16 april 2024, 19:58:24

handopfok zonder handopfokvoer

Gestart door Tchii, 27 oktober 2004, 18:34:38

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi Tara,
Die bobbel in de nek is ws gewoon de nekspier die bij pas uitgekomen vogels goed ontwikkeld is. Ik denk ook niet dat ik beschreven verschijnselen aan misvormingen toe schrijf.

gr inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

CitaatTara, bedoel je geen inteelt ?  ;D Het woord incest wordt volgens mij alleen bij mensen gebruikt  ;D

Groetjes, Karin.

Hoi Karin,

hahaha ok, dan bedoel ik inteelt ::)
Sorry :D

Groetjes, Tara

Tara

CitaatHoi Tara,
Die bobbel in de nek is ws gewoon de nekspier die bij pas uitgekomen vogels goed ontwikkeld is. Ik denk ook niet dat ik beschreven verschijnselen aan misvormingen toe schrijf.

gr inger

Hoi Inger,

bij die jongen merkte ik duidelijk een groot verschil dan bij de andere (gezonde) jongen hoor, ja, weet wel, dat ze een 'bult' hebben, maar bij deze jongen met inteelt, was het toch een stuk anders.

Groetjes, Tara

Tchii

28 oktober 2004, 22:34:41 #18 Last Edit: 28 oktober 2004, 22:38:05 by Tchii
ik heb nu nog 2 eitjes die bevrucht zijn...die ouders vertrouw ik voor geen cent ook nie met het vorig nestje..dr was een dood gelukkig had ik een ander nest en heb daardoor nog 2 jongen kunnen redden met m'n vorig nest.
nu begin ik ben een handopfokplan voor die 2 jongen.
om 6 uur de eerste voeding door ik + nieuw papier in mandje zetten
om 8 uur mijn mama
om10 uur mama
om 12 uur mama
om 14 uur mama
om 16 uur ik
om 18 uur ik
om 20 uur ik + dagelijks gewicht nemen
om 22 uur ik
om 24 uur ik laatste voeding + bekje met water afkuisen tegen brokken...+ nieuw papier in het mandje zetten

Toon brengt dit weekend de lamp en ik ga dit weekend naar mechelen gaan voor handopfokvoer

 ;D ze gaan wss Mayli en Punky heten ;D
ze komen ongeveer binnen 3-4 dagen uit...ik zal verdergaan in dagboeken wanneer ze uitkomen...wish me luck ;)

vriendelijke groetjes,

Valérie en de 2 eitjes :D

Tara

Hoi,

jouw valken zitten toch buiten?
Waarom hebben ze op deze tijd eigelijk nog een blok?

Groeten.

Inger m

28 oktober 2004, 22:58:55 #20 Last Edit: 28 oktober 2004, 23:03:37 by Cinnamon_valk
Hoi Valerie,
Gaat mij een klein beetje te ver om eieren al eieren al een naam te geven, hoor  ::). Je weet dat de kansen erg klein zijn bij zulke jonge vogels, dus ik ben erg benieuwd naar je afwegingen...gaat het je om de vogels of gaat het voor jezelf?
In het eerste geval mss beter bij de ouders laten en die eerst een kans geven de jongen groot te brengen.

Het is bekend dat bij handopfok veel sterft, de jongen vaak achterblijven in de groei, gezondheidsproblemen hebben en ook later mogelijk gedragsproblemen. Het moet niet onderschat worden wat voor invloed de ouders op de jongen hebben en dat betreft niet alleen voeding en warmte.

Sorry, ik ben erg hard hierin en ik hoop dat je een verstandige keuze maakt.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

CitaatHoi Valerie,
Gaat mij een klein beetje te ver om eieren al eieren al een naam te geven, hoor  ::). Je weet dat de kansen erg klein zijn bij zulke jonge vogels, dus ik ben erg benieuwd naar je afwegingen...gaat het je om de vogels of gaat het voor jezelf?

Sorry, ik ben erg hard hierin en ik hoop dat je een verstandige keuze maakt.

gr Inger

Hoi Inger,

hard? Vind ik niet hoor, je hebt helemaal gelijk ook. Hier krijgen de ouders altijd een kans en ze doen het uitstekend. Maar de jongen hebben sowieso weinig kans daar geloof ik aangezien ze buiten zitten.

Groetjes, Tara

birdy2

Ik wil je niet volledig ontmoedigen, maar de kans is echt klein om ze vanaf het begin groot te krijgen. Ik hoop voor je, dat de ouders toch voor de opvoeding zorgen. Voor de zekerheid zou ik iemand zoeken met valkparkieten- pleegouders, die voor jouw jongen kunnen zorgen. Al is het maar voor 2 of 3 weken, dan hebben ze in ieder geval een grotere kans om groot te worden dan om zomaar direct te voeren. Neem toch niet zo'n risico, wees verstandig. Ik snap, dat het je misschien leuk lijkt om het zo te doen, maar denk ook aan de vogeltjes. Er kan zoveel misgaan bij het handvoeren. Zelfs al worden ze groot, dan nog zullen ze waarschijnlijk door het gebrek aan bepaalde voedingsstoffen (die ouders aan hun jongen geven) zwakker zijn, dan niet handgevoerde. Mocht je toch zo eigenwijs zijn, dan hoop ik, dat je weet waar je aan begint. Er zijn situaties, waarbij het niet anders kan. Maar als je zulke situaties (ook in de toekomst) kunt vermijden, doe dit dan. Ik bedoel dit beslist niet vervelend, maar omdat ik vind dat dit amper haalbaar is.

birdy2

Ik denk op dit moment zeker hetzelfde als Inger en Tara. Ik hoop, dat ik ook niet te hard overkom.

Ivy

Hoi Valerie.
Ik denk dat iedereen, zelfs minder ervaren valkparkietliefhebbers zullen je aanraden om eerst de ouders een kans te geven. Zeker de eerste paar dagen zijn erg belangrijk voor de jonge, want ze krijgen stoffen van de ouders mee die niet in handopvok zitten. Je hebt nu al een mooie plan gemaakt, maar haast je niet, laat de ouders eerst voor de babies zorgen. Het hoeft niet altijd verkeerd gaan.
Groetjes, Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Tchii

29 oktober 2004, 00:06:49 #25 Last Edit: 29 oktober 2004, 00:09:07 by Tchii
hey,

ja ik ben het oko met jullie eens..
tis alleen dat die ouders het gwn nie kunnen en ze hebben hun laaste kan gekregen met yeesha..
de blokken hingen er niet meer..ze hebben toen op de grond gelegt en toen ik de eitjes zag liggen en wou kijken of ze bevrucht waren waren ze al bevrucht maar dat koppeltje wou niet meer broeden, dus heb ik een ander koppel apart gezet met een nestblok en de eitjes erin in hoop da ze het overleven..
3 hebben het overleeft..eentje is gisteren geboren en ze lieten weer hun jongen in de steek..dit laat ik niet meer gebeuren.
het is ook nie leuk voor mij al dat werk..maar als ik daar jongen van kan redden doe ik da..zelfs m'n vriend is ertegen.
maar ik laat ze aan kans en de kans krijgen ze al zeker nie bij die ouders...
ik heb daarnet nog uren zitten te bespreken met m'n moeder..die er eerst ook tegen was...
ik snap jullie echt en ik ga jullie mischien later gelijk geven...maar dan heb ik het toch nog geprobeerd

groetjes,

Valérie

Tara

Hoi,

ahja, tuurlijk, waar ook.
Heb je dat koppel die apart zit (en juist toevallig wou broeden op die eitjes, want dat is zeer uitzonderlijk) binnen zitten?

Groetjes.

Tchii

neej..in een chalet in de tuin naast de volliere... ik mag valkjes nie binnen zetten, de jongen wel natuurlijk :)

Tchii


Inger m

Hoi,
Je bent wel beetje eigenwijs, maargoed...
Als ik er zeker van ben dat het niks wordt, dan zou ik de eitjes weggooien om de jongen verder lijden te besparen.

Maar ik geloof dat je koste wat kost wilt doorzetten...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.