5 mei 2025, 14:18:45

Hoe hang ik trosgierst op?

Gestart door Jet, 28 oktober 2004, 14:19:45

« vorige - volgende »

Jet

Even een vraag over iets heel simpels: Hoe kan ik het beste trosgierst bevestigen in de kooi?

Ik probeer het vast te zetten aan de bovenkant van de kooi (tralies), maar Joepie maakt het telkens los waardoor het steeds onderin de kooi ligt (tussen de poep! ::))

Er is vast een heel simpele oplossing voor, maar ik kan er niet opkomen.

Het steeds oppakken en weer aan de bovenkant vastmaken is geen optie, omdat het takje steeds afbreekt.

Alvast bedankt,

groeten Jet

marga

hoi jet
ik zet het met een knijper vast maar je kan het ook met een touwtje doen
groetjes marga

Lique

Ik hang geen trosgierst op.
Als ze er dan aan knagen ligt werkelijk alles onder de velletjes en de zaadjes.
Daarom leg ik alles gewoon op de grond.
Als het op is, zitten ze nog te scharrelen en schuiven ze de houtsnippers aan de kant om zo de restjes ook te benutten.

groetjes lique

Jet

Hoi Lique,

Kan het dan geen kwaad dat het tussen de uitwerpselen ligt?

Groeten Jet

Lique

Hoi Jet,

Zelf haal ik vrijwel iedere dag even de stofzuiger door de kooi om zo veertjes en ontlasting weg te zuigen. Dit voorkomt al heel wat schoonmaak werk.
De trosgierst is eigenlijk ook zo op hier, maar ik heb ook 7 valkjes in een hele grote kamervoliere. De trosgierst krijgt bijna geen kans om bepoept te worden :D :D

Carla_en_Yoshi

Hallo Jet.

Trostgierst hang ik ook niet op,dat leg ik op de bodem.
Als ik een snoepstaaf ophang in de kooi,gaan ze hem eerst met z'n tweeen slopen  :Den gaan dan samen op de bodem eten,dan ligt het ook tussen de poep.
Dat er poep ligt lijkt mij niet zo erg,ze spelen ook met de houtsnippers en daar zit natuurlijk ook wel eens poep op :-X :D.
Als de kooi op tijd verschoond word lijkt het mij geen probleem om trostgierst op de bodem te leggen.
Groetjes van Carla.

Jet

lijkt me een prima oplossing!
voortaan op de bodem dus maar!

Groeten Jet

Karin

Ik gebruik tierips voor trosgierst en trek het heel strak aan zodat er geen ongelukken kunnen gebeuren. Soms vlecht ik ook gewoon het stokje van de trosgierst door de tralies heen. Verder kun je ook van die papierknijpers gebruiken, waarmee je normaal papier aan elkaar mee knijpt. Die zijn heel sterk, want gewone krijpers zijn er te slap voor.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Daisy

Ik vlecht de trosgierst altijd tussen de tralies door. Maar wel zo dat het net boven de bodem van de kooi hangt, dan knoeien ze er niet zo veel mee. Daarvoor heb ik trouwens ook een stuk plexiglas aan een (buiten)kant van de kooi bevestigd, dat scheelt een boel stofzuigen! ;D Aan die kant in de kooi hang ik alle bakjes, snoepstokken etc. Trouwens, ook bij mij trekken ze de trosgierst er wel eens uit of ze knagen van buitenaf het steeltje door... ;D

Groeten, Maaike

Kiko en Daisy

Paul

29 oktober 2004, 05:34:40 #9 Last Edit: 29 oktober 2004, 05:35:23 by Paul
Hoi,

Niemand die die speciale trosgierst knijpertjes gebruikt?
Je hebt namelijk een speciaal soort knijpertjes die je tussen de tralies klemt en je kan er dan zo de trosgierst in klemmen.
Hier heb ik in elke kooi een paar van die knijpertjes en het werkt prima.
Ze zijn bij veel dierenwinkels en op beurzen te koop maar ook via internet te bestellen.
Hier een plaatje ervan een stukje naar beneden gaan bij knijper zie je ook een plaatje.
http://www.valkparkiet.net/N_grp_11-1.html
Ik hang de trosgierst wel op en ze vallen met meerdere tegelijk een streng aan :-)

Groetjes, Paul

Valerie

29 oktober 2004, 12:43:24 #10 Last Edit: 29 oktober 2004, 12:44:29 by Valerie_vh
Ik hang het ook altijd op. Meestal beland het na een tijd wel op de bodem, maakt nie uit denk ik. Maar ik laat de lege stokjes soms ook nog even liggen. Ze spelen daar soms mee.
En rond de kooi is het bij mij ook een puinhoop. Ik heb geleerd me daar niks meer van aan te trekken. Ik kan zo wel om het uur gaan stofzuigen. Dus ik doe het pas om de zoveel tijd. Niet alle dagen. Maar de kooi staat dan wel niet in het volle zicht als je binnenkomt. ;)

@Lique: als jij in de kooi stofzuigt, zuig je dan echt alles leeg, incl. houtsnippers, of enkel de poep enzo?

robentru

Hoi allemaal
Hier gebruiken wij een (houten) wasknijper

groetjes

Trudy en Rob

Lique

Citaat@Lique: als jij in de kooi stofzuigt, zuig je dan echt alles leeg, incl. houtsnippers, of enkel de poep enzo?
Hoi Valerie,

Nee, dan zuig ik zoveel mogelijk poepjes en veertjes op. ook gaat er geregeld wat houtsnippers en voer mee hihihi.
Maar zo houd ik de kooi wel fris, en ze wandelen ook minder gauw door de poepjes heen met gevolg dat ze de stokken schoner houden. Anders kan ik wel 2 keer per week de kooi schoonmaken ipv 1 keer. Over het algemeen zitten ze toch de meeste tijd in de kooi, ookal zijn ze veel los. Dus moet het wel een schone omgeving zijn.

groetjes lique

Karin

Die klemmetjes heb ik ook Paul, maar meestal valt het trosgierst er heel snel uit  ::) Ik gebruik het nu voor brood, blijft beter zitten.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lique

zelf heb ik wel metalen klemmetjes, deze blijven veel beter zitten, alleen die gebruik ik om de sepia vast te klemmen.