8 augustus 2025, 15:15:48

Speedy

Gestart door Trudie, 24 augustus 2002, 05:43:07

« vorige - volgende »

Speedy

6 maart 2004, 21:26:52 #690 Last Edit: 6 maart 2004, 21:29:33 by Speedy
Ja ja , het schoonmaken van het blok hoort daar ook bij he, wow wat kunnen deze 4 behoorlijk poepen zeg. :o :o
En weet je wat zo leuk is? ze poepen netjes aan de rand.
Ze gaan met hun kontje naar achter en laten dan hun poepje.
Echt zindelijk zijn ze hoor op hun nest. (kuiltje)
Daarin zal je echt niks vinden.
Ik heb dus het zaagsel erin liggen, dat scheelt ook veel opname hoor.
Ik haal de kleintjes er dan uit en doe die in een keukenweegschaal bakje.
Ze passen er nog wel in, maar voor de oudste moet ik al uitkijken, want die kan al redelijk rechtop blijven zitten en fladdert nu al met zijn vleugeltjes. (waar het voor door moet gaan dan he ;) ;D)
Als ik zo het blok leeg maak en dan vervolgens met heet water en een schuursponsje met sop, de binnenkant heel goed schoonmaak.
Daarna met keukenrol nog ff flink alles droogdep, dan pak ik de föhn en blaas het blok helemaal droog, je ziet de natte plekken zo opdrogen.
Het blok is dan ook lekker warm en vul hem weer met zaagsel.
De kleintjes erin en poepen maar!! :D :D
Dit idee is dus makkelijk, voor als je maar 1 blok hebt.

Inger m

Hoi Trudie,
Leuk die foto's van de kleintjes! Vooral die witte zijn grappig!
Ik las net het stukje over broedblok schoonmaken en dat is inderdaad nog wel te doen als je een blok hebt en tamme oudervogels.

Maar bij mijn valkparkieten maak ik meestal het blok aan het einde van de ronde pas schoon. Ik doe het alleen tussendoor als het erg vochtig is geworden, maar meestal droogt de mest erg snel en zijn het gewoon droge klontjes. Er zit vgl mij ook een soort beschermlaagje om de mest die ervoor zorgt dat het nest (en de jongen) schoonblijven. Dit omdat ook in de natuur de nestplaatsen niet worden schoongemaakt door de ouders (andere vogelsoorten doen dit soms wel en brengen de mest weg). Het nadeel is wel dat de jongen steeds verder omhoog komen.

Ik heb het wel in enkele gevallen meegemaakt dat grasparkieten hun nestkasten helemaal schoonmaakten en alle mest op de grond gooiden. Meestal aan het einde van een ronde.

Ik denk dus niet dat het vies is om de nestkasten niet tussendoor schoon te maken, omdat de jonge vogels veelal gewoon goed schoonblijven en dat dus wel goed geregeld is. Belangrijk is wel dat er geen nestparasieten in komen, of dat het te vochtig wordt en gaat schimmelen.

Wordt geloof ik weer een erg lang verhaal, maar goed...  ;)
 In iedergeval ben je zo veel met de kleintjes bezig en wennen ze ook goed aan de hand en dat is erg leuk.

Veel succes met de kleintjes! (ze kunnen inderdaad flink poepen, :D

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Speedy

6 maart 2004, 22:30:24 #692 Last Edit: 6 maart 2004, 22:38:06 by Speedy
Door een oplettende Angelique, BEDANKT LIQUE!! :-* :-*
moest ik horen, dat ik dus de ringen verkeerd om de pootjes heb gedaan van Snowy en Stormy.
Ik heb ze over de knokkel (knie) gedaan inplaats van daaronder. :'( :-[ :-[ :-[
Ik schrikken natuurlijk, het schaamrood voelde ik naar me hoofd stijgen hoor.
Ik direct de schatjes bij me genomen en een fles vaseline gepakt.
Ik het pootje ingesmeerd en de ring voorzichtig al draaiend en trekkend naar beneden gehaald, ja voor elkaar gekregen.
Pfffff zo zielig voor Snowy, hij vond het duidelijk niet leuk.
Bij stormy ging het makkelijker, gelukkig.
Oh wat als Lique het me niet op tijd heeft kunnen vertellen?
Ik wil het niet eens weten..

Nogmaals bedankt Angelqie en de foto met de ring op de goede plek komt morgen hoor.

