7 mei 2025, 19:44:19

Valkjes voor Karin & Cora

Gestart door Mandy, 1 juli 2004, 22:36:46

« vorige - volgende »

Annouschka

Hoi,

wat jammer nou dat het niet echt goed gaat.  Kan je anders niet aan Kaytee geraken?  Dat is hele goede pap en er zit iets in waardoor ze minder vlug diarree krijgen, je moet die van Kaytee wel mengen met eivoer.
T'is me wat he met die werken aan de ring, bij ons op het werk hoor ik er ook verschillende vrachtwagenchauffeurs van klagen.  Dat ze maar vlug gedaan zijn.

Nou, hopelijk beginnen ze terug wat meer achter pap te zeuren en legen hun kropjes wat beter/vlugger.
Moest je wat dichter bij me wonen, dan zou ik zeggen kom mijn rest van de pap maar halen want ik zal die binnenkort toch moeten weggooien.  Maar ja, ik woon in Kortrijk. Groetjes
Annouschka

Inger m

Hoi Mandy,
Ik zat net je stukje door te lezen. Jammer dat het minder gaat. Ik las dat je de oudste al zaadjes geeft en dat ze niet goed lijken weg te gaan. Ik vroeg me af of het gepelde zaadjes zijn, omdat de ouders ook de zaadjes ook pellen kan het zijn dat ze de zaden niet goed kunnen verteren ivm de kafjes. Maarre dit hoeft niet perse de oorzaak te zijn van een minder goed legende krop.

Ik hoop dat ze het weer goed gaan doen!

Succes!

gr inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Lique

Hoi Mandy,

Jeetje zeg, alweer iets wat niet goed gaat. Jij en ik beleven ook altijd wat.
Maar als je nutribird nodig hebt, kan ik het wel voor je halen.
Dan kan je het ophalen, of ik kan het naar je toesturen.
Een busje kost ongeveer 8 euro.

groetjes LIque

Joyce28

:o ik schrik me rot! Ik dacht dat ze het ergste al gehad hadden :-/
Ik hoop dat het in de loop van de dag wat beter is gegaan
sterkte hoor :-[

Mandy

8 juli 2004, 01:15:37 #19 Last Edit: 8 juli 2004, 01:27:21 by Mandy
Pfff waar zal ik eens beginnen...
ze leven nog... :)
hier volgt het verhaal van de afgelopen uren...

Na een hele middag naar huis bellen kreeg ik om 17.00 eindelijk Raymon aan de lijn, die had nachtdienst en normaal is hij er altijd vroeg uit en helaas deze keer pas om 16.30.
De jongste zag er niet goed uit, was erg slap en kon amper nog op d'r pootjes staan. Met de oudste ging het wel. Hij ging ze proberen wat pap te geven. Toen ik ophing zagen mijn collega's wel dat het niet goed ging. Ik moest nog een uur en het was volle bak, maar gelukkig rustig dus stuurden ze me naar huis en daar was ik heel blij mee.  :)
Ik sjeeste met tranen in mijn ogen naar huis en schrok enorm toen ik ze zag en ik liet mijn tranen de vrije loop, want zoals de jongste eruit zag leek het alsof die op sterven lag.  :(
Ik heb gauw een handdoek warm gemaakt en ze bij me genomen. De oudste wilde maar weinig eten.
Met die 2 kneusjes waar ik zo voor aan het vechten ben en zo mijn best voor doe zat ik huilend op de bank, maar die natte druppels deden ook geen goed natuurlijk, dus toen heb ik een kruik gevuld en ze in een grotere bak gedaan waar de kruik in paste, een doekje erover en ze erin gelegd. Toen ben ik gauw naar de dierenwinkel hier gegaan waar ze wel Kaytee handopfok hebben en geloof het of niet, uitverkocht! >:(
Maar morgen komt het weer binnen dus haal ik dat maar.
Toen ik terug kwam en dacht de jongste dood te vinden was deze juist bekomen en ze kon weer op beide pootjes staan. :P
Toen ik ze vast pakte begon ze weer te tjilpen! Ik heb ze toen dus gauw warme dunne pap met druivensuiker gegeven! Ook de oudste luste er nu wel meer pap van.
Ik heb ze nu onder de warmtelamp en de temperatuur is zo'n 35 graden.
Ik snap niet hoe dit nu zo ineens heeft kunnen gebeuren, al 1,5 week zitten ze binnen en hielden zich samen ook goed warm en voelde warm en ging het eten goed, maar sinds gisteren ineens niet meer?
Ook is de ontlasting nog dun en het stinkt, het ruikt zuur. :-/
De oudste heeft nu een volle krop van de pap alleen ziet het bovenste gedeelte donker en vloeibaar... ::)
De zaadjes die er eerst in zaten zijn verteerd, was van trosgierst trouwens, dat zat in de pap, want dat kunnen ze zo eten en hij eet al goed van trosgierst.
Afwachten nu maar hoe het verder gaat... ::)

