1 mei 2025, 17:55:44

Is dit normaal?

Gestart door shazny, 27 juni 2004, 03:46:49

« vorige - volgende »

shazny

HI,

Mijn kleine valkparkietje wordt zo af en toe gekrouwd op zijn koppie en in zijn nekje , door papa en mama valk. Maar nou had ik wel bij het kleintje twee kleine plekjes waar bloed was uitgekomen. Nou denk ik niet dat ze dit expres doen , want volgens mij doet ze dit echt voorzichtig. Maar het valkje geeft toch ook wel vaak aan dat ie het niet fijn vind dat koppie krauwen, want dan begint hij te schreeuwen. Is dat gekrauw op die kopjes en dat kale nekje normaal? Ik bedoel doen ze dat altijd bij het kleintje? Ja ik vraag het me zo maar af, want ik blijf wel opletten of ze toch niet te hard aan het krauwen zijn, want ik wil niet dat ie straks allemaal open  plekjes heeft.....  :'(.

groetjes Shazny

shazny

Hi ,

Ik heb vandaag een mannetje (Rocky) apart gezet, want ik heb nu gezien dat hij het kleintje aan het kaal plukken is. >:( Rocky is jaloers op het mannetje dat samen met Mimi een nestje heeft en nu dan ook een kleintje. Hij zit de hele tijd te flikflooien met Mimi als het mannetje op het nest zit. Ook maakt hij vaak ruzie met het mannetje van Mimi. Het is gewoon een erg jaloers vogeltje. Ik blijf het kleintje goed in de gaten houden, want misschien plukt mama hem ook wel kaal je weet het niet he? Ik wil straks niet een kaal geplukte kip hebben! Ik hou jullie nog oop de hoogte en misschien hebben jullie nog enige tips voor mij........

groetjes van Shazny ;)

Paul

Hoi Shazny,

Hier had ik dat ook in het laatste nestje dat het popje een van de jongen op de wangetjes wat plukte.
Dat ging ze pas doen toen het jong 6 weken oud was.
Op een gegeven moment gaan de jongen dan steeds meer protesteren en dan stopt het plukken ook weer.
De veertjes groeien wel snel terug de kleinere veertjes zijn meestal met 2 weken weer helemaal teruggegroeid.
Je kan er weinig aan doen verder alleen als je het ziet kan je ze even uit elkaar duwen bijvoorbeeld.

Groetjes, Paul