26 april 2024, 10:24:18

handopfok zonder handopfokvoer

Gestart door Tchii, 27 oktober 2004, 18:34:38

« vorige - volgende »

Tchii

hallo,

ik heb een jong moeten helpen uit het ei te komen want ie kwam er moeilijk uit..ies op mijn hand geboren3..ik zette hem trug en de ouders begonnen ertegen te blazen en weg te duwen..nuja ik kwam een kwartiertje trug en ik zag het jong onder de houtsnippers liggen... ik nam hem vast om de houdsnippers eraf te doen en hij was ijskoud en bewoog bijna nie meer..nu heb ik hem zelf verwarmt...ik woon in namen en kmoet m'n handopfokvoer in mechelen halen ik kan er nergens anders vinden...en we gaan pas zaterdag naar mechelen...ik heb wel zo'n warmtekussentje die ik om de 2 uur moet verwarmen dan ook snachts maar dat heb ik er wel voor over...en elke keer op 37 graden enzo..alleen ik heb geen handopfokvoer...en bij m'n vorig nest met hun ging een jong dood..ik zette de andere jongen bij een ander koppel..maar nu heb ik geen ander koppel

iemand enig idee hoe je handopfok zou kunnen maken?...of iemand die dichtbij namen woont waar ik wat handopfok van kan overkopen:s???? :-/ eenderd wat maar help!!!!!
..ik ga nu weer het jong uit het nest halen om wat te verwarmen...

vriendelijke groetjes,

Valérie...antwoord plz zo snel mogelijk het jong kon daarnet ni ademe en ik hem hem lucht moeten geven :-/

Karin

Heb je hem er niet te snel zelf uitgehaald ? Het duurt vrij lang eer een jong uit het ei komt. Of het jong was te zwak, kon daarom niet uit het ei komen en wilde de ouders hem daarom niet hebben. De eerste dag worden jongen nooit gevoerd door de ouders. Het klinkt hard, maar de kans dat een dag 1 oud jong het haalt is heel erg klein. Dan moet je wel heel erg veel ervaring hebben en dan nog.... Je hebt toch het meeste kans dat het jong het haalt als het gewoon bij de ouders blijft. Misschien kun je ergens een warmtematje kopen ( wordt bijv. voor terrariums en zieke dieren gebruikt die je op de bodem kan leggen, of anders een warmtelamp.

Succes ermee !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi Valerie,
Op deze leeftijd is de kans heel klein dat een jong het red met handopfok (wanneer je weinig ervaring hebt). Je schreef dat het jong met moeite uit het ei kwam, in dat geval is er vaak al iets niet in orde met het jong, want dat moet zelfstandig uit een ei kunnen kruipen.

Hebben de ouders op dit moment jongen of al eerder jongen grootgebracht?

De eerste uren heeft het jong voldoende reserve aan de dooierrest en in principe nog geen voer nodig, wel kun je het wat warm water met druivesuiker geven. Het handigst is om een spuitje met kropnaald te gebruiken -niet om het voedsel/ water direct in de krop te doen, maar omdat dit makkelijker in het kleine bekje gaat-, pas heel goed op dat je niet perongeluk in de luchtpijp spuit dan kan het jong stikken (of longontsteking oplopen door voerresten).

De ouders geven het jong de eerste dagen voedsel uit de kliermaag, dit is anders van samenstelling dan het voer uit de krop. Wanneer je het jong een kans wilt geven is het van belang dat je WEL zorgt voor handopfok, anders is evt nog eivoer fijngemalen of door een theezeefje een oplossing, maar dit is wel anders van samenstelling.

Mijn verhaal is best wat negatief, gewoon omdat op deze leeftijd de kans gewoon heel klein is, en ik laat (hoe hard het ook klinkt) zo'n gewoon jong sterven. Daarbij komt dat het ongelooflijk veel tijd kost (om de 1-2 uur voeren + voorbereiding en nazorg) in het begin en daarbij zit je dus de eerste weken vnl aan huis gekluisterd.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Hoi,
Als het jong problemen heeft met de ademhaling wijst dit vaak op onderkoeling. Warmte is erg belangrijk en daarvan knapt een jong goed op. De temperatuur moet ergens tussen de 33-37 graden zitten (meningen verschillen) en gemeten worden met een thermometer bij het jong.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tchii