Lique

Joh geen dank, het viel me zo op, dat hij niet goed zat, ik dacht laat ik gelijk maar ff een mailtje sturen, voordat het echt te laat is. Als het niet opgevallen was, zou de ring om de poot knellen, hoe ouder hij wordt, en zal het pootje aftserven...
maar gelukkig maar dat het niet zo ver is gekomen, en het met een sisser is afgelopen.
Geef de kleintjes maar een dikke knuffel van me.

groetjes Lique

Inger m

6 maart 2004, 23:27:53 #694 Last Edit: 6 maart 2004, 23:32:32 by Cinnamon_valk
Hoi Trudie,
Dat kan gebeuren, maar dat overkomt je dan ook geen tweede keer meer... Ik had eigenlijk niet zo goed naar de foto's (ringen) gekeken dat ik dat had gezien, maar inderdaad nu zag ik het ook. Waarschijnlijk was het je wel op tijd opgevallen voordat het echt schade kon geven ivm afknellen, aangezien jij zo te lezen veel aandacht besteed aan de jongen :).
In dat geval kun je ringen verwijderen met een speciaal schaartje, deze is scherp, maar heeft een stompe punt, zodat je de poten niet kunt beschadigen. Mss handig om te weten (hebben) als een ring om een of andere reden klem komt te zitten. Ik heb het schaartje helaas al eens moeten gebruiken...

Maar nog veel succes/ plezier met je jonge valkjes...

gr Inger

nb. Ik vind het zeer attent en oplettend van Lique dat ze je zo heeft gewaarschuwd, omdat je anders waarschijnlijk wel de ring had moeten verwijderen en die zitten er nu nog om ;)
problem.

daan

hoi trudie,

Toen jij van de week zat te vertellen dat de ring op de knie bleef hangen dacht ik al wat vreemd, maar ik dacht dat je wist hoe het moest, en nu op de foto zag ik het ook.
Maar gelukkig heeft Lique je gewaarschuwd, het kan altijd een keer gebeuren. Ik heb ook een valkje gekocht bij iemand anders en daar moet ik ook de ring van weg knippen want die zit dus ook boven het knietje.
Maar dit gebeurt je geen 2e keer meer hihihihi
Goed gezien Lique.
Leuke foto's Trudie het zijn echt droppies.

Hier bij mij heeft jonkie nr 3 ook zijn oogjes bijna open.
Nu nog alleen de kleinste.
Ze groeien hier ook als kool.

Groetjes Daan

Paul

Hoi Trudie,

De jongen hebben hun oogjes nog dicht maar de meeste van ons dus ook en daar val ik ook onder  :-[
Het was me echt niet opgevallen nu Lique het je verteld heeft en ik kijk goed dan zie ik het eigenlijk pas.
Ik vond het aan de ene kant ook verbazend dat de ringen zo vroeg al bleven zitten want als ze om alleen de onderkant van het pootje zitten vallen ze er ook meteen af als je ze te vroeg ringt.
Gelukkig heeft Lique als enige wel haar ogen open gehad :)

Groetjes, Paul

Speedy

Ik wil even duidelijke laten zien, hoe het ringen dus NIET moet.
En op de laatste foto hoe het WEL moet.
Ik heb dus een fout gemaakt, door de ring boven de knie te schuiven.
Gelukkig is het bij mij nog op tijd ontdekt en ben ervoor gewaarschuwd.
Zo moet het dus niet!!!!

en zo ook niet!!!

Hierboven is dus helemaal fout gedaan.

De juiste plaats is onder de knie (knokkel dus)
Zoals nu op de foto hieronder.
Dit is goed!!!!

Dus voor de mensen die ook voor het eerst gaan ringen, kijk goed uit dat hij onder de knie zit.
Bij twijfel, vraag het zeker aan iemand hier op het forum.

Ellen

Hoi Trudie,

Wat een echte parkiet wordt het al zeg, zoals hij met de
ring "goed om zijn pootje" op die hand zit.
Het wordt een mooi nestje.
Ik vind het zo gaaf dat het meteen al zo lekker soepel
loopt. :)
Veel sucses verder en hopend op meer foto's hier op de
site.

Groetjes, Ellen.

Mandy

Oeps, dat was wel ff schrikken ja, maar gelukkig kon je de ringetjes nog goed krijgen! :)

Ze zien er verder tip top uit hoor! ;D
Mooi hé, als die oogjes open gaan en de veertjes door gaan komen, geniet er maar lekker van meis. ;)

Ik ben trouwens wel erg benieuwd of je ze alle 4 zelf gaat houden... ::)
Ik weet zelf ook nog heel goed bij de eerste jonkies hoe moeilijk het was om die keus te maken, want ik kon ze echt niet allemaal zelf houden en broers en zussen bij elkaar houden gaat ook niet. :-/
Maar gelukkig gingen die eerste jongen naar collega's toe en ik hoor nu dus nog bijna iedere dag hoe het met ze gaat en dat is erg leuk. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Trudie,

Op de laatste foto's zie je inderdaad wel duidelijk dat de ringen niet goed zaten :-(
Ik wist het toen ook niet en ik heb eerst aandachtig zitten kijken hoe ze bij de oudere valkjes om de pootjes zaten dus dat kon eigenlijk niet missen daarmee.
Anders was ik ook misschien de fout wel in gegaan hoor want als je een jong ringt zit de ring er heel raar omheen en die komt pas goed te zitten als het pootje groeid.

