hoe weten hun nou het geslacht van de andere?

Gestart door sadelienda, 10 juli 2004, 01:58:18

« vorige - volgende »

Dark_Fox

Alle vogels kunnen waarschijnlijk wel ruiken, hoor... het dier dat naar schatting het best kon ruiken was zelfs een vogel, maar de naam is me even ontgaan... iets met kalkoen was t geloof ik (kalkoengier? kan dat?) over de UV-vlekken bij vogels heb ik geen verstand

Dark_Fox

ff opgezocht ;-)
het zou best de kalkoengier kunnen zijn. dit staat er over de koningsgier (hetgeen volgens de site ook voor de kalkoengier gold)

Hij vindt zijn voedsel door zijn zeer sterk ontwikkelde reukorgaan. Zij kunnen hun voedsel vinden, ook als het zich beperkt is. Zij zijn dan ook de eerste die verschijnen bij een kadaver dat op de bodem van het dichtbegroeide tropisch oerwoud ligt.

sadelienda

Heb je een link voor me??

very intressant  ;D


Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Dark_Fox

10 juli 2004, 17:17:01 #18 Last Edit: 10 juli 2004, 17:19:29 by Dark_Fox
alsjeblieft
http://www.condorplaza.com/n/ncondor.htm

hier staat informatie over (alle?) gieren. prachtige beesten trouwens (vind ik), condors (staan er ook tussen). grootste dieren in het luchtruim...(Spanwijdte 290 cm, californische condor) ik heb overigens nog n veel beter plaatje van n condor, ik zoek m ff en upload m wel hier

Inger m

Hee,
Dat zou idd best eens kunnen kloppen!

Andere gierensoorten hebben weer een heel goed gezichtsvermogen en zien een kadaver op de grond liggen vanaf grote hoogtes. Maar die leven weer in veel openere gebieden (savannes).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

sadelienda

Leuke site!  :)

Ok nu hebben we dus de geur & UV.

Toch vind ik UV aannemelijker. Want toen ik ze nog apart had riepen ze naar elkaar en toen ik met Chessna de woonkamer in ging om ze aan elkaar voor te stellen, zag je Bo echt sip kijken en daarvoor riepen ze zich schoor(waar de kalkoengier jalours op zou zijn  ;D)






Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Dark_Fox


sadelienda

Ja als je dat formaat vogel ziet, snap ie wel waarom ze baby rovers genoemd worden.  :o


Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Inger m

Hoi Sadelienda,
Geur speelt bij vogels (ws) niet zo'n heel belangrijke rol (ze kunnen wel ruiken). Hun ogen zijn juist erg belangrijk bij veel soorten. Omdat er ruim 9000 verschillende vogelsoorten bestaan, denk ik dat er veel verschillende manieren zijn vooor geslachtsonderscheid. Zal bij de ene vogel het uiterlijk van belang zijn (bij sterke geslachtsdimorfie, bv kippen, eenden, fazanten etc.), zal bij de andere vogel mogelijk UV (amazones) een belangrijke rol spelen. Maar dit hoeft niet bij alle soorten. Zo hebben grasparkieten verschillend gekleurde neusdoppen, kakariki's verschillende snavelgrootte, zijn bij roofvogels iha de poppen veel groter etc etc.
Daarnaast speelt gedrag ook een belangrijke rol.

Ik meen mij overigens te herinneren dat er weleens proeven zijn gedaan met grasparkieten, waarbij de neusdoppen verkleurd werden, daarbij herkende ze het geslacht niet meer...

Bij veel vogels kun je het verschil niet zien als ze jong zijn en lijken ze iha op de pop. Dit geeft een goede schutkleur en het geslacht is ook nog niet belangrijk. Dit gaat pas een rol spelen als ze seksueel volwassen worden en dan gaat ook het verenkleed verkleuren en verandert het gedrag. Jonge mannelijke vogels zullen dan ook vaak andere mannen niet meer in hun buurt tolereren (afh situatie en soort).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Trouwens gave foto! Waar is die gemaakt?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

sadelienda

 :) vele mogelijkheden dus....  :D

Ach als ze het zelf maar snappen  ;D


Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Dark_Fox

ik weet niet waar ie gemaakt is, heb ooit condor-foto's gezocht op internet. heb op mn cu2 n foto van condor zwevend (echt groot)

sadelienda

http://www.abc.net.au/science/news/enviro/EnviroRepublish_453637.htm

Voor degene die slecht zijn in engels:

Het komt er op neer dat vogels(parkieten hier) een fluorescend kleurtje gebruiken om hun partner te lokken.

Groetjes,

Sadelienda


Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Inger m

12 juli 2004, 02:47:46 #28 Last Edit: 12 juli 2004, 02:56:22 by Cinnamon_valk
Hoi,
Dat is dat UV wat ik bedoelde in mijn vorige berichtjes!
Leuk dat je er een artikel over hebt gevonden.

Ik weet overigens niet of het opgaat voor valkparkieten, omdat die al een vrij sterk geslachtsdimorfische hebben.
En voor kleurmutaties kan het ook anders zijn ivm veranderingen van veerstructuur.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Dark_Fox

12 juli 2004, 03:08:50 #29 Last Edit: 12 juli 2004, 03:09:54 by Dark_Fox
echt fluoriserend mag t niet genoemd worden eigenlijk he ;-) fluoriserend licht uit zichzelf op, dit is inderdaad het UV waar eerder op gewezen werd

we gaan er wel lekker wetenschappelijk op in he ;-) toch leuk, af en toe wat meer kennis opdoen