10 mei 2025, 19:24:20

Gedragsonderzoek

Gestart door Liek, 19 januari 2004, 15:20:39

« vorige - volgende »

Liek

Op dit moment ben ik bezig met een simpel gedragsonderzoek naar het eetgedrag van valkparkieten.
Het gaat er om dat ik 'bewijs', waar valkparkieten het liefste eten; boven in hun kooi of onder in de kooi (grond).
De gegevens die ik heb gevonden door observatie moet ik vergelijken met gegevens uit de literatuur.

Kan iemand mij een tip geven, waar ik wat meer over het gedrag van valkparkieten kan vinden. Met name het eetgedrag.
Zelf zit ik nu met die dunne boekjes die je in de dierenwinkel kan kopen, maar misschien weet iemand een boek waar meer (achtergrond) informatie instaat?

Groetjes Liek

Lique

Hoi Liek,

Mijn ervaring is, dat ze graag bovenin de kooi eten.
maar het geeft zo'n smeerzooi.
Ik heb al het eten nu vlak bij de bodem van de kooi en dat vinden ze net zo lekker.
Het smeert ook een stuk minder.

Ik weet niet of er veel bekend is, over het eetgedrag van valkjes.

Groetjes Lique

Liek

Hoi Lique,

Mijn onderzoek 'bewijst'inderdaad ook dat ze liever bovenin eten. Dit had ik ook al als verwachting (hypothese).

Ik moet dit vergelijken met eerdere onderzoeken die er gedaan zijn. Mijn verwachting is alleen dat er geen onderzoeken op dit gebied zijn gedaan.

Misschien dat er boeken zijn over wilde valkparkieten?
Weet iemand dat?

Of wordt het tijd dat iemand eens een boek over deze lieverdjes gaat schrijven.

Liek

suus

hoi liek,
nou is jou onderzoek niet een mooi begin van het nieuwe boek? hihihi
Ik heb hem al bij de boekhandel besteld hoor!  ;D ;D ;D.
zonder gein, een nederlandstalig boek wat op dit soort gedrag in gaat is moeilijk volgens mij. De meeste boeken gaan in op praktische zaken en een beetje over gedrag.
Waarschijnlijk heb je in het engels meer kans.  www.letstalkbirds.com staat volgens mij een uitgebreid boek op. Maar ik weet niet hoe je moet bestellen, maar belangrijker nog hoe je moet betalen. (is het veilig???)
zo ook
 www.sundownaviary.com/book%20Cockatiel.html
en het boek Why dot Cockatiels do that? van Nikki Moustaki.
Succes ermee. (leuk onderzoek trouwens, zo te lezen moet je dat in het kader van een studie doen. zo ja, welke studie doe je?)
groetjes suzanne  
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Speedy

Hoi Liek,

Ik heb de voerbakken iets van de grond af en ze eten er graag.
En op de bodem staat ook een bakje met voer, voor de kwartels.
En ook daar zijn er zeker 2 valkparkieten, die daarvan eten.
Dus ik zou zeggen, ze eten hier graag laag.

Groetjes,
    Trudie

carco

:Dhoi
Ik heb 3 etensbakken voor mijn 3 valken: 2 laag en 1 hoog nu eten ze dan weer laag en dan weer hoog volgens mij maakt het niet zo veel uit, op de grond scharrelen ze ook veel rond om grit en trosgierst te pikken
Klik op het plaatje voor onze site!

suus

hoi liek,
nou is jou onderzoek niet een mooi begin van het nieuwe boek? hihihi
Ik heb hem al bij de boekhandel besteld hoor!  ;D ;D ;D.
zonder gein, een nederlandstalig boek wat op dit soort gedrag in gaat is moeilijk volgens mij. De meeste boeken gaan in op praktische zaken en een beetje over gedrag.
Waarschijnlijk heb je in het engels meer kans.  www.letstalkbirds.com staat volgens mij een uitgebreid boek op. Maar ik weet niet hoe je moet bestellen, maar belangrijker nog hoe je moet betalen. (is het veilig???)
zo ook
 www.sundownaviary.com/book%20Cockatiel.html
en het boek Why dot Cockatiels do that? van Nikki Moustaki.
Succes ermee. (leuk onderzoek trouwens, zo te lezen moet je dat in het kader van een studie doen. zo ja, welke studie doe je?)
groetjes suzanne  
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

suus

oeps 2x verzonden, sorry!
gr suzanne
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Liek

Hoi Suzanne,

Bedankt voor de informatie!
Vooral de titel die jij noemde kan ik wel wat mee.
Ik ga op internet kijken of het wat is, als het wat is bestel ik het bij de boekhandel. Dat is altijd veilig.

