23 juni 2025, 12:52:51

Valkparkieten Kwekerij 't Valkje 2005

Gestart door Lique, 29 december 2004, 01:53:16

« vorige - volgende »

Lique

Hoi Mariska en Suzanne,

Ja, echt een hele opluchting. natuurlijk is het verschrikkelijk dat er zoveel jongen overleden zijn, maar het is in ieder geval niets besmettelijks ofzo.

Voor zover ik weet kunnen vogels botontkalkink krijgen door zaadmengsel, of een tekort aan vitamine D (zonlicht).

Zonlicht kan kloppen, omdat de valkjes die binnen zitten niet veel zonlicht krijgen. maar de valkjes buiten snap ik dan niet.
Misschien omdat ze deze winter vrijwel alleen maar binnen gezeten hebben, en niet buiten.

Qua voer is het wel een raadsel. Ze krijgen regelmatig osteovit en aan het voer ontbreekt ook helemaal niets. Ze krijgen zowel zaden als pellets, fruit groente en noem alles maar op.

Sophie (assistente) gaf wel aan, dat ze van de botontkalking erg veel pijn hebben. Jong 4 van Pino en Shaggy begint spreidpootjes te krijgen, dat heeft allemaal met de botontkalking te maken. Ook kan daardoor de ontlasting anders zijn wat bij de jongen ook het geval was.
Groeiachterstand, achterstand in gewicht, het heeft er allemaal mee te maken.

Ik ben blij dat ik het nu allemaal weet, en er wat aan kan doen.

groetjes lique

Cor_en_Petra

Hele opluchting Lique, dat het in ieder geval goed te behandelen is, maar kost het je geen vermogen, al die medicijnen? Wij hebben nog geen ervaring met valkparkietenmedicijnen, maar voor de poes is alles altijd gruwelijk duur!
Mag je wel een doneeroproepje plaatsen! ;)

Liefs van Cor & Petra

bobbie

Hoi Lique,

Pffffffffjjoe wat een opluchting zeg, het is tenminste te behandelen. Eindelijk een einde aan een zenuwslopende periode. Medicijntjes, zonnetje en voila, oersterke jonkies 8)

Ik ben heel blij voor julie Lique,

groetjes, Nel :)

Rianne

Gelukkig is er wat aan te doen. Ik wens je er veel succes mee!

Peter

Citaat van: Cor_en_Petra op  7 april 2005, 12:55:56
Hele opluchting Lique, dat het in ieder geval goed te behandelen is, maar kost het je geen vermogen, al die medicijnen? Wij hebben nog geen ervaring met valkparkietenmedicijnen, maar voor de poes is alles altijd gruwelijk duur!
Mag je wel een doneeroproepje plaatsen! ;)

Liefs van Cor & Petra

Hoi Cor en Petra,

Het zijn elke keer wel kosten idd. Gelukkig niet zoveel als voor de hond of kat. Dr. Feld houdt gelukkig wel rekening met het soort dier maar de kosten lopen wel op. Het is wel goedkoper om een nieuwe valk te kopen ipv naar een dierenarts te gaan maar we vinden beiden dat elk dier of mens goede verzorging verdient.

Dit jaar ben ik alle kosten eens bij gaan houden, dat had ik beter niet kunnen doen want we schrokken ons rot. Ik houd bij hoe veel we uitgeven en als er 1tje verkocht wordt dat dan houd ik dat nu ook bij.

We hebben dit jaar alleen al 670 euro uitgegeven aan de valkjes en dan rekening ik onderhoud aan de voliere nog niet eens mee anders is het bedrag helemaal zo hoog.

Groetjes,
Peter

Rox4nne

Lieve Lique en Peter,

Gelukkig geen enge besmettelijke ziekte voor de valkjes,
ik hoop voor jullie dat het helemaal goed gaat komen,
dat verdienen jullie!  ;)

En PFFFFFF Wat een bedrag zeg!  :-X
Ik mag me wel gaan voorbereiden als ik (ooit) ook 4398798 valkjes heb net als jullie  ;D

Liefs,
Roxanne

Lin

He Lique,

Gelukkig een antwoord!! en ook nog iets waar je wat aan kan doen. Nu maar hopen dat je op tijd herkent.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Carine

Haaj Lique,
Gelukkig weet je nu inderdaad wat er aan de hand is, en kun je er wat aan doen!
De kosten lopen inderdaad wel behoorlijk op zeg! Ik vind ook dat je er toch wel veel moeite doet terwijl je er eigenlijk bijna geen inkomen aan overhoud!!! Maar je hebt Zazou iniedergeval geweldig opgevoed! we zijn echt heel erg blij met hem en het is echt een schatje! hardstikke bedankt daarvoor nog! en erg veel succes met al je jongen! ;D
Groetjes, Carine! :-*

Ankie

Hoi Lique

Gelukkig heb je nu wat meer zekerheid en hier kan je hopelijk wat mee! We zijn blij voor je ! Hopen dat de medicijnen snel aanslaan en dat de zorgelijke periode snel achter de rug is ,zodat je weer volop kan genieten van de valkjes !!
Carine heeft net Zazou's dagboek bijgewerkt met mooie foto's. :D  :D  Hij is nog maar net 1 week bij ons, maar het lijkt al veel langer. Bedankt voor dit geweldige beestje ! Hij is echt te gek .  ;D
Groet van Ankie

