18 juli 2025, 19:21:35

hoop dat iemand me kan helpen

Gestart door light_pearl, 22 juni 2003, 15:33:30

« vorige - volgende »

light_pearl

hoi allemaal,
ik heb mijn valkparkiet nu 3 a 4 weken
ik dacht dat het een mannetje was dat zeiden ze in de winkel
maar het bleek dus een vrouwtje ze heeft gister een ei gelegd
nou is ze hier bij ons in haar eentje
nou was mijn vraag kan het wezen dat het eitje alsnog bevrucht is  toen ze nog in de winkel was?
weet niet hoelang ze eirenen gaan leggen na de bevruchting?
en zo niet bevrucht hoelang moet ik het eitje bij haar laten liggen?
ze heeft het overig op de bodem van de kooi geleg :-/
hoop gauw op een reactie
groetjes light_pearl en alsvast bedankt  :D

Tara

Hoi Light_Pearl,

het is namelijk zo dat ten laatste een ei na 2 weken ongeveer wordt gelegd als ze gepaard hebben, dus dit eitje is volgens mij onbevrucht. Je kan het 3 weken bij haar laten liggen zodat ze denkt dat ze broedt, er zullen er dan meer liggen, maar je kan zo iedere dag een eitje uithalen dan na 3 weken ongeveer.

Groetjes, Tara

Lique

Hoi,

Nee, het eitje is niet bevrucht.
Als ze paren zal het nog een week duren voordat het popje eitjes begint te leggen.
Ze zal dus geen bevruchte eitjes leggen.

Groetjes lique

light_pearl

hoi bedankt voor jullie info :D
ik heb nu een advertentie geplaatst en hoop dat ik er reactie op krijg
groetjes Light_pearl :-*

Lique

Hoi, ik heb je advertentie gezien, en ik hoop dat je er een leuke reactie op krijgt, zodat je ook een keer een nestje krijgt. Het is namelijk erg leuk om mee te mogen maken, dat je valkjes kleintjes krijgen.

Groetjes Lique

Valerkiet

oh leuk wil je een nestje begingen??? :D
jjij hebt ook de valkparkieten virus te pakken zeg :D

Lique

Vroeg of laat, krijgt iedereen het virus te pakken.

hahahah
groetjes Lique

Tara

Vroeg of laat? Iedereen heeft het al hoor Lique, ik heb het dubbel, pas maar op :D ;D

Lique

Nouja, de een wat eerder als de ander.
Ik had bijna een half jaar 1tje, maar daarna kwam k.c. al. vanaf dat moment is het in een stroomversnelling gegaan hier.

Light_pearl

nou ik was heel snel besmet met het valkjes virus zoals je las :D
heb me man vanmiddag zover gekregen dat ie in de woonkamer een voliere gaat bouwen voor me valkjes  :P
en lijkt me heel leuk om een nest te krijgen zeker als ik al die verhalen van jullie lees
groetjes Light_pearl

Paul

Hoi light_pearl,
Mijn valkjes hebben een ei gelegd 2 weken na het paren.
Dat ze in een dierenwinkel paren zal niet zo vaak gebeuren denk ik omdat ze daar vaak niet zo op hun gemak zitten maar het kan natuurlijk wel.
De tijd is wel wat lang tussen het krijgen en leggen van het ei maar om zeker te zijn kan je het na een dag of 3 a 4 even bekijken met een lampje.
Als je rode aders ziet is het een bevrucht ei en anders niet.
Het beste is trouwens wel een broedhok neer te hangen als je wilt kweken of een ei erbij leggen wat wel goed is want op de bodem is niet ideaal voor een valkje.
normaal leggen ze meer dan 1 ei dus je valkje zal er bijna zeker nog een aantal bij leggen.
Ik heb nu ook weer een broedend koppeltje en het is zeker een aanrader om dat een keer mee te maken.
Ik weet niet hoeveel ze er gaan leggen nog want heb er nu pas 1 maar als ze er veel gaan leggen houd ik er misschien wel een over.

