13 mei 2025, 00:19:01

Valkjes voor Karin & Cora

Gestart door Mandy, 1 juli 2004, 22:36:46

« vorige - volgende »

Mandy

Het gaat redelijk met de valkjes. Ze leven nog, maar of ze het uiteindelijk gaan redden weet ik niet, het is erop of eronder... :-/

De kropjes waren vanochtend zo goed als leeg, maar bij allebei blijft er een bodempje met zaadjes zitten. Of dat oud of vers is weet ik niet, want ze snoepen allebei van trosgierst.
Ik heb nog wel geprobeerd het eruit te halen met de kropnaald, maar dat ging echt niet. Je moet die snaveltjes open houden en ze worden dan onrustig en wild en dat is echt niks. :(

De jongste lust nog wel pap, maar de oudste wil het echt niet meer, dus die moet ik onder dwang met een spuit wat geven anders droogt ie uit, hij drinkt zelf niet, al heb ik er nu wel een bakje water bij gezet...

Ik heb vanochtend de Kaytee gehaald en ga dat straks maar proberen te geven. Ook dit moet je met gekookt water tot een papje maken en er hoeft geen eivoer bij, het is compleet. Hopelijk gaat dit beter? ::)
Het was wel duur, 18 euro, maar het is goed tot juni 2005. ;)

En ik moest een nieuwe lamp kopen, want hij was doorgebrand. Nu heb ik een lamp van 60W die eigenlijk voor terraria is, maar dat vind ik wel fijner want nu heb ik geen rood licht meer in huis. :P
Dus nu heb ik alleen de ketting wat langer moeten maken zodat de lamp lager kwam en ze nog bij minimaal 30 graden blijven zitten. 8)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Annouschka

Hoi,

gelukkig leven ze nog.  Ik geloof toch dat er eivoer bijmoet hoor bij Kaytee, zo heb ik het toch altijd gegeven, zekers vanaf een week of 4/5, als ze van de lepel eten.  Ik gaf altijd 50 eivoer en 50 pap.

Groetjes
Annouschka

Inger m

Hoi Mandy,
Ik hoop dat het goed gaat komen!

Iedere valkparkiet (dier) heeft allerlei bacterien bij zich, die zitten overal. Ook de ziekmakende bacterien komen vaak in kleine hoeveelheden voor in de darmen en bij verzwakking (bv niet/ te weinig eten/ drinken, verkeerde voeding, andere ziekteverwekkers etc) krijgen deze bacterien een kans en vermenigvuldigen ze zich. Deze kunnen dus idd best door de ouders, maar ook vanuit de omgeving meegekomen zijn. Een gezonde valk zal er minder snel ziek van worden (ok het maakt wel uit wat voor soort bacterie).

Ik heb zelf ook kropnaalden, maar ze nog niet als zodanig durven gebruiken, wel voor het toedienen van medicijnen in de bek. Maar er bestaat bij verkeerd gebruikt kans op het perforeren van de slokdarm (klinkt eng...) of dat je bv in de luchtpijp zit, maar dat merk je snel. Een sonde zelf is wel een stuk flexibeler en daardoor wat veiliger, die heb ik weleens gebruikt (niet bij vogels).

Ik hoop dat ze door de voeding en goede zorgen snel weer opknappen!

Veel succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mandy

9 juli 2004, 03:36:42 #33 Last Edit: 9 juli 2004, 03:54:23 by Mandy
Ik ben blij, ik ben opgelucht en ik heb weer hoop!
Het gaat een stuk beter met de jongen. :)

Ik had vanmiddag dit stuk gelezen;
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=gezond;action=display;num=1085120245
en ik dacht ik probeer dat maar, het eten uit de krop te masseren. Dat ging best makkelijk en was zo gebeurd. Het was wel vervelend voor ze want eigenlijk laat je ze kotsen. :-X
En er is natuurlijk een risico op aspiratie, dat ze eten in de luchtpijp zouden krijgen, maar het ging allemaal goed, je moet zoiets ook heel rustig en in etappes doen.  ::)
Maar wat ik verwachtte, een zure brij, kwam niet, wel onverteerde zaadjes en etensresten. Toen de kroppen helemaal leeg waren heb ik ze even laten bekomen en daarna pap gegeven. En zojuist kregen ze het weer en ze vallen weer als vanouds aan en de poepjes zijn ook weer normaal en zonder een zure stank! ;D

Dus hopelijk gaan we nu weer vooruit... ::)

CitaatIk geloof toch dat er eivoer bijmoet hoor bij Kaytee, zo heb ik het toch altijd gegeven, zekers vanaf een week of 4/5, als ze van de lepel eten.  Ik gaf altijd 50 eivoer en 50 pap.

Aangezien ze toch weer van de lepel aten dacht ik dan doe ik dat maar ook al staat het nergens op, kwaad kan het nooit natuurlijk, dat zouden ze normaal ook van de ouders krijgen en heeft toch wat vaste bestanddelen. En dat ging dus goed. ;)
Met een spuit zou het niet gaan, want dan zouden die deeltjes in de spuit blijven hangen en dan kom je niet ver hoor. :P

cora

hoi Mandy,

fijn dat het weer wat beter gaat met de twee kleintjes.
Dat komt echt door jouw goede zorgen voor ze hoor.

groetjes

Cora

Annouschka

Hoi Mandy,

wat ben ik blij voor je dat het weer wat beter gaat.  Wat goed dat je dat hebt aangedurft om die kropjes te masseren.

