8 mei 2025, 03:42:11

Roken en de valkparkiet

Gestart door Robinko, 28 januari 2004, 05:29:53

« vorige - volgende »

Robinko

Hallo,

Bij mij in huis word er gerookt, is dit erg schadelijk voor een valkparkiet, kan'ie er dood aan gaan? Ik heb in de huiskamer een grasparkietje staan, maar daar heb ik nooit wat aan gemerkt, hij is nu bijna 2 jaar oud. Hoe lossen jullie rokers dit op, want het is geen doen om de kooi elke keer als er een sigaret opgestoken wordt ergens anders neer te gaan zetten.

Groetjes Marianne

Marianne

Hoi Marianne,

Ik heb weleens gelezen dat roken niet gezond is voor een valkparkiet.
Wordt er veel gerookt dan?
Bij ons wordt er niet gerookt dus heb ik er verder geen ervaring mee.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Theetje

Hoi Marianne,

Het zal zeker niet goed zijn voor een valk om mee te roken, net als dat het niet goed is voor een mens.

Ik zelf rook wel gewoon bij de vogels. Ik kan moeilijk voor ieder peukie alle kooien in een andere kamer planten en zelf op het balkon gaan staan met deze temperaturen brrr....

Ik heb niet het idee dat mijn vogels er vreselijke last van hebben zoals bijv. hijgen of zo iets.

Tja ze zullen misschien niet zo oud worden als in een niet rokers huis, maar ja dat zal de tijd moeten leren

Groetjes

Theetje

Mandy

Ik denk dat voor alles en iedereen roken gewoon slecht is, dus ook voor je valkjes.  :-/
Mensen die niet roken maar wel meeroken ondervinden ook veel schadelijke gevolgen, daarom is het nu GELUKKIG ook verboden op de werkvloer (zegt iemand die super antirook is, maar wel ooit zelf heeft gerookt, zijn de ergste hé  ;) ).
Ik hoop wel dat roken ooit verboden gaat worden op beursen en tentoonstellingen, want dat vind ik zo naar voor al die vogels. Dat was toen in Zwolle op 4/10/´03 ook zo erg, al die vogels in de blauwe walm, bah. >:(
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Stijn dc

hello

ik geef iedereen hier groot gelijk.
roken is voor alles en voor iedereen die roken, of meeroken, niet goed.

een goede raad, begin er gewoon nooit mee!

SDC:D

Karin

De vogels zullen een grotere kans hebben op longkanker, bronchitis en andere luchtwegproblemen. Maar jij zelf ook ! Stop er gewoon mee, het is zo ongezond en als je weet dat het ook voor je vogels niet gezond is is dat weer een extra steuntje in de rug  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lique

Hoi allemaal,

Nee roken is niet goed voor vogels.
maar ook niet voor mensen, en andere dieren.
Wij roken ook allebei, ook waar de vogels bij zijn.
Hier hebben ze er geen last van, ze zullen er misschien geen 20 jaar oud van worden.
Wel hebben wij een luchtfiltersysteem, wat rook en veertjes enzo opzuigt. Het helpt in ieder geval een beetje.

groetjes Lique

Annouschka

Hallo,
wij roken ook, maar niet in de leefruimtes van de dieren, we roken in de keuken, ik heb ook gelezen dat dat niet gezond is voor een valkje.  Heb je geen andere plaats om te roken waar er geen dieren zijn?
Groetjes

Paul

Hoi,

Wij roken hier ook en we proberen de rook altijd zoveel mogelijk van de valkjes vandaan te houden.
We hebben hier wel hele hoge plafonds en de rook gaat meestal omhoog dus hebben de valkjes er in elk geval zichtbaar geen last van.
Maar het is natuurlijk beter om te stoppen met roken maar dat valt niet echt mee voor stevige rokers hoor :-(

Groetjes, Paul

jacko

hey marriane

bij ons wordt ook gerookt alleen door mijn vriend maar hij rookt alleen in de keuken. toen we in de vorige huis woonde rookte mijn vriend ook nog als mijn vriend shag ging draaien en ik had jacko los moest jacko altijd naar mijn vriend toe sammen shag draaien en dat vond jacko heel leuk zo leuk dat jacko shagtoet ging knabbelen.en met de verjaardagen eerder in de vorige huis had ik 5 personen die rookte en jacko begon de hele tijd te geeuwen dat komt door zuurstof gebrek terwijl ik klapraampje en de keuken/kamerdeur open had staan maar nu in de nieuwe huis moeten de rokers in de keuken zitten en nu heeft jacko niet last van geeuwen.dus kortom ja roken is slecht voor de valkparkiet en voor de mens want ik kan zelf ook niet zo goed tegen vooral als 5 personen gaan roken dan krijg ik tranen in mijn ogen.

groetjes miranda en jacko(valkje)

Theetje

Hoi allemaal,

Voor er een misverstand van komt:
Er wordt bij ons dus gerookt in de huiskamer, maar we proberen de rook zoveel mogelijk bij de valkjes vandaan te houden. Ze zitten dus niet in de dikke mist  ;) Bovendien hang ik nu meer in het computerkamertje door deze site, dus zitten de vogels ook een stuk cleaner.

Karin,

Goed punt hoor om te stoppen voor de vogels, maar ik denk toch niet dat dat bij mij gaat werken. Ik weet dat het slecht is voor mijzelf en mijn omgeving, maar het is moeilijk om er af te blijven hoor! Heb het al eens geprobeerd, maar helaas. Ach eens komt de dag en dan stop ik. Zeker als er ooit kleine kinderen mochten komen. Maar ja voor het zover is....

Groetjes

Theetje

Speedy

Hoi  rokers en niet rokers.
Gelukkig roken wij niet.
Ik heb het wel gedaan hoor vanaf mijn 13e tot mijn 21ste.
Ik ben er zo uit mezelf mee gestopt, bah wat ben ik het vies gaan vinden opeens.
En hier in huis mag niet meer gerookt worden sinds een kleine 2 jaar.
Als er rokers komen, moeten ze buiten gaan staan.
Gelukkig roken er niet meer zoveel hoor, dus het valt mee.
Ik heb er zo een afkeer van gekregen, de stank en de viesigheid die je ervan hebt, bah.
Het gaat overal in zitten.
Voor diegenen die proberen te stoppen, zet door.
Je zal later echt ervaren wat een stank het eigenlijk is als iemand die rookt voorbij loopt.

Groetjes,
    Trudie

Robinko

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb helaas geen andere ruimte in huis waar ik de kooi neer kan zetten. Dus ik zorg dat als er gerookt wordt dat het valkje er zo min mogelijk alst van heeft. Het is ook weer niet zo dat er stevig gerookt wordt hier in huis, maar een sigaretje op z'n tijd word er wel gerookt. En ja, stoppen met roken is natuurlijk voor mens en dier beter, maar ontzettend moeilijk.

Groetjes Marianne

Natalie

Roken is inderdaad niet echt gezond voor de valkjes. Ik rook zelf niet, maar heb wel familieleden en vrienden die roken. Van mij mag iedereen gewoon binnen roken, want ik vind het niet erg gastvrij om mijn rokende familie cq. vrienden naar buiten te sturen voor een peukie. Gelukkig heb ik er ook geen last van, want misschien was het dan wel een heel ander verhaal. Toen ik mijn valkjes nog had, werd er ook wel in hun nabijheid gerookt, maar ik heb nooit gemerkt dat ze er last van hadden.

Groetjes Natalie

moonwitch (diana)

hoi allemaal

Ook bij ons in huis wordt er niet gerookt.
Vorig jaar kregen wij een valkje van de buren (zij wilden hem niet meer), er werd bij hun stevig gerookt.
Toen de valk met kooi en al bij ons kwam stonk zowel de kooi als de valk vreselijk naar de rook.
We hebben kooi en valk gewassen (valkje mee onder de douche genomen), en het duurde best wel een paar weken voordat die rooklucht uit de vogel en de kooi was getrokken.
Bij het valkje waren zijn witte veertjes bij zijn vleugels zelfs gelig geworden van de rook.
Daarom ben ik blij dat er hier niet gerookt wordt, want de vogel lijdt er toch onder of andere dieren en mensen.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer