4 mei 2025, 23:15:36

nieuw valkje erbij

Gestart door gonnie, 27 februari 2005, 14:30:46

« vorige - volgende »

gonnie

Hallo allemaal
Ik zou graag een nieuw valkje erbij willen kopen ,maar nu denkt mijn man dat ons fransje dan niet meer tam blijft ,en ikweet niet of ik een vrouwtje wil of een mannetje ,in ieder geval wil ik geen nestjes[voorlopig],maar nog een nieuw mannetje erbij heb ik ook mijn twijfels over, want mijn Fransje schreeuwt bijna nooit dus ben ik bang dat onze rust mischien weg is maar ja daar heb je natuurlijk altijd kans op .
wat ik het lieft wil is dan beiden tam zijn zou dat gaan?
en twee mannen gaat dat ?ik besteed per dag zo`n 2uur aan mijn valkje maar ik heb het idee dat ie toch gezelschap mist,
en het lijkt me erg leuk twee, de kooi is groot genoeg dus dst is geen probleem ,in welke tijd kan ik het beste een valkje kopen? of maakt dat niet uit?
Hopelijk krijg ik snel een antwoord van iemand want ik kan niet wachten eigenlijk, zo spannend vind ik het.

Groetjes Gonnie.

bobbie

Hallo Gonnie,

Een heel goed plan voor Fransje, een vriendje erbij.
Het kan 2 kanten opgaan: Fransje wordt iets minder tam of de nieuwe wordt supersnel tam. Zelf ben ik begonnen met 1 valk en heb er een tweede bij genomen 2 jaar later. Mijn 1e valk werd in ieder geval niet minder tam.

Ook is mijn ervaring dat 2 valkparkieten minder lawaai maken dan 1 valkparkiet.

De volgende  vraag was geloof ik of het dan een mannetje of een vrouwtje moet zijn: dat maakt eigenlijk niet uit. Het ligt er helemaal aan wat je zelf wilt. Wil je ooit een nestje dan zal je een vrouwtje moeten nemen. Als je een jonkie neemt is eigenijk nooit met zekerheid te zeggen of het een vrouwtje of een mannetje is. Als je een vogel uit kiezen laat dan je hart spreken, wat spreekt je aan, wellke vogel pakt je het meest.

In het voorjaar zijn de meeste valken te koop in de winkels. Persoonlijk zou ik liever een vogel bij een (liefhebber)kweker kopen. Momenteel worden al vogels in huis geboren. Die zijn dan ook al mensen gewend. Als ik jou was zou ik op deze site eens kijken bij VERHALEN en bij DAGBOEKEN of KWEKEN. Daar staan momenteel verhalen over vogels die net geboren zijn, dus net uit het ei. Misschien zit er iets bij die nog verkocht moet worden.

Ik hoop dat ik zo alle vragen heb beantwoord.

Succes met alles en een knuffeltje voor Fransje.

Groetjes, Nel :)

Jaimy_en_Viggo

Hey Gonnie,

Leuk hoor, nog zo'n engeltje erbij. Kunnen ze leuk met elkaar spelen en knuffelen. Als je kiest voor een man..die knuffelen ook met elkaar..maar met een popje krijg je natuurlijk jonge..en dat is ook erg gaaf kan ik je vertellen..Je kan het beste een valkje kopen dat net zelfstandig kan eten( bij een kweker) die wordt het snelst tam..ouder wat moeilijker of helemaal niet..Laat je ons snel weten wat je keus is geworden..of anders dat je een valkje zoekt? Genoeg kwekers hier die al tamme jongen hebben zitten ;)

Groetjes Jaimy

tommy

hoi,

Ik denk dat het heel goed is om er een valkje bij te zetten.

Ik zou dan voor een handtamme man gaan.

Veel kwekers hier op het forum verkopen al handtamme jongen. Bij sommige mutatie's kun je al van te voren zien wat een man of vrouw(pop) is.

Heel erg veel plezier met je keuzen en laat wel weten wat het is geworden he. ;)

grt annemieke

gonnie

:) :) :)

Hollo allemaal
Ik ben dolblij ,ik heb n.l. een valkje besteld bij Essie,ik vind het reuze spannend,en kan bijna niet wachten maar ik moet nog zo`n 10 weken geduld hebben denk ik.
De reaktie van jullie en van mijn dochter gaf de doorslag,Als ik er aan denk zou ik het liefst wel 10 valkjes willen ,maar dan kunnen we niet meer op vakantie ,het ziet er naar uit dat onze kids nog even mee gaan en dat wil ik natuurlijk ook niet missen ,onze jongste v.d. 3 is bijna 17 en als die niet meer meegaat dan ga ik me ook meer met valkjes bezighouden en wellicht ook kweken  dat lijkt me heel gaaf.
o`ja ik heb gekozen voor een gele gepaarelde man ,en ik krijg hem ook nog eens handtam.
bedankt voor jullie reakties.
groetjes Gonnie

PB

Hallo allemaal,

Taxco is ook op zoek naar een maatje!
Maar mijn vriend en ik willen eigenlijk geen nestjes in de toekomst, dus willen we een mannetje erbij nemen.