Ja, met eivoer eten ze Kaytee zeer graag, ik vind ook dat het lekker ruikt, het ruikt vind ik alleszins beter dan Nutribird en ze eten het liever naar mijn mening.
Toen Yoda bijna van de pap af was, zat ik zonder en hier verkopen ze ook geen Kaytee dus had ik maar Nutribird gehaald, hij lustte het wel maar trok toch een beetje een vieze bek.

Bij deze wil ik een oproep doen, sorry als ik even offtopic ga, wie in mijn buurt woont en pap nodig heeft, die mag het bij mij gratis komen halen, t'is niet echt veel meer maar toch nog voldoende om een jonkie op te kweken.

Groetjes
Annouschka

Mandy

9 juli 2004, 20:50:22 #36 Last Edit: 9 juli 2004, 20:58:39 by Mandy
Hahaha en ik vind nutribird juist het lekkerste ruiken, een beetje fruitig. Dit, Kaytee, ruikt weer heel anders, CéDé ruikt ook weer anders. Maar goed, ze vinden het lekker en eten het graag en dat is het belangrijkste. ;)

Tot nu toe gaat het weer goed, ze eten goed en poepen nog steeds goed. :)
Alleen slaapt vooral de jongste best veel. Maar zo gek vind ik dat eigenlijk niet, want zij heeft op de randje van de dood gestaan en het herstel en de groei vragen veel energie.

Hier is nog een foto van vandaag;

Het bontje is 6 weken en Macey is 5 weken, ze lopen flink achter. Macey lijkt qua grootte eerder op een grasparkiet dan op een valkparkiet. :-/ Maar ze komt wel steeds beter in de veren. :)
Maar als ze het overleven komt dat vast allemaal wel goed, al denk ik wel dat ze wat kleiner als een normale valk zullen blijven. ::)

boezempje

hai

fijn mandy dat het weer wat beter met ze gaat.
maar wel veel werk zeg.petje af hoor dat je het allemaal zo goed doet.
nou succes verder

groetjes esther

Joyce28

gelukkig gaat het de goede kant op :)
het zijn scheetjes hoor  :-*

robentru

Hoi Mandy,
wat fijn dat je je jonkies hebt kunnen helpen!
Ik vind het wel schatjes om te zien hoor en 't komt vast wel goed.
Groetjes, Trudy en de rest.

Karin

Wat een opluchting dat alles beter gaat !  ;D Ik ben 2 dagen weggeweest en was eigelijk al op het ergste voorbereid  ::) Dan kan alles alleen maar meevallen hè ? Geef hem maar een lekkere knuffel van me ! Overigens gaat hij denk ik toch Switch heten, klinkt wat lekkerder dan pixel ( alhoewel ik dat weer goed bij zijn pareltjes vind passen  ;D )

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

11 juli 2004, 16:13:19 #41 Last Edit: 11 juli 2004, 16:15:16 by Mandy
En het gaat nog steeds goed hoor. ;)
Ze eten wel wisselend, maar goed als ik uit mijn slaap wakker wordt gemaakt en ze douwen een lepel pap onder mijn neus om 06.00 dan zou ik ook denken bekijk het maar! ;D
Ze hebben dus geen vaste tijden van eten, maar dat kan ook niet aangezien ik en Raymon ivm onze diensten een beetje moeten improviseren. Gisteren had ik dus vroege dienst en Raymon kwam uit de nacht, maar die is speciaal voor hun om 12.30 uit bed gekomen om ze te voeren, lief hé. :P
En toen en vooral 's avonds ging het weer als vanouds. ;)

Bij allebei leegt de krop goed, maar bij de jongste lijken die eivoer deeltjes te blijven zitten, er blijft altijd een klein bodempje zitten, hij is nooit helemaal leeg, bij de oudste wel.
Dus ik geef Macey maar even pap zonder eivoer en kijk hoe dat gaat.  ::)

Switch (of Pixel?! ;D ) eet zelf goed van de trosgierst en ook van een snoepstengel, hij pelt de zaadjes al goed! Ook klimt hij vaak uit de bak en kan kleine stukjes vliegen. Hij zit ook graag op mijn schouder.  :P

Ik zal snel weer een foto laten zien. :)

Marianne

Hoi Mandy,

Wat fijn dat het nu weer beter gaat met de 2 valkjes binnen.
Dan wordt je inzet dubbel en dwars beloond.
Nog veel sterkte met de valkjes en hopelijk krijgen ze geen terug slag.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Mandy

Hier zijn de beloofde foto's  :P ;

Macey laat hier even zien hoe goed ze al in de veren zit. ;)

En hoe goed ze eten kan. :P

En Switch kan ook lekker eten. :)

En Macey kan nu ook al een beetje op m'n vinger zitten. ;)

Joyce28

dankzij jou goede zorgen zitten ze er nu zo mooi bij
pluimpje voor jou hoor Mandy

ze zien er erg mooi uit  :-*