3 mei 2025, 11:48:55

jong dood in ei?

Gestart door Saskia, 27 februari 2004, 14:19:51

« vorige - volgende »

Saskia

27 februari 2004, 14:19:51 Last Edit: 27 februari 2004, 14:20:32 by Saskia
Toen ik vannochtend keek,zaten er op 1 van de eieren rare lichte strepen.Het zijn geen scheurtjes maar echt kleurverschillen in het ei.Toen ik hem schouwde zag ik dat hij nog wel rood was,maar op sommige plaatsen geel/bruin achtig.Ook zie ik hem niet meer bewegen.Is hij aan het afsterven? en heeft iemand ook zo'n ei gehad?

Inger m

Hoi Saskia,
Ik denk dat het ei aan het indrogen is, dan zie je vaak aan de buitenkant rare strepen. Het jong is waarschijnlijk dood, overigens is het wel moeilijk om een jong echt zelf te zien bewegen in het ei (afh van de leeftijd).
Ik kom ook wel vreemde eieren tegen, meestal verwijder ik die wel. Maar ik zou het voor de zekerheid nog even laten liggen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Saskia

27 februari 2004, 15:56:38 #2 Last Edit: 29 februari 2004, 19:01:11 by Saskia
bedankt voor je reactie.
Balen zeg :-[

carco

Hoi
Ik heb zelf ook een dood kuikentje in een ei gehad kwam ik pas op het laatst achter toen hebben de ouders het helemaal kapot gegeten om het open te krijgen en zag ik het, ik zou dit ei gewoon laten liggen en afwachten wat ermee gebeurt.
Momenteel heb ik een half kapot ei liggen waarvan het vlies nog intact is en het ei wel klopt en nog bebroed wordt ik laat dit ook maar liggen en zie tegen de tijd dat het uit moet komen wel of het nog goed is: veel succes ermee!
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Saskia

29 februari 2004, 19:09:04 #4 Last Edit: 29 februari 2004, 19:13:24 by Saskia
Een ander eitje zag er nu ook zo uit.Ik heb gelijk een luchtbevochtiger besteld.Ik had wel het blok nat gehouden en een waterfontijn in de kamer en aan de verwarming waterbakken.Ik kijk ook regelmatig op de hygrometer,maar 's avonds is het dan blijkbaar toch te droog geworden.Ik heb de eitjes nu maar weggegooid samen met een onbevrucht eitje,vanwege de bacterieen.Het lijkt me niet zo goed voor de jongen en het laatste eitje wat er nu nog ligt om ze te laten liggen.In dat eitje is trouwens een deukje gekomen en niet omdat het ei aan het uitkomen is.Ik ben gelijk naar het tankstation gegaan voor vloei en dat heb ik erop geplakt.Nu maar hopen dat dit jong blijft leven.Nog bedankt voor de reacties.

Paul

Hoi Saskia,

Hier hebben we ook hele droge lucht en we hebben 2 luchtbevochtigers.
Maar zelfs dan krijgen we het niet echt hoog die luchtvochtigheid maar wel een stuk hoger.
IK heb luchtbevochtigers die zonder verwarming het water verdampen die gebruiken minder stroom maar je moet dan wel het filter af en toe vervangen.
Het nadeel van die verwarmende luchtbevochtigers is weer dat ze veel stroom gebruiken en dat je ze moet ontkalken.
Dus dan is het even afwegen welke gunstiger zijn.
Ik hoop dat het eitje met de deuk nog wel uit gaat komen dat zou wel leuk zijn.

Groetjes, Paul

Saskia

1 maart 2004, 11:19:22 #6 Last Edit: 1 maart 2004, 22:56:05 by Saskia
Ik denk dat het jong in het gedeukte ei het wel gaat overleven,hij leeft tenminste nogsteeds.De luchtvochtigheid ligt hier tussen de 40 en 50%.Ik heb de Bionaire BWM 8305 besteld.Eigenlijk wilde ik de BWM 5700,maar die is nergens meer te krijgen en daar is deze voor in de plaats gekomen.

ook nu (19.56u) leeft het 5e eitje nog,ik ga er dus vanuit dat het wel uit zal komen gelukkig :)

Lique

Hoi Saskia,

Ik heb ook dode jongen in het ei gehad, 7 stuks. Ik heb ze net uit het ei gehaald, om te bekijken wat de evt. oorzaak kon zijn.

Heb jij ook bekeken wat er in het ei zat?
ik heb ook foto's ervan genomen, als je hier belang bij hebt, hoor ik het wel.

groetjes Lique

Saskia

2 maart 2004, 17:56:57 #8 Last Edit: 2 maart 2004, 17:58:25 by Saskia
Ik heb niet geken wat erin zat.Ik ben een beetje huiverig voor wat ik dan te zien krijg.Ik weet dat je dan wel de ooraak kan achterhalen,maar ik durfde het toch niet aan om een eitje open te breken.Foto's van dode valkparkiet jongen in hun ei heb ik pas op een site gezien (http://www.justcockatiels.com/assist_hatches.htm).
Vandaag is de luchtbevochtiger gebracht.Ik heb hem gelijk geinstalleerd,dan is het laatste eitje in iedergeval beter beschermd tegen uitdrogen.

Saskia

Helaas is de luchtbevochtiger defect en heb ik hem terug moeten sturen.

Lique

o jeetje zeg, dat is jammer.

Maar ik zit eens op de site te kijken, en echt een ongelooflijk leerzame site.
Het kon dus ook nog zijn, dat het schouwlampje van ons, en misschien van jou ook te sterk is. je moet ook altijd vanaf de luchtkamer schijnen. Anders kan de embryo ook afsterven.
Misschien heb ik dat dus bij de 7 eitjes gehad.
De andere eitjes zal ik maar op de goede manier schouwen, voordat het weer mis gaat.

groetjes Lique

Stijn dc

hello

jammer dat je luchtbevochtiger stuk is. heb je nu nog eitjes die nog kunnen uitkomen?

ik vind het vreemd dat een schouwlampje te sterk kan zijn? normaal schijn je hier toch maar heel even mee?

SDC:D

Saskia

Ik heb nu nog 1 eitje dat uit moet komen,maar tot nu toe is de luchtvochtigheid redelijk op peil te houden.Ik weet ook niet precies hoe het zit met dat schouwlampje.

Paul

Hoi Lique,

Is een schouwlampje schadelijk omdat het te veel warmte afgeeft?
Ik gebruik zelf altijd een led-zaklampje die geven fel wit licht en worden absoluut niet warm en de batterijen gaan een paar honderd uur mee omdat ze heel weinig stroom gebruiken.
Als je vanuit de luchtkamer in het ei schijnt zie je trouwens ook nog het meeste dus is dat zonder meer verstandig om te doen :-)

Groetjes, Paul

Stijn dc

hello paul, ik vermoed ook dat het iets te maken heeft met de warmte, met het licht zelf lijkt me sterk.

SDC:D