Welke mutaties kun je vooraf zien of het een man is?

Ik zou graag een lutino of cinnamon willen bij onze wildkleur Taxco...
Verder zijn we bang dat ze elkaar niet accepteren heeft iemand daar ervaringen mee of tips over. Zeker ook omdat Taxco het hier inmiddels 3 jaar alleen met ons heeft moeten stellen. Wat hij volgens mij helemaal niet erg vindt, hij wordt tot in de grond verwend nl. hij is altijd  uit zijn kooi en schijt hier de hele boel onder  ;). Aangezien mijn vriend nu ook op zoek is naar een baan en dan niet meer hele dagen thuis werkt willen we een vriendje voor Taxco gaan regelen...

Een andere vraag die ik hier wil stellen is wie er ervaring heeft met een valkparkiet en een andere parkietensoort, die echt maatjes kunnen worden? We vinden valkjes overigens erg leuk, maar we vinden ook veel andere vogels leuk  :-[

Die parkiet moet dan wel ongeveer even groot zijn, want we vinden het formaat van de valkjes wel erg prettig (althans niet kleiner, zoals grasparkieten dan ben ik bang dat ik ze te snel over het hoofd zie...)

Wat denken jullie van een rosella bijv. of een roodrugparkiet, ik noem maar iets hoor. Maareh het geluk van Taxco gaat natuurlijk voor!!!

Nou idit zijn wel erg veel vragen maar ik houd me aanbevolen voor al jullie reacties!
Groetjes,
petra

Riny

Hoy Petra
Dat Taxco de nieuwe vogel (als de nieuwe ook een valkparkiet is)niet accepteerd daar hoef je niet bang voor te zijn.
Je moet ze alleen langzaam aan elkaar laten wennen.
Als je ze zo bij elkaar zet beschouwd hij hem misschien als een indringer.Ook is het beter om ze in het begin apart te houden I.V.M. ziekte's.
Of je valkparkieten echt maatjes worden met andere vogels daar heb ik geen ervaring mee.
Mij lijkt dat ze het gelukkigst zijn met een soortgenoot.
Groetjes en veel succes Riny :D :D :D

PB

Dankje voor je reactie!
Dat geeft in ieder geval moed.
Weet je toevallig bij welke mutaties al in een vroeg stadium is te zien of het een man of vrouw is?

Als anderen nog op de andere vragen willen reageren een en ander blijft nog even openstaan. Keuze is nog niet definitief gemaakt in ieder geval. We hebben op de website in ieder geval twee kwekers in de buurt gevonden, nl. in hoofddorp en de kwakel.

Heeft iemand trouwens ervaringen met die dierenwinkel/megakweker in den Haag en Den Ilp, Dennis nog iets winkel?

Groetjes,
Petra

Riny

Hoy PB
Meestal kun je het pas zien of het een man of een pop is na de eerste rui.
Maar we hebben hier op het forum een mutatiecalculator en dan kun je berekenen wat een pop en wat een man is.
Ik raad je alleen aan om niet in een dierenwinkel een valkje te gaan kopen.
Als je bij een hobbykweker koopt dan zijn ze eigenlijk al tam als jij ze krijgt.
En je betaald er ook nog minder voor als in een dierenwinkel.
Wij hier op her forum zijn eigenlijk allemaal hobbykwekers.
Groetjes Riny :D :D :D

PB

Hi Riny,

hmmz ik dacht zelf ook aan aanschaf via een kweker, Taxco heb ik gevonden via deze site bij een hobbykweekster die een stelletje had.

Met de mutatiecalculator bedoel je dat je dan de sexe kunt "uitrekenen" omdat een bepaalde mutatie alleen naar een bepaalde sexe vererft?

groetjes,
PB

Riny

Hoy Petra
Als je op het forum bent ga je kijken bij NIEUWS staat helemaal bovenaan.
Dan staat er op de negende regel MUTATIECALCULATOR.
Als je graag nog meer wil weten vraag je maar hoor!!
Succes Riny :D :D :D

tommy

hoi

Het is aan te raden om een valkparkiet bij jou taxco te zetten.
Elke vogelsoort spreekt ze eigentaal. Dat doen ze door lichaams taal en door "spreek" taal.

Ik zou je aanraden om er dus geen andere vogel bij te zetten.

