29 april 2024, 09:12:34

net geboren

Gestart door Wil, 25 juni 2004, 12:40:32

« vorige - volgende »

suus

Hoi Kelly,
Je zegt dat ze alleen een stukje krijgt als ze ziet dat jij chips hebt... Maar dan is natuurlijk de vraag, hoevaak eet jij dan chips.. ( ;))
Nee, mijn mening is, dat chips absoluut niet gezond is voor de valk. Ze gaan er niet dood aan, het is niet giftig, maar het kwalijke aan de zaak is dat het te vet is. Dit geld ook voor dingen als koekjes, broodbeleg en andere lekkere zoete dingen.
Zolang je het echt bij heel af en toe houd (1x per week bv een klein stukje) en een klein stukje kan het niet kwaad maar bij mij krijgen ze absoluut niet vaker! Meestal leg ik wat trosgierst op een bordje, onder het mom van dat is jullie "chips". Maar je krijgt dan wel bij het opvliegen veel troep dus houd de stofzuiger paraat.
Hoe is het verder met je valkje???
ben benieuwd!
groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Paul

Hoi Kelly,

Af en toe een stukje chips kan geen kwaad hoor maar inderdaad niet te vaak.
Voor mensen is chips eigenlijk ook helemaal niet goed en die eten het ook.
Sommige van mijn valkjes eten af en toe ook patat, frikandellen en kip en als je dat heel af en toe geeft kan het niet echt kwaad.
Vet word namelijk in hun lijfje heel slecht afgebroken dus ze mogen dat niet te veel krijgen en de kruiden en het zout op de chips zijn ook niet zo goed als ze het te vaak krijgen.
Maar maak je dus geen zorgen als ze af en toe aan de chips knabbelen.

Groetjes, Paul

kelly(dochter wil)

hoi, paul en suus :)
bedankt voor jullie reactie. ;)
met kiko gaat het heel goed ze is al heel groot en ik heb voor haar en man der bij gekocht koki ;) alleen koki is gisteren rond gaan vliegen en toen zagen we dat hij voor het raam zat het lijkt of hij der tegen aan gevlogen is maar de lamele zaten dicht hij heeft iets aan zijn pootje hij kan der niet op staan hij hinkelt dan als hij gaat lopen maar wat kan je dan het beste doen ?
het is heel zielig :'(
b.v.d groetjes kelly
 :'( :-[ ???

Paul

Hoi Kelly,

Als hij er wel op kan steunen en erop probeerd te lopen zal het denk ik niet gebroken zijn.
Het zal dan gekneusd zijn en dat moet met rust vanzelf goed komen.
Met een paar dagen zal hij er weer gewoon op kunnen lopen.
Ik heb het gehad met een valkje waar ik met een stoel overheen gereden was en dat pootje lag helemaal open en hij kon er ook niet meer op staan.
In overleg met de dierenarts moest ik het een dag aankijken en  de volgende dag ging het al beter.
Dus je kan het in elk geval even een dag aankijken en de vogel niet laten vliegen tot zijn pootje beter is.
In de kooi zit hij rustiger en hoeft zijn pootje niet zo veel te belasten.

Groetjes, Paul

kelly(dochter wil )

 :) ;D :P ;)bedankt paul
het was gisteren gebeurt en hij kan er nu wel op lopen dus gaat al beter dank je groetjes kelly
 :D

suus

Hoiii Kelly,
Ja , zulke kleine ongelukjes gebeuren. Heel sneu. Maar het komt vanzelf goed hoor zo te lezen, gaat het al weer wat beter gelukkig.
Blossom hier had laatst haar pootje tussen de deur gekregen... Hij heeft ook een paar dagen mank gelopen en toen was het weer over!! Hopelijk blijft het bij deze kleine dingen!!!
Leuk om te lezen dat je er zoveel plezier mee hebt met je valkjes!!!
groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

kelly(dochter wil )

hoi suus,
bedankt voor je reactie en jah ik ben wel veel met mijn valkjes bezig  :P
groetjes kelly
 ;)

kelly(dochter wil)

hallo allemaal
iik had 2 vraagjes
1.kiko is nu 7 of 8 weken maar ze schreeuwt nog steeeds om eten ik geef haar een pap wat ik in de dieren winkel heb gekocht maar ze horen toch bij 7 of8 weken zelfstandig te eten ze eet wel grofvalkparkieten voer maar daar na moet ik haar weer voeren de andere valk die is ook 7 of 8 weken en die doet dat niet en die eet gewoon grofvalkparkieten voer
mijn 2 vraag
kiki de moeder van kiko heeft eerst een eitje in het broed hok gelegd allen ik moest uit die kamer en hun moesten mee en ze heb er een hele dag niet op gezeten en was steen koud en ze ging er ook niet meer op nu heeft ze een eitje naaast het broed hok gelegd en die was ook steen koud ze legt ze wel maar ze moet nog wennen en de nieuwe kamer dus ik het eitje in het broed hok gelegt maar kan daar nog wat uit komen ?
b.v.d groetjes kelly

Paul

Hoi Kelly,

Als de jongen bij de ouders zitten en door de ouders gevoerd zijn eten ze vaak al met 5,5 week zelf.
Maar ook al eten ze zelf dan blijven ze soms nog tot ze een maand of 3 zijn regelmatig bedelen om voer bij de ouders.
Als je een valkje met de hand grootbrengt zal hij op latere leeftijd pas zelf gaan eten.
Soms eten ze pas zelfstandig als ze 9 weken oud zijn.
Ook al zijn ze zelfstandig dat bedelgedrag blijft gewoon en dat is wel normaal hoor.
Als een popje eitjes legt gaat ze vaak pas echt broeden als er 2 of 3 liggen.
Dan komen de eerste jongen op de zelfde dag uit anders zou er om de twee dagen een geboren worden en dan word het verschil te groot tussen de eerste en de laatste.
Als een eitje nog niet bebroed is en net gelegd kan het tot een week of 2 koud blijven liggen en als ze er dan op gaan broeden kan het nog steeds uitkomen.
Dus als het eitje pas gelegd is maakt het niet uit of het koud aanvoeld hoor.
Maar hebben ze er al 2 dagen op gebroed dan is het proces begonnen in het ei en dan mogen ze niet meer koud worden anders sterft het ei af van binnen en er komt niks meer uit.
Dus in jouw geval is er niks aan de hand en als ze er een paar eitjes bijlegt en ze gaat broeden kunnen ze gewoon allemaal uitkomen.

Groetjes, Paul