7 mei 2025, 18:42:22

Mandysbeestenboel 1e ronde 2005

Gestart door Mandy, 24 maart 2005, 19:47:22

« vorige - volgende »

Mandy

Hallo allemaal,  :)

Na een lange pauze ben ik vandaag weer begonnen met de kweek. ;)
Ik heb de afgelopen weken al mijn voorbereidingen getroffen in de vorm van de valken een ontwormingskuur te geven en alle kooien schoon te maken.
Vandaag heb ik de blokken neer gezet en de valken gekoppeld.
Voor degene die niet meer weten wat voor valkenkoppels ik heb, even een overzichtje; (op mijn site zijn er ook foto's van te zien)

1.
Ot = Lutino man split voor {X1: cinnamon}
& Sien = Cinnamon witmasker pop

2.
Jut = Geparelde witmasker man '97, split voor {X1: cinnamon}
& Jul = Bonte cinnamon geparelde witmasker pop

3.
Suske = Bonte witmasker man, split ino '03
& Wiske = Bonte witmasker pop '03

4.
Pino = Bonte man, split voor {X1: gepareld}
& Pipo = Cinnamon witmasker pop, split voor bont '02

5.
Fred = Fallow man '01, split gepareld
& Wilma = Geparelde pop '03, split voor fallow

6.
Hans: Cinnamon geparelde witmasker man, split voor bont (jong J&J)'04 & Grietje: Witmasker lutino (=albino) geparelde pop, split voor bont (Bobbie'03)

7.
Oki: Bonte witmasker man split ino '04
& Doki: Bonte cinnamon geparelde pop (Rembo'03)

8.
Idem: Witmasker lutino (=albino) man, split cinnamon '04
& Dito: Bonte cinnamon geparelde witmasker pop (jong K&B)'04

9.
Peppi: Bont geparelde man split voor {X1:  geelwang} '03
& Kokki: Geelwang bont cinnamon geparelde pop '04

Wie zitten waar?

Tuinhuisje;
1. Ot & Sien
2. Jut & Jul
4. Pino & Pipo
9. Peppi & Kokki

Binnenhok;
5. Fred & Wilma

Buitenhok 1;
3. Suske & Wiske
6. Hans & Grietje

Buitenhok 2;
7. Oki & Doki
8. Idem & Dito

Ik moest even puzzelen wie waar ging want ik heb bv. Hans die niet bij zijn ouders mag zitten en ik heb 2 albino's die geen koppel mogen worden.

Koppels 6, 7, 8 en 9 zijn nieuwe koppels dus afwachten is hoe die het zullen doen.

Ik heb al een wachtlijst voor 17 valkjes, waaronder ook voor een paar leden hier, hopelijk kan ik ze binnenkort aan hun wens helpen. ;D

Ze hadden er in ieder geval al zin in want na een uur zag ik Fred&Wilma al treden! :P
En de rest was al druk bezig om de blokken te inspecteren, dus ik ben benieuwd, het wordt weer spannend dit jaar.
En hopelijk met wat minder tegenslag... ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Lin

Hoi mandy,

Wat een valkjes, wat leuk. Ik ga jou natuurlijk ook volgen want ik wil graag kleintjes zien en ik ga je site bekijken. Jeetje een wachtlijst van 17 valkjes. Nou paren maar daar, zou ik zeggen!

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Karin

Ik hoop dat je dit jaar meer geluk hebt Mandy ! We zullen voor je duimen. En ik natuurlijk helemaal, omdat Jipper graag een liefje wil  ;D Weet je dat ik verrassend veel aanvraag heb voor wildkleur ?  ::) Mocht het bij mij niet lukken ( Dazzle en Chico hebben 25 % kans op wildkleur ) heb jij dan nog kans op wildkleur ? Dan kan ik ze doorsturen als het hier niet gaat lukken.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Suzanne

Hoi Mandy,

Veel succes en plezier met je 1e ronde  ;D.

Groetjes

Suzanne

ps: heb je de foto van wat Loki aan het doen is (in mijn verhaal) al gezien  ;D?

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Cor_en_Petra

Succes met je 1e ronde, hopelijk gaat alles naar verwachting. Wij houden het - voorlopig - nog even op 1 valkje, hoewel.... er wordt al stiekum aan een 2e gedacht... :-X

Groetjes,

Cor & Petra

Rianne

Ik wens je veel succes Mandy. :)

antoine

hoi,
veel succes Mandy,
hopelijk komen er veel gezonde jongen ;)
groetjes antoine

Mandy

Bedankt allemaal. ;)

Ja ik heb de foto gezien hoor Suzanne, leuk! ;D

Dat mag zeker Karin, ik verwacht ook niet veel wildkleur en heb daar 1 reservering voor.
Maar ik verwacht wildkleur mannen uit Ot&Sien, wildkleur mannen en poppen uit Pino&Pipo en Fred&Wilma, ik kan er dan een staartveer uittrekken om te zien of het een man of pop is. Dus ik hoor het wel als je iemand voor me hebt. :)

Suzanne

Citaat van: Mandy op 25 maart 2005, 13:39:40
Bedankt allemaal. ;)

Ja ik heb de foto gezien hoor Suzanne, leuk! ;D

Dat mag zeker Karin, ik verwacht ook niet veel wildkleur en heb daar 1 reservering voor.
Maar ik verwacht wildkleur mannen uit Ot&Sien, wildkleur mannen en poppen uit Pino&Pipo en Fred&Wilma, ik kan er dan een staartveer uittrekken om te zien of het een man of pop is. Dus ik hoor het wel als je iemand voor me hebt. :)

Dank je Mandy  ;D. Wie weet ben je binnenkort overgroot oma  :D :P.

Lique doet dat ook die staartveren uit trekken. Met hoeveel weken oud doen jullie dat? En hoe lang duurt het dan ongeveer voordat je de nieuwe kunt zien? Maar, zit ik me te bedenken, dat werkt natuurlijk niet bij bont  ::).

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Mandy

Inderdaad, dat is helaas ook het enige probleem dat ik heb, dat is wel jammer, want er zijn bv mensen die een bonte man willen maar dat blijft hoe dan ook een gok. :-\

Ik heb het eerlijk gezegd nog niet bij jonge valkjes gedaan, een staartveer uitgetrokken, maar ik denk dat ik dat dan met 3 weken zou doen, want na 3 weken kan je wel zien wat voor veer er terug komt. En ze gaan hier toch pas weg met 6 weken dus dan kan ik zekerheid over het geslacht geven. ;)

Suzanne

Wel, dan moet ik dat ook maar eens gaan na apen  :D. Alleen moet ik dan wel wachten todat ik niet bonte mutaties heb. Tot nu toe heb ik alleen nog maar bont gekweekt  ;).

Groetjes

Suzanne

Karin

Auw ! Meen je dat ?  :o Trek je een staartveer uit ? Ze moeten bij mij de gok maar nemen hoor, want dat doe ik niet. Gelukkig maakt het de meeste mensen helemaal niet uit wat het is. Toevallig had ik laatst iemand die het liefst een mannetje wilde. Ze zouden eerst Summer krijgen, maar omdat ze geplukt was wist ik 100 % zeker dat het een popje was. Ze wilde toen liever wachten. Ben ik nog steeds héél blij mee, want Summer heb ik dus zelf gehouden, zo´n lekker ding ! Ze hebben nu Twinkel, ook geplukt en ik wist dus 80 % zeker dat het een man was  ( was alleen op de borst geplukt, wat moeilijker te zien ). Ze vertelde dat hij al begint te brabbelen. Zij blij, ik blij !  ;D Het nest wat ik nu heb weet iik het alleen van de eerste 2, omdat die als enige geplukt waren op de kop / rug. Het zijn dus geparelde voor de duidelijkheid  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

cora

hoi Mandy,

heel veel succes met je eerste kweekronde dit jaar. Je zult vast weer mooie en lieve valkjes gaan kweken.

Wij zijn zo happy met Macey uit je kweek van 2004; het is echt een hele lieve valk.

groetjes en fijne paasdagen!

Cora

Mandy

Dank je Cora. ;)

Citaat van: kazoo op 25 maart 2005, 14:18:24
Auw ! Meen je dat ?  :o Trek je een staartveer uit ? Ze moeten bij mij de gok maar nemen hoor, want dat doe ik niet. Gelukkig maakt het de meeste mensen helemaal niet uit wat het is.

Nou ik heb juist veel mensen op de lijst die specifiek naar een man of pop vragen.
Maar ik heb bij een jong dus nog nooit een veer eruit getrokken maar doe dat dit jaar dus misschien wel. Het klinkt erger dan het is hoor. Ik heb er al eens een hoop uitgetrokken bij een valk. Ik had er elders toevallig al een stukje over geschreven, zal het hier ook even zetten;

Je kan heel makkelijk te weten komen of het een man of pop is. Je hoeft er maar 1 staartveer uit te trekken en na een paar weken komt er een nieuwe veer en dan weet je of het een man of pop is. Is de veer weer met een visgraatmotief op de onderkant dan is het een pop, komt er een zwarte veer terug dan is het een man. Je kan dit meestal na 3 weken wel zien, met 6 weken is de veer volledig terug gegroeid.

Het klinkt misschien eng en als je dat voor een eerste keer doet is het ook raar maar het valt wel mee hoor, ze voelen er natuurlijk wel iets van, net als je bij jezelf een haar eruit zou trekken, maar het is maar 1 veer. Ik heb eens bij een valk een hoop gebroken staartveren uitgetrokken en dat is zo gebeurd hoor. Dat heb ik gedaan omdat ze anders een half jaar lang een korte staart zou hebben eer de volgende rui weer zou komen om de gebroken veren voor nieuwe te verwisselen. En voor de kweek is een hele staart heel belangrijk voor het evenwicht, want als daardoor een paring mislukt en er onbevruchte eitjes komen is er wel een verloren ronde.

boezempje

hai mandy

ik wens je heel veel succes deze kweekronden,
we blijven het volgen.

essie