28 april 2024, 01:50:49

plukken van moeders

Gestart door marianca., 19 mei 2004, 20:53:59

« vorige - volgende »

marianca.

19 mei 2004, 20:53:59 Last Edit: 19 mei 2004, 20:54:48 by marianca.
hallo allemaal

Ja,hoe begin ik nu mijn verhaal..pfffffffffff.Peppie en Sammie hebben 4 jongen.

1e eitje van 15 april en uitgekomen met tevens 2de eitje op 4 mei...deze jongen zijn nu 16 dagen.
3de eitje van 17 april en uitgekomen op 6 mei en is nu 14 dagen.
4de eitje is van 21 april en uitgekomen op 9 mei,dit jong is nu 11 dagen.Het vijfde eitje heb ik op zondag weggenomen omdat het al tijd lag en tevens na opening ook niet bevrucht was,zat alleen een eidooier in.

Mijn probleem nu....moeders plukt!!!!! >:(.We dachten eerst sammie de vader maar na goed opletten zie ik dat peppie constant in het blok de jongen aanpikt.Ik hoor de hele dag gepiep van de kleintjes...zielig gewoon!!!Ze worden heeeeeeeel goed gevoerd en de kropjes zijn nooit leeg.Ik heb ze net eruit gehaald om het blok te reinigen en ze met een laken onder zich in een wasmand gezet en toen eens goed gekeken.Ze hebben allemaal,op de jongste na(die van 11 dagen)aangepikte plekjes...pfffffff krijg er gewoon tranen van in mijn ogen.Ik heb ze lekker in mijn handen gehad en rondje kamervoilieres gedaan bij de andere valken,na eerst het sidderen van hun te voelen werden ze toch wel na korte tijd rustig.Tjeeeeeeee,wat zijn babyvalkjes vertederend he.Maar wat nu,als ik in het blok kijk zie ik peppie alleen ieder jong aftasten en gaat dan met haar tongetje en daarna snavel om te plukken????.Ik zie bij een heel duidelijk opgedroogde plekjes van bloed :'(.Pa is wel lief maar mij valt wel op dat ze veel in het blok vertoeven wat natuurlijk ook een goed teken is,toch?De kleintjes zie je gewoon door het blok rennen als peppie bezig is.Ik was daarstraks zo boos dat ik met de plantensproeier op haar spoot maar waar ze helaas niet van onder de indruk was >:(.Pa schrok er wel van en dat vond ik weer zielig.Nu is mijn vraag of ik het deurtje van de kooi waar het blok voorhangt dicht te laten tot het voedertijd is en wanneer voeren ze(om welke tijden).Ik hoor de kleintjes nooit bedelen om eten dus ze worden goed gevoerd.
2de optie,ik denk dat dat een slechte optie is maar laat het over aan de kenners hier.

Sita en kokkie hebben ook 5 eitjes
1de op 2 mei gelegd
4 mei 2de,5 mei 3de,7 mei 4de 3n 10 mei de 5de.Ik verwacht de eerste jongen omstreeks dit weekend.Kan ik bv de jonkies bij hun leggen???Denk het niet he?

Peppie en sammie hebben alles wat ze nodig hebben,grit,maagkiezel,kalksteen,eivoer etc.Ze mogen er dagelijks uit,alleen peppie komt eruit,sammie wil niet,en ze wast zich dan ook lekker bij de andere valken in de wasbak.
Dus lieve allemaal,wat moet ik doen.Dacht ook aan rosie een lieve lutino om haar misschien het blok te geven met de jonkies,vanalles spookt door me hoofd,ik vind het zo zielig :'(Misschien de jongen in de kooi en uit het blok halen,maar dat zal wel te koud zijn.Ze staan wel binnen.Ik weet het echt niet wat ik moet doen.Help me AUB.

groetjes
marianca

Inger m

19 mei 2004, 21:25:44 #1 Last Edit: 19 mei 2004, 21:26:51 by Cinnamon_valk
Hoi Marianca,
Plukken is een vervelend probleem, dat helaas best veel voorkomt bij valkparkieten. Overleggen van de jongen heeft alleen zin als er jongen zijn met omstreeks dezelfde leeftijd, bovendien mag het nest dan niet te groot worden.
De jongen zomaar bij een andere valk zetten (lutino) of in een nest waar nog geen jongen zijn heeft helaas geen enkele zin, de kans is klein dat de jongen dan nog gevoerd worden of het gaat ten koste van de jongen die nog moeten uitkomen.