Riny

Hoy Lique
Ik hoop echt dat jullie valkjes snel opknappen en je voorlopig niet meer naar Feld hoeft te gaan.
Al is het nog zo'n aardige man,daar kun je beter niet teveel over de vloer komen.
groetjes Riny :D :D :D

Cor_en_Petra

7 april 2005, 20:45:50 #700 Last Edit: 7 april 2005, 20:47:46 by Cor_en_Petra
Citaat van: Peter op  7 april 2005, 16:17:18
Hoi Cor en Petra,
Dr. Feld houdt gelukkig wel rekening met het soort dier maar de kosten lopen wel op. Het is wel goedkoper om een nieuwe valk te kopen ipv naar een dierenarts te gaan maar we vinden beiden dat elk dier of mens goede verzorging verdient.

Dit jaar ben ik alle kosten eens bij gaan houden, dat had ik beter niet kunnen doen want we schrokken ons rot. Ik houd bij hoe veel we uitgeven en als er 1tje verkocht wordt dat dan houd ik dat nu ook bij.

We hebben dit jaar alleen al 670 euro uitgegeven aan de valkjes en dan rekening ik onderhoud aan de voliere nog niet eens mee anders is het bedrag helemaal zo hoog.

Groetjes,
Peter

Dat is inderdaad wel ff schrikken, Peter! Dat het veel geld zou zijn, dat was te verwachten, maar zóveel??  Nu hebben jullie ook best veel ellende gehad aan het begin van het jaar, maar toch? Hopelijk gaat de rest van het jaar wat minder hard... dan gaat het tenminste ook meteen goed met de valkparkietjes!!  ;) We weten in ieder geval 1 ding heel zeker: aan jullie verzorging ligt het absoluut niet (Cheeky beaamt dit!)
We hebben gemerkt dat het hier op het forum net één grote familie is, dus als er hulp nodig is, moeten jullie gerust aan de bel trekken!

Groetjes van Cor & Peet

Eugenie

Hoi Angelique,

Fijn voor jullie dat de uitslag meevalt. Wel spannend al dat wachten zeg, er zal wel een last van je af vallen! Hopelijk slaan de behandelingen aan, maar dat is jullie vast wel toevertrouwd, want zoals je zelf al zegt; bij jullie krijgen ze alles wat goed voor ze is.

Ik heb nog even een vraagje Angelique, over de aanschaf van een kooi voor ons kleintje van Billy&Yellow (over een paar weken). Kan een papagaaien kooi ook gebruikt worden voor valkjes? De ruimte lijkt me alleen maar goed, maar de afstand van de tralies, zou dat een probleem zijn? Jij hebt hier vast ervaring mee of hebt misschien advies.

groetjes,     Eugenie :)

Sanna

Pfffff :-X botontkalking .... Wat ben ik ontzettend blij voor jullie dat het niets besmettelijks is. Dan weet je echt niet meer waar je het zoeken moet, want hoe zouden ze dan nu weer besmet moeten zijn?? Maar wat sneu voor de kleintjes zeg. Tja, klinkt wel logisch als je aan vitamine D denkt, dat zijn altijd van die verrekte dingen waar je uiteindelijk eens door schade en schande achterkomt, he? :-\ Maar ik ben echt blij dat het nou goed te behandelen is. Hebben jullie de zonnehemels al geïnstalleerd in de binnen- en buitenvollieres?? ;D ;D ;D

:D Dikke kus en groetjes van Sanna ;)

Astrid

Hoi Lique & Peter,

Pfff, eindelijk weten jullie wat er aan de hand is,
fijn om te weten dat het niet ernstig is.

Wij hebben speciale lampen gekocht,
die ook zonlicht afgeven, misschien ook iets voor jullie,
oh ja, die zijn ook niet goedkoop € 49.- per stuk.

Sterkte met alles !!!

Groetjes,
Astrid

Lique

Morgen zal ik jullie allemaal ff beantwoorden, maar het is nu alweer erg laat.
Wel wil ik jullie de dagfoto's van vandaag van de jongen laten zien.

Sjors & Sjimmie

Jong 1 - Cinnamon - Dag 18 - 99 gram

Jong 2 - Cinnamon -  Dag 17 - 78 gram

Billy & Yellow

Jong 1 - Cinnamon Gepareld - Dag 15 - 73 gram

Jong 2 - Cinnamon Gepareld - Dag 14 - 75 gram

Jong 3 - Cinnamon Gepareld - Dag 13 - 43 gram

Rudie & Kyra
Pebbles - Wildkleur -  Dag 27 - 101 gram

Shaggy & Pino

Jong 3 - Wildkleur - Dag 10 - 30 gram

Jong 4 - Wildkleur - Dag 8 - 13 gram

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vandaag geboren!

Sammy & Phoebe - Jong 1 - Dag 1 - 4 gram

groetjes Lique