9 mei 2025, 13:18:49

Na 3 weken nog niet uit zijn kooi

Gestart door Roos en Gabber, 9 maart 2005, 19:46:53

« vorige - volgende »

Roos en Gabber

hoi ik ben roos en ik had een vraag.
Mijn valkparkiet heet gabber en ik heb hem voor mijn verjaardag gekregen.
maar ik hem maar niet uit zijn kooi.
Zijn kooi is best wel klein dus we hebben nu een hele grote gekocht alleen moeten we hem nog op halen.
Is het normaal dat een valkparkiet na 3 weken ongeveer niet uit zijn kooi komt of dat hij nog best veel bijt als je hem van je schouder af wil halen?

Riny

Hoy Roos
Je moet bedenken dat je valkje eerst aan de nieuwe omgeving
moet wennen.En dat is net als bij mensen, bij de een gaat het vlugger als bij de ander.
Dat hij bang is van je handen is heel normaal.
Het ligt er ook aan waar jij je valkje gekocht hebt,maar hij/zij is toch al enkele keren in zijn leventje gevangen.
Dat gebeurd niet door iedereen even zachtzinng.
Probeer hem maar in het kooitje naar je toe te lokken met wat trosgierst.Onderwijl praat je heel zachtjes tegen hem/haar.
Maar als je nog meer vragen hebt ben je op dit forum aan het goede adres.
Groetjes en succes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Roos,

Als je valkje uit een dierenwinkel komt dan zal hij ook al wat ouder zijn en dan duurt het tam maken vaak gewoon wat langer.
Maar als hij al op je schouder zit dan is dat al een heel goed teken.
Een valkje bijt vaak als hij angstig is.
Heel veel rustig tegen hem praten en trosgierst uit je hand voeren dat helpt echt om hem tam te maken.
De liefde van een valkje gaat echt door zijn maag :)

Groetjes, Paul

Sanna

Citaat van: Paul op 10 maart 2005, 03:08:55
De liefde van een valkje gaat echt door zijn maag :)

Hahaha, niets is minder waar, helemaal gelijk Paul! Het laatste valkje dat ik kocht (Milan, de witmasker cinnamon) was al 6 maanden oud toen ik hem kocht (maar ik wilde persé die mutatie hebben ;D). Hij zat bij de kweker in een voliere in de schuur, was niet aan mensen gewend en moest met een net gevangen worden. Je kunt dus gerust zeggen: hij was wild. Dat heb ik gemerkt ook. Toen ik hem thuis in zijn kooi wilde doen, hield stomme ikke 1 vinger voor zijn bekkie. En omdat hij zo bang was heeft hij me verschrikkelijk hard in die vinger gebeten (lekkere bloedblaar voor mij :(). Nu is hij 10 maanden. Hij stapt op m'n vinger om in de kooi te gaan als ik eerst de andere 3 erin gewerkt heb, anders niet. Bij de gratie mag ik hem af en toe een kusje op z'n snavel geven als hij precies ziet wat ik doe en waar ik mijn handen houd (en als ik me heel rustig houd...). Maarrrrrrrr ... wanneer ik iets heel heel lekkers in mijn mond heb dat voor hem is, stapt hij zonder angst en scrupules zo op m'n vinger, perst zich werkelijk tegen me aan om dat lekkers te pakken te krijgen. Poef! weg angst ;D ;D.

Kortom, je hebt 2 dingen nodig om een valkje te dresseren: heel veel geduld en genoeg verleidelijk eten :D ;)

Succes!

Groetjes, Sanna