Het nest dichtlaten en op sommige tijden openen, ik weet niet of dit verstandig is, omdat de ouders een groot deel van de tijd bezig zijn met voeren en het frustrerend kan zijn als ze er niet bij mogen.

In sommige gevallen worden de jongen uit het nest gehaald en op de grond in het verblijf geplaatst, ze zouden dan op de grond gevoerd worden en niet meer plukken. Deze jongen zijn echter nog vrij jong, dus ik vraag me af of dat al verstandig is (ze zouden dan ws bijverwarmd moeten worden).

Een andere optie is de jongen behandelen met anti-pickspray of anti-nagelbijtspul. Dit zou bitter smaken, waardoor de ouders minder snel zullen gaan plukken. De ervaringen hiermee zijn wisselend.

Als alleen de pop plukt (bij mij deed eerst de pop het, maar nam de man dit gedrag later ook over), zou je haar tijdelijk apart kunnen zetten en de man de jongen verder laten verzorgen. Het is afhankelijk van het koppel of de man dan ook daadwerkelijk de gehele verzorging op zich neemt.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een koppel dat eenmaal plukt, dit vaak ook zal blijven doen en als je dit erg hinderlijk vindt is het beter dit koppel (of alleen de pop) uit te sluiten van de kweek. De jongen zouden mogelijk later dit gedrag ook kunnen overnemen.

Ik heb zelf het plukkende koppel na het nest verkocht met de mededeling erbij dat er beter niet meer meegekweekt kan worden.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marianca.

Hallo inger,

Bedankt voor je snelle reactie.Ik zit hier echt met tranen in de ogen.Ik wilde iegenlijk nooit kweken omdat ik bang was voor legnood etc.Daar ik toch ben begonnen en alle 2 de popjes uitstekend gelegd hebben was ik heel blij.Toen de eerste jongen kwamen was ik superblij.Maar nu ben ik zo verdrietig als ik haar bezig zie dat ik zowat bij het blok sta te huilen.ze is best veel in het blok(op dit moment is ze uit de kooi)en ik denk dan dat ze veel erin zit om te plukken.De nacht of beginnende avond is ze een top moedertje en ligt ze echt dicht bij haar kroost.Maar als je spiekt door de kijkspleet en haar aan de vleugeltjes ziet trekken van haar babys word ik zo boos he,pffffffffffffff.Waarom doet ze dit nu!Vaders alleen laten zal niet gaan want als peppie uit de kooi is schreeuwt hij constant op haar en dat terwijl hij er ook uit kan maar niet gaat.Hij is wel erg lief voor de jongkies en slaapt zelfs snachts voor de opening van het blok.Ik kan het misschien eens proberen en kijken wat ie op langere termijn doet maar ik ben bang dat ie de jongen dan niet voert.Wanneer zouden de jongen wel in de kooi mogen???Als jij zegt dat het plukken dan misschien stopt wil ik deze raad van jou graag opvolgen!Dat spul tegen pikken heb ik hier ook al gelezen en ik dacht dat de meeste er weinig of geen succes mee hadden.En waarom plukt ze eigenlijk dat jonkie van 11 dagen niet?Zal het dan toch iets met de smaak te maken hebben?
Ach,ik hoop dat ze ermee op houdt en dat mijn eerste kweek redelijk leuk verloopt.Ik hoop dat Sita en Kokkie dat niet gaan doen.Ik heb van paul ook al gelezen dat je het soms dan maar voor lief moet nemen en zorgen dat de jonkies maar snel uitvliegen.

Triest zoiets

groetjes,
marianca

Inger m

Hoi,
Het jong van 11 dagen wordt mogelijk (nog) niet geplukt, omdat de veerpennen nog veel korter zijn, dan is het bij de oudere jongen gewoon makkelijker of het is gewoon toeval, maar bij mij begonnen ze toen ook met de oudste jongen en later de jongere.

Ik weet niet precies bij welke leeftijd je ze op de grond kunt zetten, maar op deze leeftijd hebben ze dan nog wel extra warmte nodig. Het is daarbij ook zo dat als de nestkast leeg is, ze de jongen wel zullen blijven voeren ws, maar ook mogelijk alweer aan een nieuw nest beginnen en dus minder tijd besteden aan het plukken.

Omdat de oorzaak niet echt duidelijk bekend is, is het idd wat Paul zegt, afwachten en hopen dat de jongen snel uitvliegen. Het is heel vervelend, maar trek het je niet te persoonlijk aan.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marianca.

