8 mei 2025, 15:26:29

quarantaine

Gestart door gonnie, 20 maart 2005, 19:24:43

« vorige - volgende »

gonnie

Hallo allemaal

Als je een valkje in quarantaine zet is het ook de bedoeling dat je de kooi met valk in een andere kamer zet denk ik ,maar wat als je geen kamer over hebt ,mijn slaapkamer is uitgesloten want dan slaap ik niet . Dus kan je hem dan gewwoon in een aparte kooi zetten ,maar dan wel in een andere kooi aan de andere kant v.d kamer of heeft dat dan geen nut ?

Groetjes gonnie

Tara

Heeft geen nut,
als het een ziekte is die via de stof verspreidt kunnen de anderen toch besmet raken..

Groetjes, Tara

gonnie

halo
o `jee dan zal ik een risco moeten nemen ,ik ga over ongeveer 10 weken een nieuw valkje bij halen bij Essie  .

Gonnie

Tara

Hoi Gonnie,

als ik eerlijk ben denk ik niet dat er wat zal zijn met dat valkje van Esther hoor, ze hebben het daar zeer goed, volgens mij zijn die ook kerngezond, natuurlijk heb je gelijk door te zeggen dat je'm in quarantaine wil houden...
Maar je hebt toch wel meer dan twee kamers in je huis zeker :)

gonnie

hai Tara

Eigenlijk niet ,alleen mijn slaapkamer maar zoals gezegd dan kan ik niet slapen met een valkje op mijn slaapkamer, ik ben nogal een slechte slaper,maar ik  verwacht ook niet een valkje van Essie te krijjgen dat een bacterie bij zich draagt ,maar ik lees daar zoveel van op de site dat ik dacht dat je dat zowiezo altijd zou moeten doen ,ik heb daar geen ervaring mee ik heb pas een valkje,en die heb ik in een dieren ewinkel gekocht.

Gonnie

Riny

21 maart 2005, 09:50:47 #5 Last Edit: 21 maart 2005, 10:45:48 by Riny
Hallo Gonnie
Als ik een valkje zou kopen bij iemand die ik goed kende ,zou ik het risico durven nemen.
Niet als ze uit een dierenwinkel komen of bij een handelaar vandaan,dan zijn ze met veel te veel andere vogels in contact geweest.
Groetjes Riny ;D ;D ;D

Ria

21 maart 2005, 10:34:10 #6 Last Edit: 21 maart 2005, 13:21:49 by Ria
Hoi Gonnie,

Ik moet eerlijk bekennen ik hou me nu ook niet strikt aan de quarantaine-regels. Ik heb hier net twee nieuwe jongen die bij Paul en Linda vandaan komen. Ik kon het dit keer niet over mijn hart verkrijgen om ze apart te zetten in een ruimte. Niet strikt, dat wil zeggen, ze staan in 1 ruimte en ze mogen er om en om uit maar ze komen wel bij elkaar in de buurt. Waar ik wel op let is de ontlasting bijvoorbeeld. Dat haal ik gelijk weg en ik zorg doormiddel van een doek dat het niet in elkaars kooi valt. Verder let ik de komende drie weken scherp op de conditie van de vogels en check dagelijks de ontlasting.
Bij Luna heb ik vorig jaar wel strikt 5 week eenzame opsluiting gehanteerd, dat moest toen gewoon. Luna heeft die proef glansrijk doorstaan want is kerngezond en zit inmiddels bij zijn maatjes een mooi knap witmasker mannetje te wezen.
Maar, het blijft een valkje van een ander en door bijvoorbeeld een andere bacterie huishouding loop je altijd risico, hoe onschuldig ook. Ik heb gelukkig het een en ander in huis zodat ik snel kan ingrijpen, dit uiteraard na overleg met de dierenarts.

Groetjes,
Ria

gonnie

Hoi Ria en riny

Bedankt voor jullie reaktie.

Gonnie

Paul

Hoi Gonnie,

Ik zou ook alle valkjes appart zetten die hier binnen komen.
Zijn ze van een bekende dan doe ik er wat soepeler mee maar appart gaan ze zeker voor een maand minimaal.
Het ligt aan een mogelijke ziekte die ze hebben of ze in dezelfde kamer kunnen staan.
De belangrijste besmetting is via de ontlasting en valkjes in de zelfde kamer heeft dus wel enigszins nut als het toch niet anders kan.
Wel tijdens vliegen oppassen dat ze niet in elkaar kooi toiletteren.
Bepaalde ziektes gaan wel via de lucht zoals schimmels die voeren sporen mee in de lucht

Groetjes, Paul.

gonnie

hoi

ben al weer wat wijzer ,bedankt.

gonnie