Hier zie je ze onder de lamp nadat de jongste weer is opgeleefd en om eten bedelt;

En hier is de jongste zich aan het poetsen (je kan hier zien dat de rug nog best kaal is) en de oudste zat van de trosgierst te knabbelen;

Zo hangt de lamp nu in de kamer;

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Inger m

Hoi Mandy,
Fijn dat ze nog leven! Ik hoop dat je ze er helemaal doorheen krijgt!
Mss zijn ze zo afgekoelt omdat ze minder goed aten wat jij schreef. Als ze (te) weinig voedsel binnenkrijgen koelen ze snel af. Ze knappen dan vaak wel goed op als ze onder een lamp zitten. Met deze leeftijd zouden ze idd onder normale omstandigheden wel instaat moeten zijn om zichzelf warm te houden.

Heel veel succes!

gr Inger
problem.

Mandy

8 juli 2004, 01:37:59 #21 Last Edit: 8 juli 2004, 01:41:14 by Mandy
Ik heb hier een foto van de oudste waarop je het kleurverschil van de krop kan zien, de bovenste laag is donkerder;

Let niet op de pap resten, dat vind ik nou niet zo belangrijk.

Ik heb nog nooit kropverzuring gezien, verkeurt dat? ::)
Of is dit van de warmte of van de druivensuiker?
Hij lijkt nergens last van te hebben.
Ik neem in ieder geval geen risico en voer pas als de krop goed leeg is, ze zitten nu in ieder geval warm. 8)

De temperatuur van 35 graden gaat tot nu toe goed, eerst hing de lamp lager en werd het 38 graden maar toen ging de oudste hijgen van de warmte, want die zit immers best goed in de veren.
Op dit moment zitten ze zich allebei lekker te poetsen. :P

En hoe zou die dunne stinkende ontlasting kunnen komen, ligt dat aan de voeding? :-/

Marianne

Hoi Mandy,

Wat vervelend dat het nu minder gaat met de twee die binnen zitten.
Je bent er al extra mee bezig en dan komt het nog harder aan.
Heel veel sterkte met de kleintjes.

Groetjes Marianne

ps: in Breda zit een dierenwinkel die Nutribird verkoopt maar dat is ook niet echt in de buurt helaas :(
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Inger m

8 juli 2004, 02:17:20 #23 Last Edit: 8 juli 2004, 02:25:00 by Cinnamon_valk
Hoi Mandy,
Is die donkere laag een vloeistof laag? Ziet er erg vreemd uit. Het lijkt me eigenlijk dat daar binnen iets niet helemaal goed gaat. Kun je wat ruiken uit zn bekkie? Het is in sommige gevallen wel goed om de krop te spoelen en de inhoud te verwijderen. Ik durf dit niet in te schatten voor deze situatie, maar het is een mogelijkheid. Hoe je dit doet kun je beter aan een dierenarts vragen. Het wordt wel gedaan door water in de krop te spuiten, zodat de vogel gaat braken of verwijderen met een kropnaald of sonde.

