20 juli 2025, 07:26:49

De valkjes van Karin

Gestart door Karin, 3 februari 2004, 23:59:09

« vorige - volgende »

Karin

Weer een update  ;D Vandaag is Willow 19 dagen en het is nu echt heel duidelijk : het is alleen bont en helemaal geen parels ! Ik heb de vraag ook al bij mutaties gezet, want nu ben ik het spoor bijster : een bont geparelde man met een geparelde pop, split bont die een bont jong krijgen ?  :-/ Maar goed, het is er niet minder lief op, want ik vind het bont mooier dan bont gepareld  ;D Het is geen extreem bonte valk, kijk maar :

Lief hè ? En zoals je ziet, geen pareltje te ontdekken ! En het bont op de kop, aan de staart en wat op de borst. O,o,o, wist ik maar of het een pop was, dan had ik het 100 % zeker gehouden. Ik twijfel nu nog steeds  ::) Maar het is zo lief, het frummeld aan mijn nagels en het krijgt 1 x per dag handvoeding van mij voor de "bonding" en het vraagt er nu zelfs om  ;D Als ik het hou en het blijkt toch een man te zijn ( ik heb nu als 2 mannen "extra"nml ) dan kan ik het denk ik nooit meer weg doen ! Heb ik 3 mannen "over", eigelijk 4 als ik Cookie meetel, maar Cookie is niet voor de kweek. Dillema, dillema ....
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

En hier een foto van het jong van Jazzy en Dizzy :

Deze gaat 100 % zeker weg. Het is een gewoon pareltje en gaat in Zoetermeer wonen bij een eigenwijze grasparkiet  ;D
Omdat ze maar één jong hebben zijn ze hem wel aan het "overpreenen" zoals ze dat in het Engels noemen, ik weet niet een goed Nederlands woord.  Omdat ze er maar één te verzorgen hebben zijn ze deze zo aan het vertroetelen en verzorgen dat ze te enthousiast worden en een paar veertjes uitgetrokken hebben !  :o Dit hebben ze bij hun grote nesten dus niet gedaan. Ik hoop dat het bij die paar veertjes blijft, maar ja, dat heb je hè bij een valkje met als ringnummer 13 en wat 13 dagen oud is  :D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

25 november 2004, 05:16:12 #497 Last Edit: 28 november 2004, 03:31:40 by kazoo
Hm, helaas ging het niet zo goed met het jong van Jazzy en Dizzy. Nadat de ouders het geplukt hadden besloten ze na 2 dagen gewoon dat ze stopte met voeren. Waarom alle tijd in één jong steken als je het volgende legsel meer jongen hebt. Ik weet het, het is de natuur, maar goed, ik ga natuurlijk wel proberen het groot te krijgen. Ze voerde het heel weinig en ik heb eerst geprobeert met 2 x per dag bijvoeren en in het broedblok te laten. Maar omdat ze er amper bij zaten leek het me verstandiger om het bij het jong van Dazzle en Chico te zetten. Zo blijft het in ieder geval warm. Het zit er pas sinds vanmiddag bij, dus ik kan niet goed beoordelen of het gevoed wordt door Dazzle en Chico en ik voer het dus nu 4 x per dag bij. Omdat het nog zo'n jong ding is ( ruim 2 weken ) is de kans natuurlijk groot dat het het niet haalt. Ik ga morgen de toekomstige eigenaar mailen om ze toch voor te bereiden dat het eventueel mis kan gaan.  En als het te zwak blijft verkoop ik het niet.  Het is de eerste keer dat ik zo'n jong ding moet handvoeren en ik moet het natuurlijk ook leren. Toch doe ik het zelf, want anders leer ik het nooit  ::) Wat me wel opvalt is dat jonge valkjes de pap minder goed eten als ik de verhouding van de bijsluiter aan hou, ze willen liever iets dunner pap. Dat eten ze makkelijker. Ik heb er net 10 cc ingekregen dus ik kan morgen tot een uur of 10 uitslapen  ;D Willow heeft ook een beetje meegesnoept. Die krijgt wel voeding, maar ik betrapte Dazzle en Chico net op wipwappen, dus ik hoop niet dat zij er ook de brui aan gaan geven en aan het volgende nest gaan beginnen. Nou ja, ik doe mijn best, meer kan ik niet doen.

Groetjes, Karin.

Net gegeten  ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Karin,

Wat rot dat de ouders gestopt zijn met voeren :-(
In elk geval is een jong van 2 weken goed groot te brengen volledig met de hand maar als de pleegouders het voeren zou ik zeker dat doen.
Hij ziet er in elk geval nog wel goed uit, het jong van 2 weken wat ik pas heb grootgebracht zag er een stuk slechter uit en was bijna dood maar die heeft het ook gehaald.
Dus mocht je nog vragen hebben over dat voeren dan geef je maar een gil het is zeker te doen alleen kost het wel veel tijd.
Vaak eten zelfgevoerde jongen op pas na 9 weken zelf en als je pecht hebt nog later.
Sterkte en ik hoop dat de pleegouders toch de kleine voeren dat doen ze vaak prima.

Groetjes, Paul

Karin

Dank je paul, ik hoop ook dat het lukt, want het is natuurlijk nog erg jong. Gelukkig zit het wel goed in de veren dus snel koud zal het niet worden. Af en toe gaan de pleegouders erbij zitten. Ik voer het nu zo 4 - 5 keer per dag. ligt eraan of de krop leeg is. Helaas moet ik de ander ook wat bijvoeren, omdat de ouders minder voeren. Ze zijn zich ook al aan het voorbereiden op het volgende nest  ::) Ik heb ze net gewogen na het voeden en de kleine is nu 98 gram en de grote 117 gram. Wel met volle krop dus  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Even een update van de piepkuikens  ;D Inmiddels staan ze allebei voor 100 % op handvoer. Sinds ik de kleine parel bij Willow had gezet voerde de ouders van Willow steeds minder. Ook zij hadden meer interesse in een groter nest en wipwappen er al weer op los  :D Helaas gingen zij ook wat plukken aan de jongen, vooral waar er pap gezeten had, ondanks dat ik ze afspoel. Omdat ze toch af en toe de kleinste nog wat zaad gaven heb ik ze erbij laten zitten, omdat ik de voeding toch wel belangrijk vond. Maar vanaf vandaag heb ik ze in een aparte kooi gezet. Zeker toen ik zag dat ze aan de kont van Willow waren begonnen met plukken  :o Ze knabbelen al een beetje aan trosgierst en ik heb ze ook een bakje eivoer gegeven. Vanavond krijgen ze ook nog een beetje andijvie, kijken wat ze daar van vinden.
Dit is Willow :
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

En dit is het kleine pareltje
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

En hier samen aan de trosgierst  ;D

Ik ga ze nu snel de laatste voeding geven, en dan naar bed, want ik moet nu een half uur vroeger op staan voor ik naar me werk ga, en dat valt niet mee voor een nachtmens als ik  ;D
Het nadeel is wel dat ik 7 uur van huis ben, dus ze krijgen later de voeding. Maar gelukkig werk ik maar 2 dagen per week en nu kunnen ze een beetje knabbelen op de zaadjes van het trosgierst.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

Het zijn mooie valkjes hoor Karin! ;D
Alleen jammer van de tegenvallers met het plukken en minder voeren. :-/
Gelukkig kan je het overnemen en komen ze er nu vast bovenop door je goede zorgen met de pap. ;)
Voor alles is een eerste keer en je hebt al zoveel kennis en ervaring dat dat vast goed komt en anders zijn er hier genoeg die je kunnen helpen, succes meis! :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

stark kelly

Hoi Karin,

Wat een mooie valk is Willow zeg. Goh, het is echt een schatje. En het pareltje natuurlijk ook :-)

Veel succes met het handvoeren en ook met het vroeg opstaan.  :D

Groetjes Kelly

Karin

Dank je Mandy en Kelly. Het zijn ook echte schatjes ! En eten dat de kleinste kan !  ;D Willow is wat minder papperig, maar misschien omdat ze al wat ouder is en binnenkort "uit wil vliegen", dan schijnen ze wat minder te eten. Maar ze krijgt toch minimaal 10 cc, of ze nu wil of niet  :D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Willow is nog steeds een lastige eter. Vandaag ging ze voor het eerst een beetje bedelen. Ik geef expres eerst het kleine pareltje te eten, omdat die als een gek tekeer gaat en ik hoop dat ik zo de eetlust van Willow op wek  ;D Ik ben 2 dagen geleden overgegaan van 5 naar 4 maaltijden per dag en dan wat meer pap per maaltijd, maar ik denk dat ik voor Willow er toch maar een extra maaltijd bij ga doen. Gelukkig eet ze een beetje trosgierst en andijvie. Ook pellets knabbelt ze op, maar krijgt ze nog niet weg. Vandaag heeft ze 3 x 11 ml en 1 x 13 ml gegeten, terwijl de kleine 7 cc meer op heeft verspreid over de dag ! Nu is het natuurlijk wel zo dat Willow wat aan het vasten is omdat het uit wil vliegen en dus wat minder moet wegen, maar als bezorgde pleegmoeder maak ik me toch druk nu ze 4 gram afgevallen is in een dag. Morgen dus weer 5 maaltijden, of ze nu wil of niet  :D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

En dan het kleine pareltje.... wat een vreetmonster is dat ! Als ik binnen kom hangt het al in de tralies : ik wil eten ! :D :D
Het krijgt maximaal 14 cc van me, maar het gemiddelde is zo'n 12 - 13 cc per keer. Het eet alleen zo wild dat ik op moet passen dat het zich niet verslikt. Met een lepeltje eten is helemaal niks, want dan beland 50 % in zijn / haar veren  ::) En de pap koelt dan te snel af. Als het in een spuit zit kan ik het in een bak met heet water laten staan, zodat het warm blijft. Vaak moet ik het zelfs even laten afkoelen, zon warm is het dan. Op dit moment zit Willow al een tijdje op mijn hoofd en het pareltje op mijn schouder, maar ik ga ze toch "naar bed" doen, morgen weer "vroeg op" voeren  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Sinds gisteren vliegt Willow, en niet zo'n beetje ook  ;D Keurige landingen en hele rondjes. Knap hoor ! Het kleien pareltjes fladder ook, maar mee van het bureau op mijn arm  ;D

Vanavond heb ik ze "in bad" gedaan, maar wat een gedoe is dat ! Vooral Willow vindt het helemaal niet leuk, en ik krijg niet alle pap er uit  ::) Misschien maar een slabbetje gaan maken  ;D

Morgen gaan we ergens ander sinterklaas vieren en dan nemen we de piep kuikens mee.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Kelly Stark

Dag Karin,

Haha wat fijn.
Wat krijgen ze van de sint?  ;D

Groetjes Kelly
Kelly