Valkparkiet gekortwiekt en maakt nog steeds hoogte

Gestart door Yens, 4 mei 2013, 20:20:00

« vorige - volgende »

Yens

Hallo,

mijn valkparkiet(Krokie) is gekortwiekt op de manier dat zijn 2 buitenste vleugelpennen niet geknipt zijn. Zij maakt nog steeds een beetje hoogte moet ik dan de 2 buitenste vleugelpennen ook knippen? Ik ben van plan als zij geen hoogte meer maakt dat ik haar mee naar buiten neem. Voor katten moet ik mij geen zorgen maken mijn hond doet de vogel niks en ja de katten durven niet in de buurt te komen dan.
Een dag zonder mijn valkparkiet is een dag niet geleefd.
Groetjes Yens, Pino,Loko,Krokie,Candy,Falk en Piko

Lydia

Dan zou ik idd de 2 buitenste pennen ook knippen  ;)
Is zowiezo beter, anders heb je kans dat ze afbreken.

Houd je er wel rekening mee dat valkparkieten sterke borstspieren hebben en daardoor vaak nog redelijk ver komen met vliegen  ;)

Patrick

Snap niet waarom je een valkparkiet mee naar buiten wilt nemen en zo moet mishandelen. Vogel hoort te kunnen vliegen en dat kan binnen of in een volière. Vleugels knippen vind ik persoonlijk pure dierenmishandeling en vooral omdat iemand er buiten mee wilt lopen.
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Roan

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, het is vaak ook voor eigen bestwil voor de vogel, die bijvoorbeeld elke keer tegen het raam aanvliegt en dat soort dingen.
ik vind het een goeie oplossing om je vogel wat makkelijker tam te maken, wel nog steeds op de volgoorde maar dat ze niet weer helemaal naar de andere kant op vliegen.
ook ik neem mijn vogel mee naar buiten, en minder als de helft is geknipt en dan dus nog wel vliegen maar blijft altijd bij me.
ik vind het een goeie oplossing maar zorg wel dat de valk je dan voledig vertrouwd als je de vogel mee naar buiten neemt

Patrick

Als een vogel tegen het raam aan kan vliegen is de eigenaar daar verantwoordelijk voor en heeft de vogel niet op de juiste manier laten wennen aan de omgeving die ze beschikken om rond te kunnen vliegen.  Verder ga ik niet in op de discussie omdat persoonlijk vind dat het pure dierenmishandeling is!!!! Stop me hond toch ook niet in 4 gipsen poten omdat ik zelf vind dat die los moeten kunnen lopen en zo niet weg kan rennen!!!
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Rianne

Een valkparkiet is vaak te licht, al is hij nog zo gekortwiekt, met een beste windvlaag is hij alsnog vertrokken. Een vogel hoort te vliegen, wil je een dier die dat niet kan, neem dan een hamster.

Johny en Evelien

Citaat van: Roan op 23 mei 2013, 13:29:26
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, het is vaak ook voor eigen bestwil voor de vogel, die bijvoorbeeld elke keer tegen het raam aanvliegt en dat soort dingen.
ik vind het een goeie oplossing om je vogel wat makkelijker tam te maken, wel nog steeds op de volgoorde maar dat ze niet weer helemaal naar de andere kant op vliegen.
ook ik neem mijn vogel mee naar buiten, en minder als de helft is geknipt en dan dus nog wel vliegen maar blijft altijd bij me.
ik vind het een goeie oplossing maar zorg wel dat de valk je dan voledig vertrouwd als je de vogel mee naar buiten neemt

Ik ben het hier zo NIET mee eens! Het is helemaal niet het beste! Punt 1 , het heeft wel degelijk gevolgen! De vogel weet dat er iers niet klopt en gaat zich zwak voelen omdat hij niet kan vluchten. Hierdoor is er veel stress en er onstaan meestal gedragsproblemen als gevolg van angsten!

Sluit mij verder aan bij.Patrick, dierenmishandeling is het!

Als je respect hebt voor vogels en er zo graag 1 wil, dan moet je er tijd en energie in steken of ervoor kiezen om een speelgoed valkparkiet kopen. Er zijn hele mooie die prima als accessoire op je schouder blijven zitten! Vliegen niet weg en kunnen mee naar buiten!

Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

*Esther*

Wat vinden jullie van papegaaien dan?
Die worden ook gekortwiekt.

Rianne

Een papegaai is te groot om binnenshuis te laten vliegen, maar is ook te slim om de hele dag binnen te houden. Die moeten bezig gehouden worden, mentaal uitgedaagd worden en dingen meemaken. Dat is niet te vergelijken met een valkparkiet.

Johny en Evelien

Zoals Patrick al zei, een valkparkiet valt ook onder de kakatoo soorten is uit onderzoek gebleken. Een valkje heeft zeker ook mentale uitdaging nodig.!
Nogmaals, kortwieken is niet nodig om tam te maken.

Bij onze vereniging worden de papagaaien ook niet gekortwiekt en daar hebben ze zelfs een mollukse kakatoo, echt mega groot maar die vliegt niet want die snapt zelf wel dat de huiskamer veel te klein is  ;D

Liefs Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

Yens

Het is waar wat jullie zeggen maar een vogel heeft naar mijn mening meer vrijheid als de vogel gekortwiekt is. De vogel kan dan mee naar buiten,vliegt niet tegen ramen). Ik wou eens kortwieken proberen dat is toch niet erg als ik hem na de volgende rui niet meer kortwiek. Het is ook beter voor de spieren van de vogel als  hij kan vliegen.

Yens

Mijn valkje vliegt bijna nooit ook als ik de kooi open doe of hem eruit haal. Alleen vliegt hij naar zijn kooi toe als zij de kooi ziet. De rest vliegt Krokie niet. Ik zeg alleen even mijn mening. Ik zoek geen discussie's.

MVG Yens Bastiaens

Suus91

Tip om te zorgen dat ze niet tegen de ramen vliegen. Haal gewoon een rolletje raamfolie op en plak dit op de ramen. Of vitrage gordijnen scheelt ook wat botsingen
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky