20 juli 2025, 10:45:10

het dagboek van tico.

Gestart door ep, 14 januari 2005, 16:07:38

« vorige - volgende »

Ed

Hoi Petra,

Ben blij voor dat je nu eindelijk Tico in huis heb dat hij rustig dat lijkt mij normaal hij moet nog even wennen. En als hij op je vinger kan zitten dan kan hij dat ook op een stok. Met een kat zou ik uitkijken dat blijven jagers. En zijn best mensen op dit forum die ook een kat hebben maar als je even niet oplet dan zal de kat het toch wel even proberen dus pas op. Dus laat hem maar even lekker wennen hij zal zich in de toekomst heus wel laten horen.

En ik kan niet wachten tot morgen voor de foto's hoor.

groetjes
Ed

Paul

Hoi Petra,

Wat leuk dat Tico nu eindelijk geariveerd is.
Ik zou meteen zorgen voor knaagmateriaal in de kooi en een groot kalkblok misschien slijpt hij zelf zijn snavel wel goed af in 2 weken dan hoef je niet te laten knippen.
Maak er in elk geval even een foto van dan kunnen we even kijken of hij echt veel te lang is.
Dat hij niet op de stok zit is vreemd zijn zijn nageltjes misschien te lang dat hij dat niet kan daardoor?
Probeer daar ook een foto van te maken anders.
Als ze op een stokje van 18 mm zitten moeten de pootjes 3/4 om de stok heen komen dat zou normaal zijn.
Normaal moeten ze gewoon op de stok kunnen zitten zeker als die de juiste dikte heeft.
Hij kan ook problemen met zijn evenwicht hebben dus houd dat zeker even goed in de gaten.
Dat hij stil is kan nog aan het wennen liggen hij zal zeker wel geluidjes gaan maken als hij gewend is.
Dat hij weer op 1 pootje slaapt is weer een prima teken ook dat hij zijn evenwicht dan een beetje kan houden.
Slaapt hij ook met de kop in de veren dat doen ze normaal ook dat is een goed teken namelijk.

Groetjes, Paul

ep

24 januari 2005, 12:12:15 #32 Last Edit: 24 januari 2005, 14:06:35 by ep
Hoi paul.
Zijn nageltjes zijn niet te lang heb ik al naar gekeken.
Als ik hem op de stok zet blijft hij nu aardig zitten hij gaat er alleen zelf niet op.
Hij heeft gisteren iets van zich laten horen we waren een poosje weg geweest toen wij thuis kwamen ging hij soort piepen/fluiten als ik dan floot deed hij het ook weer een stuk of vijf keer daarna niets meer gehoort van hem.
De kooi blijkt toch gtoot genoeg nu want hij klimt niet.
Ik wil je wel een foto sturen van zijn snavel maar ja moeten we er eerst uit komen met die foto,s verlkleinen.

ep

Het is eindelijk gelukt om de foto,s te verkleinen hier komen wat foto,s van tico mijn lieve lieve valkje.
Paul ik heb een foto van zijn snavel naar je toe gedaan, hij is alleen niet zo duidelijk.

zo maar wat foto,s van tico geniet er maar van.

~Natas~

Hoi Petra,

Wauw wat een mooi valkje om te zien zeg.
Maar als ik zo zie is zijn snavel best wel lang ja.
Je kan hem ook een harde knaagstok geven waar Tico lekker aan kan knabbelen zodat zijn snavel wat afslijpt.
Maar gelukkig heb je hem nu dus geniet ervan  :D

Gr Natas

Ed

Hoi Petra,

Mooie foto's hoor van Tico ziet er goed uit en hij heeft het al aardig naar zijn zin.

Groetjes
Ed

ep

hoi bedankt ja is mooi he.
Heb op aanraden van paul besloten zijn snavel bij de da te laten knippen.
Er zitten twee da in de praktijk hier waar van 1 die verstand heeft van vogels ik heb hem gebelt hij zou nog terug bellen.
je hoort nog wel hoe het afloopt.
eerst dacht ik ik doe het zelf wel ff maar bij nader inzien durf ik het toch niet.

ep

Morgen om 9.00uur moet tico naar de DA .
Vanavond echt resultaat geboekt.
Elke keer als hij bij mij zat was dat voor hoog uit 1 min.
Maar nu had ik een stukje komkommer en hij probeerde lekker met mij mee te eten, wat helaas niet lukte door die rot snavel.
Maar hij heeft wel een kwartier bij mij gezeten zonder weg te vliegen alleen toen ik moest hoesten vloog hij weg precies tegen de tv aan  :o :o.
Was echt zielig, hij kwam niet meer terug uit zich zelf dus toen heb ik mijn vinger tegen zijn buikje geduwt en hop hij zat er weer op.
Toen nog eeen min of 5 met die komkommer bezig geweest en hij viel in slaap op mijn arm.
Hij slaapt echt super veel vind ik.

Nog iest heel leuks ik zat vamidag boven aan mijn pc, hoor ik opeens een vogeltje fluiten niet echt een deuntje of zo maar er was geluid, ik liep naar beneden en floot terug, hij weer ik weer hij weer ik weer, en zo ging het een poosje door hij begon ook al een beetje te trappelen met zijn pootje hij vond het leuk (ik ook.)
Nu heb ik het opgenomen en wil dit eingelijk wel bij geluid en film zetten.
Ik zo,n programma gedown lood maar het blijft super groot dus ik kan het maar beter niet mailen, maar het is echt super leuk.
Wie kan mij hier bij helpen om het filmpje hier te krijgen.
nou jullie horen nog van mij.

~Natas~

Hoi Petra,

Heel veel suc-6 morgen bij de dierenarts.
Morgen als dit achter de rug is kan je Tico lekker verwennen met allemaal lekkere dingen.
Dat heeft hij dan weer verdiend.
En dat Tico zoveel slaapt kan zijn dat hij nog aan het herstellen is hoor, zal ik me nog geen zorgen om maken.

Gr Natasja

Ed

Hoi Petra,

Succes morgen bij de DA en Tico zal zich wel een stuk beterder voelen als het zo ver is.

groetjes
Ed

ep

Hoi allemaal vandaag was de groote dag om 9.00uur stond ik op de stoep van de da praktijk.
Ik kon gelijk doorlopen eerst ff alle gegevens in de pc.
Toen mocht ik tico uit de doos halen de da zei dat tico zijn snavel inderdaad erg lang was ik mocht tico zelf vasthouden toen knipte de da met een gewoon schaartje het eerste puntje van zijn snavel toen met een tang de rest tico vond dit niet zo leuk en spartelde best wel tegen.
Toen de da met het tangetje de rest van zijn snavel er af knipte begon het te bloeden echt zielig gezicht.
De da heeft het toen dicht gebrand echt stinken.
Thuis heb ik tico gelijk in zijn kooi terug gedaan hij was wel ff van de kaart.
Toen hij een beetje bij gekomen was ging hij gelijk eten eten en nog eens eten ik had een lekker bakje fruit voor hem neegezet maar ik denk dat hij geen fruit lust.
Hij heeft het de hele dag nog niet aan geraakt alleen zaden die eet hij bij de vleet.
Ik heb nu maar wat zaad door het fruit gemengt ik weet niet mischien eet hij het dan wel.
Anders past hij in iedergeval goed bij ons gezin mijn kids lusten ook geen groenten en fruit.

En toen kwam het sins wij tico hebben heeft hij nog nooit geklomen in zijn kooi maar vanmiddag zat hij boven in de kooi .
Dus door zijn te lange snavel kon hij niet klimmen en zat dus ook niet op stok want nu doet hij dat wel hij klimt naar zijn stok en gaat er dan op.
Maar toen hij vanmiddag zo aan het klimmen was is hij naar beneden gevallen en sinds dien loopt hij niet meer op zijn rechter pootje, ik heb gekeken maar het is zeker niet gebroken hij steunt er wel op.
Er zit ook wel een plekje op zijn voet zool en zijn enkel(denk ik) is iets dikker ik heb zijn pootje onder de kraan gehouden vond hij niet zo leuk.
Dus ik wacht het nog maar even af het lijkt niets ernstig maar ik huo het wel in de gaten.
Hij klimt nu gewoon met 1 poot dus volgens mij heeft hij er niet echt heel veel pijn aan Anders zou hij wel stil blijven zitten denk ik.
nou wat een verhaal he.
gr,petra en tico.

boezempje

hai petra

jeetje wat een verhaal ja maar wel goed dat tico nu weer kan klimmen en zo.maar als ze de snavel knippen wist ik niet dat het ging bloeden wat een naar gezicht moet dat zijn ja.
maar goed tico is er mee geholpen.en dat hij nu een keer valt ja kan gebeuren meis.dat pootje gaat wel weer over wel in de gaten houden ,nou heeft tico vandaag weer genoeg meegemaakt.lekker laten rusten de scheet,

gr en succes met tico

essie

ep

hoi essie

Ja bedankt.
Ik heb hem er vanavond nog wel ff uitgehaalt hij heeft dus wel pijn aan dat pootje denk ik hij hinkte met 1 pootje en steunt er ook haast niet op.
Ik hoop maar dat het genkeust is en niet gebtoken.
Ik kijk het nog 1 of 2 dagen aan als het dan nog niet beter gaat zal ik weer een reisje naar de da maken.
Tico is nu 4 dagen bij ons ik hoop dat het snel beter gaat we waren zo goed bezig met hem.
Maar aj een ongelukje zit in een klein hoekje.
Ik laat hem voorlopig in zijn kooi en praat maar wat tegen hem.
Ook heb ik hem een trosgier geven en wat druiven suiker door het water gedaan.
Ik hoop dat het met rust van zelf over gaat.

Valerie

Wat een leuk valkje zeg! Mooi dat hij nu wel kan klimmen. Ik zie dat hij een goed thuisje gevonden heeft. :)
Hopelijk is zijn pootje snel weer beter!

Paul

Hoi Petra,

Tico ziet er lekker ontdeugend uit op de foto's en hij ziet er verder best goed uit :-)
Ik heb hier trouwens ook een valkje at wel eens van de deur in de kamer valt.
Die is aan de dikke kant misschien heeft dat er mee te maken en is Tico ook aan de dikke kant door het eten van vette zaadjes.
Bepaalde zaadjes zijn vetter dan andere en als hij maar 1 soort eet kan hij daar te dik van worden misschien.
Kan je hem wegen op een weegschaaltje ik ben wel benieuwd naar zijn gewicht.
een valkje weegt normaal tussen de 80 en 110 gram zijn ze zaarder dan zijn ze vaak aan de dikke kant.
Stan is nu 125 gram geloof ik ongeveer hier die is echt aan een dieet toe :-)
Ook kan het zijn dat er iets met zijn voetzooltjes aan de hand is je zou dat zelf kunnen bekijken.
Misschien heeft de vorige eigenaar wel van die schuurpapier rolletjes gebruikt daar kunnen de zooltjes van beschadigen van hun pootjes.
In elk geval is het wel fijn dat zijn snavel nu op de goeie lengte is en ook heel goed dat ze het dichtgeschroeid hebben.
Dat stinkt inderdaad heel erg toen ik met mijn grasje was langsgeweest stonk dat ook zo ik was blij dat ik de frisse lucht in mocht :D

Groetjes, Paul