Groetjes,  Paul

Valerkiet

Haha bij ons komt er ook een stroomversnelling!!! :D
jaar 1:Jacko
jaar 2:Jacky
Jaar 3:Lucy
Jaar 4:Lokky
Jaar 4:Twinky

:D zie je de versnelling?

Mandy

:DJa zo gaat dat, kijk in de ogen van een valkparkiet ::) en je bent meteen besmet! Dan heb je het virus al te pakken en er is geen remedie meer tegen! Dokters, onderzoeken niets helpt, je kan er niet meer vanaf! :D Maar jij hebt het wel erg snel te pakken hoor! :P

Ik begon met 1 grasparkiet, nu heb ik 6 grasparkieten, 8 valkparkieten waarvan ik in ieder geval 2 jonge valkjes hou en misschien nog wel 2? :P Dit jaar heb ik al 33 jongen van ze! ;D De eerste 2 jaar telkens 5, dus het gaat nu wel goed zou ik zeggen! :)
En ik heb binnen nog een grijze roodstaart papegaai. Dus zo kan dat gaan.

Veel plezier met je valkje! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Light_pearl

vandaar dus dat me man een voliere gaat bouwen want er is in de kooi geen plaats voor een nestkast   :-/
grijze roodstaart papegaai hadden we al maar die is me man
alhoewel ie ons nu niet echt lief vind :'(
de eerste weken dat we hem hadden harstikke lief konden alles met hem doen.
en nu ineens zomaar steeds bijten en echt hard me man's vinger lijkt wel een gatenkaas  :o
die papegaai bijt door namelijk en hoe dat nou kan we snappen er niks van zomaar opeens van de 1 op de ander dag begon ie met bijten nou
sunrise zit nog steeds op 1 ei te broeden
laat hem nog wel effe liggen voor haar alhoewel ik het niet te lang durf te laten liggen want ze komt er bijna niet vanaf
groetjes Light_pearl
ow ja paul mocht je er 1 over hebben heel graag  ;D

Mandy

Mooie naam trouwens; sunrise. :P
Het is normaal dat ze er bijna niet af komt hoor. Ze zal dat alleen doen om d'r eigen te ontlasten/eten/drinken/wassen en dan zal ze weer snel terug gaan. Ze zal ook even een andere sunrise zijn dan anders, want instinctief moet ze haar nest beschermen. Laat ze rustig die 18-20 dagen uit broeden en haal dan de eitjes weg. Doe je dat niet, dan heb je kans dat ze door blijft leggen en dat is heel slecht voor haar lichaampje. :(

Mijn papegaai Chico heeft soms ook wel eens kuren en heeft ook wel eens gebeten. Maar ik weet nu dat ze heel jaloers is als ze bij me zit en ik ben iets aan het eten of drinken dan wilt zij dat ook en kan het dan niet hebben dat ik iets neem en dan bijt ze. :o Ze heeft me al 2 keer in m'n lip gebeten en een keer in m'n vinger en ook bij Raymon (mijn vriend) wel eens. Maar dat is dan totaal in het afgelopen 1,5 jaar, dus dat gebeurt sporadisch en nu weten we waarom en kunnen dat dus voorkomen. Ws. dat dat gekomen is omdat ze in het begin eens uit ons glas mocht drinken en mee mocht eten, dat is nu dus ook klaar.
En ze proberen je soms ook uit te dagen, het zijn net kleuters, ze proberen je gewoon uit. En als je uit schrik je vingers weg trekt vallen ze je gewoon aan, dat moet je ook niet doen. Doet wel ff zeer natuurlijk, maar toen hield ze bij mij ook op en was het klaar, ik had gewonnen en ik was en bleef de baas. Maar echt doorbijten doen ze ook niet zomaar, het zijn meestal waarschuwingsbeten, maar die je voel je ook wel hoor! Het is eigenlijk net als bij een hond, die bijt ook niet zomaar door.
Kortom, je moet heel goed weten waar je mee bezig bent met een papegaai. Je moet er veel van af weten, je moet ze leren kennen en begrijpen. Velen doen dat niet, kijk maar naar het bewijs; al die advertenties op bv marktplaats, triest hoor... :'(
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl