28 april 2024, 04:28:00

plukken van moeders

Gestart door marianca., 19 mei 2004, 20:53:59

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Marianca,

Ik denk dat de ouders in het broedhok liggen om de kleintjes warm te houden.
In het begin liggen ze er ook op en later er tegenaan of in de buurt en hebben de kleintjes het koud kruipen ze vanzelf tegen pa en ma aan :-)
Hoe ouder ze zijn hou langer je ze eruit mag laten vind ik zelf.
Ik heb ze er met 4 weken al een uur uit maar zijn ze pas een week of 2 dan moet je ze er minder lang uitlaten.
Een kwartiertje kan in elk geval wel lijkt me en zijn ze drie weken kan het alweer een stuk langer.
Zogauw je ze teruglegd komen de ouders er meteen weer naar toe.
Can de week heb ik ze wel 3 uur uit het broedhok gehad en de ouders ook los.
Die kwamen ook gewoon buiten de kooi de jongen steeds voeren :-)

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo allemaal,

Met de kleintjes gaat het heel goed.Moeders is nu lekker aan het rondvliegen en vaders ligt te gillen in zijn kooi :).Dat is me eentje,kan er ook uit maar gaat niet.Ik heb nog ff een vraagje ivm de kooi.De kooi waar ze nu inzitten is 58br 33 diep en 78 hoog.De broedkast hangt buiten de kooi bij een schuif deurtje.Ik heb ze daarin moeten zetten om dat ze heel erg bijterig werden naar de andere valken in de kamervoiliere.Op zich is het ook niet erg omdat ze dagelijks voor hele lange tijd eruit en erin kunnen.Nu is mijn vraag eigenlijk...als de jongen uitvliegen,wat ik denk over plm 10 dagen,kan ik ze dan in een grotere kooi doen?Ik denk dat de koii waar ze nu inzitten erg klein zal zijn voor 6 valken.Of zal pa en moeders de jongen dan niet meer voeren in een andere kooi?
Een valkje van deze gaat naar een colega op mijn werk en als het andere nest goed gaat wil hij van deze ook eentje hebben omdat Sita een cinnamon is en hij deze heel erg mooi vindt.De andere 3 van peppie en sammie houd ik dan maar zelf.Dus,ik zal voor een grotere kooi moeten kijken.Als sita en kokkie kleintjes krijgen(ik hoop het zo voor ze)worden het 5 of minder,ligt natuurlijk aan de bevruchting,en deze kan ik bij ze laten(4 dus)omdat ze met ze 2tjes in een kamervoiliere zitten ivm nogal agressie van kokkie naar andere valken.Ik heb ze al heel vroeg apart gezet omdat kokkie niet te genieten was en is bij de andere valken.Als hij pa wordt zal het wel gaan en deze valkjes accepteren,toch?
Kijk,en dit is nu kwestie broeden met de valkjes niet naar dierenwinkels willen doen,want dat gaat bij mij echt niet op.Als ik ze al zie in de kooitjes moet ik me inhouden.
Dus,lieve mensen,als ze uitvliegen kan ik ze dan al verplaatsen of liever niet?

Groetjes,
marianca

Tara

Hoi Marianca,

hier heb ik ook nog ongeveer zo'n grote kooi gehad, met het blok langsbuiten, ze hadden eerst een jong of 6 daar, dat was vorig jaar. Ik heb de jongen gewoon laten zitten, ze zaten steeds op de bodem en na een tijdje leerden ze klimmen.

Als je ze apart zet, gaan de ouders ze wel nog voeren hoor, maar ik laat ze liever bij de ouders zitten :-).

Groetjes, Tara

marianca.

Hallo tara,

Nee meis,ik bedoelde niet apart zetten maar voor hun 6jes een grote kooi,dus vaders en moeders erbij.Ik weet niet of deze erg te klein zal zijn :-/.Of kan ik beter wachten tot de kleintjes vliegen?Ik heb hier geen enkele ervaring mee :-/.

Misschien heeft paul hier ervaring mee?

groetjes,
marianca

Tara

Ooo dat bedoel je :-).

Jah, dat kan lukken hoor, ik heb ze ook wel al moeten overplaatsen, en ze bleven voeren.

Maak je maar geen zorgen ;-).

Groetjes, Tara

marianca.

