18 juli 2025, 18:05:55

Albino valkparkieten

Gestart door Targetta, 7 september 2004, 17:23:42

« vorige - volgende »

Targetta

Ik heb nog één albinovalkje over.

Die doet het tot nu toe goed, die had ik wel al apart gezet.
Dus van de 10 zijn er 8 dood.
M'n vriendin heeft er ééntje die het ook goed doet.

Ik heb de kweker gesproken, hij was wel verbaasd en zover ik kan bepalen zou hij dit niet met opzet doen. Echt kwa hygiensche omstandigheden was het er heel gewoon en niet overvol etc..
En wat er precies mee aan de hand is geweest weten we ook niet.
Een bacterie hoeft niet altijd maar kan ook een virus zijn.

Twee van m'n volwassen valken hebben wel last van elk één oogje dat geirriteerd is.
Ik heb hier antibiotica-zalf bij de dierenarts voor gehaald en dat helpt.
Nu nog een andere vraag misschien is er iemand die dit leest die er iets van af weet.
Ik heb een grijze roodstaartpapegaai in de puberleeftijd van 2 jaar.
Praat en fluit elke dag wel, nu is die vanaf dinsdag heel stil en er komt geen geluid uit, z'n poep is normaal zoals altijd, eet ook gewoon zoals ik ziet.
Maar slaapt veel.
Ik maak me natuurlijk behoorlijk zorgen.
En tja een dierenarts kan niet zijn psyche zien he!
Als er iemand is die mij hier toevallig bij kan helpen of iets vanaf weet graag een mailtje.
Groetjes Jenny....

Paul

Hoi jenny,

Ontstoken oogjes kunnen erop wijzen dat je valkjes papagaaienziekte hebben en dat is zeer besmettelijk ook voor je papagaai.
En nu die ook ander gedrag vertoont zou ik echt zo snel mogelijk een dierenarts opzoeken en minimaal de ontlasting van je valkje laten onderzoeken voor het nog veel erger word.
Ik wil je niet gelijk bang maken maar 8 valkjes dood zonder reden kan niet daar moet wat ergs aan de hand geweest zijn.
Sommige redden het dan wel maar blijven drager van die ziekte en besmetten alles wat in de buurt komt.

Groetjes, Paul

Mandy

Ik sluit me volledig bij Paul aan.
Helaas weet ik uit ervaring, voor helaas de 2e keer, dat 1 ontstoken oog een duidelijk verschijnsel is van de papegaaienziekte, maar dan is er ook meer aan de hand, vaak niezen en snotteren ze flink en eten en drinken minder goed en zitten er stilletjes en bol bij, ziek dus. :-/
Antibiotica in de vorm van een doxycycline zoals Baytril helpt inderdaad goed.
In de ontlasting is dat niet aan te tonen, maar wel uit sectie.
Ik hoop voor je dat deze 2 nog in leven blijven en zo niet dan zou ik er zeker sectie op laten verrichten en terug gaan naar de kweker, want die moet zijn eigen vogels behandelen en beschermen en wel zo netjes zou zijn om je geld, een deel of andere jonge valkjes te geven mits die wél gezond zijn.
Ik maak me ook zorgen om het verhaal van je papegaai, dat klinkt niet goed, ik zou ze ook snel Baytril geven!
Ik denk dat het beste is om al je vogels te behandelen want het is zeer besmettelijk, dus was je handen goed en pas ook goed op voor jezelf want het is overdraagbaar naar de mens en helaas heb ik daar ook ervaring mee en dat is geen pretje :-X, sterkte!
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Stijn dc

hoi

er is duidelijk iets aan de hand als er nu weer valkjes gestorven zijn zeg. Echt verschrikkelijk. Ik zou toch maar eens een onderzoek laten doen.

SDC

Targetta

Hallo

Vanaf vanddag hebben alle vogels incl. de papegaai enrofloxoral drops (Baytril) antibiotica in hun drinkwater gekregen.
Ik zelf ben er niet van overtuigd dat het de papegaaienziekte is, dat volgens de da andere verschijnselen moeten zijn ivm met deze ziekte.
Maar we houden alles in de gaten.
We moeten het beste er maar van hopen.
Iedereen heeft z'n eigen ervaring en daarom vind ik het moeilijk om er direkt vanuit te gaan dat het een bewuste ziekte is.

Jenny...

