29 april 2024, 00:21:15

Nest mislukt?

Gestart door Carla Vdb., 1 mei 2004, 12:24:40

« vorige - volgende »

Carla Vdb.

Ik dacht dat alles goed ging maar nu is het al twee dagen na elkaar dat ik opsta en zie dat ze niet meer op de eieren zitten.
Ze zitten gezellig hun veren te poetsen en lijken hun er niets van aan te trekken dat hun eieren daar koud liggen. Maar als ze dan merken dat ik aan de eieren kom (die allemaal koud hebben) dan komt het popje eens kijken en gaat ze er terug opzitten. Maar het zal wel al om zeep zijn zeker?
Normaal zouden ze volgende week moeten uitkomen, moet ik ze nog een week latenn liggen of ze al weg nemen?
  
           Groetjes Carla

Tara

Hoi Carla,

wat jammer zeg, dat ze zo doet ... Sommigen vegen er inderdaad hun pootjes aan ja .. Soms zijn ze er wel beide eens af, maar dan mogen ze hun eitjes niet langer dan 20 minuten koud laten.

In ieder geval, laat ze nog zo'n anderhalve week liggen, en schouw dan eens.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

het kan langer hoor, dan 20 minuten. Ze gaan er normaal terug op wanneer ze denken dat het tijd word. Laatst waren ze er bij mij 45 min. af en gingen er toen terug op.

SDC:D

Inger m

Hoi Carla,
Als ze echt langer dan een paar uur van het nest af zijn, dan gaat het vaak niet goed, zeker als het een paar dagen is. Ik zou de eieren echter nog even laten liggen.

Hoi Tara,
Ik weet niet waar jij de ondergrens van 20 min. vandaan hebt, maar dat is afh van de broedtijd, met name in het begin mogen de eieren niet te veel afkoelen, later is dat minder erg (maar ik weet niet precies hoelang). Ik heb je hierover al een (engelse) tekst gestuurd.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

ik had dat eens gelezen 20 min. dus daarvandaan haalde ik het .. Ik weet ook wel dat dat afhangt van de leeftijd, maar toch ..

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Daar moet je wel mee opletten als je dat dan zegt, want straks gooit iemand de eieren te snel weg en dat zou zonde zijn. Zeker in begin is warmte belangrijk, later kunnen ze wel wat langer van het nest:

Stukje over broeden bij valkparkieten:

HEAT
Heat causes the embryo to start developing. When the heat is too high or too low, the chick dies before it has an opportunity to hatch. The higher the heat, the quicker the development of the embryo. The best possible scenario is for the embryo to develop in the same time frame of that of the parent birds. Cold temperatures or a chilled egg almost always results in the death of the embryo in the critical first two weeks of incubation. One of the problems encountered with inexperienced or immature hens is that they will come off the eggs at a critical time in the incubation of the eggs, allowing them to become cold or chilled. When this happens in the first two weeks, the embryos stop developing and this results in dead in the shell chicks. The hen will come off the eggs to eat and take care of her needs. The eggs that are left in the nest, being in close proximity to each other, will remain warm for short periods of time. It is when the hen abandons the eggs for hours at a time that there is cause for concern. After the first two weeks variations in temperatures seem to have less negative effects on developing embryos.

http://www.birdsnways.com/wisdom/ww61e.htm

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik vind 20 min. echt wel kort hoor. Ik denk dat ze zelf wel weten wanneer er terug op te gaan, anders zou er toch nooit gekweekt kunnen worden. Een uurtje, ja, dat is mss wat lang , maar zo snel koelen eieren niet af.

SDC:D

Carla Vdb.

Bedankt voor de reakties, ik zal de eieren gewoon laten liggen dan en hopen dat het toch nog goed komt, want ik heb er geen idee van hoelang ze al koud lagen.

Wat Tara zei, van die 20min, heb ik ook gelezen hoor, bij  'pop legt wel maar broed niet' op de 5de pagina van dit onderwerp.  

            Groetjes Carla

Stijn dc

hoi

het kan daar ook verkeerd staan. Ik weet het niet. Aleen, ivnd ik 20 minuten welerg kort.

SDC/D

Inger m

Hoi,
Die 20 minuten uit een ander topic zullen wel van dezelfde bron komen. Natuurlijk is het beter als de eieren niet te lang afkoelen, maar zeker in een later stadium kunnen ze ws wel wat meer hebben, vandaar dat ik 20 min als ondergrens in twijfel trek, de embryo's produceren in een later stadium zelf ook warmte en dat zal de afkoeling beperken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Carla,

Soms komen gewoon de eitjes uit ook al zijn ze er langere tijd vanaf ik zou ze zeker nog niet weghalen of even met een lampje bekijken dan kan je in een later stadium al vaak zien bewegen.
Ook al bewegen ze niet van binnen zegt dat nog niks want dat had ik laatst ook toen ik keek en een dag later bewoog het weer van binnen.
Ik denk dat het jong in het ei dan slaapt en amper beweegt.
Hier zijn de ouder vaak echt niet langer dan 10 minuten beide van het nest af of er zit altijd een van de twee op en ze wisselen elkaar af.
In 20 minuten kan een ei behoorlijk afkoelen en zeker in het begin kan ook zo'n korte tijd slecht zijn.
Ik denk ook dat er niet echt een tijd voor staat het heeft ook zeker te maken met de buitentemperatuur.
Toen het in de zomer ruim 30 graden was binnen kwamen de eitjes hier ook met 16 a 17 dagen al uit en ik denk toch dat het daarmee te maken had dat het zo snel ging.
Maar zeker in het begin van het broeden vind ik de 20 minuten van Tara wel een goed richtgetal om aan te houden.
Maar je moet zonder meer nooit eitjes weghalen als je het niet zeker weet en altijd minimaal 4 weken laten liggen.
Ik heb ook wel eens een nestje gehad wat pas na 23 dagen uitkwam terwijl gemiddeld 21 dagen al lang is.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Ik ben het er wel mee eens wat jij zegt...alleen vind ik 20 min in die zin kort, omdat het afhangt van de lengte van de broedduur (dus na langere broedtijd)  en dan vind ik het riskant om dat stellig te beweren, stel dat iemand de eitjes dan te snel weggooit? Ik zal eens kijken of ik er meer info over kan vinden, maar ik vond dat engelse artikel al een aardige richtlijn.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

1 mei 2004, 22:00:14 #12 Last Edit: 1 mei 2004, 22:01:15 by Cinnamon_valk
Hoi Paul,
Ik ben het er wel mee eens wat jij zegt...alleen vind ik 20 min in die zin kort, omdat het afhangt van de lengte van de broedduur (dus na langere broedtijd)  en dan vind ik het riskant om dat stellig te beweren, stel dat iemand de eitjes dan te snel weggooit? dus ik geef de eitjes dan liever het voordeel van de twijfel  ;)
Ik zal eens kijken of ik er meer info over kan vinden, maar ik vond dat engelse artikel al een aardige richtlijn.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

dat engelse artikel vind ik een prima bron. Daar blijkt toch uit dat eitjes wel iets langer zonder warmte kunnen. Het iszoals bij een mens denk ik, de eerste 3 maanden van de zwangershcap zijn ook cruciaal dacht ik.

SDC:D

Paul

Hoi Inger,

Het is inderdaad altijd belangrijk om de eitjes te laten liggen tot je zeker bent want soms lijkt een ei dood van binnen maar een paar dagen later is het ineens weer in beweging.
Het is natuurlijk niet zo dat je na 20 minuten dus meteen de eitjes weg zou moeten gooien dat zal ik ook niemand aanraden.
Maar het beste blijf ik altijd het schouwen vinden dat zegt wel het meeste over de eitjes.
Je ziet of bewegen of elke dag weer verandering in de aders in het ei.

Groetjes, Paul