Hallo,

ach jongens,ik zit bijna te huilen.Net was een kabaal bij peppie en sammie en ik keek door de spleet.Zowel vaders als moeders zag je aan de vluegeltjes trekken en de kleintjes terug trekken :'(.Ik deed het broedblok vanboven open en schold ff op die 2,natuurlijk beide helemaal opgeblazen.Toen zag ik bij een jonkie in zijn nekkie echt wel duidelijk pik sporen,helemaal rood is ie daar,tjeeeeeeee wat doet me dat zeer aan mijn hart :'(.Zo klein en dan zo een pijn moeten hebben,ben echt BOOS op die 2.Liet ff de deksel open en liep een stukje weg maar meneer en mevrouw begonnen weer hoor....nou..ff diep ademhalen en het broedblok maar weer dicht gemaakt.Ik hoop dat ze heeeeeeel snel groot zijn en dit niet meer hoeven mee te maken.

Bij sita en kokkie zijn inderdaad 2 jonkies,zo klein he,vertederend echt :).Ik hoop dat hun niet gaan plukken want ik kan hier echt niet tegen.Dan is voor mij het broeden met valken afgelopen,sorry!

groetjes,
marianca

Als er ook maar een iemand is die misschien nog een oplossing heeft hoor ik dit graag,maar wel niet met de hand verder groot brengen want dat durf ik niet.

Paul

Hoi Marianca,

Dat plukken is inderdaad een ramp ik had vorig jaar in al mijn nestjes daar last van.
Ik heb nu eindelijk een nest waar de ouders niet in plukken.
Je kan er heel weinig aan doen er zijn verschillende tips maar geen een hielp hier helaas.
Als het niet heel erg is tot bloedens aan toe moet je ze gewoon bij de ouders laten de veertjes groeien gelukkig snel terug.
Je kan de jongen ook appart zetten en een paar keer per dag de ouders erbij om te voeren in 1 nest heb ik dat zo gedaan toen het plukken te erg werd en het werkte wel.
Je kan de ouders en de jongen rustig in een grotere kooi zetten hoor ze blijven de jongen gewoon voeren.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo paul,

Ja,het is inderdaad een ramp dat plukken :'(.Ik denk dan ook dat het toch pijn moet doen voor die kleine hummelkes en dat doet mij zo zeer.Zo klein en dan pijn moeten hebben.Geen een dier moet pijn lijden vind ik.Maar ik laat ze erbij hoor en hoop dat ze komend weekend uitvliegen en dat moeders en vaders ze dan met rust laten.Ik ben bang om ze apart te zetten ivm de warmte en niet meer gaan voeren van de ouders.Ik zal wel komend weekend een andere kooi halen omdat deze wel erg klein is voor 6 valken.Moeders en vaders waren net aan het voeren dan vind ik ze weer zooooo lief he :).Wat me ook opvalt is hoe ouder de kleintjes worden hoe meer herrie ze maken met het voeren :D :D.Je hoort bij sita en kokkie nu die kleine piep geluidjes en bij peppie en sammie al echte goede stembanden :D.Ze groeien ook goed en nu zitten ook al heel wat pennen op het rugje...wanneer gaan eigenlijk al die pennetjes open :-/.Zodat er mooie veertjes komen.

Groetjes
marianca

Paul

Hoi Marianca,

 Die pennen gaan redelijk snel open hoor ze groeien tot een bepaalde lengte en dan komen de veren eruit.
Als dat eenmaal begint gaat het echt snel :-)
Ik denk dat nu ook bij jouw jongen elk moment de veren eruit komen.
De eerste komen aan de uiteinden van de vluegelpennen daar beginnen de hulsjes eerst open te gaan.
Inderdaad maken ze steeds meer herrie als ze ouder worden  :D
In het begin zijn de voerpiepjes zo zacht en later piepen ze best wel hard.
Ook gaan ze steeds heftiger op en neer hier schud soms het hele broedhok tijdens het voeren  :D

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo paul,

Ja,klopt :).De eerste veertjes op de vleugel zijnopen,mooi wit.Je ziet nu ook duidelijk op het hele kleine staartje dat veertjeopen zijn :).Vanmorgen was een jong zo onbeleefd en beet me zelfs :D :D.Als ik dan zachtjes blijf praten en krauwel langs het nekkie is het goed en word ie rustig,ohhhhhh wat een heerlijke dierkes he :).Ik denk,als ik ze allemaal zo zie dat ik straks met tranen een jong eruit moet zoeken voor mijn colega,pffffffff moet er niet aan denken,ik zal geen keus kunnen maken.Dus mijn man zei...wat wil je dan doen,je hebt het beloofd.Ja,dat is zo he...en ik weet ook wel dat het jong het heeeeeeel goed krijgt en straks als de jonkies van sita en kokkie groot zijn hij of zij er een kameraadje bij krijgt.
Dus,het zal wel moeten.

groetjes
marianca

marianca.