Hallo inger,

Ik heb net met dierenarts rogiers gebeld in hulst(belgie).Ze zei me dat het waarschijnlijk komt omdat het haar eerste nestje is.Ze zal dit ook blijvne doen bij deze jongen.Ze adviseerde mij om een zalfje te komen halen voor op de wondjes te smeren bij de jongen.Ik vroeg haar of moeders er dan af bleef maar dat kon ze mij niet garanderen.Ik was bang dat het zalfje dan schadelijk is voor moeders als ze niet eet.Ze zei me dat het geen kwaad kon.Haar prakteik is geopend tot 19.30 uur en mijn man is er om 18.45 uur dan ga ik de zalf halen en mail jou dan voor ik het op de jongen smeer even door wat het van zalf is.Zr zei verders ook nog dat er helemaal niks aan plukken van jongen te doen is..pffffffff.Nou,ben benieuwd wat ik ga krijgen en wat jij ervan vindt!Ik wil natuurlijk ook niet dat moeders ziek wordt.

Tot straks en nogmaals bedankt voor je reactie.

groetjes,
marianca

Inger m

Hoi Marianca,
Of het idd komt dat het haar eerste nestje is, weet ik niet. Bij mij was het juist het derde nest wat echt fout ging. Een echte verklaring voor het verenplukken bij nestjongen is nog niet bekend. Gesuggereerd wordt oa:
- voedingstekorten, ik las bij een kweker die zn vogels een ander dieet gaf, dat het verenpikken sterk verminderde.
- ze willen weer een nieuw nest gaan beginnen, maar die van mij deden het ook na het uitvliegen
- veren schijnen wat zoetig te zijn, mss vinden ze het gewoon lekker of zien ze het plukken als een soort afleiding in het nest
- het schijnt binnen meer voor te komen als buiten
- erfelijk cq aangeleerd, ze werden in het nest ook geplukt door de ouders (cirkel)

Ik ben benieuwd wat voor zalf je hebt, als het gewoon een verzachtende zalf is, zou het geen kwaad moeten kunnen. Als de zalf bv antibiotica bevat lijkt me het niet goed als ze het binnenkrijgt.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marianca.

Hallo inger,

Ben bij de dierenarts geweest.Wat ze wilde geven was een oogzalf.Ik vroeg haar of dit geen kwaad kon als peppie verder plukt en dit eet.Ze zei dat dit bij de aller jongste dieren en zelfs pasgeboren jongen gebruikt werd die wondjes etc aan de pootjes hadden.Ze zei wel dat ze niet met zekerheid kon zeggen of het schadelijk was omdat er geen cortisoon??? in zat maar dat het ook niet erg gezond zou zijn bij teveel inname.Ik heb toen maar besloten om het niet te doen daar valkparkieten nogal gevoelig zijn voor iets wat dan ook maar schadelijk is voor hun gezondheid.
Ik heb ook nog gebeld met Dr.P.Dooghe in Lommel(belgie).Hij zei mij dat zijn ervaring was(heeft zelf ook grote soorten parkieten waaronder papegaaien)dat ze het doen om ze uit het nestblok te verjagen omdat ze waarschijnlijk weer een nieuw broedsel wil.Hij zei dat het beste was om de jonkies op de bodem te zetten dan zou het stoppen.Ik zei hem dat ze pas 16 dagen en 11dagen oud waren en hij gaf toe dat het waarschijnlijk wat te jong wa smaar de temperatuur het op dit moment best wel toeliet(het is binnen warmer dan buiten).
Ik zou de kooi dan kunnen toedekken(onder rondom)met handdoeken of zoiets.Maaaaaar hij gaf ook toe dat het misschien beter is om te wachten als ze 4 weken zijn..dat is dus nog 2weken..pfffffffff,of ik dit volhoud!
2de optie van hem was om er nog een broedkast bij te hangen met natuurlijk wel de gevolgen dat er binnen 1.5 a 2 weken weer eitjes zijn.Dit is dus ook echt niet wat ik wil want nog eens broeden met dit koppel doe ik niet!
Verders zei hij nog dat bewezen is dat het OF erfelijk gedrag is OF een of ander virus wat de vogel bij ze draagt en niet dodelijk is waardoor ze plukken.3 op de 4 vogels waarbij ze sectie hadden gedaan droegen dit virus!
Als je hier meer informatie over zou willen kan je met hem bellen daar jij beter in deze termen van geneeskunde met hem kan praten dan mij.Misschien is dit voor vele op dit forum dan ook weer een belangrijk iets om te weten.

