8 juli 2025, 15:47:28

Valkjes voor Karin & Cora

Gestart door Mandy, 1 juli 2004, 22:36:46

« vorige - volgende »

Mandy

15 juli 2004, 04:15:32 #45 Last Edit: 15 juli 2004, 04:19:40 by Mandy
Weer even nieuwe foto's. :)

Switch;

Macey;

Vandaag is Switch 7 weken en Macey was gisteren 6 weken.

Ze krijgen 3 keer per dag pap en dat gaat allemaal goed.
Ze gaan gigantisch tekeer zodra ze mijn stem horen en als ik in de keuken bezig ben met de pap. :P
Ze zitten allebei goed/beter in de veren dus ik ga de lamp maar afbouwen en de lamp vaker uit zetten, ff aankijken hoe dat gaat. ;)

Ik ben alleen wel benieuwd wanneer ze zelf meer gaan eten en zelfstandiger worden, want ik wil toch echt in september op vakantie. 8)
Maar dat duurt nog 6 weken dus dat zal vast wel lukken, dan zijn ze immers al 3 maanden. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Marianne

Hoi Mandy,

Nou die twee zijn al aardig vooruit gegaan zeg.
Ik hoop voor je dat ze snel zelfstandig eten zodat je lekker kan gaan genieten van je welverdiende vakantie naar de zon (die zich hier maar niet laat zien)

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Mandy

Vandaag heb ik ze eens gewogen. Dat doe ik normaal eigenlijk nooit maar zal dat voortaan eens meer doen, wat het zegt natuurlijk wel iets over de groei en ontwikkeling. :)
Maar goed, ik vond dus dat Macey wat zwaarder leek en dat klopt ook, die weegt al 95 gram en Switch weegt 80 gram, een heel verschil vind ik! ::)
Een valkparkiet behoort 80-100 gram te wegen dus het is in principe goed.
Maar ik vind dat Switch wel wat zwaarder mag worden, al at hij gisteren en vandaag minder goed, hij heeft minder zin in de pap, maar hij knabbelt al wel meer van de zaadjes dus misschien dat hij zelf al bezig is met een overstap?

robentru

Hey meiden,
wat een plaatjes van valkies...............

cora

hoi Mandy,

bedankt weer voor de super foto's en de info over Switch en Macey.
Het zijn echte kanjertjes hoor allebei. Jij ook trouwens Mandy, dat je ze met zoveel geduld en liefde aan het groot brengen brengt.

groetjes

Cora

Karin

Of hij staat op het punt " uit te vliegen". Dan verliezen ze namelijk wat gewicht, ze gaan dan vasten om minder te wegen en dus ook makkelijker te kunnen vliegen. Ze kunnen dan makkelijk 15 gram afvallen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

Hahaha dat kan kloppen, want hij is al volop aan het oefenen, vooral als ik in de keuken bezig ben met z'n pap! :D
Maar tot nu toe zijn het kleine vluchten en noodlandingen. ;D
Maar goed, dan weet ik dus dat dat kan. :)

boezempje

hai mandy

fijn zeg dat het zo goed gaat zeg,nou 10 punten hoor ik neem mijn petje f voor je.
maar je kunt goed zien dat het goed gaat met ze. fijn hoor.

succes verder

Joyce28

erg mooie valkjes,gelukkig groeien ze lekker  :)

Mandy

Citaathoi Mandy,

bedankt weer voor de super foto's en de info over Switch en Macey.
Het zijn echte kanjertjes hoor allebei. Jij ook trouwens Mandy, dat je ze met zoveel geduld en liefde aan het groot brengen brengt.

groetjes

Cora

:-[ Bloos...
Ik doe mijn best en meer kan ik niet doen.
Ik hoop dat ik jullie over een poosje blij mag maken met ze.
 ;)

Mandy

18 juli 2004, 04:54:51 #55 Last Edit: 18 juli 2004, 04:59:07 by Mandy
CitaatOf hij staat op het punt " uit te vliegen". Dan verliezen ze namelijk wat gewicht, ze gaan dan vasten om minder te wegen en dus ook makkelijker te kunnen vliegen. Ze kunnen dan makkelijk 15 gram afvallen.