Hallo paul,

Met de jonkies gaat het heel goed :)Moeders en vaders plukken al een tijdje niet meer.Wat me wel opvalt is dat peppie vaak op de dag voor langere in het nestblok ligt.Ze pikt de kleintjes niet meer,zou ze weer broeds zijn :-/.Verders is ze heel levendig maar wel wat bol,na de geboorte van de jonkies was ze slanker.Ze zit soms ook als ze uit de kooi is gewoon te suffen.Dit zelfde gedrag viel me op toen ze broeds was.
Verders heb ik nog een vraagje....mag je de jongen ook zelf uit het blok halen?2 worden 31-05 28 dagen,1 wordt 26 dagen en 1tje 23 dagen....Op 06-06 worden ze..2..34 dagen,1..32 dagen en 1tje 29 dagen.Ze zitten lekker in de veertjes,eentje heeft zelfs al een behoorlijk kuifje :).Op het ruggetje zijn de veren nu ook goed aan het groeien.
We gaan waarschijnlijk dit weekend een digitalecamera halen dan kan ik foto s maken en mijn valken ook eens op dit forum zetten...kan ik ook eens opscheppen :D :D.

Groetjes
marianca


Paul

Hoi Marianca,

Wat hee erg goed dat ze alle 5 zijn uitgekomen :-)
Je kan rustig de jongen zelf uit het blok halen als ze 4 weken zijn en ze op de bodem van de kooi zetten.
De ouders blijven ze dan gewoon voeren dat is geen probleem.
In Amerika doen ze dat vaak al met 2 weken maar daar hebben ze toch hele andere methodes om valkjes groot te brengen.
Ik ben benieuwd naar de foto's als die gaan komen :-)

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo paul,

Bedankt voor je reactie.Lijkt me leuk om de jongen uit het blok te halen en peppie en sammie dan in een grotere kooi te doen met de kleintjes.Ik heb dinsdag bij Handels in beek een Montana papegaaienkooi gekocht :).Mooi groot en plaats voor meerdere valken.Hij had ook nog 2 valkjes zitten van 6 weken,zo leuk,ze klommen langs de tralies omhoog en schreeuwde om eten.Jullie moeten als jullie eens een dagje uit willen echt eens naar limburg gaan in Beek,is de moeitte waard en je gaat zeker met een zak vol met spullen voor de valken naar huis :).Hij heeft alles voor papegaaien en andere vogels wat je maar wensen kunt.De prijs vind ik persoonlijk ook meevallen omdat hij natuurlijk enorm veel heeft kan ie het voor lagere prijzen aanbieden.Ik was ook bij de jonge roze kakatoes,waren net gevoerd met de hand,gohhhhh zo mooi en lief dat ze zijn.Als je de jonge valkjes en andere handopfok vogels wil zien gaat er een medewerker mee,de deur is namelijk altijd afgesloten omdat ze niet willen dat iedereen maar in en uit loopt.

Nog een vraagje over het plaatsen in de kooi;als je mijn bericht ziet boven de jouwe met de datums van de jonkies is het jonkie van 23 dagen op 31-05 dan niet te jong uit het blok te halen?Zal ik wachten tot 06-06 ?Mijn bedoeling van dit alles is omdat ze in een niet zo grote kooi zitten(peppie en sammie) en dat ik 2x per week hele dagen werk.Daar ik merk dat peppie altijd heel graag uit de kooi wil vind ik het zo zielig dat het niet gaat als ik werken ben.Ik ben dan van smorgens 7 uur tot savonds 18.30 uur afwezig :-[Om ze eruit te laten als ik er niet ben doe ik niet,ben veels te bang dat er dan iets gebeurd.Als het beter is om ze in het blok te laten doe ik dat natuurlijk,maar moet zeggen dat ze goed veertjes gaan krijgen.Bij de halsjes zie ik nu kleine pluizige pluimpjes dus dit zullen ook wel snel mooie veren zijn :).
Zal snel foto s toevoegen als het ons lukt :D.En anders heb ik al gezien op dit forum dat jullie bereid zijn om hiermee te helpen.

groetjes
marianca

marianca.

hallo paul,

hier zoals beloofd de jonkies :) van peppie en sammie.
Zien ze er goed uit :-/.Kunnen ze in de grote kooi,wat denk jij?Of zal ik geduldig wachten?

groetjes
marianca

marianca.

Hallo.

Nog ff de vier jonkies