Nu ff voor jou en natuurlijk andere forumleden met dezelfde ervaring...wat vinden jullie van:
De jonkies op de bodem van de kooi en de onderkant afdekken zodat het warm blijft of:
2de broedblok erbij?

En anders moet ik me maar erbij neerleggen en hopen dat de 2 weken snel voorbij zijn want anders word ik letterlijk en figuurlijk gek van dat gepluk bij die arme jonkies!

groetjes,
marianca

Paul

20 mei 2004, 02:49:59 #7 Last Edit: 20 mei 2004, 02:54:30 by Paul
Hoi Marianca,

Vanaf 2 weken zitten de ouders al bijna niet meer op de jongen en kunnen ze zichzelf redelijk goed warm houden ze liggen ook tegen elkaar.
Maar hier hielp het niet hoor zelfs uit de kooi kwam de pop achter de jongen aan om er veren uit te trekken.
Ik heb vorig jaar een nestje of 8 gehad van 4 verschillende koppels en in elk nest werd geplukt ook in het tweede nestje van sommige.
Ik heb nu van jongen van vorig jaar een nestje en de jongen (nu de ouders)zijn allebij door hun ouders verschrikkelijk geplukt.
En laat nou dit het eerste nestje zijn wat niet plukt dus dat erfelijke geloof ik echt niet in hoor.
Ik heb in het laatste nest vorig jaar de pop weg gehaald en de man voerde de jongen perfect en heeft vanaf 2 weken 4 jongen grootgebracht en geen veer geplukt.
Ik heb bij 1 nest de jongen met 4 weken appart gezet en de ouders er meerdere keren per dag bij om te voeren.
Die jongen aten al met 5,5 week dus dat ging best goed.
In een paar nestjes was het plukken net niet erg genoeg om de jongen weg te halen dus die heb ik bij de ouders gelaten.
Bij 1 koppel kon ik ook de plukkende pop niet weghalen omdat de man bleef gillen en niet meer voerde.
Als er niet teveel bloed te zien is zou ik ze dan gewoon bij de ouders laten maar als het bloeden te erg is moet je ze echt appart zetten.
Je hebt ook een soort voederkooitje dat hang je aan de buitenkant van de kooi met de jongen erin en dan kunnen de ouders alleen de jongen voeren en niet meer pikken.
Je moet dan wel vertikale tralies hebben omdat valkjes op en neer gaan tijdens het voeren.
Maar dat is ook niet optimaal lijkt me.
De veren groeien als ze ouder zijn weer in een paar weken terug dus het is geen blijvende schade.
Pas op met die pikspray of bitterspray dat mag vaak niet op jongen gebruikt worden dus lees even goed wat op de bus staat.
Iemand had ook een jong ergens mee ingesmeerd en toen voerde de ouders niet meer dus dat is ook een risico.
Kijk het in elk geval even aan nu of het echt niet de spuigaten uit loopt.
In het ergste geval zal je zelf moeten gaan voeren maar gebruik dat als uiterste redmiddel en je moet daar wel wat tijd in steken.
Je moet 4 keer er dag een half uur daarvoor uittrekken in elk geval.
Succes met de kleintjes ik weet precies hoe je je voelt :-(

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Marianca,
Hoe ernstig is het verenplukken, blijft het beperkt tot enkele veren of worden de jongen behoorlijk geplukt. Als het nog wel meevalt, dan zou ik ze toch nog even laten zitten en het even aanzien, dan kun je altijd nog de jongen op de bodem zetten. De oudervalkparkieten hebben bij mij een verhuizing van de jongen naar een andere nestkast goed geaccepteerd.

(Ik zie net dat Paul ook gereageerd heeft, dat is ook een duidelijk verhaal  :)). Ik zal eens proberen te kijken of ik er wat concretere info over kan vinden.

Over dat virus wat de DA noemde, weet je ook wat de naam was, dat is mogelijk wel interessant. Echter wanneer niet bekend is of de dragers van dit virus de jongen plukken, kun je daar nog weinig van zeggen...Ik zou daar wel wat meer over willen weten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marianca.