Hoe lang duurt dat vasten eigenlijk, want al een aantal dagen eet hij nu minder goed. :-/
Zodra ik de pap ga maken gaan ze allebei tekeer en zodra Switch 3 lepels naar binnen heeft gewerkt en dus een klein gevuld kropje heeft, houdt hij ermee op. ::)
Van de 3 keer per dag dat ik pap geef eet hij zich 1 keer goed vol, meestal 's avonds. :)
Bij Macey moet ik uit mezelf stoppen anders barst die krop! :D

Macey weegt nu 100 gram!, 5 gram erbij! ;D
En Switch weegt 78 gram, 2 gram eraf... :-/
Verder zijn ze levenslustig, fladderen, poetsen, poepen, slapen enz., allemaal normaal zoals het hoort. ;)
En het blijft alleen maar bij wat geknabbel van de zaadjes, ze gaan er helaas nog niet meer van eten. :-/

Morgen zal ik ze weer eens op de foto zetten hoor. ;)

Karin

Hm, volgens mij tot ze een beetje kunnen vliegen, maar dat duurt nu wel erg lang hè ? Maar dat kan natuurlijk zijn omdat hij een beetje achterloopt.  Geef hem anders eens een klein beetje yakult, dat kan de eetlust weer op gang brengen. Dit vond ik nog :

You'll note that the amount per feeding gradually increases as the baby gets older, until the time of fledging. During this time, you'll be hard-pressed to get the baby to take much food. Do not let this fool you into believing the baby is weaned. Instead, it is "dieting" to remove the large abdomen they have as babies so that flight will be attainable. You'll note that, during fledging, babies seem more interested in flying than eating. You must make sure you hold them down during feeding, as they will take off clumsily, and may injure themselves upon landing. A chick may lose 10-15% of its peak weight during fledging.
As the chicks begin to feather out and need less heat, I place them in a small, grateless cage with low perches so the chicks can reach them easily. On the bottom, I place a wide variety of foods, pellets, and seeds. Once they are able to perch, I add a dish of fresh water, I place the food in dishes, and add a grate to the bottom. As the chicks get older I add more perches at higher positions to encourage them to fly and exercise their wings. It is very important to have a gram scale that has readings in one gram increments to check your chicks weight during the hand feeding and weaning process. If you notice the babies not gaining weight (or losing too much weight during fledging) you may need to offer formula more often, or it may be indicative of a problem which needs a vet's attention, such as Candida (yeast).

Het zou dus ook eventueel schimmel in de krop kunnen zijn als hij  minder blijft eten.

Candida can lead to slow crop and is usually a secondary infection. A bird with candida (a yeast infection) will have a stringy, sticky white substance inside the beak which can be easily removed with a Q-tip. There is a certain amount of yeast in the body normally. However, when the balance between the natural flora and fauna becomes skewed, the yeast will reproduce very quickly. If left unchecked, candida can become very serious by infecting the respiratory system.

Improper hygiene can exaserbate the growth of candida. All handfeeding supplies must be properly disinfected after every use, and the brooder needs to be cleaned every day! Depending on the number of baby birds in the brooder, it may have to be cleaned several times a day. I have found Dentagene, Wavicide, and Vanodine all work very well as disinfectants on the handfeeding utensils and the brooder.

There are several medicines available from your veternarian to treat candida. One of the most widely used is Nystatin. It must come in contact with the infected area in order to work. The treatment lasts usually 5-10 days, depending on the severity. Your veternarian will be able to make that determination for you.

One home remedy that has worked very well for us was given to us by a very dear friend. Mix a 1" ribbon of Mycelex-7 (yes, the feminine product) to a gallon of water. Since the Mycelex-7 is difficult to mix, you may want to use a blender or mixer. Use this as the bird's only water source for 3 days. This mixture is only effective for 12 hours; therefore, it must be made fresh twice a day. After 3 days the yeast infection should be gone.

Another treatment, available through Wanda Barras from Cage'n Bird at (318)394-6683, is Gentian Violet. If the candida is located in the crop, inside the beak, etc., a cotton swab is used to apply the Gentian Violet. The Gentian Violet must come in contact with the infected area in order to be effective. In unfeathered birds, the infected crop areas will show up as mottled once the Gentian Violet is applied.. The healthy tissue will be purple. This will be very easy to see. In feathered birds,of course, this is more difficult. Usually the Gentian Violet corrects the problem with 2-3 applications. We have used this in the past and have had great

En hier nog de site van susanne, iets teveel om te plakken  ;D
http://justcockatiels.com/yeast_problems.htm

Bel anders even met Feld. Misschien weet hij een antwoord.

Groetjes, Karin.

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

Nou ik heb 'm net uit z'n lekkere slaapje wakker gemaakt en onder een felle lamp gedouwen, maar hij heeft een mooi roze normaal bekkie hoor. :P
En goed vliegen kan tie ook nog niet hoor, het zijn telkens kleine noodlandingen eigenlijk. ::)
Maar in die paar keer per dag dat ie uit dat bakkie komt kan tie ook niet veel oefenen natuurlijk. Misschien dat ik ze maar eens naar m'n oude parkietenkooitje over moet zetten zodat dat stimuleert om te klimmen, een stokje op te zoeken en wat te fladderen? Ze zitten nu overdag al niet meer onder de lamp, ik doe het nu alleen 's nachts nog maar en dan ligt er nog een donker doekje overheen zodat ze kunnen slapen, want continue licht zal ook geen goed doen. 8)
En verder maak ik altijd alles goed schoon hoor, mag wel ook als je verpleegkundige bent. ;)

Karin

Ach, arme Switch, ruw uit zijn slaapje verstoord  ;D Ik had ook niet anders verwacht van jou hoor dat je super schoon bent  ;), maar ook al ben je heel hygiënisch, toch kan er altijd een schimmeltje tussendoor glippen. Geef hem anders een beetje Yakult, schijnt er goed te zijn voor de spijsvertering. En een beetje biologische appelazijn ( van AH ) door zijn drinkwater heen is ook heel erg goed ( een theelepel op de 2 kopjes, zie mijn site "tips en trucs"  ). Dat hoeft niet dagelijks, maar bijv. 2 x per week. Het wordt ook veel door kanariekwekers gebruikt. En kom maar op met die foto´s !  ;D

Groetjes, Karin.
p.s. : kijk eens in mijn dagboek, Dimple is verhuisd naar de grote kooi  8)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

Dit had eerst een leuk bericht moeten worden met deze mooie foto's;

Maar zomaar van het ene op het andere moment, kort na deze foto's, is Macey begonnen met niezen en pruttelen en komt er snot uit d'r neus en heeft ze dunne ontlasting. :(
Misschien was er zowieso van begin af aan al iets niet in orde met dit nest en hebben Kuifje&Bobbie er daarom een zooitje van gemaakt, hun 1e ronde was immers probleemloos. ::)
En misschien dat er toch meer aan de hand is omdat er ineens meer problemen zijn gekomen, misschien is er wel weer een erg virus uitgebroken, maar nu weer iets anders en werk ik zo het één na het ander af.
Nou 1 ding is zeker, dit doe ik nooit meer. Zo veel tijd, moeite, liefde, geduld en ook geld in steken en dan uiteindelijk met een hoop ellende en verdriet zitten. Nee, dit is niet voor mij weggelegd, dit kan ik niet meer aan... :'(