hoe weten hun nou het geslacht van de andere?

Gestart door sadelienda, 10 juli 2004, 01:58:18

« vorige - volgende »

sadelienda

Hoi allemaal,

Misschien een beetje een vreemde vraag maar hoe herkennen valkjes nou hun soort genoten of het een mannetje of vrouwtje is?

Wij kijken naar de kleurtjes en de veren dek die ze hebben maar toen ik Chessna haalde, had Boeing gelijk door dat het een vrouwtje was en 2 vrouwtjes gaat niet zo erg goed samen.

Groetjes,

Sadelienda.


Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

giovanni

yo

Ja, ik denk dat het vanzelfsprekend is dat een valkje
het geslacht weet van zijn soortgenoot, maar hoe?, dat
is mij ook een vraag ;D

En 2popjes gaan zéér goed samen hoor ;)
en 2mannetjes trouwens ook (heb er zelf 2 bij elkaar)

grtjs

sadelienda

Hmmm

leuk om te horen dat popjes het wel kunnen vinden met elkaar... behalve die 2 dames van mij   :(

maar.....nu heb ik nog steeds de vraag open staan...  ::)


Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Joyce28

Ik heb hier 3 poppen en gaat perfect,balen dat het bij jou niet klikt :-/

enne geur misschien? ::)

Tara

Hoi Joyce,

ik wou ook al gokken op geur, maar ik zei het nog niet omdat ik bang dat het verkeerd zou zijn ;D. Maar ik denk dat ik dat eens gelezen heb, maar toen twijfelde ik of dit wel bij valkjes was, maar ik sluit me bij jou aan ;)

sadelienda

Klinkt best logisch.
Chessna zat apart van Boeing op een andere kamer om haar tam te krijgen.
Toen ze elkaar door hadden, blijven ze roepen naar elkaar.
Toen het moment er was dat ik ze bij elkaar zetten  zag je boeing echt zo kijken van  :-/ ik voel me gefopt.


Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Theetje

Hoi,

Leuke vraag hoor. ik denk eigenlijk dat ze het aan het gedrag herkennen. Als er hier een valkje bijkomt kijken ze allemaal of ze gefopt zijn, dus of dat nu komt omdat ze direct het geslacht kunnen bepalen?

Mannetjes imponeren en baltsen echt om het vrouwtje te verleiden. Dat zal denk ik de meeste doorslag geven, maar ach je hebt ook mannen en poppen die elkaar verleiden, dus misschien zit ik er ook wel helemaal naast. Of ze kennen gewoon hun eigen soort goed. Wij zien tenslotte ook wel wie man en vrouw zijn, alhoewel dat met baby's altijd maar gokken is. Dan zeg ik altijd maar dat het een lieverdje is, want voor je het weet heb je ouders beledigt door het het kind met het verkeerde geslacht aan te spreken.

Ik ben benieuwd wat er nog meer voor reacties zullen volgen,

Groetjes

Theetje


sadelienda

hm ja. Wat me ook te binnen schiet is dat vogels niet kunnen ruiken...

Dus het zal hem toch in iets anders moeten zitten.
Wat je zegt: Bij baby's zien we dat ook niet altijd.  :)



Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Dark_Fox

Waarom zouden vogels niet kunnen ruiken? zij hebben toch ook neusgaten? Het lijkt me trwns wel logisch dat t door geur zal komen, dat een vogel zich aangetrokken voelt door de feronen van de ander, die dan van het andere geslacht zal zijn (tenzij het een homo-vogel is ;-))

Joyce28

ja ik dacht ook wel dat vogels konden ruiken
want ze vliegen bij mij op eivoer af wat lekker ruikt
Ik heb eivoer gehad wat ikzelf geurloos vond,en hun denk ik ook want ze zaten er amper aan

of het echt herkenning is van het andere geslacht weet ik niet,dat gokte ik maar omdat dieren alles met de neus ruiken,gevaar enzo

Dark_Fox

Ik weet toevallig nog van biologie dat een individu van t ene geslacht zich aangetrokken voelt door de feronen die een individu van t andere uitscheidt, en daarbij kwam dus ook een soort van 'eigen smaak' kijken, want een man voelt zich ook niet aangetrokken door allle vrouwen in de wereld ;-)
volgens mij hadden we t toen bij biologie over mensen, maar mij lijkt dat dit bij zo'n beetje alle dieren kan gelden (die kunnen ruiken natuurlijk)

sadelienda

HIHI,

De enige vogel die kan ruiken is de Kiwi.
De neusdop heeft de functie om te ademen, maarja feromonen is inderdaad weer een apart geval.

Dat zit wel ergens in de neus bij elk levend wezen. Zouden ze dat dan wel "ruiken"?


Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Inger m

Hoi,
Waarom denk je dat bij de meeste vogels het mannetje en het vrouwtje verschillen? Het mannetje is vaak veel mooier uitgedost dan het vrouwtje (bij vogels wel...). Het is dus zo dat vogels elkaar herkennen (net als mensen) aan het uiterlijk. Vogels hebben een vrij goed gezichtsvermogen, maar kunnen minder goed ruiken.

Het is overigens niet waar dat vogels niet kunnen ruiken en alleen de kiwi. Bepaalde gieren ruiken hun dode prooi. Zeevogels kunnen goed ruiken en ook postduiven etc etc.

Andere vogels kunnen ook best ruiken, maar net als mensen niet zo heel goed (vergeleken met bv. honden, varkens etc etc.)

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Hoi,
Vogels zijn waarschijnlijk ook instaat om Ultra violet licht te zien. De keelstippen en wangvlekken bij grasparkieten geven UV licht af dat wij niet zien, maar grasparkieten wel. Overigens verschilt bij deze soort de neusdop van kleur...

Op dit moment loopt er op de Universiteit Utrecht een onderzoek naar geslachtsbepaling bij amazonepapegaaien. Er wordt gedacht dat amazones door middel van UV licht op de veren het geslacht bij de andere vogel herkennen. Door middel van een lampje kunnen wij dat UV ook zien en dit wordt nu onderzocht bij heel veel blauw voorhoofdamazones.
Papegaaien zijn vaak moeilijk van elkaar te onderscheiden betreft het geslacht (athans voor ons).

Ik denk overigens dat het gedrag ook een belangrijke rol speelt.

Er wordt ook onderzoek gedaan naar vogels naar de rol van feromonen, maar ik denk dat je dan al een stapje verder bent, want die spelen vaak ook een rol bij het paargedrag (en dan is het geslacht dus al bekend).

gr Inger


Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

sadelienda

Hoi,

Dat van de grasjes neusdop wist ik wel, ik heb ze hier ook zitten.  :) Dat is tenminste duidelijk.

Dat is intressante info allemaal. Het is dus achterhaald dat de vogel niet kan ruiken, wat werd dus wel beweerd. Maarja de technieken staan niet stil.

Ja ik weet ook dat in de natuur vaak het mannetje mooier is dan het vrouwtje maar dat gaat voor een valkje niet op, ze zijn allemaal mooi.  ;D

Ik heb zelf ook wel eens een blacklight lamp bij de vogels gehouden en dat is indrukwekkend mooi.  ;D

Dit vind ik nog tot nu toe de beste verklaring hoe hun dat zien.
Het schijnt ook zo te zijn dat hoe meer ze van die vlekken hebben, hoe hoger in rang ze zijn.

Mijn gele grasje is erg dominant en die was ook erg vel met dat licht erbij.




Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)