Hallo inger en paul,

Inger,de naam van dat virus weet ik niet.Misschienals je het graag wilt weten kan je dierenarts Dr.P.Dooghe zelf eens bellen en zeggen dat ie met mij gesproken heeft ivm met plukken van de jonkies.Ja als dierenassistente kan natuurlijk meer ermee doen met zijn uitleg dan ik.De jonkies worden best behoorlijk,naar mijn mening,geplukt.Ik zie toch duidelijke,vooral op schoudertjes en oja zelfs op het kropje maar niet zo erg,opgedroogde plekjes wat gebloed heeft.Natuurlijk niet zoveel bloed dat je grote plekken hebt maar er zit opgedroogd bloed.En paul met dat insprayen enzo ga ik niet beginnen,ben veels te bang dat het of schadelijk is voor de jonkies of voor pa en ma.Wat vinden jullie van het advies van Dooghe om de jonkies op de bodem van de kooi te plaatsen?Zou dit te koud zijn omdat ze,ja nu bijna 17 dagen en 12 dagen oud zijn?Moeders zit nu zo lief in het blok met haar jonkies tegen haar borst aan.Je snapt zo een diertje toch niet he.Ze houd zielsveel van ze maar doet ze tevens ook pijn met dat plukken of zouden vogels dat niet weten of aanvoelen als ze haar jonkies pijn doen.Ik bedoel,ik hoor ze bijna de hele dag piepen,net kanarie geluidjes,dan moet moeders toch ook aanvoelen dat ze iets doet wat niet goed is,pffffffffff.
Maar oke,ook deze dame heb ik heel graag en vaders ook.Ik kan heel boos reageren maar ik zou ze nooit opzettelijk pijn doen daar heb ik ze te lief voor.
Nou,misschien nog ff advies ivm met op de bodem plaatsen?

Groetjes,
Marianca

Inger m

Hoi Marianca,

Jij schreef:
Ze houd zielsveel van ze maar doet ze tevens ook pijn met dat plukken of zouden vogels dat niet weten of aanvoelen als ze haar jonkies pijn doen.Ik bedoel,ik hoor ze bijna de hele dag piepen,net kanarie geluidjes,dan moet moeders toch ook aanvoelen dat ze iets doet wat niet goed is,pffffffffff.

Dat is een erg menselijke interpretatie van vogelgedrag. De broedzorg voor de jongen is 'instinctief', het plukgedrag heeft ws een andere achterliggende oorzaak. Maar ik denk niet dat een vogel direct een relatie legt tussen 'houden van (als je dat al zo mag noemen bij vogels) en pijn doen'.

Als je een groot deel van de dag aanwezig bent, kun je wel proberen de jongen op de grond te plaatsen in een beschermde (tochtvrije) omgeving. Je kunt een (Elstein) warmtelamp bijplaatsen (deze geeft geen licht, zodat het dag-nachtritme niet wordt verstoord). De temperatuur kun je in de gaten houden met een digitale thermometer. Is het te warm dan gaan ze ver uit elkaar liggen en hijgen. Te koud gaan ze dicht tegen elkaar aan, worden sloom en gaan rillen.

Als je zelf thuis bent kun je dan goed in de gaten houden of de jongen goed gevoerd worden en de ouders de nieuwe plek accepteren. Als het nog meevalt, zou ik eerst even afwachten. Zowel Paul en ik hebben nl de ervaring dat de jongen ook nog na het uitvliegen geplukt werden, anderen hebben juist wel positieve ervaringen hiermee.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marianca.

Hallo inger en paul,

Bedankt voor jullie reacties,ik zal het nog maar ff aankijken en in het uiterste geval de jongen overplaatsen.Ik denk dat ik te emotioneel ben met zoiets en misschien de plekjes toch nog meevallen,weet het niet.
Over het pijn doen inger.Ik moet je inderdaad gelijk geven dat ik als mens ga denken voor de valken.Tuurlijk doet een dier een ander dier nooit pijn met opzet.Ik heb ook 3 rottweilers en die voeden we gelukkig ook op als honden en wij kennen na 5 jaar cursus gedaan te hebben ook het gedrag van honden behoorlijk goed.Dit is dan ook het mooie ervan,denken als het dier en het dier niet proberen te laten denken zoals wij mensen doen want dat gaat echt niet!
Ik heb er 3 toffe kameraden aan.Die mij en mijn man respect tonen en wij hun.

Bedankt nogmaals voor jullie reactie,ik ga zo dadelijk lekker slapen en hoop dat het morgen niet de spuigaten uitloopt.