Verder is taxco geen wildkleur maar een witkop, als het tenminste taxco is die ik zie op de foto boven het zinnetje taxco is the best.

Ik zou je nieuwkomer wel bij een hobby kweker kopen. Vraag of ze handtam zijn. Dat scheelt je een hele berg in het vertrouwelijk maken met jou en je vriend.

Verder zou ik hem niet bij dennis kopen, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Het wennen is niet zo moeilijk. Ik zet me nieuwkomers altijd 4 tot 6 weken apart. Dus in een andere kamer. Dit i.v.m. eventuele ziektes.
Dan horen ze elkaar en wennen ze langzaam aan gezelschap van elkaar.
Ik zou na 4 tot 6 weken quaraintenen ze allebei in een neutraal terein samen zetten. Logeer kamer , slaap kamer. Voor twee dagen.
Dan lekker in de woonkamer. Na een paar uur kan je kijken of je nieuwkomer er eens uit wil. Als je je nieuwkomer even door de kamer hebt laten struinen kan je taxco er bij los laten.
Laat ze niet alleen in de kamer blijf er altijd bij. Dan kan je ingrijpen als er iets mis gaat.

Ik hoop dat je heel veel plezier zal krijgen van je nieuwkomer.

grt Annemieke

Paul

Hoi Petra,

Ik zou wel kiezen voor een valkje erbij met een soortgenootje hebben ze vaak wel het beste contact.
Een rosella zou ik zeker niet doen die krijg je ten eerste bijna niet tam en ten tweede kunnen die heel aggresief zijn tegen je valkje en ook heel erg hard bijten dat heb ik hier gisteren wel met die rosella van mij gemerkt :(
Bij Die winkel die je noemde zeker nooit een vogel kopen die staat erg slecht aangeschreven daar zijn al een paar keer slechte dingen van op tv geweest zelfs.
Het ligt trouwens aan de combinatie van de ouders of je kan uitrekenen of een jong een pop of een man is maar dat kan je niet met elk koppel berekenen helaas.
Maar van een aantal combinaties van de ouders daar is het gewoon zeker bij te zeggen.
Ik kan het hier ook bij een aantal nestjes met zekerheid zeggen ik heb ook wel eens cinnamon jongen die dan zeker een man zijn en lutinos en geparelde zijn hier meestal popjes.
Maar dat ligt dus aan de combinatie van de ouders hier.

Groetjes, Paul

PB

Hallo allemaal,

hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Annemiek, Taxco is overigens wel een wildkleur, maar op de een of andere manier was dit plaatje aan mijn id gekoppeld geraakt  ??? Naja dat heb ik inmiddels opgelost. Ik zal binnenkort eens een echte foto van hem aan mijn id koppelen.

Inmiddels hebben we inderdaad besloten er een valkje bij te nemen en we zijn eigenlijk helemaal verliefd op de lutinovariant. Maar uit de mutatiecalculator concluderen we dat een lutinoman niet op die manier kan worden geïdentificeerd.

Als we dan toch een lutino willen die dan een vrouwtje blijkt te zijn, hebben we dan een probleem? we willen nl. zoals ik eerder al zei geen nestje. Of wil een vrouwtje niet broeden als haar geen broedcondities worden aangeboden? Anders zou je dus moeten laten sexen op dna bijv. Wel weer een heel gedoe.

Wat doe ik weer moeilijk he!
Ik vond trouwens die Sparky van Zialionness ook echt een beauty en Snowy die ik elders in het forum zag trouwens ook....

Nouja het houdt me nog wel even bezig ;D
groetjes en een kopje van Taxco

Paul

Hoi Petra,

Bij lutino's is een popje wel vaak aan de combinatie van de ouders te sexen maar bij een mannetje inderdaad niet.
Maar zou je een popje hebben is dat op zicht geen probleem.
Je hebt wel kans dat ze zullen paren en het popje legt eitjes maar die kan je omwisselen voor nepeitjes en ze dan 3 weken laten broeden.
Zo krijg je ook geen ongewenste jongen dus echt een probleem is het niet.
De meeste koppeltjes hier die leggen geen eitjes als ze geen broedblok krijgen dus zo kan ik dat hier met de meeste regelen alleen bepaalde popjes leggen toch nog een eitje op de bodem soms.
Ik heb zelf 5 a 6 koppels maar wil maar een nestje tegelijk dus ze gaan een voor een appart in een broedkooi en dat gaat prima de meeste leggen dus geen eitjes zonder broedblok hier.
Je kan inderdaad ook DNA onderzoek laten doen dat kost €22,50 per onderzoek dus dat moet je dan gewoon incalculeren bovenop de aanschafsprijs.
Je kan ook een iets ouder valkje nemen wat al tam is en waar het geslacht van bekend is.

Groetjes, Paul