Ik weet niet of het komt door de druivesuiker, omdat dit juist heel snel wordt opgenomen in het lichaam. Aan de andere kant kan het zijn dat er iets mis gaat in de vertering en dat er fermentatie is opgetreden. 'Slechte' bacterien doen het juist erg goed op suiker en daar moet je ook op bedacht zijn (zeker als de krop niet snel leegt). (Ik geef bij konijnen/ cavia's die heel gevoelig zijn voor spijsverteringsproblemen juist geen glucose als ze bv ziek zijn). Te veel suiker(producten) kan bij veel dieren ook diarree veroorzaken.
Glucose helpt vaak juist wel weer bij het versnellen van de vertering, maar is daarbij juist moeilijk aan te geven wat bv de optimale hoeveelheid is.

Een zure, stinkende ontlasting kan wijzen op een probleem in de spijsvertering (sowieso al dat ze zo afkoelden). Het kan door de voeding komen, maar die lijkt me opzichzelf ok. Ws gaat er later iets in de spijsvertering iets mis en zijn er bv bacterien in het spel.

Was de ontlasting eerst wel normaal bij handopfok? Ik kan me wel voorstellen dat de ontlasting wat verandert als je van ouderopfok overstapt op handopfok, daar moet het mag-darmstelsel zich ook nog op instellen. Maar wel iets om heel goed in de gaten te houden...

gr Inger

nb. Ik vind dit ook erg lastig en heb weinig ervaring met handopfok problemen, maar ik probeer wel het eea te beredeneren.

Veel succes!

problem.

Inger m

Hoi,
Wat betreft de temperatuur. 35 graden klinkt erg hoog, omdat ze hun eigen geproduceerde warmte ook nog kwijt moeten kunnen kan dit op een gegeven moment wat te hoog worden, maar die zie je ws wel als je ze goed in de gaten blijft houden. (en ze zullen anders ws wel kunnen wegkruipen).

Succes!

gr Inger
problem.

Joyce28

pfieuwwww........gelukkig ze leven nog  :)
heel veel succes,en zal duimen hier
Ik ben echt een leek,dus ik zou je ook geen raad kunnen geven jammergenoeg :-/

Mandy

CitaatHoi Mandy,

Wat vervelend dat het nu minder gaat met de twee die binnen zitten.
Je bent er al extra mee bezig en dan komt het nog harder aan.
Heel veel sterkte met de kleintjes.

Groetjes Marianne

ps: in Breda zit een dierenwinkel die Nutribird verkoopt maar dat is ook niet echt in de buurt helaas :(

Klopt Marianne, dan komt het zeker harder aan, ook al hou ik ze niet zelf, op deze manier krijg je er wel een band mee.
Ik ben eigenlijk tegenstander van handopfok maar in noodgevallen en als het gaat doe ik het wel, ondanks dat ik dan weet dat ik me er toch aan ga hechten en het me aan trek als er iets mis gaat. Ik zou het wat dat betreft dus al niet op kunnen brengen om het altijd te doen, maar in principe doe ik dat dus zowieso al niet.

En nog bedankt voor de tip, Wijnegem of Breda maakt voor mij weinig verschil. Vorig jaar met de bouw bij Breda zou ik voor Wijnegem kiezen, maar nu met de ring bij Antwerpen voor Breda. En laatst ben ik er weer eens geweest en het was een normaal half uur rijden zoals voorheen. Misschien dat ik je dan nog wel bel waar ik precies moet zijn.

Mandy

8 juli 2004, 04:18:38 #27 Last Edit: 8 juli 2004, 04:25:48 by Mandy
CitaatHoi Mandy,
Is die donkere laag een vloeistof laag? Ziet er erg vreemd uit. Het lijkt me eigenlijk dat daar binnen iets niet helemaal goed gaat. Kun je wat ruiken uit zn bekkie? Het is in sommige gevallen wel goed om de krop te spoelen en de inhoud te verwijderen. Ik durf dit niet in te schatten voor deze situatie, maar het is een mogelijkheid. Hoe je dit doet kun je beter aan een dierenarts vragen. Het wordt wel gedaan door water in de krop te spuiten, zodat de vogel gaat braken of verwijderen met een kropnaald of sonde.