Trusten voor dadelijk,
groetjes,

marianca

Mandy

Ik heb hier helaas ook ervaring mee, ik kweek nu voor het 4e jaar en ook nu is het weer prijs. :-/

Er bestaat helaas geen directe oplossing want de duidelijke oorzaak is niet aan te wijzen. Er zijn vele theoriën over, maar die gelden niet voor iedereen en niet in alle situaties.
Ik heb dus ook al van alles geprobeerd, maar niets helpt. :(

Zo zouden ze gaan plukken vanwege een aminozuurtekort. Ik geef mijn valken speciale vitamines en weet zeker dat ze dat en andere stoffen voldoende binnen krijgen.

Ze kunnen plukken uit verveling en daarom zou een pikblokje in het blok kunnen helpen, maar dat helpt hier ook niet.

Ze kunnen gaan plukken vanwege irritatie van de amoniaklucht in het blok van de ontlasting van de jongen als je te weinig verschoond. Ik verschoon de blokken om de dag en er is geen ammoniak lucht. Wel laat ik het deksel van het blok open zodra de jongen wat in de veren raken.

De plekjes insmeren met vaseline of insprayen met bitterspray zou kunnen helpen, hier niet.

De jongen die geplukt zijn zouden later ook hun eigen jongen kunnen gaan plukken. Dat gaat hier ook niet op.

En ze kunnen soms gaan plukken om de jongen het nest uit te werken om al aan een volgend legsel te beginnen. Ook dat heb ik hier nog niet meegemaakt.

Al met al dus allerlei interessante hypotheses die bij sommige misschien wel zullen kloppen, maar DE oplossing is er dus helaas nog niet.

De jongen die nu bij mij geplukt worden zijn een week of 2 en laat ik gewoon in het blok zonder dat ik verder iets doe. De voeding die de ouders geven is gewoon heel belangrijk en die veertjes groeien toch weer wel terug. Als het heel erg word zal ik de plukkende ouder misschien even apart plaatsen, maar ik weet nog niet wie het doet. ::)

Succes in ieder geval. ;)

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

daan

Ik heb helaas ook ervaringen met plukkende ouders.
Mijn laatste nestje van ganner en Kuiffie was ook weer bingo, alle 4 de jongen werden tot bloedens aan toe geplukt, vreselijk om te zien. Wat ik in ieder geval altijd doe is de klep van de boven kant van het blok eraf halen of op een kiertje zetten. Dat mocht ook wel eens helpen. En ik heb bij het laaste nestje de man er uit gehaald. Want hij plukte ook zelfs zijn eigen popje kaal. Vorig jaar hebben ze ook 2 nestje gehad en het eerste nestje niks aan de hand en het 2e enstje ging de man pas plukken toen de jongen al waren uitgevlogen. Het blijft erg vreemd en zeer vervelend. Heel veel sterkte en succes ermee.
Het groeit gelukkig wel weer helemaal aan hoor.

Groetjes Daan

marianca.

Hallo mandy,daantje en natuurlijk alle andere,

Ja,ik weet nu dat ik ze beter bij de ouders kan laten.Als moeders,zoals vandaag lekker uit de kooi is schreeuwt pa alles bij elkaar terwijl ie er zelf ook uit kan.Dus ma apart zetten zal echt niet gaan..bij hun was het sowieso liefde op het eerste gezicht :).Het plukken zal misschien ook wel meevallen na inspectie op de kleintjes vandaag.Behalve,wat ik denk wat de oudste is,zie ik toch wel meer pikkeltjes van het plukken dan bij de andere,arm zieltje :'(.
Ik heb nog ff 2 vraagje...hoelang mag je eigenlijk de jonkies uit het blok laten als je met ze tuttelt?Ik neem ze ieder apart in de hand en maak rondje voilieres in de kamer,ze vinden het heeeeeeel boeiend.Je merkt ook dat ze na enkele minuten niet eens meer rillen.Vandaag heb ik ze,omdat ik zo een medelijden met ze had,ook nog ff in de wasmand gezet met z n 4tjes...hoelang mogen ze daarin zitten?Ik wil natuurlijk niet dat ik ze te lang eruit laat en dat het niet gezond is.Maar,och ik heb ze van ze genoten en voorzichtig met mijn vinger over de stekeltjes gewreven en hun kleine koppie...ze genoten ervan want op een gegeven moment sloten ze de oogjes :).
Mijn 2de vraag...waarom zitten moeders en vaders soms voor langere tijd overdag toch nog in het blok?Als moeders niet aan het pikken is ligt ze erin te slapen en vaders ook.Is dit een soort bescherming naar de jonkies toe?Willen ze daarmee toch de kleintjes in de gaten houden?

Nou,ik hoor het wel van jullie,
groetjes,
marianca