.
Wel is het andere nestblok bewoond door Lady en heeft ze er ook een ei in gelegd maar die heeft er vannacht ook al niet meer in gezeten.
Het is hier dus gewoon weer afwachten wat ze doen gaan maar ik reken eigenlijk al niet meer op jonge valkjes dus als het wel zo is valt het alleen maar mee.
Het seisoen is tenslotte nog niet afgelopen dus wie weet.

groetjes Jolanda

Mara

Hey Jolanda

Wat jammer van de kwartel zeg, ze zijn vliegensvlug. Ik hoor de kwartels 's nachts niet, tegen de schemering even maar daarna niet meer....Heb je enig idee waar dat aan ligt dat ze zo schreeuwen?

Groetjes

Mara

ManjaV

Hoi Jolanda,

Nou, ik hoop dat het nog gaat lukken met de eitjes :D
Hoe gaat het met Rikky?

Groetjes,
Manja

jolandaW

Hoi Mara en Manja,
Ik denk dat de kwartels zo schreeuwen omdat ze een vrouwtje missen maar doe ik er een vrouwtje bij zetten dan pikken ze haar kopje stuk tot de dood er op volgt en dat is me nu al een paar keer gebeurd en is niet leuk.
Dat ik er wakker van wordt komt ook omdat de voliere 2 meter naast mijn slaapkamer raam staat en ik op de begane vloer slaap dus de afstand is erg klein.

De eitjes worden goed bebroed door Brinte en Cobus en ze hebben er zover ik weet 2 stuks.
Ik kijk voorlopig ff niet meer in de hoop dat het dan misschien goed gaat tenzij ze er allebij weer even af zijn.
Lady heeft ook een ei maar broed alleen overdag samen met Coco dus ik denk dat hij de vader is. Ze zitten er ook vaak samen in het blok. maar snachts zit er niemand in het blok

Met Rikky gaat het wel goed maar is erg schrikkerig en waar dat door komt weet ik niet.
Overdag is hij erg onrustig en wil dan ook echt niet bij me zitten.
Savonds zit hij wel rustig bij me en vind hij het heerlijk om te worden gekoppiekrauwd.
Door dat hij vaak schrikt van kleine dingen vliegt hij voor zover hij kan vliegen in een kooi nog al eens tegen de tralies aan en daar heeft hij een plekje door gekregen wat vaak gaat bloeden op zijn borst.
Ik vind dat best wel zielig al heeft hij er evenlater geen last meer van en de volgende dag zie je er bijna niets meer van,
Gelukkig blijft het niet bloeden en droogd het snel op.
Tot hij weer van een geluid schrikt of een beweging dan kan het plekje weer ff open gaan,
Het is niet zo dat het ernstig bloed hoor meestal een klein druppeltje maar ik weet ook niet goed hoe ik dat moet behandelen.

Verder is het prima met hem en vind ik hem erg lief.
Maar omdat hij het overdag niet wil en om een wilde schrikbui te voorkomen laat ik hem nu alleen savonds nog uit de kooi.
Ook heeft hij nog steeds genoeg praatjes en fluit hij deuntjes na die ik een paar keer heb voorgedaan.

Oh ja wat ook leuk is en ik weet eigenlijk niet of ik dat al verteld heb, maar Cobus praat tegenwoordig precies het zelfde als Coco.
Zelfde fluitje en zelfde woorden zoals "lekker hë" "wat is er dan" en "Coco kusje" Ik zeg dan steeds tegen hem Cobus in plaats van Coco maar dat hoort hij natuurlijk niet zo vaak als wat Coco zegt in de vliere.

Verder hebben ze vandaag weer genoten van de plantensproeier, zelfs zo erg dat er 2 grasjes steeds op de plantenspuit gingen zitten.

tot zo ver maar weer
groetjes JolandaW

Mara

Hey Jolanda

Hoeveel haantjes heb je? Ik zelf heb 2 haantjes en 3 hennetjes, volgens de regel moeten het er eigenlijk 4 zijn, dan kunnen de haantjes hun aandacht verdelen tussen de hennetjes...

Mara

ManjaV

Hoi Jolanda,

Wat vreemd dat Rikky zo onrustig is he?
Staat hij misschien op een onrustige plek? Dat er misschien heel veel om hem heen gebeurt? Gelukkig is hij 's avonds wel rustig en wil hij lekker kroelen, maar ik kan me voorstellen dat je het zielig vindt als hij zo schrikachtig is en hij zich dan nog bezeert.  :-\ Verwen hem maar lekker en misschien wordt hij toch nog wel rustiger.

Wat leuk trouwens dat Cobus net zo praat als Coco. :D Grappig he hoe ze elkaar zo na kunnen doen.

Groetjes,
Manja

jolandaW

Hoera het is eindelijk gelukt na jaren.
Cobus en Brinte hebben een jonkie gekregen vandaag
Ik had het niet meer verwacht na dat er al weer een antal eieren uit het nest waren gewerkt waaronder er 2 waar een jong in zat.(geen leuk gezicht hoor)
Dus toen ik vanmorgen keek zag ik weer dat er een ei stuk lag in het blok en begon net te mopperen dat ze dat niet moesten doen toen ik opeens een jonkie zag zitten.
Zo leuk dat ik er wel bij zou willen blijven zitten maar ook bang dat ik de boel verstoor dus doe ik het maar niet.
Wel snel mijn fototoestel gepakt en een foto gemaakt.

Dus je ziet geduld wordt beloond en nu maar hopen dat hij/zij het overleeft.
Ik ga nl over 2 weken op vakantie en kan het dan ook niet in de gaten houden helaas.
Ik ben in iedergeval BLIJ BLIJ BLIJ

Hoi Mara,
sorry dat ik laat reageer op je berichtje maar ik had niet zo veel te melden.
Over de kwartels kan ik je nu wel melden dat ik er geen een meer heb. Eergisteren vond ik de laatste dood toen ik hem eten wilde geven.
Voor mij nu geen kwartels meer al vond ik het leuke beestjes maar mijn nachtrust vind ik toch ook belangrijk.
En deze kwartel daar waren de vrouwtjes niet tegen op gewassen omdat hij bij het wippen hun kop kaal plukte en als die kaal was door ging met de huid.

Hoi Manja
Rikky staat op een rustige plek en gaat zijn gangetje zowel in als uit dekooi maar als hij bij me op mijn hand zit dan wordt hij druk en springt allekanten op.
Hij wil het duidelijk niet en als ik met mijn hand in de kooi kom wordt hij ook wild.
Maar savonds zit hij wel rustig bij me en ook echt wel op zijn gemak want dan zit hij zich heerlijk te wassen of laat zich koppiekrauwen.
Misschien dat ik hem later wel bij de vogels buiten doe en dat ik mijn jonkie als hij het overleefd naar binnen haal maar dat zien we tezijnertijd wel.

groetjes JolandaW