Ik weet niet of het komt door de druivesuiker, omdat dit juist heel snel wordt opgenomen in het lichaam. Aan de andere kant kan het zijn dat er iets mis gaat in de vertering en dat er fermentatie is opgetreden. 'Slechte' bacterien doen het juist erg goed op suiker en daar moet je ook op bedacht zijn (zeker als de krop niet snel leegt). (Ik geef bij konijnen/ cavia's die heel gevoelig zijn voor spijsverteringsproblemen juist geen glucose als ze bv ziek zijn). Te veel suiker(producten) kan bij veel dieren ook diarree veroorzaken.
Glucose helpt vaak juist wel weer bij het versnellen van de vertering, maar is daarbij juist moeilijk aan te geven wat bv de optimale hoeveelheid is.

Een zure, stinkende ontlasting kan wijzen op een probleem in de spijsvertering (sowieso al dat ze zo afkoelden). Het kan door de voeding komen, maar die lijkt me opzichzelf ok. Ws gaat er later iets in de spijsvertering iets mis en zijn er bv bacterien in het spel.

Was de ontlasting eerst wel normaal bij handopfok? Ik kan me wel voorstellen dat de ontlasting wat verandert als je van ouderopfok overstapt op handopfok, daar moet het mag-darmstelsel zich ook nog op instellen. Maar wel iets om heel goed in de gaten te houden...

gr Inger

nb. Ik vind dit ook erg lastig en heb weinig ervaring met handopfok problemen, maar ik probeer wel het eea te beredeneren.

Veel succes!

Pfff ik weet het niet meer hoor.
Ik weet alleen dat het nog steeds goed gaat met de jongen en ze niet ziek ogen. Ze kijken helder uit de oogjes, zijn actief, poetsen zich, tjilpen. En de oudste was net flink aan het fladderen en knabbelt steeds van de trosgierst.

Dat donkere is aan het wegtrekken en de krop leegt zich langzaam. Ook bij de kleine gaat het langzaam. Ik geef ze nu dus niks meer en kijk morgenochtend weer. Als de kroppen dan niet goed leeg zijn zal ik eens met mijn kropnaald proberen er wat uit te krijgen. Maar ik heb er dus geen ervaring mee, heb het nooit gezien en ik weet dus niet of ik goed zit en het goed zal doen. Maar zodra het tegen zit stop ik, maar hopelijk is dat niet nodig en kan ik de lege kropjes vullen.

Ik laat ze onder de lamp en ze zien er goed uit bij 35 graden. Het klinkt inderdaad veel, maar het voelt niet te warm en ze zitten niet te hijgen en met de vleugels wijd, dus ik denk dat het wel gaat zo.

De oudste heeft net al wat groener en vaster gepoept.
De ontlasting is eigenlijk altijd al wat aan de dunne kant geweest, maar dat zie je wel meer bij jongen in het blok. Ik vond dat niet verontrustend, maar nu was het soms erg nat en het stonk en dat verontruste me. Bij beide stinkt het niet en ze stinken ook niet uit de bekjes.

Misschien dat ik morgen wat ontlasting opstuur, want dan kunnen ze eventueel antibiotica krijgen als er een bacterie in zit. Maar waar zou die dan vandaan moeten komen?
Van de ouders misschien want ze komen zo uit het blok, maar hun en geen andere valk is ziek? Maar het zou misschien verklaren waarom die andere 4 dood zijn gegaan? Want de 1e ronde ging immers goed en erfelijk kan er dus niets zijn lijkt me? ::)
En zelf werk ik schoon en hygiënisch. Ik maak alles regelmatig en goed schoon, was mijn handen, vernieuw de spuiten (steriel van mijn werk mee), verschoon de bak enz.

Maar nu ga ik naar bed, want ik ben echt helemaal op van deze dag...
Hopelijk is morgen een betere dag, bedankt voor het medeleven en de tips. ;)

daan

Hoi Mandy,

jeetje joh, wat een elende heb je vandaag gehad meissie.
Ik hoop dat de jongen snel weer een beetje opknappen en dat de kropjes morgenochtend leeg zijn.
Heel veel sterkte ermee.

Groetejs daan

Annouschka

Hoi,

hoe gaat het nu met de valkjes?  Zijn ze al wat beter?  Nutribird is ook zeer goed hoor, daar zitten die goede bacteriën ook in.  Hopelijk knappen ze vlug op.

Groetjes
Annouschka