8 mei 2025, 01:52:05

informatie ring

Gestart door maddy, 10 juli 2004, 17:40:14

« vorige - volgende »

maddy

Wij hebben een valkje in huis genomen maar weten niet hoe oud hij is, waar kunnen wij de gegevens van de ring navragen??
Maddy

Tara

Hoi Maddy,

is jouw valkje geringd? Dan kan je het jaartal zien, als hij van 2002 is zie je 02 staan bijvoorbeeld.

Als jouw valkje niet geringd is, kan je moeilijk achterhalen hoe oud ie is.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Maddy,

De laatste 2 jaar heeft de ring een kleur in de meeste gevallen.
Is de ring blauw dan is het valkje van 2003 en heeft het een goudkleurige ring is het er een van dit jaar.
Heeft het een zilverkleurig ringetje dan kan het uit elk jaar zijn.
Als je alles wat op de ring staat hier neer zet dan kunnen we zo vertellen uit welk jaar je valkje is.
De meeste ringen zijn van de nbvv en dan staat er nb02 op bijvoorbeeld.
Dit geld trouwens alleen voor gesloten voetringen.
Is het een ring met een opening dan zegt het helemaal niks wat erop staat.

Groetjes, Paul

Christa_Gerling

Hoi,

Leuk om te weten wat er nou eigenlijk op de ring staat!
Op de ring van mijn ene valkparkiet staat 3 DPM 14 NB01. Als ik het goed begrijp staat die NB01 er dus voor dat ze uit 2001 is, maar wat betekenen die andere letters?
Alvast bedankt!

Groetjes Zeeg, Gijs en Christa

maddy

Hallo Paul, en iedereen,

Het is een gesloten blauwe ring met  9JNA NB03 45.

Wij hebben Pico enkele weken geleden overgenomen en wisten niet eens zijn naam, er werd ons verteld dat hij waarschijnlijk een half jaar oud zou zijn.
We zouden ook graag de kweker willen weten om een tweede vaslkje bij te halen.
We denken dat het een mannetje is omdat ik ergens gelezen heb dat een witkop vrouwtje na de 1e rui de witte kleuren verliest. Klopt dat?
Groetjes Maddy

Tara

Hoi Maddy,

is jouw valkparkiet een witkop? Als het een man is krijgt die een witte kop, een popje blijft geheel grijs ... Het kan dat hij een half jaar is, maar dan zou de kweker in december nog gekweekt hebben ... Lijkt me onwaarschijnlijk ... Ik denk dat hij eerder bijna een jaar is dan, bijv. van augustus.

Groetjes, Tara

Inger m

CitaatHallo Paul, en iedereen,

Het is een gesloten blauwe ring met  9JNA NB03 45.

Wij hebben Pico enkele weken geleden overgenomen en wisten niet eens zijn naam, er werd ons verteld dat hij waarschijnlijk een half jaar oud zou zijn.
We zouden ook graag de kweker willen weten om een tweede vaslkje bij te halen.
We denken dat het een mannetje is omdat ik ergens gelezen heb dat een witkop vrouwtje na de 1e rui de witte kleuren verliest. Klopt dat?
Groetjes Maddy

Hoi Maddy,
 Wat betreft de ring: 9NJA is ws het nummer van de kweker, NB03- Vogelbond + geboortejaar en 45 volgnummer van de vogel.
Het is meestal niet mogelijk om aan de hand van de ringgegevens de kweker te achterhalen, omdat de privacy gegevens beschermd worden. Je kunt wel proberen een mailtje hierover te sturen naar de: www.nbvv.nl.

Anders kun je proberen om een andere kweker te vinden (genoeg op dit forum  ;))

Een witmasker pop verliest geen wit naar de eerste rui, maar blijft hetzelfde van kleur. Een man daarintegen krijgt er wit bij, want de kop zal geheel wit worden. Je ziet als eerste witte veertjes bij de kop doorkomen. Het visgraatmotief bij de staart verdwijnt ook bij mannen, maar duurt wat langer (circa een jaar).

Het beste kun je het geslacht bepalen aan het gedrag: man vanaf een half jaar: macho gedrag, fluiten, vleugels wijd, vaak roepen. Poppen zijn veel rustiger.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

giovanni

yo

je zegt dat het wit wegtrekt, bedoel je dan niet witte
parels?? Parels zijn 'vlekjes' over heel het lijfje van de
valkparkiet. Als deze na de eerste rui weg zijn, is het een
mannetje, zijn deze er nog, dan een vrouwtje

ik denk dat je een mannetje hebt:)
Fluit ie veel??
(heb je anders een foto)

grtjs

Stijn dc

hoi

@ tara, het kan zijn dat die kweker in december nog heeft gekweekt. Er zijn kwekers die het ganse jaar door kweken met speciale lampen en verwarming, het kan allemaal hoor. Het is minder waarschijnlijk, maar het kan.

SDC:D

Tara

Hoi,

mijn valkjes zaten vorig jaar binnen met een lamp die warmte afgeeft, en toen kweekte ik ook niet, want het werd me zo afgeraden ...

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

waarom werd het jou afgeraden? Er is niets mis mee om in de winter te kweken hoor.

Tara

Hoi Stijn,

ik weet niet meer waar dat topic staat, maar het werd me afgeraden omdat bijvoorbeeld in de winter ze rust moeten hebben e.d. Dus ja, maar ik kweek zowiezo niet in de winter ...

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

ja, als je inde zomer alg ekweekt hebt moeten ze rusten, maar anders niet hoor.

SDC:D

maddy

allemaal heel erg bedankt!!!

Pico heeft een duidelijke witte kop, fluit veel en vertoont zeker macho gedrag!

Echt top deze site, hier kunnen wij nog veel van leren.

groetjes
Maddy

giovanni

yo

dan kan het niet anders dan een mannetje zijn ;D

Jah, ik denk dat de meesten hier (bijna) alles van
valkjes geleerd hebben op dit forum. Ik ben hier ook
van nul gestart ;) :P
Als je nog vragen hebt, niet bang zijn om ze te stellen:)
Alle onderwerpen worden snel behandelt:)

grtjs