12 mei 2025, 04:18:18

Broeds gedrag???

Gestart door Parkietenmeid, 23 januari 2004, 14:43:33

« vorige - volgende »

Parkietenmeid

Goedendag;

mijn 7 jaar oude valk-pop gedraagt zich de laatste tijd een beetje anders,  ze gaat regelmatig op de bodem in de kooi in dezelfde hoek zitten, het zand en houtsnipper rommelt ze dan aan de kant. Wat ik ook opmerkelijk vind is dat haar anus wat verwijdt lijkt, ovaal en hel lijkt wel een soort vliesje ervoor.
Ik dacht eraan dat ze misschien broeds zou kunnen zijn, maar ik wilde dit gedrag even checken hier,  want misschien kant het ook wat anders zijn zoals bv een verstopte darmkanaal/of anus. Ik heb ook geen goed zicht op of ze nu wel of niet uitscheidt, aangezien ze met nog een andere valk (pop) in een kooi zit.
Een aantal jaar geleden heeft ze wel onbevruchte eieren gelegd.

Wie herkent bovenstaand gedrag? Is het normaal broeds-gedrag, of is er iets anders aan de hand?  :-/

Dank.

Paul

Hoi Parkietenmeid,

Het lijkt me inderdaad overduidelijk dat ze weer eitjes gaat leggen als het ondertussen al niet gebeurd is.
Dat ze de bodembedekking aan de kant schuiven is al een teken dat ze plek maakt voor de eitjes.
En zeker als de cloaco (anus) wat wijder is dan zal er echt snel een eitje komen.
Wel even goed in de gaten houden dat ze er niet mee blijft zitten want ze moet het ei wel leggen.

Groetjes, Paul

Parkietenmeid

Bedankt voorje snelle reactie Paul.

Er zijn  nog geen eieren gelegd maar ik hou het in de gaten.
Ik maak me een beetje zorgen over het feit dat ze misschien geen ontlasting heeft, het zal er dan wel bijhoren, maar ik heb niets meer geconstateerd.

Binnen welke periode moet ze gaan leggen dan?

Paul

Hoi Parkietenmeid.

Als ze op een nest zitten of er zit een eitje voor houden ze de ontlasting op en laten het als ze van het nest zijn in een keer vallen.
Dat zijn soms aardige fletsen  :D
Houd het wel even goed in de gaten want als ze haar eitje niet kan leggen en er is geen ontlasting dan heeft ze legnood en dat kan gevaarlijk zijn.
Dus morgen moet je zeker wel ontlasting zien weer of een ei.
Anders zou je een beetje slaolie op de cloaca kunnen smeren en wat soms ook helpt is je valkje een paar minuten een warm natgemaakt doekje om je valkje heen leggen.
Maar ik verwacht morgen wel dat er een eitje is normaal gesproken.

Groetjes, Paul

Parkietenmeid

GEEN EI!!  nogsteeds niet.  :o >:(
Gister wel een 2 X zo groot poepje.

Paul

Hoi Parkietenmeid,

Als ze maar ontlasting heeft ik was bang dat ze dat niet meer had namelijk.
Maar het eitje zal eerdaags wel komen denk ik gewoon even geduld hebben denk ik.

Groetjes, Paul