27 oktober 2004, 20:09:55 #4 Last Edit: 27 oktober 2004, 20:11:28 by Tchii
het jong zat verkeerd gepositioneerd in het ei en kon niet ronddraaien om het ei open te doen, hij deed eerder een snee van boven het ei tot vanonder..toen ik hem eruitdeed was ie best actief en piepte hij lief..dus zwak is ie zeker nie...
het zijn gwn de ouders
ik heb al wat ervaringen met handopfok je..met een jong van 6 weken (Spirit van bij Tara) en met een jong van 5 dagen die ik 3 weken met de hand heb opgevoed want een vriendin kon da ni aan..zij heeft verdergedaan op 3 weken
nu ik kan wel een wartelamp lenen van m'n vriend die dit weekend komt..en dan naar mechelen dit weekend
ik geraak anders nie aan handopfokvoer, ik eindig school om 3u 30 en die winkel is gesloten om 4uur..het is 1u 30-2 uur in de trein zitten... :'( hij zit nu nog bij de ouders en ik ga om het kwartier om hem op te warmen..ma de ouders gaan hun nest ook nie meer in dus de 2 andere eitjes gaan wss dood :'(
ik ben nu echt verlieft op die kleine..normaal word het een lutino geparelde pop..die zal ik yeesha(yiecha uitgesproke) hete..kzal doorzette
diegene die doorzet begint waar de anderen eindigen zeg ik altijd...kheb een foto van yeesha toen ze een half uur oud was..ze zat net lief te piepen :P


vriendelijke groetjes,

Valérie en Yeesha

Inger m

27 oktober 2004, 20:19:47 #5 Last Edit: 27 oktober 2004, 20:22:03 by Cinnamon_valk
Hoi Valerie,
Wees wel reeel tov jezelf en het jong. Je weet dat het weinig kans van slagen heeft en ik vraag me af hoe je dit met je school wilt gaan regelen, want eigenlijk zou je voor ziets gewoon de gehele dag (zeker in het begin) thuis moeten zijn. Ga niet sollen met een jong, omdat JIJ het zo graag groot wilt hebben, dat is niet eerlijk ten opzichte van het dier en het mag geen lijdensweg worden.

Als je het jong nu al om het kwartier uit het nest moet halen betekent dit:
1. het koelt dus intussen steeds af en dat is slecht, een constante temperatuur is belangrijk.
2. Er wordt gesolt met het jong en dat is ook niet goed, omdat het jong juist veel rust nodig heeft

De ouders verlaten mss nu ook het nest, omdat je het veel te vaak verstoord, terwijl rust nu zo belangrijk is.

gr Inger

nb. mijn grenzen liggen wel aan het haalbare en gaan nooit ten koste van een dier. Ik ben vrij nuchter in dit soort dingen en ga niet doorzetten omdat IK het zo graag wil. Denk dus goed na voordat je hieraan en handel met verstand en niet met gevoel.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tchii

mijn moeder is accoord om het kleintje tijdens mijn schooluren te voederen, ze is werkloos...ik denk wel dat dat jong kans heeft :)

Paul

CitaatDe eerste dag worden jongen nooit gevoerd door de ouders

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Een kong kan een dag overleven maar word meestal binnen een uur al gevoerd hier door de ouders.


Je kan zelf een tijdelijk handopfokvoer maken maar je moet het dan wel met een koffiemolen heel fijn malen.
Meng Brinta, mailsmeel, rijstebloem en wat eivoer bij elkaar en maal dat tot een fijn poeder.
Dat zijn onder andere belangrijke bestandsdelen die in de handvoeding zitten.
Maar beter kan je toch de kant en klare merken kopen maar voor nood kan je even wat zelf maken.
De eerste uren mag een jong alleen maar water hebben desnoods met een heel klein beetje druivesuiker als hij te zwak lijkt maar meestal is dat helemaal niet nodig.
Ook is de eerste dagen de handvoeding heel erg waterig anders
houd er rekening mee dat je de eerste week niet naar school kan omdat je om de twee uur moet voeren ook in de nacht zelfs.
Na een week kan je de nacht overslaan en alleen overdag en in de avond voere.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Dat mengsel wat je nu opnoemt, heb ik mn twijfels bij, niet dat het niet goed is, maar er zit veel overlap in qua samenstelling en ik vraag me af of dat allemaal wel nodig is. Verder zijn juist de verhoudingen erg belangrijk van de voedingsstoffen onderling en die zijn niet te garanderen als je vanalles door elkaar gooit.

Verder vind ik niet dat je een week van school kunt wegblijven om een vogel op te fokken. Ik vind dat er prioriteiten gesteld moeten worden en in het belang van het dier gedacht moet worden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tchii

tnx..maar het is al nie meer nodig...yeeshatje heeft het opgegeve...
ze is in m'n handen gestorven..het doet me goed dak m'n best heb gedaan en van dr hielt..toch iemand die van dr hielt...ze was misvormd..ze had een bubbeltje in dr nekje, een oog dikker dan het andere en die lag een beetje open (zo'n milimeter) en vanachter in z'n nekje het is een klein sneetje..ik denk van de ouders...
ga maar m'n engeltje...ik hoor je nog piepen in m'n hart yeeshatje
sommigen van jullie gaan wss denken van het is toch maar een valkparkietenjong van een dag..maar voor mij ligt het anders... :'(

Tara

Tuurlijk denken we niet van "het is maar een valkparkietenjong". Velen denken zo niet!!

Jammer dat hij 't niet gehaald heeft.

Vaak zijn die afwijkingen tekenen van incest. Ik heb per ongeluk vorig jaar incest gehad, omdat ik niet wist dat die twee broer en zus waren, en die hadden ook een verdikking in de nek e.d. Ze konden hun eigen eieren niet uit en stierven snel.

Groeten.

birdy2

Hoe klein de kans ook is, dat yeesha volwassen wordt toch vind ik ook, dat je het gewoon kunt proberen. Echter ik zal wel goede handopfok kopen of nog beter goede pleegouders in de buurt zoeken. Anders wordt de kans wel heel erg klein dat yeesha groot wordt. Ken je niemand in je buurt, die ook vogels heeft en als tijdelijke pleegouders voor yeesha kunnen zorgen. Ik heb ook weleens gehoord dat sommige soorten vogels heel makkelijk jongen van andere vogelsoorten grootbrengen. Al zou het maar voor een paar weken zijn. Dan heeft yeesha wel de grootste kans.

Ik heb zelf ook weleens gehad, dat ouders plotseling niet meer voor de eigen jongen gingen zorgen. Door ze bij een ander paartje onder te brengen zijn ze toch goed gezond geworden. Het kan aan het jong liggen, maar soms ligt het ook aan de ouders.

Veel geluk.

Inger m

Hoi,
Jammer dat ze overleden is, maar ws was er toch iets mis.
Van buiten is dat ook moeilijk te zien en wat jij als misvormingen beschrijft kan gewoon normaal zijn.
Een bobbel in de nek is ws de nekspier, die bij netuitkomende vogels goed ontwikkeld is ivm het uitkomen uit het ei. Dat met het oog lijkt me niet per se misvorming.

Sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Gompie

Ooh wat jammer dat die kleine het niet heeft gehaald :(
Ik weet hoe snel je je kan hechten aan zo'n klein frutje (heb een keer 2 vinkjes met hand opgevoed, waarvan 1 ook niet gered heeft) en dat je er veel verdriet van kan hebben. Dus heel veel sterkte meis, je hebt echt je best gedaan hoor!!!
Groetjes Esther, Gompie, Betty, Whoopy en Henkie ;)

Karin

Ik zal het anders omschrijven Paul : de eerste dag heeft een jong nog geen eten nodig omdat het de dooier geabsorbeerd heeft  ;D Natuurlijk zijn er overijverige ouders die er toch eten in stoppen. Ik ken iemand die diverse jongen vanaf dag 1 met de hand heeft groot gebracht ( Amerikaanse kweekster, heeft tijdens een storm de eitjes in een broedmachine moeten doen, waren bijzondere mutaties ) en die voert pas na ruim een dag. Eerst wat pedialite ( een soort electrolyten ) en dan gaat ze over op handvoer. Knap dat het haar gelukt is, maar die heeft ook heel veel ervaring en heel veel tijd  ;)

Jammer dat het jong dood is, maar ja, als het misvormd is heeft het zo moeten zijn. Daarom wilde de ouders hem waarschijnlijk niet. Je hebt je best gedaan.

Tara, bedoel je geen inteelt ?  ;D Het woord incest wordt volgens mij alleen bij mensen gebruikt  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves