29 april 2024, 07:25:23

net geboren

Gestart door Wil, 25 juni 2004, 12:40:32

« vorige - volgende »

Wil

 ;D hoi allemaal,

ik heb hier op het forum gestaan met foto's van mijn valken met een speeltuin, die is inmiddels weg want we zijn een voliere buiten aan het maken.
maar ik heb nieuws mijn dochter van 14 heeft een wit gepareld valkje van ong. 8 maanden dus kochten we een valk erbij, hij zou jong zijn volgens de verkoper. mijn dochter noemt hem koko.
hij zat nog geen uur in de kooi of hij dook al op kiki en dat ging maar door.

ze kregen 4 eitjes waarvan ik denk dat er 2 leeg zijn.
gisteravond laat is er een valkje geboren  :P
we kunnen hem niet zien, want ze zitten er alletwee heel verdedigend op, maar we horen hem piepen.
mijn dochter heeft de valken 2x per dag nat gesproeid i.v.m. vochtigheidsgraad dat had ik hier ergens op het forum gelezen.

nu is mijn vraag moet mijn dochter nu nog de valken nat sproeien voor het andere eitje? en is dat niet erg voor het geboren valkje?

en wat voor voer moeten ze nu, want ik las ergens dat pasgeboren valkjes ander voer moeten is dat zo?

en wanneer kan ik een foto maken want ze blijven erop zitten en reageren heel fel als ik de deksel van het broedhok afhaal.

t'is toch wat he mijn valken krijgen geen eitjes  :-/ en die zijn 1 1/2 jaar ondanks dat joop af en toe op truus duikt, en mijn dochter heeft een jong stel en hoppa 4 eitjes. hahaha

groetjes Wil.

Wil

 :D het is gelukt om 2 foto's te maken moeders was ff eraf en paps bleef waken.





maar nu zitten ze er allebei weer op en piept het jong vrij veel ik word gek van mijn dochter want die roept dat is niet goed hoor hij ligt met kopje niet onder ze en  heeft het koud is dat zo?

mijn dochter gaat beschuit met muisjes halen lief he  :P

suus

Hallo Wil,
Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie 1e jong!
Ik kweek zelf nog maar erg kort dus antwoord op al je vragen heb ik niet Dat de ouders fel reageren, is natuurlijk logisch! Ze vinden het nooit leuk als je in het nest zit, en zeker niet de eerste tijd. Als de jongen wat groter worden dan zullen ze niet konstant op het nest zitten. Maar als je er voor zorgt dat je niet gepikt wordt dan kun je best eenjong er even uithalen om een foto te maken. De ouders verlaten hierdoor het nest niet, of komen in iedergeval terug.
Jonge valkjes piepen al als ze nog in het ei zitten. Het gepiep kan dus ook van het jong in het ei zijn, die op uitkomen 'staat'.
Het zijn overigens nog wel jonge ouders. (in iedergeval de moeder) Vader, die jullie erbij kochten is minstens dezelfde leeftijd. want rond deze tijd zijn ze geslachtsrijp (ook is het al te zien aan de valk, zijn kop is geheel geel dus moet ie ouder zijn dan een half jaar)
Over dat natsproeien kan ik je niet een antwoord geven. Ik weet dat de luchtvochtigheid idd goed moet zijn. Volgens mij heb ik gelezen dat je ook het broekhokje zelf nat kunt maken. Maar de hoeveelheid en frquentie van eht natmaken weet ik niet.
Het eten: Ze hebben extra veel eivoer nodig, en verder het normale eten aanblijven bieden.  Ook het water normaal verversen( 2x per dag doe ik zelf altijd maar sommigen doen het 1 x per dag het is wat je zelf wilt)
Feliciteer je dochter met haar prestatie (of die van haar valkjes in iedergeval) Leuk dat ze zo enthousiast en betrokken is!
Ik heb nog even voor jullie opgezocht welke mutaties de jonge valken hebben, (splitten van de ouders onbekend) het worden wildkleurtjes de mannetjes split voor witmasker gepareld, de popjes split voor witmasker.

Geniet van jullie nieuwe aanwinst(en) en eet smakelijk met de beschuitjes :D :D ;)
groet suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Paul

25 juni 2004, 17:48:59 #3 Last Edit: 25 juni 2004, 17:54:31 by Paul
Hoi Wil,

Wat leuk dat je dochter kleintjes heeft :-)
Dat "jonge" valkje is minimaal een jaar oud aan zijn kopje te zien zoals Suus al zei.
Met het natspuiten zou ik nu toch oppassen omdat de jongen dan verkouden kunnen worden misschien.
De eitjes hebben hun belangrijkste deel er al op zitten en ik zou de ouders in elk geval niet twee keer per dag meer sproeien.
Ik heb ook tamme valkjes en die bijten soms heel hard als ze jongen hebben dat is heel normaal omdat ze hun jongen verdedigen.
Ik geef altijd vochtig eivoer tijdens dat de ouders jongen hebben en de rest doen de ouders allemaal.
Als je snel op elkaar volgende piepjes hoort word er een jong gevoerd het is heel goed als je dat hoort.
Als je zachtere af en toe piepjes hoort vraagt een jong bij de ouders om eten.
Zo te zien gaat het allemaal prima verder :-)
Succes met de kleintjes.

Groetjes, Paul

Wil

bedankt voor jullie reactie suus en paul we zijn een stuk wijzer hierdoor geworden. ;)
we zijn benieuwd hoe het met de andere eitjes gaat en houden jullie zeker op de hoogte. ;)

groetjes Wil


BEN DE DOCHTER VAN WIL

ik keek vandaag in het broed hok en ik schrok een vogeltje bewoog nog maar die andere niet en die was als eerst geboren maar nu is hij dood 29juni  :'(en dat is niet leuk kan het komen omdat de ouders nog te jong waren?het laatste jong leeft wel nog en hij was zondag geboren 27 juni en gata hij/zij nu ook dood ? kunnen jullie me wat vertellen ?bvd

suus

Jeetje wat ontzettend jammer zeg dat er 1 jong dood is.
Het zou kunnen hoor, de ouders waren wel nog erg jong. Had het dode jong een volle krop? Want te jonge ouders voeren ook nog wel eens niet helemaal goed. Het jong wat nog wel leeft en net geboren is, wordt dat wel gevoed.
Wanneer je er genoeg eivoer en andere benodigd voedsel neerlegt kun je verder weinig meer doen. Het wil nu niet zeggen dat het andere jong ook dood gaat, maar als de doodsoorzaak idd de onervarenheid van de ouders is dan kan het wel. Houd het levende jong goed in de gaten, kijk goed of het gevoerd wordt!!!
succes
groet suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

dochter van wil

bedankt.
ik heb hier gelukkig veel aan en ik heb net gezien dat de voeder het jong voede dus ik  ::)hoop heel erg dat het blijft leven dank u wel voor het reageren
droetjes kelly
 :)

dochter wil

 :'( :'( :'( :'(me vogeltje heeft een kankerbuld op ze buik ze buik is helemaal dik en ziet er niet goed uit en bij ijn keel kan je het eten zien  :'( :'( :'( :'(hier kan je toch niks tegen doen ???



Lique

Hoi,

Die dikke buik is heel normaal hoor.
Deze wordt pas minder zodra ze 4 á 5 weken oud zijn.
Dan pas begint hij meer op een valkje te lijken.
Dat je het eten kan zien zitten  is ook heel normaal.

groetjes Lique

dochter wil

 ??? :'(dus hoord zijn buik net een balltje te zijn ?
maar je kan ook iets in de buik zien heel eng maar heel erg bedankt nu kan ik weer gerust zijn  :
P

demi

hallo


wat je in de buik kan zien is normaal bij de jonkies het is het voedsel dat ze gekregen hebben...

groetjes diana

suus

Hoi Kelly.
Dat wat jij bedoelt is de krop. Het is zoals anderen al zeiden te zien bij jonge valkjes. Dit komt omdat zij nog een veren hebben daar en omdat de verhouding nog niet goed is. Wanneer het jong groter wordt, worden de verhoudingen anders en zie je de krop niet meer. Het eten komt als het jong gegeten heeft eerst in de krop en vanuit de krop gaat het langzaam het verdere spijsverteringskanaal in.
Succes met je jong
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Paul

Hoi Kelly,

Ik heb nu ook een nestje en het eerste jong is ook doodgegaan :-(
De tweede en derde gaan juist weer heel erg goed en vaak is dat gewoon doordat het jong iets mankeerde en daarom gaat het dan dood.
Als je jongen gevoerd worden zullen ze verder wel goed gaan hoor.
Ze zien er eigenlijk niet uit inderdaad en ook heel eng als je dat buikje en die krop bekijkt.
Het zijn eigenlijk twee ballen met een kopje erop en dat het er eng uitziet is normaal hoor maak je geen zorgen daar over als ze ouder worden en veren krijgen zijn ze eigenlijk pas mooi.
Hier zie je een foto van een van mijn laatste jongen je ziet onder zijn kopje die bal dat is zijn krop.

Dus als het er ongeveer zo uitziet is dat heel normaal hoor.

Groetjes, Paul

dochter wil

heel erch bedankt nu weet ik zeker dat het goed zal komen en inderdaad het lijkt heel erg op jou foto paul bedankt voor al jullie reacties ik heb er heel veel aan gehad
maar kunnen jullie ook vertellen hoe jullie foto's op het scherm krijgen ik krijg het er namelijk niet op  b.v.d