De studie die ik doe: Dier- en veehouderij op het HBO, eerste jaars.
Hiervoor heb ik dierenartsassistent gedaan op het MBO.
Allebei heel erg leuk! :D

Groetjes Liek

Inger m

Hoi Liek,
Leuk gedragsonderzoek! Ik denk dat het kan zijn dat valkparkieten liever bovenin de kooi eten, omdat ze graag hoog zitten en alles overzien, net zoals ze het liefst zo hoog mogelijk op de stok zitten...
Hoe dat precies gaat in de natuur weet ik niet, maar ik dacht dat ze ook wel voedsel op de grond verzamelden, mijn valkparkieten gaan namelijk eerst van het voer eten dat op de grond gestrooid is en daarna pas naar de voerbak die halverwege de voliere hangt, dus in mijn geval zou jouw hypothese onjuist zijn.

Ik heb zelf ook gedragsonderzoek gedaan in vogelpark Avifauna voor een module (Behaviour and environment), waarbij we keken naar gedragsveranderingen na de introductie van nieuw speelgoed. Ik heb een hele week van 8 tot 5 voor een voliere met twee kaketoes gezeten (maar dat is nog niets vergeleken met een echt gedragsonderzoek).

Leuk de opleiding die jij doet trouwens! Ik heb zelf ook HBO diermanagement (non-productie dieren) en MBO dierenartsassistent verkort gedaan. Nu studeer ik dierwetenschappen in Wageningen.

Op welke HBO zit jij? Welke richting doe je? Ik ben benieuwd!

Succes!

gr Inger

nb. als je een goed boek vindt over gedrag, zet het dan op het forum, ik ben ook wel benieuwd!
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Liek

Het resultaat van het onderzoek is dat de valkjes liever uit bakjes hoog in de kooi eten.
Het is nu natuurlijk niet zo dat alle valkparkieten dit het liefst doen. De valkparkieten van Inger (het berichtje hiervoor) eten liever eerst van de grond.
Het onderzoek dat ik heb gedaan heb ik maar met vier valkparkieten gedaan. Het onderzoek is daarom officieel niet eens betrouwbaar. Voor een betrouwbaar onderzoek moeten er misschien wel 100 of zelf meer valkparkieten geobserveerd worden!

Liek

Liek

Hoi Inger

Die opleiding in Wageningen lijkt me ook heel gaaf. Volgens mij is dat ook een soort vervolg op de HBO ik ik nu doe.
Wat houdt die opleiding in Wageningen precies in?
Zijn er nog meer 'dier' opleidingen in Wageningen?

Het gedragsonderzoek dat ik heb gedaan was ook voor een module Welzijn en gedrag.
De HBO die ik doe is dier en veehouderij in Delft. Heel leuk!
Wat en waar heb jij HBO gedaan?

Groetjes Liek

Inger m

Hoi Liek,
mijn HBO diermanagement heb ik in Leeuwarden gedaan, ik deed de richting Beleid & voorlichting, nadat ik afgestudeerd was ben ik de MSc Dierwetenschappen in Wageningen gaan doen, dit is een universitaire opleiding. Het gaat allemaal weer net iets dieper op de stof in er is gericht op het onderzoek. Het is echt heel interessant. Er doen overigens veel mensen uit Delft deze Msc opleiding (duur 2 jaar).

gr Inger
problem.

Liek

Hoi Inger,

Klinkt inderdaad heel erg leuk!
Wie weet, als ik over 3 jaar nog steeds zin heb om verder te gaan kan ik dat misschien ook wel gaan doen.
Aan de andere kant wil ik misschien wel homeopatie voor dieren gaan doen, dat lijkt me ook wel heel intressant!
We zullen zien!

Liek

Inger m

Hoi Liek,
Toen ik klaar was met mijn studie dacht ik of gaan werken of verder studeren, maar aangezien ik nog in het 'studie ritme' zit leek het me beter voor het laatste te kiezen en ik heb er nog zeker geen spijt van!

Ken jij de site www.huisdierendokter.nl? is erg interessant, heeft ook met homeopathie te maken.

gr Inger
problem.