Groetjes, Paul

Speedy

8 maart 2004, 14:25:57 #701 Last Edit: 8 maart 2004, 14:51:40 by Speedy
Vanmorgen heb ik het 3e jong, Sky ook geringd, het gaat al steeds beter.
Leuk vind ie het niet, maar het was niet zo een tegenstribbelaar als Snowy.  :D
Ze groeien echt heel hard hoor, wow wat een grote poten hebben de 2 oudste al.
En snowy is echt een joekel.
Hij kijkt ook al heel wijs naar me.
En loopt ook al een beetje in de rondte in het blok.
Kijkt ook al over het randje als ik de klep eraf heb.
Ja ze gaan heel goed, ik ben er ook erg blij mee.
Ik heb net weer het blok verschoond, er zat weer veel poepjes tegen de wand aan.
Het ruikt ook heel vreemd, maar niet echt smerig.
Als ik ze verschoon, dan deed ik ze eerst in een keukenweegschaal bakje, maar dat werd voor de oudste al gauw te klein, dus nu in een klein aquarium.

Hier zie je al het opkomende kuifje van Snowy.
Hij heeft ook al pennetjes aan de vleugels zitten, die zijn overduidelijk donker.
Grappig hoor.
Helaas toch geen Albino dus.
Snowy blaast al, maar vanmorgen al iets minder als gisteren.
En dan dat gefladder al met die vleugeltjes, jeetje nu al.
Ook met evenwicht op je hand, dan gebruiken ze de vleugels al heel goed, dus reflectie is wel goed van ze.

Misschien leuk om te weten, maar zo bewaar ik mijn eerste eitjes.
Je kan zo duidelijk zien, hoe klein het skittle eitje eigenlijk is.
Deze heb ik uitgebalzen.
Het laatste eitje heeft geen dopje, omdat ik die zo nodig moest pulken. :-X :-/ maar ok ik schijn geluk te hebben gehad. (gekke zin) ;D
Je kan bij het laatste eitje nog wel duidelijker zien dan bij de anderen, dat er rode adertjes hebben gezeten.

Inger m

Hoi Trudie,
Nog even over de ring, die moet inderdaad om het loopbeen zitten, en dus tussen de tenen en het hakgewricht (zoals die nu dus zit), niet onder het kniegewricht, want die zit nog een stukje hoger (de ring die verkeerd zat, zat onder het kniegewricht).
Ik hoop dat dit een duidelijke beschrijving is om straks verwarring te voorkomen. Een groot deel van de poot van de valkparkiet zie je niet, maar is handig de juiste benaming te gebruiken.

Veel succes met de jonkies!

gr Inger

problem.

Marianne

Hoi Trudie,

Hoe is het nu met je kwartet?
Groeien ze als kool?
Krijgen ze al veertjes?

Ik ben heel benieuwd. Erg he?! ;D

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Speedy

Nou ja zeg, ben ik vanmorgen het blok aan het schoonmaken, heb ik de kleintjes eruit.
Komt Angel erbij zitten, eerst zo lief en ze ook nog te voeren.
Opeens trekt ie tot 2 keer aan toe een pennetje uit Snowy.
1 van zijn kuifje en 1 van de vleugel.
En het bloedde ook nog ff.
Ik werd heel boos op hem.
Ik heb net nog even gekeken bij ze, maar zie nu niks verontrustends.
Ze zijn zo lief, en knuffelig.
Snowy en Stormy kunnen nu dus kijken en beleven het heel intens.
Ze houden allebei van kroelen, ze knijpen dan hun oogjes dicht.
De enige keer dat deze 2 blazen, is als ik ze uit het blok haal en ook als ik ze terug zet.
Ze groeien heel goed, kropjes zitten ook regelmatig vol.
Koko zit ook nog stees vaak in het blok, soms tot ergenis van Nikita, want die laat ze er dan niet meer in.
Ik moet me er dan mee bemoeien en jaag Koko weg, zodat Nikita bij haar kleintjes kan.
Koko klimt er dan ook bij, maar is dan even later toch het blok weer uit.
Koko is ook tegen Speedy heel fel.
Ze accepteerd er leiver niemand bij, maar dat kan natuurlijk niet he, ze zijn niet van haar.
Kobus en Punky hebben nu 3 eitjes in het blok. (van de 5)
Ze zijn niet bevrucht.
Ik kan in ieder geval geen adertjes ontdekken.
Ze broeden volgens mij ook niet.
Zo af en toe zie ik wel Punky erin gaan, maar denk niet dat het wat kan worden.
Zal ik dit zo maar laten? of moet ik het weghalen?
Voor Punky vind ik het wel jammer, ze is wel toe aan het moederschap.