Paul

Hoi Targetta,

Fijn dat ze nu antibiotica hebben dat werkt tegen een heleboel verschillende soorten bacterien want Baytrill is een breed spectrum antibioticum.
Ik wil ook niet meteen zeggen dat het papagaaienziekte is maar Mandy heeft dat helaas meerdere keren gehad en dat begon ook met alleen een oogje wat ontstoken was.
Per vogel kunnen de sympthomen anders zijn een mens die griep heeft reageert ook vaak anders op een ziekte.
Maar in elk geval lijkt het me wel dat ze ziek geweest zijn en ernstig ook anders gaan er geen 8 dood en zeker omdat je al ervaring met voeren had zal het daar niet aan liggen.

Groetjes, Paul

Sanna

Hai Jenny,

Hoe is het nou met je vogels?

Groetjes! Sanna

Targetta

Tot nu toe gaat het met de valken die ik al had, dus m'n eigen bestaande valken goed, daar is niets aan te merken.

De papegaai staat op antibiotica, ik heb nog kontakt gehad met die dierenarts in Amersfoort.
Ik moet de papegaai laten zien, dat is te gestrest en zou juist tot de dood lijden, het vervoer, het vangen etc.
Mijn eigen dierenarts komt aan huis indien dit noodzakelijk is.
De papegaai krijgt in principe vanaf maandag zijn antibioitica, dus ik had gisteren nog even gebeld naar de DA en ze zei; het zal elke dag iets beter zijn, maar je kan niet verwachten dat die nu al staat te springen op z'n stok.
Gisteren heeft die aardig goed gegeten.
Banaan, appel, druifjes, mais en z'n eigen eten, nou dat is niet slecht.
Eens kijken wat de dag vandaag weer brengt, het blijft afwachten.
Ik doe nu op een lepeltje opfokvoer daarin de druppels en dan roeren, maar hij krijgt het al een beetje in de gaten dat er wat in zit. hahaha slimme papegaai.
Groetjes Jenny....

Sanna

Hai Jenny!

Ik ben blij dat het beter met je valkjes gaat. Nou je papegaai nog. Maar weet je al wat er met die albino valkjes aan de hand was? Want ik vind het maar vreemd hoor, dat ze achter elkaar dood gegaan zijn. Is trouwens ook voor jou een behoorlijke kostenplaats.

Groetjes! Sanna

Targetta

Nee Sanna ik weet niet wat er mee is, maar de antibiotica geef ik ook de valkparkieten, uit voorzorg maar.
Ik heb het zo met de DA afgesproken betreft de behandeling.

In ieder geval is het niet de papegaaienziekte, maar het kan wel een ander virus zijn en daar doe je niet veel aan.
Groetjes Jenny...

Annouschka

Hoi,

heb je je valkjes laten testen op ppgziekte??

Welk ander virus kan het dan wel zijn??

groetjes
Annouschka

Paul

Hoi Targetta,

Als het een virus is heeft die antibiotica totaal geen nut en zullen de meeste doodgaan.
Maar meestal is het een bacterie en dan helpt antibiotica wel mits het de goeie soort is.
Waarom weet je zeker dat het geen papagaaienziekte is?
De verschijnselen verschillen namelijk per vogel en soms zie je weinig aan ze en liggen ineens dood terwijl het dan toch papagaaienziekte is.
Maar het kunnen ook streptococcen zijn of salmonella bacterien daar kunnen ze ook aan dood gaan.
De meeste bacteriele infecties zijn goed te genezen als je er op tijd bij bent.

Groetjes, Paul

Targetta

Er zijn zoveel verschillende virussen, geen idee.
Ik hou het bij deze behandeling, anders word je zo onzeker, iedereen heeft natuurlijk ervaringen op zijn manier, zo ook met medicijnen.
de een zegt dit de ander weer dat, en dat maakt heel de situatie zo onzeker.
Bij papegaaienziekte kan je de symtomen duidelijk zien.
En misschien is het hier allemaal een samenloop van omstandigheden.
Ik heb nog met iemand gesproken die ervaring heeft met albino's
Natuurlijk zijn er ook sterke albino's maar ze zijn door verervering wel zwakker, zo ook voor infecties etc..
Maar het blijft raden, het medicijn is een sterke aanpakker, dus daar vertrouwen we dan maar op. En ook daar lopen de meningen van uiteen.
Groetjes Jenny..

Inger m

Hoi,
Als je een virusinfectie hebt, heeft antibiotica geen nut tegen het virus. Echter dan wordt ook wel antibiotica gegeven, omdat het virus de weerstand verlaagt en bacterien een makkelijkere kans maken, dus het antibiotica bestrijd in dat geval de secundaire bacterie infectie en de vogel zal zelf het virus uit het lichaam moet werken, zogezegd (of gaat dood).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Targetta

Als het zo is dan is het niet anders, virus of bacterie de tijd zal het uitmaken.
Jenny...